PROTOKÓŁ Nr XV/12
R O T O K Ó Ł Nr XV/12
z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 29 marca 2012 roku
w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 10 00 do 14 10.
Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.
W sesji udział wzięli : Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pani Teresa Sztuka
– Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki, Pan Tomasz Jaszewski – Kierownik Posterunku Policji w Seceminie, Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie, Pan Grzegorz Kaczmarski – Przewodniczący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, radni Rady Gminy
i sołtysi z terenu Gminy Secemin wg załączonych list obecności.
Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych.
Radnych obecnych na sesji – 15
Porządek obrad :
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Informacja Wójta o działalności w okresie między sesjami.
4. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2012 r.
5. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zamianę i nabycie nieruchomości na własność Gminy Secemin.
6. Uchwała w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej.
7. Uchwała w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Secemin”
8. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki.
9. Informacja o funduszu sołeckim.
10. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Seceminie w 2011 r.
11. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2011 r.
12. Informacja na temat modernizacji oświetlenia ulicznego.
13. Informacja dotycząca potrzeby opracowania strategii rozwoju gminy.
14. Przyjęcie stanowiska o stanie oświaty w gminie Secemin.
15. Wnioski i zapytania radnych.
16. Sprawy różne.
17. Zamknięcie obrad XV sesji Rady Gminy Secemin.
Streszczenie przebiegu obrad sesji :
Ad.1.
Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych
i sołtysów. Następnie stwierdził na podstawie listy obecności, że w sesji uczestniczy 15 radnych i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.
W dalszej części tego punktu przedstawił porządek obrad .
Następnie Pan Wójt zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad, po punkcie 13, dodatkowego punktu : przyjęcie stanowiska o stanie oświaty
w gminie Secemin. Wyjaśnił, że w tej sprawie w ostatnich dniach, do władz gminy zwrócił się Związek Miast i Gmin Regionu Świętokrzyskiego.
Innych wniosków w sprawie zmian w porządku obrad nie zgłaszano.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad zmianą w porządku obrad. Wniosek zgłoszony przez pana Wójta został przyjęty jednogłośnie
Ad.2.
Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.
Ad.3.
W punkcie tym Pan Wójt poinformował o działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:
- 27.02.12 r. z inicjatywy Pani sołtys odbyło się w Krzepinie zebranie w sprawie
szkód łowieckich. Z ramienia Urzędu Gminy w zebraniu tym uczestniczyli Pan
J. Krzyżanowski i Pan Z. Sadowski.
- przygotowano projekt ICT kluczem do agroturystyki, KL działanie 9.5 –
szkolenie komputerowe i tworzenie gospodarstw agroturystycznych.
- uczestniczył w posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia,
- odbyło się posiedzenie Zarządu Gminnego OSP.
- 2.03.br powołano Komitet Obrony Sądu we Włoszczowie
- uczestniczył wspólnie z przewodniczącym rady w warsztatach
zorganizowanych w Ostrowcu Świętokrzyskim w ramach projektu „Decydujmy
Razem- strategiczne planowanie zrównoważonego rozwoju w jednostkach
samorządu lokalnego” – szkolenie bezpłatne.
- 8.03. odbyło się X Forum Kobiet Powiatu Włoszczowskiego w Powiatowym
Centrum Kultury i Rekreacji we Włoszczowie,
- 11.03. uczestniczył w spotkaniu w remizie OSP w Woli Czaryskiej z okazji Dnia
Kobiet.
Wziął również udział w uroczystości zorganizowanej w Żelisławicach przez szkołę i Zespół Ludowy „Przepióreczka”. Przedstawienie zatytułowane „Rok Kobiety Polskiej”.
W tym dniu odbył się także Gminny Turniej OSP w tenisa stołowego.
- 12.03.12 – uczestniczył w sporządzeniu aktu notarialnego dotyczącego sprzedaży działki pod transformatorem będącej własnością Wspólnoty Leśnej w Psarach na rzecz Zakładu Energetycznego.
W tym dniu uczestniczył w spotkaniu z paniami ze Stowarzyszenia Kobiet
w Brzozowie.
13.03.12 r. – wziął udział w spotkaniu na którym Wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał dla naszej gminy promesę – na kwotę 120 tys. zł na usuwanie skutków klęsk żywiołowych .
15.03.12 r. dyrektorka przedszkola w Seceminie złożyła do Lokalnej Grupy Rybackiej we Włoszczowie wniosek o dofinansowanie placu zabaw,
19.03.12 r. odbyło się spotkanie z sołtysami z terenu naszej gminy w sprawie modernizacji oświetlenia ulicznego.
20.03.12 r. uczestniczył w naradzie roboczej w sprawie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 786 w której udział wzięli: kierownik projektu przebudowy, przedstawiciel wykonawcy zadania, inspektor nadzoru i mieszkańcy.
22.03.12 r. – odbyło się spotkanie z udziałem przedstawiciela TAURON Dystrybucja i Przewodniczącego Wspólnoty Leśnej w Psarach w sprawie sprzedaży działek wspólnoty, znajdujących się pod liniami energetycznymi.
W tym dniu odbyło się również spotkanie z mieszkańcami zainteresowanymi przebudową drogi wojewódzkiej nr 786.
23.03.12 r. uczestniczył w posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia . Pan Wójt został wybrany na przewodniczącego PRZ
26.03.12 – rozstrzygnięcie przetargu na zakup kamienia na remont dróg gminnych.
27.03.12 przeprowadzono II Powiatowy Konkurs Recytatorski twórczości
J. Lohmanna w Gminie Secemin. W konkursie udział wzięło 8 szkół. Przybył również J. Lohmann.
- odbyła się narada w sprawie wymiany sieci wodociągowej od Secemina do Wałkonów. W związku z licznymi awariami ustalono, że sieć będzie wymieniona.
W Dąbiu odbyło się spotkanie w sprawie potencjalnego inwestora, który zainteresowany jest wykupem ok. 5 ha terenów gruntów w okolicy Dąbia pod hodowlę norek. Były różne opinie mieszkańców na temat uciążliwości takiej fermy
w związku z czym ustalono aby pojechać gdzieś do takiej fermy i zobaczyć jak funkcjonuje i porozmawiać z mieszkańcami, czy jest dla nich uciążliwa.
28.03.12 odbyło się spotkanie Zespołu ds. analizy opłacalności gazyfikacji gmin Secemin i Koniecpol. Opracowano diagnozę potrzeb i dopiero w tym aspekcie można analizować opłacalność budowy sieci gazyfikacyjnej .
Uczestniczył w spotkaniu z udziałem Komendanta Powiatowego Policji we Włoszczowie i Kierownika Posterunku Policji w Seceminie . Komenda Powiatowa Policji złożyła pismo o dofinansowanie 10 tys zł na dodatkowe patrole policyjne
w związku z wzrastającym zagrożeniem bezpieczeństwa na terenie naszej gminy. Uważa, że pismo to, należy przekazać do rozpatrzenia komisji bezpieczeństwa Rady Gminy.
Pan Wójt poinformował, że zmniejszona została subwencja dla gminy o 183 396 zł
Pytań do przedstawionej informacji nie było.
Ad.4.
W punkcie tym Pani Skarbnik poinformowała o zmniejszeniu subwencji dla gminy w związku z czym, należy na przyszłej sesji dokonać zmian w budżecie gminy.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy w związku z przyznaną dotacją – 120 tys. zł na usuwanie skutków klęsk żywiołowych.
W ramach tych środków wykonana będzie droga do Wolicy. Kwota ta pokryje koszty zadania w wysokości 80%, resztę trzeba będzie dołożyć z budżetu gminy ok. 40 tys. zł.
W wyniku wprowadzonych zmian w budżecie, ogólne dochody stanowić będą kwotę 13 324 500,00 zł, a wydatki – 12 960 286,00 zł.
Pan K. Marek – pytał czy wyliczona jest wartość zadania wykonania drogi do Wolicy, bo jak Pani Skarbnik mówi , że 120 tys. zł to 80% kosztów zadania to
z budżetu trzeba będzie dołożyć nie 40 tys. a 30 tys. zł
Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że kosztorys ofertowy zakłada koszt tego zadania ale czekamy na oferty od wykonawców, wówczas będzie wiadomo za jaką cenę będzie to zadanie realizowane. Myśli, że trzeba będzie dołożyć z naszego budżetu ok. 40 tys. zł.
Pan Wójt – poinformował, że do wykonania jest 650 m drogi Rozmawiał z jednym
z kierowników budów i uzyskał odpowiedź, że środków przyznanych w dotacji na to zadanie zabraknie. Musi być kosztorys ofertowy inwestorski aby zarezerwować na ten cel środki w budżecie. Gdy będzie więcej ofert może będzie taniej. Uważa, że jeżeli będzie prowadzony remont drogi, to należy zrobić go na całej długości , a nie zostawiać np. 50 m odcinek do zrobienia w przyszłości. Wykonanie tej drogi ułatwi dowóz uczniów do szkoły, ponieważ po trasie autobusy szkolne będą mogły zabierać dzieci z Wolicy
Innych pytań w tym temacie nie zgłaszano.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag i Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Uchwała Nr XV/84/12 w sprawie zmian budżetu gminy na 2012 rok została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.5.
W punkcie tym Pan J. Krzyżanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę i nabycie nieruchomości na własność Gminy Secemin.
Nieruchomości wymienione w projekcie uchwały zostały zabudowane przepompowniami ścieków w związku z realizacją inwestycji „Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Secemin oraz budowa wodociągu w Seceminie.” Nabycie
i zamiana wiąże się z celami publicznymi ; budowa i utrzymanie publicznych urządzeń służących do zaopatrzenia ludności w wodę, gromadzenia, przesyłania, oczyszczania i odprowadzania ścieków oraz ze zobowiązaniami wynikającymi
z uzgodnień z właścicielami nieruchomości na których zostały posadowione przepompownie ścieków .
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Uchwała Nr XV/85/12 w sprawie wyrażenia zgody na zamianę i nabycie nieruchomości na własność Gminy Secemin została przyjęta jednogłośnie
w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.6.
W punkcie tym Pani Skarbnik poinformowała o konieczności podjęcia uchwały w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej ponieważ wynika to
z ustawy o podatku rolnym oraz zalecenia z kontroli przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w tym temacie.
Pan K. Marek pytał czy z ustawy przeniesione są do uchwały warunki do spełnienia aby rolnik mógł korzystać ze wskazanego w uchwale zwolnienia.
W odpowiedzi Pani Skarbnik wyjaśniła, że zapis przeniesiono z ustawy.
Następnie Pan Marek pytał czy zwolniony będzie z podatku rolnik który bierze dopłaty i nie uprawia np. łąki, bo korzysta z dopłat w ramach programu rolnośrodowiskowego np. ochrona ptaków.
Pan Wójt powiedział, że nie wyobraża sobie aby ktoś, kto korzysta z różnych programów i bierze dopłaty został zwolniony z podatku rolnego. Jeżdżąc po terenie widzi jak dużo łąk nie jest koszonych i obawia się dużego napływu wniosków
w sprawie zwolnienia z podatku rolnego. Podkreślił, że sprawa umorzeń podatków jest bardzo trudnym tematem.
Pan S. Sobala – powiedział , że rolnicy którzy mogliby skorzystać ze zwolnień wskazanych w uchwale ale z różnych powodów nie będą korzystać. Wyraził obawy aby te zwolnienia nie zostały wykorzystywane przez spekulantów.
Innych uwag w tym temacie nie podnoszono.
Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem uchwały w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Uchwała Nr XV/86/12 w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznika do niniejszego protokołu.
Ad.7.
W punkcie tym Pan J. Krzyżanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Secemin”.
Pan B. Wasik – pytał gdzie zgłaszać informację o wałęsających się psach.
Pan J. Krzyżanowski powiedział aby takie informacje przekazywać pracownikowi Urzędu Gminy Panu Sadowskiemu.
Pan Wasik proponował podanie nr telefonu kontaktowego w tej sprawie.
Następnie w trakcie dyskusji w tym temacie radni wskazywali na duże koszty utrzymywania psów w schroniskach oraz małą kwotę w budżecie gminy zaplanowaną na ten cel. Wyrażali obawy czy wystarczy zaplanowanych w budżecie środków. Zwracali też uwagę, na to, że więcej uwagi poświęca się bezdomnym zwierzętom niż ludziom starszym wymagającym opieki.
Padały propozycje aby rada gminy wyraziła protest i nie podejmowała uchwały, bo na to zadanie nie przyszły środki finansowe.
Pan Wójt wyjaśnił, że opieka nad bezdomnymi zwierzętami jest zadaniem własnym gminy i uchwała taka musi być. Poinformował, że koszty schwytania i dowóz psa
do schroniska w woj. świętokrzyskim kształtują się w granicach 1800 – 2.000 zł, oferta złożona z woj. opolskiego opiewa na kwotę – 1680 zł i jest najtańsza spośród złożonych ofert.
Następnie przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Secemin”.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było - 14, głosów „przeciw” – 0 , głosów „wstrzymujących się” – 1.
Uchwała Nr XV/87/12 w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Secemin” została przyjęta większością głosów i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan T. Jaszewski – Kierownik Posterunku Policji w Seceminie.
Przedstawił informację na temat stanu bezpieczeństwa na terenie naszej gminy. Zaznaczył, że w powiecie włoszczowskim Gmina Secemin poza Gminą Włoszczowa jest terenem najbardziej zagrożonym pod względem bezpieczeństwa: pożary, interwencje , narkotyki , oszustwa. Wzrasta liczba różnego rodzaju przestępstw
i wykroczeń. Zachodzi potrzeba wzmocnienia działań prewencyjnych policji. Dlatego też Komenda Powiatowa Policji we Włoszczowie zwróciła się z prośbą
o dofinansowanie 10 tys zł z przeznaczeniem dla Posterunku Policji w Seceminie na zwiększenie patroli policyjnych, w związku z istniejącym zagrożeniem bezpieczeństwa w naszej gminie.
W dalszej części przystąpiono do dyskusji w powyższym temacie.
Pani Walasek pytała czy policja a prawo przeprowadzania szczegółowej kontroli kierowcy i zwartości bagaży .
W odpowiedzi Pan Kierownik Posterunku Policji wyjaśnił, że policja ma takie prawo.
Pan Bartyzel pytał czy organizowana dyskoteka w Bichniowie ma wpływ na zdarzenia o jakich mówił Pan Kierownik Posterunku Policji.
Pan Kierownik odpowiedział, że nie ma negatywnych wpływów, nie ma większych skarg mieszkańców.
Pan Marek – przypomniał o dyskusjach prowadzonych w sprawie organizowanych dyskotek w Żelisławicach. Prosił o informowanie radnych jeżeli będą uwagi
w kwestii organizowanych dyskotek w Bichniowie.
Pani T. Kopanicka pytała czy są profilaktycznie prowadzone kontrole w szkołach pod kątem narkotyków, czy tylko prowadzone są na wniosek.
W odpowiedzi Pan Kierownik Posterunku wyjaśnił, że nie było przeprowadzanej kontroli w szkole w Seceminie w innych szkołach są . Jeżeli będą zgłaszane informacje, to kontrole będą przeprowadzane. Będąc dzielnicowym organizował spotkania profilaktyczne z młodzieżą. Obecnie nie ma dzielnicowego i działania
w zakresie profilaktyki nie były prowadzone. Zwracał uwagę , że policja ma dużo pracy w związku z różnymi zdarzeniami mającymi miejsce na terenie gminy. Działania Posterunku wspierane są przez Komendę Powiatową Policji .
Pan R. Marciniak – wnioskował aby Komisja bezpieczeństwa Rady Gminy przeanalizowała możliwości dofinansowania Posterunku Policji w Seceminie
w związku z pismem nadesłanym przez Komendę Powiatową Policji we Włoszczowie. Jego zdaniem trzeba podejmować takie działania, aby wszystkim żyło się bezpieczniej.
Pan S. Sobala – powiedział, że policja działa na bieżąco ale nie ma wpływu na karanie. Przestępca jest chroniony i ma większe prawo niż policja. Policja zatrzymuje przestępcę , a prokurator go wypuszcza, a przestępca zanim dostanie wyrok jest na wolności i popełnia kolejne przestępstwa.
Pan T. Jaszewski – wyjaśnił, że wypuszczenie przestępcy z aresztu nie znaczy, że nie jest prowadzone przeciw niemu postępowanie. Jeżeli osoba na przesłuchaniu przyznaje się do winy, to nie ma podstaw do aresztowania go, bo nie ma podejrzeń
o matactwo . Może takie postępowanie prokuratury denerwuje społeczeństwo ale takie jest prawo. Zgadza się z tym , że do czasu wydania wyroku może dojść do kolejnego przestępstwa popełnionego przez tę osobę.
Pan R. Marciniak – podziękował Panu Kierownikowi Posterunku Policji za przedstawioną informację i prosił obecnych aby uprzedzali mieszkańców o oszustach pojawiających się w naszej gminie , szczególnie uczulić osoby starsze , samotne, które najczęściej są ofiarami oszustów.
Pan Kierownik poinformował, że zawsze można dzwonić o interwencję, jeżeli wydaje nam się podejrzany ktoś oferujący nam różny towar do kupna lub zbierający pieniądze na jakiś cel.
Ad.8.
W punkcie tym Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. Środki te wyodrębnione będą w budżecie uchwalanym na 2013 rok.
W bieżącym roku kwota wyodrębniona w budżecie gminy na fundusz sołecki wynosiła – 217 831 zł w tym :
155 884 zł w dziale transport
19 880 zł w dziale ochrona ppoż
24 950 zł w dziale oświata
2 600 zł w dziale kultura
14 517 w dziale sport
Do wykonania zgłoszono 44 zadania .
W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Wójt .
Poinformował, że wszystkie sołectwa złożyły wnioski na realizację zadań
w ramach funduszu sołeckiego wyodrębnionego w budżecie 2012 roku. Budujące jest to, że sołtysi jako zadania do realizacji wskazali remonty dróg na kwotę 100 754 zł. Jeżeli zaplanowane zadania zostaną zrealizowane to można uzyskać dofinansowanie w wysokości 30 % poniesionych wydatków. Część środków mieszkańcy przeznaczyli na odśnieżanie dróg, na zadania z dziedziny sportu, kultury i ochrony ppoż .
W przyszłorocznym budżecie także planuje się wyodrębnić w budżecie takie środki
i z tego względu przygotowano projekt uchwały na dzisiejszą sesję.
Niech w tym temacie wypowiedzą się sołtysi. Planując zadania należy brać pod uwagę konieczność realizacji tego zadania. Należy mieć świadomość, że to nie są odrębne dodatkowe środki, tylko wydzielone z budżetu gminy. Zdaje sobie sprawę, że są to tematy trudne , przykładem czego może być temat modernizacji oświetlenia. Z punktu widzenia mieszkańców lampy są potrzebne i usuwanie ich powoduje niezadowolenie i liczne interwencje mieszkańców, a z punktu budżetu trzeba szukać oszczędności.
Pan Wójt wyjaśnił, że z funduszem sołeckim to nie jest tak, że sołectwo musi zgłosić wniosek, jeżeli nie ma takiej potrzeby, to nie należy absorbować środków. Podkreślił, że trudny jest ten rok i następny ponieważ bez mała 6 mln zł gmina ma długu. Nie inwestuje się, a trzeba będzie wziąć kredyt na spłatę długu. Liczy na pomoc radnych
i sołtysów w realizacji programu oszczędnościowego.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Uchwała Nr XV/88/12 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki została przyjęta jednogłośnie
w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.9.
W punkcie tym Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki poinformował o realizacji funduszu sołeckiego.
Wszystkie sołectwa złożyły wnioski, głównie dotyczyły one przeznaczenia środków na remonty i odśnieżanie dróg , na zadania z zakresu ochrony ppoż., sport
Na utrzymanie dróg wydatkowano 155 tys. zł . Ogłoszono przetarg na zakup kruszywa.
Ad.10.
Pani T. Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła sprawozdanie z działalności ośrodka w 2011 r.
Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Zabierając głos Pan Wójt podziękował za opracowanie sprawozdania. Zwrócił uwagę, że im więcej biednych rodzin na terenie gminy, tym więcej beneficjentów do ośrodka pomocy . Wskazał na działania podejmowane przez Panią kierownik
w zakresie realizacji zadań spoczywających na tej jednostce. Podziękował za przygotowane sprawozdanie i za to, co opieka wykonuje na rzecz osób potrzebujących.. Zaznaczył, że praca ta jest bardzo trudna , bo przychodzą tam osoby które mają różne potrzeby, a czasem wychodzą nie zawsze zadowolone z tego co otrzymują ze względu na ograniczone możliwości budżetowe.
Ad. 11.
Pan Przewodniczący Rady przypomniał, że sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych radni otrzymali wraz
z pozostałymi materiałami będącymi przedmiotem obrad.
Następnie Pan G. Kaczmarski – Przewodniczący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poinformował, że komisja podejmując działania na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii współpracowała
z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki, prowadziła rozmowy interwencyjno-motywacyjne z osobami wnioskowanymi o zastosowanie leczenia odwykowego, kierowała do sądu wnioski o wszczęcie postępowań
w sprawie o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu, opiniowała wnioski o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych..
Zwrócił uwagę, że komisja nie jest organem administracji tylko samodzielną jednostką . Skład komisji powoływany jest Zarządzeniem Wójta Gminy.
Pełnomocnikiem ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy.
Obowiązki GKRPA i Pełnomocnika wynikają z Programu Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W 2011 r. działała świetlica środowiskowa w szkole w Seceminie oraz Punkt Konsultacyjny ds. Uzależnień
i Współuzależnień oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Pan B. Wasik – prosił aby przesłać mu informację o wykonaniu w 2011 r. budżetu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Ad.12.
Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki poinformował
o prowadzonej wymianie lamp oświetlenia ulicznego. Prowadzone były w tym temacie konsultacje z mieszkańcami i mimo to są interwencje.
W dniach 2-3.04.br przyjedzie do Urzędu Gminy wykonawca i będą prowadzone rozmowy w tym temacie. Gdyby istniała jeszcze gdzieś potrzeba doświetlenia to należy to zgłosić.
Pan R. Śliwiński poinformował, że w Bichniowie nie ma oświetlenia ulicznego
w terenie zabudowanym przy drodze powiatowej. Gdyby była taka możliwość to prosił aby to zrobić.
Odpowiedzi udzielił Pan J. Krzyżanowski . Wyjaśnił, że w takiej sytuacji trzeba mieć projekt i wybudować całą sieć energetyczną, skoro takiej tam brakuje więc gmina
w znacznym stopniu musiałaby partycypować w kosztach tej inwestycji. Uważa, że jest to temat do rozważenia ale nie do realizacji obecnie.
Pan K. Marek – poinformował , że w kierunku Wolicy położono nowy kabel 4-przewodowy, wymieniono słup i lampę oświetleniową ale przydałby się jeszcze 1 przewód więc może przy spotkaniu z Kierownikiem Zakładu Energetycznego poprosić go o to, aby dołożono jeszcze ten jeden przewód.
W odniesieniu do powyższego tematu Pan J. Krzyżanowski powiedział, że przewód ten jest potrzebny do wykonania doświetlenia ale była modernizacja linii energetycznej i nie zrobiono tego .
Pan J. Bartyzel – przypomniał aby przy okazji modernizacji oświetlenia ulicznego
w Minach montować słupy przy ulicy, a nie na posesjach , ponieważ wówczas lepiej oświetlona zostanie droga.
Pani A. Musiał – zwróciła się z wnioskiem o rozwiązanie problemu oświetlenia ulicznego w Maleńcu.
Pan J. Krzyżanowski – powiedział, że będą negocjować z zakładem energetycznym warunki instalacji i może przy okazji remontu da się wynegocjować ten temat.
Ad.13.
W punkcie tym Pan Wójt poinformował, że należy opracować nową „Strategię rozwoju gminy Secemin” ponieważ opracowany w 2001 r. taki dokument obowiązywał do 2010 r. Obecnie jest już nieaktualny. Przemiany dokonujące się
w gminie nie były przewidziane w tamtym okresie. Trzeba powołać zespoły robocze do opracowania poszczególnych dziedzin rozwoju gminy. Jego zdaniem jeden zespół zająłby się sprawami infrastruktury komunalnej: drogi, wodociągi , inwestycje. Dobrze byłoby aby w tym dokumencie nakreślić najpilniejsze zadania do końca kadencji i na 10 lat. Mając wizję co chcemy robić można dyskutować nad tym na posiedzeniach komisji. Gdy będą sporządzone wykazy zadań, wówczas będzie można je przeanalizować pod kątem finansowym i ustalić które będzie można włączyć do programów pomocowych.
Drugi zespół zająłby się tematami z dziedziny ochrony środowiska , melioracji
a trzeci sprawami z zakresu oświaty, rolnictwa, wspierania przedsiębiorczości, ochrony ppoż., policji.
W związku z powyższym na 17 kwietnia br zaplanowano odbycie zebrania organizacyjnego w Zespole Szkół w Seceminie z udziałem radnych i sołtysów.
Prosił aby do 04.04.2012 r. wskazać osoby z sołectw które mają coś do powiedzenia
i chciałyby uczestniczyć w tych zespołach. Wskazane osoby otrzymają zaproszenia na spotkanie. Na tym spotkaniu przybliżony zostanie temat opracowywania strategii rozwoju naszej gminy. Powołano by przewodniczących zespołów, a na jesieni uchwalono taką strategię.
Można zadać sobie pytanie : czy wykonanie takiego dokumentu zlecić firmie czy też opracować go we własnym zakresie. Pod uwagę trzeba wziąć nasze możliwości.
Pani E. Bartyzel – pytała do kogo zgłaszać osoby chętne do pracy w zespole.
Pan Wójt odpowiedział, że takie osoby należy zgłaszać do Pana Jarosława Krzyżanowskiego.
Pan Przewodniczący wnioskował aby informację o spotkaniu i kontakcie dać na stronę internetową gminy.
Ad.14.
W punkcie tym Pan Wójt zapoznał obecnych z treścią pisma nadesłanego ze Związku Miast i Gmin Województwa Świętokrzyskiego w sprawie przyjęcia stanowiska o stanie oświaty.
Następnie Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska o stanie oświaty w gminie Secemin.
Pan B. Wasik – wnioskował aby dopisać do projektu przedstawionego stanowiska kilka zdań, jaką rolę odgrywa szkoła w środowisku wiejskim. Podkreślił, że szkoła jest obiektem nie tylko dla dzieci ale dla całej miejscowości.
Radni wyrazili zgodę na uzupełnienie w/w dokumentu.
Innych uwag w tym temacie nie zgłaszano.
Następnie przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska o stanie oświaty w gminie Secemin.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Uchwała Nr XV/89/12 w sprawie przyjęcia stanowiska o stanie oświaty w gminie Secemin została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.15.
W punkcie tym głos zabrali:
Pan B. Wcisło – poinformował, że tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa
i Ochrony Środowiska w dniu 13 marca br była gospodarka odpadami w gminie.
Z uzyskanych informacji wynika, że z terenu naszej gminy odpady stałe odbierają 4 firmy z którymi mieszkańcy podpisali umowy. Ponadto jeden przedsiębiorca świadczy usługi w zakresie wywozu nieczystości płynnych. Oczyszczalnia ścieków w Seceminie może przyjąć tylko 2 samochody ścieków dziennie tj. ok. 20 000 litrów. Zapotrzebowanie na tę usługę jest parokrotnie wyższe. Prowadzone były na ten temat rozmowy z dyrektorem gospodarki komunalnej we Włoszczowie i okazuje się, że nie ma możliwości odbioru większej ilości ścieków dowożonych. Więc co pozostaje, czy wywóz do lasu ? Zwrócił uwagę, że transportując ścieki do Włoszczowy czy Koniecpola podraża się koszty usługi, ponadto rolnicy nie mogą dowozić ścieków we własnym zakresie. W związku z powyższym należy w jakiś sposób rozwiązać problem ścieków z szamb przydomowych.
Ponadto komisja uważa, że należy wyegzekwować od firm wywożących śmieci , listy właścicieli posesji obsługiwanych przez w/w usługodawców, ponieważ
w dalszym ciągu wiele gospodarstw nie posiada koszy i należałoby zachęcić do ich nabywania.
Kolejny wniosek zgłoszony przez radnego dotyczył rozbiórki i wywozu gruzu
z posesji p. Połcika w Psarach
W odpowiedzi Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że rozbiórka budynku prowadzona będzie po świętach.
Pani M. Kaleta – wnioskowała o podjęcie uchwały w sprawie wydzierżawienia lub sprzedaży budynku z którego korzystało KGW w Żelisławicach, ponieważ nikt
z niego nie korzysta i niszczeje.
Pan Wójt – poinformował, że temat ten poruszany był na zebraniu strażackim
w Żelisławicach . Jeżeli jest wola mieszkańców aby sprzedać ten budynek to zostaną przygotowane stosowne dokumenty do sprzedaży.
Pan D. Grzesik – poinformował, że temat tego budynku poruszany był na zebraniu
i mieszkańcy wyrażają zgodę aby go sprzedać, chcieliby aby środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczyć na potrzeby wsi.
Pan Wójt – prosił o protokół z zebrania w Żelisławicach wraz z listą obecności . Na zebraniu nie powiedział, że pieniądze ze sprzedaży budynku przeznaczone zostaną dla Żelisławic tylko będą stanowiły dochód budżetu gminy ale rozumie, że mieszkańcy mają takie oczekiwania.
W dalszej części swej wypowiedzi Pan Wójt odniósł się do kwestii podnoszonych przez radnego B. Wcisło. Myśli, że nie ma większych potrzeb w zakresie wywozu nieczystości płynnych niż 2 samochody dziennie. Gdyby ktoś w tym zakresie założył działalność gospodarczą to nie byłoby problemu. Nie ma ograniczeń co do ilości ścieków z sieci kanalizacyjnej, natomiast są w odniesieniu do ścieków dowożonych
z szamb, które mają duże stężenie i mogązachwiać florę bakteryjną w oczyszczalni.
Pan R. Marciniak wyjaśnił, że są wykazy zawartych przez firmy umów na wywóz odpadów stałych . Myśli, że ok. 80% gospodarstw na terenie naszej gminy ma zawarte umowy.
Pan J. Krzyżanowski – poinformował, że w trakcie wdrażania są nowe przepisy ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie i z pewnością wówczas będą większe możliwości rozwiązania problemów w zakresie gospodarki odpadami.
Pan K. Marek – nawiązał do konkurencyjności firm odbierających odpady. Gdy chcą pozyskać klientów to oferują niższe ceny za usługi, a potem podwyższają i w ciągu dwóch lat ceny oferowane przez firmy prawie się zrównały.
Pani E. Walasek –poinformowała, że komisja oświaty odbyła wizytację szkół na terenie gminy pod kątem funkcjonowania placówek oświatowych.
Poruszyła temat dotyczący wykorzystania przez szkołę środków przyznanych na zwalczanie skutków powodzi, dlaczego w pełni nie zostały przekazane szkole.
- Kolejny temat dotyczył złożonego wcześniej przez komisję wniosku
o udostępnienie terenu do mycia autobusów szkolnych. Wniosek ten nie został zrealizowany i kierowcy nadal zgłaszają ten problem.
W związku z prowadzoną wycinką drzew w Seceminie wnioskowała aby część tego drewna przekazać do szkoły w Psarach.
Prosiła również o wyjaśnienie, bo mieszkańcy pytają, dlaczego nie ma Gazety Włoszczowskiej.
Do powyższych zagadnień odniósł się Pan Wójt . Wyjaśnił, że środki na usuwanie skutków podtopienia przyszły na zwiększenie subwencji i w większości zostały wykorzystane przez szkołę w Seceminie.
W sprawie wyznaczenia terenu do mycia autobusu , uważa że ktoś tymi autobusami zarządza więc dlaczego temat ten ma być skierowany do niego. Sprawę przekaże dyrektorce szkoły.
W sprawie pozyskania drewna z wycinki drzew przy drodze wojewódzkiej
w Seceminie wyjaśnił, że drewno należy do zarządcy drogi czyli Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Pan Wójt wyjaśnił, że mieszkańcy mogą zabierać drobniejsze gałęzie. Niemniej jednak zwrócił się do zarządcy drogi z pismem o zezwolenie na zabranie ściętych drzew oraz o zgodę na zabranie zdemontowanej kostki brukowej i płyt chodnikowych. Pismo to przesłane zostało do Urzędu Marszałkowskiego i nie ma na nie jeszcze odpowiedzi. Stąd prawnie nie może wyrazić zgody na zabranie drewna.
Jeżeli taka zgoda będzie to nie widzi przeszkód, problem może być tylko ze środkiem transportu. Dotychczas z wycinki pozyskano drewno do kotłowni w Urzędzie Gminy i Przedszkolu w Seceminie. Jeśli dyrektor szkoły w Psarach zorganizuje transport to dostanie drewno do kotłowni.
W kwestii gazety Pan Wójt wyjaśnił, że nie odnowiono umowy z wydawcą tej gazety i z tego powodu jej nie ma. Wydawany jest „Biuletyn Informacyjny Gminy Secemin”. Uczestniczył w spotkaniu z udziałem przedstawicieli wszystkich gmin powiatu włoszczowskiego i Starostwa Powiatowego na temat wydawania gazety – dwutygodnika. Jeżeli nasza gmina wejdzie w ten temat, to nie będzie wydawany przez gminę „Biuletyn Informacyjny” .
Pan R. Marciniak – prosił aby pracownicy Urzędu Gminy zgłosili zarządcy drogi powiatowej, że przy ul. Kolejowej w Seceminie przy dojeździe do rynku w chodniku ustawiony jest znak drogowy, który stanowi zagrożenie dla pieszych. Kilka osób uderzyło już głową w nisko zawieszoną tablicę.
Pan R. Śliwiński – pytał co dalej z niewykorzystanymi, stojącymi słupami telefonicznymi.
W odpowiedzi Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że w tej sprawie skierowane były do Telekomunikacji już dwa pisma i nie ma odpowiedzi.
Pan K. Marek – poinformował, że na terenie Kuczkowa słupy telefoniczne zostały już posprzątane więc może teraz będą zbierać je w innym terenie.
W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Wójt – poruszył temat istniejącego zagrożenia pożarowego z powodu wypalania traw.
Poinformował, że Związek Gmin Ziemi Włoszczowskiej przekazał dla naszej gminy 3 kosze . Jeden z nich przekazano do Żelisławic, drugi jest w Seceminie, a trzeci do zadysponowania. W tym temacie prosił osoby zainteresowane o kontakt z Panem
J. Krzyżanowskim .
Przypomniał też o obowiązku składania oświadczeń majątkowych w terminie do 30 kwietnia 2012 r.
Ponadto poinformował, że planuje napisanie regulaminu na konkurs o najładniejszy ogródek – rozstrzygnięcie konkursu nastąpiłoby na dożynkach gminnych.
Pan J. Bartyzel prosił o interwencję w Zarządzie Dróg Powiatowych w sprawie zapadającej się skarpy w Minach k/ posesji Pana Mikuszewskiego. Ziemia osuwająca się zasypie przepust, a opady deszczu przyczynią się do zniszczenia chodnika tam znajdującego się.
Przypomniał też o konieczności naprawy zniszczonej drogi w Marchocicach i mostu.
Wnioskował także o wymianę wiaty przystankowej w Minach.
W odniesieniu do powyższej kwestii Pan Wójt wyjaśnił, że wie o tym Starosta
i Zarząd Dróg Powiatowych . W tej sprawie przesłane jeszcze zostanie pismo.
Pani E. Bartyzel – wnioskowała o remont przystanku w Marchocicach oraz o remont drogi do Komornik.
Prosiła też aby firma z którą ma być podpisana umowa na odbiór odpadów stałych przedstawiła ofertę oraz poinformowała w jakim terminie należy składać wypowiedzenia poprzednim odbiorcom.
Ad.16.
Pan R. Marciniak poinformował, że na następną sesję wprowadzi do porządku obrad punkt dotyczący przedstawienia wniosków z posiedzeń komisji rady.
Pan J. Krzyżanowski prosił o zgłaszanie do poniedziałku, szkód w uprawach rolnych spowodowanych przez silne mrozy. Będzie powołana komisja do szacowania szkód.
Pan B. Wcisło – powiedział, że jeżeli rolnik ma ubezpieczone uprawy to otrzyma odszkodowanie z zakładu ubezpieczeń, a gmina w czym może mu pomóc?
Zgłosił też potrzebę naprawy drogi w Woli Kuczkowskiej k/ posesji p.Kaczmarskiego.
Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że komisja sporządzi protokół z szacowania szkód . Być może będą dla takich rolników preferencyjne kredyty na zakup materiału siewnego.
Pan K. Krzyżanowski poinformował, że będzie nabór wniosków o dofinansowanie zadań z Lokalnej Grupy Działania we Włoszczowie.
Sugerował komisjom aby ich wnioski, informacje z posiedzeń, zamieszczać na stronie internetowej gminy. Proponował zamieszczanie informacji o realizacji zadań z funduszu sołeckiego.
Pan Wójt przypomniał, że na stronie internetowej gminy są podane składy komisji
i można zamieszczać inne informacje np. zdjęcia z wizyt czy spotkań .
Pan Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że wnioski komisji mają być konkretne, oddawać sedno sprawy tego czym komisja się zajmuje.
Ad.17.
W punkcie tym Przewodniczący Rady złożył życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych. Następnie stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym zamyka obrady XV sesji Rady Gminy Secemin.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący
- Podmiot udostępniający:
- Urząd Gminy Secemin
- Informację wytworzył:
-
- Informację wprowadził:
- Rafał Duś (admin)
- Data wytworzenia:
- 2012-05-15
- Data publikacji:
- 2012-05-15
- Data ostatniej zmiany:
- 2012-05-15
attach_file Załączniki
Protokol_Nr_XV.pdf | 114,59 kB |