PROTOKÓŁ Nr V/11

P R O T O K Ó Ł   Nr V/11

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 16 marca 2011 roku

w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 12 00 do 16 50.

Sesji przewodniczył Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli :  Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Pan Janusz Liwyj – Kierownik Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie, Pani Edyta Wójcik – Kierownik Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Seceminie, dyrektorzy placówek oświatowych z terenu Gminy Secemin, Pan Stanisław Dziewięcki – Prezes Zarządu Oddziału Gminnego ZOSP RP, Pani Ewa Klimas – Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Pan Lech Matysiak – Prezes Zarządu Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Charytatywnych w Częstochowie im. Matki Teresy z Kalkuty i jednocześnie Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Drużykowie, radni wg załączonej listy obecności oraz sołtysi z terenu Gminy Secemin wg załączonej listy obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy         - 15 radnych

Radnych obecnych na sesji     - 15

Porządek obrad sesji :

1.     Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

2.     Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3.     Informacja Wójta o pracy Urzędu Gminy za okres między sesjami.

4.     Sprawozdanie z działalności Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie za 2010 rok.

5.     Informacja z przebiegu kampanii sprawozdawczo-wyborczej w jednostkach OSP.

6.     Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki                                 i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii za 2010 rok

7.     Informacja o realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2009/2010 ,             w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.

8.     Podjęcie uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

9.     Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w 2010 r.

10.                       Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki.

11.                       Wprowadzenie zmian w :

    - Uchwale Nr V/18/07 Rady Gminy Secemin z dnia 28 marca 2007 r.

       w sprawie poboru w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego

       oraz ustalenia wysokości wynagrodzenia prowizyjnego.

    - Uchwale Nr XXVII/130/09 Rady Gminy Secemin z dnia 27 listopada 2009

      roku w sprawie wprowadzenia opłaty od posiadania psów

12. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr IV/22/11 Rady Gminy

      Secemin z dnia 17 lutego 2011 roku w sprawie zaciągnięcia pożyczki  z

  Banku Gospodarstwa Krajowego na wyprzedzające finansowanie

  współfinansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii

  Europejskiej zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa sieci   

  wodociągowej w miejscowości Secemin i Wałkonowy Dolne”.

13.  Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2011 r.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej

      Gminy na lata 2011 – 2019.

15. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr IV/21/11 z dnia 17 lutego

        2011 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej i rzeczowej.

16. Wnioski i zapytania radnych

17. Sprawy różne.

18. Zamknięcie obrad V sesji Rady Gminy.

Streszczenie przebiegu obrad sesji.

Ad.1.

     Sesję otworzył Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, dyrektorów placówek oświatowych, kierownika SP ZOZ w Seceminie, Dyrektora Domu Pomocy w Drużykowie , Prezesa Zarządu Gminnego ZOSP , radnych oraz sołtysów z terenu Gminy Secemin.

Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na dzisiejszej sesji obecni są wszyscy radni i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.

W dalszej części przedstawił porządek obrad dzisiejszej sesji.

Następnie Pan Wójt Gminy zgłosił wniosek o włączenie do porządku obrad :

1.     Uchwały dotyczącej zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019.

2.     Uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr IV/21/11 z dnia 17 lutego 2011 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej i rzeczowej.

Ponadto prosił o udzielenie głosu Panu Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Drużykowie.

Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie proponowane przez Wójta zmiany do porządku obrad.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . Głosów ”za” przyjęciem zmian było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się było – 0.

Proponowane zmiany do porządku obrad zostały przyjęte .

Ad.2.

     Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

Ad.3.

     W punkcie tym głos zabrał Pan L. Matysiak – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Drużykowie.

W związku z przeprowadzoną z nim rozmową na temat utworzenia domu pomocy w budynku po zlikwidowanej szkole w Woli Czaryskiej, wyjaśnił, że jest tym tematem zainteresowany. Nie wie ile osób może zatrudnić , bo nie wie ilu będzie pensjonariuszy. Deklarował zatrudnienie do 30 osób z naszej gminy wg wskaźnika 0,4 etatu na 1 pensjonariusza.  Po przeprowadzeniu oględzin stwierdzono, że  budynek wymaga dużych nakładów aby dostosować go do wymogów ustawowych , jakie muszą spełniać tego typu obiekty. Adaptacja budynku to koszt ok. 3 - 4 mln zł . Należałoby dobudować do istniejącego budynku stołówkę , ponieważ istniejąca tam stołówka nie spełnia określonych wymogów, ponadto remontu wymaga dach, należy wybudować węzeł sanitarny i dostosować pomieszczenia . Jeżeli, gmina zdecyduje się sprzedać za symboliczną „złotówkę” , to może w ciągu roku udałoby się sfinalizować utworzenie domu pomocy, natomiast jeżeli dużo gmina będzie chcieć to odstąpią od kupna. Tak więc decyzja o kupnie uzależniona jest od decyzji gminy jaką zaproponuje cenę. Poinformował , że  Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Charytatywnych w Częstochowie im. Matki Teresy z Kalkuty którego jest Prezesem i przez które utworzony został Dom Pomocy w Drużykowie nie ma długów,  ani nie zalega z jakimikolwiek zobowiązaniami wobec pracowników , ZUS czy z tytułu innych opłat. Dotarły do niego informacje , że planuje się wydzielić do sprzedaży tylko część powierzchni nieruchomości przylegającej do budynku szkoły. Gdyby ta powierzchnia była większa to planowałby wybudowanie jeszcze jednego budynku dla osób chorych na Alzheimera.

Gdyby sprzedano im całą powierzchnię to byłoby więcej miejsc pracy , nie 30 ale może 50.

Pan Wcisło B. – pytał jak ma rozumieć propozycje „dużo” lub „symboliczną złotówkę” . Prosił o wyjaśnienie jaka  konkretna kwota jest proponowana przez Stowarzyszenie.

Pan Matysiak L. – jeszcze raz podkreślił, że budynek wymaga dużego remontu kapitalnego, dostosowania go do obowiązujących wymogów dla tego typu placówek, musi być zamontowana winda, stołówka, kaplica, łazienki w pokojach , pełny węzeł sanitarny , musi być park,  aby mieszkańcy mieli gdzie wyjść na spacer czy usiąść na ławce.. Podkreślił, że zainteresowany jest tym budynkiem tylko dlatego, że znajduje się blisko Drużykowy. Symboliczna złotówka , to złotówka i za tyle by najchętniej wziął tę nieruchomość. Podkreślił, że miesięczny  koszt pobytu pensjonariusza w Domu Pomocy w Drużykowie wynosi 2 tys. zł i jest to najmniejsza opłata w województwie śląskim. Od kwietnia br opłata ta wzrośnie o 200 zł.. Zaznaczył, że są też takie sytuacje , że dopłaca się do niektórych osób , bo nie ma kto zapłacić za ich pobyt.

Pan Rajca A. – pytał ile placu stowarzyszenie potrzebuje na zrealizowanie przedstawionych planów.

Pan Matysiak L. – odpowiedział, że wszystko chętnie by wziął .

Pan Wójt – Poinformował, że odbył z Panią Sekretarz spotkanie z dyrektorem  Domu Pomocy i wspólnie pojechali do szkoły w Woli Czaryskiej. Mówiono na tym spotkaniu o utworzeniu w budynku szkoły domu pomocy. Pan Dyrektor wyraził zainteresowanie . Nam chodzi o miejsca pracy , aby mieli je mieszkańcy  naszej gminy. Następnie w rozmowie telefonicznej Pan Dyrektor zaoferował udział w sesji Rady Gminy i poinformowanie radnych w tym temacie. Na spotkaniu w Woli Czaryskiej mieszkańcy nie wyrażali zgody na sprzedaż całej działki tj. ok. 5 ha . Jest wola aby wydzielić teren , zlecić wycenę i podział tej nieruchomości. W dalszym toku należy przystąpić do negocjacji, chyba , że będzie inny chętny do nabycia.. Natomiast wolą gminy jest aby w tym budynku powstał dom pomocy.

Pan Dyrektor Matysiak L. – powiedział, że jeżeli coś robić w tym temacie to należy robić szybko, aby do końca roku szkolnego powstał przynajmniej projekt dokumentacji, bo jeżeli budynek nie będzie zagospodarowany to będzie niszczał.

Pan Wójt – przypomniał, że podjęta została przez Radę Gminy uchwała

o zamiarze likwidacji szkoły w Woli Czaryskiej, później będzie podjęta uchwała o likwidacji szkoły z dniem 31 sierpnia br.. Rozumie, że w dalszym ciągu pozostaje w kontakcie z Dyrektorem Domu Pomocy w Drużykowie i gmina podejmuje dalsze czynności związane z wydzieleniem terenu pod potrzeby domu pomocy. Zanim jednak zleci prace chce znać stanowisko Dyrektora w kwestii dotyczącej potrzeb , jaki areał jest niezbędny gdyby należało dobudować stołówkę, czy wybudować budynek dla chorych na Alzheimera.

Z obecnej działki należy wydzielić teren na potrzeby OSP.

W odpowiedzi Pan Dyrektor wyjaśnił, że nie mniej niż  1 ha  terenu przy istniejącym budynku , na drugi dom dla chorych na Alzheimera ok. 1,5 ha. Dom ten wybudowany byłby dla 99 pensjonariuszy. Decyzja jednak zależeć będzie od architekta , ponieważ trzeba będzie zagospodarować teren i dostosować go do potrzeb związanych z funkcjonowaniem domów pomocy.

Innych głosów w tym temacie nie było.

W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Wójt. Poinformował o bieżącej pracy związanej z funkcjonowaniem Urzędu Gminy , a mianowicie :

-  odbyły się wybory sołtysów i rad sołeckich. Uczestniczył w 8 spotkaniach : Międzylesie, Marchocice, Psary, Bichniów, Brzozowa, Secemin, Krzepin i Zelisławice. Rekordowa frekwencja była w Żelisławicach i Żelisławiczkach – łącznie 152 osoby . Pogratulował wyboru sołtysom i osobom wybranym do rad sołeckich. Nasuwa się propozycja aby raz na kwartał organizować spotkania z przewodniczącymi rad sołeckich , ponieważ ze względu na to iż mała jest sala posiedzeń nie mogą być zapraszani na sesje Rady Gminy.

Na zebraniach wiejskich poruszana była sprawa utworzenia Gminnej Spółki Wodnej. Było różne podejście mieszkańców  do tego tematu ale wypadkowa wypowiedzi , mówi aby utworzyć spółkę wodną.. Na zebraniach tych wybierano delegatów na zjazd gminny ,

- 18 lutego uczestniczył w walnym zebraniu Lokalnej Grupy Rybackiej we Włoszczowie. Uchwalono składkę członkowską w wysokości 1 zł od mieszkańca płatną do 16 maja 2011 roku. LGR ma budżet ok. 15 mln zł na lata 2011 – 2014 z czego połowa do zagospodarowania przez samorządy , a połowa przez podmioty gospodarcze.

- 21 lutego uczestniczył w naradzie podsumowującej działalność Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Włoszczowie. W spotkaniu tym uczestniczyli także Pan Stanisław Dziewięcki - Prezes Zarządu Oddziału Gminnego ZOSP, Pan Ryszard Chorzępa – Komendant Gminny ZOSP, Pani Danuta Młyńczyk – Sekretarz Zarządu Oddziału Gminnego ZOSP  w Seceminie.

- 22 lutego odbyła się mediacja w sprawie budowy wodociągu na ul. Kościuszki w Seceminie, mieszkańcy nieruchomości przy tej ulicy zgłaszali sprzeciw aby wodociąg nie przebiegał przez ich posesje. W wyniku rozmów uzyskano kompromis w tym temacie

- 23 luty odbyło się szkolenie w Urzędzie Gminy  zorganizowane przez Lokalną Grupę Działania . Szkolenie to powinno pomóc stowarzyszeniom i podmiotom gospodarczym w przygotowaniu wniosków o dofinansowanie małych projektów z Programu Odnowy Wsi.

 

- 24 lutego i 3 marca – uczestniczył wspólnie z Panem K. Markiem w posiedzeniu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej. Ustalono składkę w wysokości 30 gr od mieszkańca. Wybrano również władze związku.

-24 lutego nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu na stanowisko kierownika referatu ds. Inwestycji , Infrastruktury,  Środków Pomocowych i Ochrony Środowiska. Kierownikiem tego referatu został Pan Krzyżanowski Jarosław.

- 25 lutego odbyło się spotkanie z przedstawicielem Banku Gospodarstwa Krajowego z którego gmina nasza uzyskuje pożyczkę na zadania inwestycyjne współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

- 28 lutego z wizytą w Urzędzie Gminy był pan Wołoszyński w sprawie opracowania informacji turystycznej o gminie Secemin w celach promocyjnych

 

W tym dniu odbyły się również przetargi na sprzedaż działek w Seceminie i Marchocicach.

2 marca podpisano umowę o dofinansowanie remontu drogi powiatowej Psary – Krzepice.

  -   24 lutego i 4 marca uczestniczył w zebraniu Wspólnoty Leśnej w Psarach

   -  6 marca odbył się Gminny Turniej Tenisa Stołowego OSP. Uczestniczyło 10 zespołów z wszystkich jednostek strażackich, w sumie ponad 70 zawodników i zawodniczek

- 7 marca uczestniczył w posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska na którym omawiano temat tworzenia spółki wodnej

- 8 marca uczestniczył wspólnie z Panią Skarbnik i Panią Sekretarz w IX Forum Kobiet we Włoszczowie.

9 marca uczestniczył z Panią Skarbnik w szkoleniu w Kielcach nt. kontroli zarządczej

- 10 marca odbyło się podsumowaniu wyników kontroli eksploatacji ujęć wody- ocena pozytywna

   Uczestniczył również w posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia. Przygotowano wnioski o zorganizowanie staży i robót publicznych oraz prac społecznie użytecznych. Ograniczone są środki finansowe i mniej będzie można zatrudnić osób.  W skali roku może 10 pracowników w dwóch terminach .

- 11 marca pojechał wspólnie z Panem Krzyżanowskim J – Kierownikiem Referatu w UG do Włoszczowskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w celu omówienia kilku spraw związanych z funkcjonowaniem przepompowni . W ostatnim czasie jedna pompa załączała się ponad 300 razy na dobę, co powodowało bardzo duże  zużycie energii , a tym samym wzrost kosztów . Normalnie pompa załącza się na krótki czas i wyłącza. Takie nienormalne funkcjonowanie pompy spowodowane było tym,  iż w ściekach były rzeczy które nie powinny tam się znaleźć i one zakłóciły pracę pompy. Podczas rozmowy proponowano dokonanie odbioru przyłączy kanalizacyjnych i włączenia ich do sieci kanalizacyjnej już funkcjonującej,  aby nie wpuszczano do studzienek kanalizacyjnych  nieczystości z szamb. Dwóch pracowników WZWiK  ma dokonać sprawdzenia przyłączy.

- Uczestniczył w szkoleniu obronnym zorganizowanym dla wójtów.

- 12 marca zorganizowano wyjazd na targi AGRO-TECH w Kielcach

- 13 marca przeprowadzono procedurę przetargową – zapytanie o cenę- na kruszywo na drogi gminne

- 15 marca odbył się w Zespole Szkół w Seceminie I powiatowy konkurs recytatorski. Uczestniczyła w nim młodzież z 7 gimnazjów.

-OSP w Seceminie otrzymała z Komendy Powiatowej PSP we Włoszczowie samochód marki Polonez.

- uczestniczył w spotkaniu z Zarządem Oddziału ZNP na temat funkcjonowania oświaty pod kontem likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej.

W międzyczasie dokonano wymiany lamp oświetlenia ulicznego w ramach zawartej umowy na modernizację oświetlenia. W niektórych miejscowościach , gdzie mieszkańcy chcą aby zamontować lampy nie zawsze jest taka możliwość , bo nie ma tam odpowiedniego kabla, aby go zamontować trzeba ponieść dodatkowe koszty. Są uwagi , że za dużo lamp się świeci, więc pracownik Urzędu Gminy sprawdził, gdzie ewentualnie można byłoby wyłączyć żarówki ale w przypadku wyłączenia i tak należy płacić za konserwację opraw, dlatego proponuje zdjęcie lamp, które są zbędne.

Pan Liwyj J. – poinformował , że Pan Wójt zgłosił naszą gminę do konkursu „Zdrowa Gmina”. Konkurs ten ma na celu zwiększenie liczby osób zgłaszających się na badania profilaktyczne ukierunkowane na wczesne wykrywanie chorób nowotworowych – organizowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) i Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych (NPZChN). W 2009 r. ruszyła pilotażowa edycja Konkursu na terenie województwa mazowieckiego.
II edycja Konkursu została rozszerzona na 6 województw: mazowieckie, łódzkie, lubelskie, świętokrzyskie, podkarpackie i opolskie. Docelowo Konkurs ma objąć całą Polskę.

W Konkursie ZDROWA GMINA zostaną wyłonione gminy, które będą miały największy wzrost procentowy liczby osób zgłaszających się na badania profilaktyczne finansowane przez NFZ i NPZChN w okresie od 1 marca 2011 do 31 sierpnia 2011 r. Zadaniem gmin biorących udział w konkursie w pierwszym etapie jest przeprowadzenie działań propagujących prewencję chorób nowotworowych, a zwłaszcza raka piersi, raka szyjki macicy i raka jelita grubego, w taki sposób, aby zmobilizować jak największą liczbę mieszkańców do wykonania badań skryningowych.

Do dalszej części Konkursu zostaną zakwalifikowane tylko te gminy, które zarejestrują swój udział w Konkursie do 28 lutego 2011 r. oraz w których zaobserwuje się największy wzrost procentowy liczby osób zgłaszających się na mammografię, cytologię i kolonoskopię w ramach NFZ i NPZChN.

Od 1 marca br. można zgłaszać się do Centrum Onkologii w Kielcach na badania. Stosowna informacja zostanie rozpropagowana wśród mieszkańców.

W dalszej części tego punktu Pan Liwyj J. – zwrócił się z apelem do wójta o zorganizowanie wspólnie z mieszkańcami „dnia czystości” i w ramach tej akcji  oczyścić rowy i przydrożne wysypiska ze śmieci  . Uważa, że takie działania są potrzebne , bo poprawią wygląd i estetykę naszej gminy.

W odniesieniu do powyższej sugestii Pan Wójt powiedział, że jest zainteresowany zorganizowaniem akcji sprzątania gminy.  Przydałby się program w ramach wsparcia Powiatowego Urzędu Pracy o zatrudnianie pracowników do sprzątania rowów przy różnych drogach. Należy również wywiesić na tablicach stosowne ogłoszenia odnośnie zakazu zaśmiecania terenu gminy.

Pan Wójt poinformował o uczestniczeniu naszej gminy w kampanii profilaktycznej   „Włoszczowa ma haka na raka” zorganizowanej pod patronatem Burmistrza i Starosty Włoszczowskiego.

Ad.4.

         Sprawozdanie z działalności Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie w 2010 roku przedstawił Pan Janusz Liwyj – Kierownik tej placówki.

Uwag ani pytań do przedstawionego sprawozdania nie zgłaszano. Stanowi ono załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie głos zabrał Pan Wójt. Poinformował , że w 2001 roku Gmina Secemin użyczyła SP ZOZ budynek ośrodka zdrowia. W starym budynku ośrodka na parterze , wykorzystywane są pomieszczenia na działalność punktu konsultacyjnego uzależnień , współuzależnień i przemocy w rodzinie oraz  Klubu AA .Obecnie Pan Wójt ma sygnały od kierowniczki Gminnej Biblioteki Publicznej, że biblioteka ma małą powierzchnię do funkcjonowania i sugerowała aby przebić otwór w ścianie łączącej stary budynek ośrodka z nowym , zamontować tam drzwi i pomieszczenia w których był gabinet stomatologiczny, rejestracja i łazienka przeznaczyć pod potrzeby biblioteki.

W obecnej chwili Gmina nie ma ośrodka kultury i jest chyba jedyną gminą liczącą powyżej 5 tys. mieszkańców w której nie ma Domu Kultury. Uważa, że do tego tematu należy podejść w aspekcie funkcjonalnego wykorzystania budynku ośrodka zdrowia. Planuje odbyć posiedzenie Rady Społecznej SP ZOZ na ten temat.

Pan Liwyj J. – uważa, że pomieszczenia w których obecnie znajduje się biblioteka można byłoby wykorzystać na uruchomienie poradni rehabilitacyjnej,  ponieważ wejście do budynku dostosowane jest dla osób niepełnosprawnych bo wykonany jest podjazd. Natomiast na potrzeby biblioteki można przeznaczyć cały parter starego budynku. Obecnie w ośrodku zdrowia tylko 1 pomieszczenie jest nie wykorzystane,  więc tam działalność kulturalna nie może być prowadzona, a gdyby była jakaś propozycja wykorzystania tego pomieszczenia ,  to chętnie z niej skorzysta.

Pan Krzyżanowski K. poinformował , że odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej którego tematem było między innymi ,wykorzystanie pomieszczeń w ośrodku zdrowia. Powstała dobra wola owocnej współpracy . Komisja sprecyzowała wnioski z odbytego posiedzenia , które zostaną przedstawione Radzie. Jednym z nich jest pomalowanie zewnętrzne  budynku ośrodka  przy pomocy gminy poprzez wykorzystanie do tych prac pracowników interwencyjnych.

Pan Wójt – poinformował, że zgłosiły się do niego osoby w sprawie złożenia wniosku o utworzenie gabinetu rehabilitacyjnego ale muszą mieć na ten cel lokal, więc skierował je do Kierownika SP ZOZ. Pan Wójt podkreślił, że potrzeby z zakresu rehabilitacji są powszechnie zgłaszane i mieszkańcy z zazdrością patrzą na sąsiednią Gminę Radków , gdzie taki gabinet funkcjonuje.

Pani Walasek E. – poinformowała, że do Komisji Oświaty, Promocji Gminy, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych wpłynął od Kierownika Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie wniosek w sprawie udzielenia pomocy przy adaptacji części starego budynku ośrodka zdrowia na potrzeby biblioteki. Pani Kierownik prosiła o udzielenie odpowiedzi w tym temacie w terminie do 10 kwietnia .

Pan Krzyżanowski K. – zwrócił uwagę , że biblioteka nie posiada sanitariatów ani pomieszczenia z dostępem do bieżącej wody. W związku z tym chce korzystać  z  takich urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach starego budynku ośrodka zdrowia. Potrzeba taka z pewnością jest , ale stanowisko w tym temacie należy wypracować wspólnie z kierownikiem ośrodka zdrowia.

Pan Liwyj J. – powiedział , że w tym temacie musi się wypowiedzieć inspektor nadzoru budowlanego , ponieważ w grę wchodzi wyburzenie części ściany nośnej. Dopiero znając jego opinię można będzie rozmawiać co dalej.

Pan Marek K. – zwrócił uwagę, że widzi pewną sprzeczność w wypowiedziach Pana Liwyja i Wójta co do wykorzystania pomieszczeń w budynku ośrodka zdrowia. Uważa, że trzeba uzgodnić pomiędzy kierownikiem ośrodka , wójtem i Radą Gminy w którym kierunku chcemy iść, bo mowa jest o wykorzystaniu pomieszczeń na potrzeby poradni rehabilitacyjnej i na potrzeby biblioteki więc należy się na coś zdecydować.

Pan Liwyj J. – zwrócił uwagę, że dwóch projektów nie da się zrealizować na raz. Zaznaczył, że nie ma szans na uruchomienie na I piętrze budynku poradni rehabilitacyjnej , ponieważ z poradni takiej korzystają ludzie z różnymi schorzeniami , mający trudności w poruszaniu się i pomieszczenia na parterze są najlepszym rozwiązaniem dla tego typu poradni.

Pan Marciniak R. – proponował włączyć w ten temat NFOZ , upewnić się czy zawrze kontrakt na świadczenie takich usług.Proponował zamknięcie dyskusji w tym temacie.

Pan Wasik B. – powiedział, że z dyskusji wynika iż należy szybko wypracować stanowisko w tej sprawie i podjąć decyzję w którą stronę skierować działania, czy poradnia , czy biblioteka.

Ad.5.

Sprawozdanie z kampanii sprawozdawczo-wyborczej w jednostkach OSP przedstawił Pan Stanisław Dziewięcki – Prezes Oddziału Zarządu Gminnego ZOSP RP w Seceminie. Poinformował , że kadencja władz w jednostkach OSP trwa 5 lat. Zebrania odbywały się na przełomie miesiąca stycznia i lutego br.        W czerwcu planuje się odbyć Zjazd Gminny . Zebrania były dobrze przygotowane. Uczestniczył w nich Pan Wójt, Pan Chorzepa Ryszard, Pani Danuta Młyńczyk. Panowała miła i przyjazna atmosfera, widoczny był zapał druhów strażaków do podejmowania działań. Jako plus można uznać to , że w szeregi OSP wstępują druhny. Na zebraniach tych zgłaszano potrzeby w zakresie doposażenia jednostek , między innymi należy zakupić ok. 20 mundurów. Problemem jest również to, że przyjęci nowi druhowie nie mają jeszcze szkolenia pożarniczego  i nie mogą uczestniczyć w akcji ratowniczej. Jeżeli wezmą udział w takiej akcji  i coś by im się stało , to wówczas odpowiedzialność za nich bierze Naczelnik OSP i nie otrzymają żadnego odszkodowania.

W ostatnim czasie odbył się turniej jednostek OSP w tenisa stołowego. Na dzień 30 marca zaplanowano spotkanie z żonami zmarłych strażaków. W maju w  jednostkach OSP w Psarach i Brzozowie będą zorganizowane uroczystości z okazji Dnia Strażaka. W lipca Gmina Secemin będzie gospodarzem Powiatowych Zawodów Sportowo- Pożarniczych. , wcześniej odbędą się jeszcze  zawody gminne na które chciałby aby wystawiona została drużyna młodzieżowa i kobiet. Podziękował Pani Dyrektor Zespołu Szkół w Seceminie za udostępnienie sali na turniej tenisa stołowego.

Pan Marek K. – powiedział, że nie usłyszał od Prezesa nic na temat gotowości bojowej straży i wyposażenia jednostek. Jeżeli nie było mówione to rozumie , że wszystko w tym zakresie jest w porządku.

W odpowiedzi na powyższe Pan Dziewięcki S. wyjaśnił, że przedstawił informację zgodnie z tematem ujętym w porządku obrad sesji. Ale skoro jest pytanie to udzieli odpowiedzi.  W Czaryżu należy rozwiązać sprawę radiotelefonu oraz podjąć decyzję czy remontować ich samochód bojowy czy przekazać im samochód „Żuk” z OSP Secemin Należy zrobić przegląd hydrantów , bo jest wiele nieczynnych. Tematów związanych z ochroną pożarową jest wiele ale chce dać nowej władzy trochę czasu.

Pan Bąk T. – wyjaśnił Panu Markowi K. , że sprawy operacyjne prowadzi Komendant Gminny więc zadane pytanie przez Pana Marka powinno być  skierowane nie do Prezesa Dziewięckiego tylko do Pana Chorzępy R.

Pan Marek K. odpowiedział, że nie był zorientowany w tym temacie i dlatego zadał takie pytanie.

Pan Wójt – podziękował Panu Prezesowi Dziewięckiemu za przygotowanie zebrań strażackich. Podkreślił, że są jednostki zintegrowane i takie , gdzie potrzebny jest symulator zewnętrzny. W gminie działają dwie jednostki OSP Secemin i Żelisławice, które włączone są do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego      i to głównie one wyjeżdżają do akcji ratowniczych. Reszta jednostek wyjeżdża sporadycznie i to przekłada się czasem na aktywność jednostki i odnosi się wrażenie , że te jednostki czują się niedowartościowane. Na zakończenie podziękował Panu Dziewięckiemu za zaangażowanie się w sprawy ochrony ppoż i funkcjonowania jednostek OSP.

Ad.6

         W punkcie tym Pani Ewa Klimas – Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych omówiła sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w 2010 roku. Szczegółowo przedstawiła wykorzystanie środków finansowych na realizację zadań w ramach w/w programu. Prosiła aby przy rozważaniu dyskutowanych zmian w zakresie wykorzystania pomieszczeń w starym budynku ośrodka zdrowia wziąć pod uwagę , potrzebę funkcjonowania punktu konsultacyjnego , bo osoby uzależnione i żony uzależnionych od alkoholu też muszą się gdzieś spotykać , bo pomoc terapeuty w ich przypadku jest niezbędna,  aby umieli sobie radzić z tak trudnym problemem.

Poinformowała również, że w związku z rezygnacją kilku członków GKRPA Zarządzeniem Wójta powołany został nowy skład tej komisji. Przypomniała, że na terenie Gminy Secemin istnieje 29 punktów sprzedaży napojów alkoholowych tj.; 25 sklepów i 4 punkty gastronomiczne. W ubr. w placówkach tych mieszkańcy wydali 1 742 647 zł na alkohol. . Zwróciła uwagę, że w naszej gminie wzrasta problem alkoholowy , po alkohol sięga młodzież , są przejawy przemocy w rodzinach związane  z nadużywaniem alkoholu. Apelowała o interwencję w tych trudnych sprawach.

Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w 2010 roku stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Uwag do przedstawionego sprawozdania nie zgłaszano.     

Ad.7.                                                                                                                           W punkcie tym Pani Edyta Wójcik – Kierownik Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Seceminie przedstawiła „Informację o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Secemin w roku szkolnym2009/2010.

Przedstawiona informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie głos zabrała Pani Walasek E. – zwróciła się z pytaniem dlaczego jedna z uczennic Zespołu Szkół w Seceminie nie otrzymała stypendium.

Odpowiedzi udzieliła Pani Piekarska E. – Dyrektor Zespołu Szkół w Seceminie. Wyjaśniła, że uzyskiwane przez rodzinę dochody były większe niż ustalone w kryterium do przyznania stypendium i stąd uczennicy nie przyznano stypendium.

Pan Wójt – prosił aby radni wnikliwie zapoznali się z przedstawioną analizą za rok szkolny 2009/2010 , przypomniał , że temat ten powinien być przeanalizowany już w ubiegłym roku. Szczególną uwagę zwrócił na dane zawarte w Tabeli  Nr 5. „Zatrudnienie w szkołach w roku szkolnym 2009/2010” przedstawione                  w „Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Secemin w roku szkolnym 2009/2010” , bo to ma wpływ na dalszą restrukturyzację oświaty. Aż w trzech szkołach podstawowych w Kuczkowie, Woli Czaryskiej i Psarach na 1 etat pracowniczy przypada poniżej 5 uczniów.

Innych głosów w tym temacie nie zabierano.

Ad.8.                                                                                                                           W punkcie tym Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie przedstawiła projekt uchwały w  sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania. Konieczność podjęcia uchwały uzasadniała tym, że zgodnie z ustawą  z dnia 25 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy,  do zadań własnych gminy należy w szczególności tworzenie Zespołów Interdyscyplinarnych , a Rada Gminy w drodze uchwały określa tryb i sposób powoływania i odwoływania członków tego Zespołu oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania. Zadaniem Zespołu Interdyscyplinarnego będzie integrowanie i koordynowanie działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez diagnozowanie problemu, inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą, rozpowszechnianie informacji o instytucjach , osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym oraz inicjowanie działań w środowisku do osób stosujących przemoc. W skład tego Zespołu wchodzić będą przedstawiciele różnych  podmiotów działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, co pozwoli na szybsze i skuteczniejsze podejmowanie działań pomocowych ukierunkowanych na rzecz ofiar przemocy oraz środowisk zagrożonych przemocą.

Do projektu uchwały w  sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania nie zgłaszano uwag,  więc Przewodniczący powyższy projekt uchwały poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0 , głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr V/25/11 w  sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

        

Ad.9                                                                                                                            W punkcie tym Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie przedstawiła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w 2010 roku.

Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.      

Ponadto nadmieniła , że GOPS złożył do Powiatowego Urzędu Pracy  we Włoszczowie wniosek o zorganizowanie prac społecznie użytecznych dla 10 osób na okres 6 miesięcy. Z tej formy zatrudnienia mogą skorzystać tylko osoby pobierające zasiłek z ośrodka pomocy. Praca ta wykonywana będzie przez 10 godzin tygodniowo .

W dalszej części tego punktu Pani Kierownik odniosła się do tematu związanego z zamiarem utworzenia Domu Pomocy w budynku szkoły w Woli Czaryskiej. Uważa, że plusem dla naszej gminy będzie to , że  można będzie tam umieścić naszych mieszkańców w pierwszej kolejności oraz to , że będą nowe miejsca pracy. Jeżeli mieszkańcy będą mieć pracę,  to mniej osób będzie zgłaszać się po zasiłki do opieki społecznej.

Następnie Pan Wójt powiedział, że wnikliwie zapoznał się z ustawą o pomocy społecznej i był przygotowany na większą ilość problemów związanych z organizacją pracy i funkcjonowaniem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej , a jednak Pani Kierownik GOPS radzi sobie bardzo dobrze z realizacją zadań wynikających z tej ustawy i jest bardzo dobra współpraca z tą jednostką organizacyjną.

Ad.10.

         W punkcie tym głos zabrał Pan Wójt. Poinformował, że w temacie wyodrębniania w budżecie gminy środków na fundusz sołecki , kontaktował się z wójtami z sąsiednich gmin. Rozumie Panią Skarbnik która w rozmowie wyraziła  swoje obawy w tym temacie , ponieważ realizacja zadań w ramach tego funduszu wiąże się z dodatkową pracą. Jednak on zobowiązał się w czasie kampanii wyborczej do podejmowania działań w tym temacie i chce dotrzymać słowa. Jest za wyodrębnieniem w budżecie gminy 2012 roku  środków na fundusz sołecki. Chce przetestować jak ten fundusz będzie funkcjonował, jeżeli się nie sprawdzi to na kolejne lata nie będzie wyodrębniany. Uchwałę w sprawie wyodrębnienia środków w budżecie gminy na 2012 rok należy podjąć do 31 marca  br . Do września można składać wnioski i Rada Gminy podejmie uchwałę czy przydzieli w 2012 roku środki na wskazane we wniosku zadania . Wnioski muszą dotyczyć zadań własnych gminy. Ostateczną decyzję dotyczącą przyjęcia wniosków sołectw podejmie  i tak rada gminy.

Innych głosów w tym temacie nie zabierano.

Następnie Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki.

Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.                                                          W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0 , głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr V/26/11 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 11.

         W punkcie tym Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy poinformowała , że  w załączniku do Uchwały Nr V/18/07 Rady Gminy z dnia 28 marca 2007 roku     w sprawie poboru w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego oraz ustalenia wysokości wynagrodzenia prowizyjnego należy wprowadzić zmianę . Załącznik ten zawiera wykaz inkasentów (sołtysów) z terenu gminy Secemin , ponieważ w ostatnim okresie były wybory nowych władz w sołectwach , zmienili się w niektórych miejscowościach sołtysi , więc zmiany te należy uwzględnić w w/w uchwale.

Następnie  przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmiany

w Uchwale Nr V/18/07 Rady Gminy Secemin z dnia 28 marca 2007 r.  w sprawie poboru w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego  oraz ustalenia wysokości wynagrodzenia prowizyjnego.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem w/w uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0 , głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr V/27/11 w sprawie wprowadzenia zmiany w Uchwale Nr V/18/07 Rady Gminy Secemin z dnia 28 marca 2007 r.  w sprawie poboru w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego  oraz ustalenia wysokości wynagrodzenia prowizyjnego została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

         W dalszej części tego punktu  Pani Skarbnik poinformowała, że tak jak w poprzedniej uchwale należy zaktualizować wykaz inkasentów ( sołtysów) w załączniku do Uchwały XXVII/130/09 z dnia 27 listopada 2009 roku w sprawie wprowadzenia opłaty od posiadania psów .

Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany w Uchwale                       &nbs