PROTOKÓŁ Nr XVII/12
P R O T O K Ó Ł Nr XVII/12
z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 26 czerwca 2012 roku
w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 9 00 do 14 00.
Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.
W sesji udział wzięli:
Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy,
Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki w Urzędzie Gminy, Pan Tadeusz Piekarski – radny Rady Powiatu we Włoszczowie, Pan Janusz Liwyj – Kierownik Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie, Pani Katarzyna Dominik i Pan Mariusz Kusa- przedstawiciele Ośrodka Doradztwa Rolniczego Oddział Terenowy we Włoszczowie, Pani Joanna Burzawa – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie, sołtysi z terenu Gminy Secemin oraz radni wg załączonych list obecności.
Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych
Radnych obecnych na sesji – 15
Radnych nieobecnych – 0
Porządek obrad :
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Informacja Wójta o działalności w okresie między sesjami.
4. Informacja Ośrodka Doradztwa Rolniczego Oddział Włoszczowa.
5. Sprawozdanie z działalności finansowej i gospodarczej gminy za 2011 rok i rozpatrzenie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu:
- odczytanie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy na 2011 rok,
- przedstawienie Uchwały Komisji Rewizyjnej w sprawie opinii dotyczącej wykonania budżetu gminy Secemin za 2011 rok i wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Secemin w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin,
- przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 rok
- podjecie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tytułu wykonania budżetu gminy za 2011 rok.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
1/ zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki
Publicznej w Seceminie za 2011 rok
2/ zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ w Seceminie za 2011 rok,
3/ zmian budżetu gminy na 2012 rok,
4/ zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012 – 2019,
5/ zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
6/ obciążenia działki nr 50 o pow. 0,40 ha nieodpłatną służebnością drogi koniecznej na rzecz każdoczesnego właściciela działek 71/4 o pow. 0,1829 ha, 71/5 o pow. 1,19 ha.
7. Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie.
8. Wnioski stałych komisji Rady Gminy.
9. Wnioski i interpelacje radnych.
10. Sprawy różne.
11. Zamknięcie obrad XVII sesji Rady Gminy.
Streszczenie przebiegu obrad :
Ad.1.
Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych i sołtysów. Następnie stwierdził, że na dzisiejszej sesji obecni są wszyscy radni i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał. W dalszej części tego punktu przedstawił porządek obrad sesji. Zgłosił też wniosek
o włączenie do przedstawionego porządku obrad jako pkt 4 – informacja ODR Oddział Włoszczowa oraz jako pkt 7 – podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu SP ZOZ w Seceminie, ponieważ wniosek Kierownika SP ZOZ do Rady Gminy w tej sprawie wpłynął już po przesłaniu materiałów sesyjnych radnym, projekt uchwały w tej sprawie przesłany został radnym odrębnym pismem . Konieczność podjęcia uchwały w sprawie nadania Statutu SP ZOZ podyktowana jest zmianą przepisów prawnych.
Pan K. Krzyżanowski zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad dodatkowego punktu - wnioski stałych komisji Rady Gminy. Powiedział, że zgodnie ze Statutem Gminy radni powinni zapoznawać się z wnioskami komisji rady gminy. Są one istotne i ważne. Uważa, że warto im poświęcić czas, przeanalizować je i przedyskutować.
Za zamianą porządku obrad polegającą na wprowadzeniu dodatkowych 3 punktów do porządku obrad głosowali wszyscy radni. Następnie przystąpiono do realizacji porządku obrad uwzględniającego wprowadzone zmiany.
Ad.2.
Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.
Ad.3.
W punkcie tym Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:
- 15-16.05.12 r. uczestniczył w szkoleniu obronnym wójtów zorganizowanym w Cisowie, gmina Daleszyce.
- 17.05.12 r. odbyła się uroczystość symbolicznego wbicia łopaty na przebudowywanej drodze wojewódzkiej 786 w rynku w Seceminie z udziałem marszałka A. Jarubasa, członka zarządu województwa J. Maćkowiaka, dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, wykonawców, starosty i burmistrza z Włoszczowy.
- 18.05.12 r. zakończyła się rekrutacja na stanowisko inspektora ds. komunalnych. Wpłynęło 8 ofert. 2 osoby zatrudniono na okres 6 m-cy , ponieważ jest dużo pracy z wdrożeniem ustawy śmieciowej oraz brakuje osoby zajmującej się pozyskiwaniem środków z różnych programów unijnych.
- 19.05.12 r. – odbyło się III Forum Trzeźwościowe w Seceminie .
- 21.05.12 r. dokonano odbioru technicznego remontu drogi powiatowej na odcinku Psary – Wola Kuczkowska. W tym dniu odbyły się też przetargi na dzierżawę gruntów będących własnością gminy.
- 22.05.12 r. – uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Lokalnej Grupy Rybackiej
Złożono 5 wniosków z Gminy Secemin do Lokalnej Grupy Działania – Region Włoszczowski.
- 24.05.12 r. – uczestniczył w uroczystościach związanych z Dniem Patrona Szkoły w Psarach.
- 25.05.12 r. – w szkole w Seceminie obchodzony był Dzień Patrona i Dzień Matki.
- 26.05.12 r. – odbyły się święcenia kapłańskie neoprezbitera Bartosza Wąsata w Katedrze Kieleckiej.
- 27.05.12 r. –Zespół Szkół w Seceminie zorganizował rodzinny festyn „Żyj Zdrowo – Czas na Zdrowie”, współfinansowany ze środków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- 29.05.12 r. – odbyło się zebranie organizacyjne dożynek gminnych
w Żelisławicach.
- 30.05.12 r. – uczestniczył w posiedzeniu Komisji Oświaty, Promocji Gminy, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy. Tematem posiedzenia było zaopiniowanie projektów organizacyjnych szkół.
- 01.06.12 r. – w wyniku rozmów z kierownikiem prac remontowych na CMK pozyskano 4 samochody ciężarowe kamienia i 30 samochodów kamienia zmieszanego z piaskiem na remont drogi na osiedlu w Gabrielowie. Przeprowadzono także rozmowę z kierownikiem nadzorującym przebudowę drogi 786 w sprawie remontu drogi gminnej w Żelisławicach – do stadionu..
Za udostępnienie terenu za stadionem w Seceminie na parkowanie sprzętu, firma wykonująca przebudowę drogi wojewódzkiej położy nakładkę bitumiczną na odcinku drogi łączącej ul. Koniecpolski z ul. Kościelną.
- 2.06.12 r. – uczestniczył w Walnym Zgromadzeniu Spółki Leśnej w Psarach . Podjęto uchwałę w sprawie zastosowania bonifikaty przy wykupie działek. Spółka zalega w opłacie podatku do gminy ok. 30 tys. zł. W przypadku sprzedaży działek i pozyskania środków zasilony zostałby też budżet gminy.
- 03.06.12 r. –Zespół „Złoty Kłos” z Secemina, „Cyraneczka” z Psar i „Przepióreczka” z Żelisławic uczestniczyły w XIV Przeglądzie Regionalnym, Zespołów Ludowych, Kapel i Śpiewaków, odbywającym się w ramach Dni
Szczekocin. Bardzo dobrze zaprezentował się Zespół Złoty Kłos zajmując
drugie miejsce, a pozostałe zespoły z naszej gminy zostały wyróżnione.
- wykonano rów odwadniający na ul. Kościelnej w Seceminie i założono kratki, przy małych i średnich opadach deszczu wykonane prace w tym zakresie spełniają swoje zadanie .
06.06.12 r. – przedstawiono raport z ewaluacji Zespołu Szkół w Seceminie. Ewaluacji dokonali wizytatorzy Kuratorium Oświaty w Kielcach w dniach 28-31.05.2012 r.
W tym dniu Pani Sołtys i Rada Sołecka z Brzozowy w ramach funduszu sołeckiego zorganizowali Dzień Matki i Dziecka.
- 10.06.12 r. zorganizowano wycieczkę druhów strażaków do Muzeum OSP
w Mysłowicach.
- 09.06.12 r. – spłonął budynek mieszkalny rodziny Buców w Wolicy. Obecnie zajmują pomieszczenie w remizie w Kuczkowie. Przygotowuje zarządzenie
w sprawie zorganizowania zbiórki publicznej z przeznaczeniem zebranych środków na pomoc dla tej rodziny. Apelował do radnych aby włączyli się w tą akcję.
- wykonano remont 650 mb odcinka drogi Wola Kuczkowska – Wolica – na to zadanie z funduszu na zwalczanie klęsk żywiołowych gmina otrzymała z budżetu wojewody - 120 tys. zł, a z budżetu gminy przeznaczono na to zadanie ok. 30 tys. zł
Trwają prace nad opracowaniem strategii rozwoju gminy- odbędzie się spotkanie w komisjach
- GOPS rozpoczął realizację projektu z Programu Kapitał Ludzki:
- kurs małej księgowości komputerowej,
- kurs sprzedawcy z obsługą kasy fiskalnej.
- 12.06.12 r. uczestniczył w posiedzeniu dot. zamiaru likwidacji posterunku policji w Seceminie, które odbyło się w Starostwie Powiatowym we Włoszczowie.z udziałem Komendanta Powiatowego Policji, starosty, burmistrza i wójtów terenu powiatu włoszczowskiego. Stanowisko wójta gminy Secemin jak i rady gminy przestawione na tym spotkaniu, to: utrzymanie posterunku policji w Seceminie. Na razie wstrzymano likwidację posterunku.
- 14-15.06.12 r. – zorganizowano w Cisowie szkolenie obronne dla sekretarzy gmin.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przeprowadziła kontrolę sklepów w Seceminie i Kuczkowie pod kątem przestrzegania zasad sprzedaży alkoholu, w związku z zajściami jakie miały tam miejsce, których uczestnicy byli po spożyciu alkoholu.
- 14.06.12 r. – odbył się odbiór techniczny oświetlenia ulicznego.
Wykonano przetarg na dostawę energii elektrycznej dla obiektów gminnych
i oświetlenia ulicznego. Zniżka wynosić będzie 17% w stosunku do obecnych cen .
Uczestniczył w sesji absolutoryjnej Rady Powiatu we Włoszczowie.
Urząd Marszałkowski odmówił dofinansowania badań archeologicznych fortalicji Szafrańców w Seceminie.
- 18-21.06.12 r. – z ramienia Lokalnej Grupy Rybackiej uczestniczył
w wizycie studyjnej we wschodniej Bawarii .
Na wniosek Pani sołtys E. Turczyn przeprowadzona została wizyta na drogach powiatowych w Krzepinie z udziałem Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych we Włoszczowie.
Przygotowywane są procedury przetargowe na sprzedaż działek gminnych
w Żelisławicach, Psarach, Seceminie.
- Pani Czerwonkowa złożyła ofertę wykupu mieszkania w budynku posterunku policji.
- Firma Greck Power jest zainteresowana budową farmy wiatrowej na terenie gminy Secemin, gdyby firma BonWind i Falk zrezygnowały.
- Trwają prace nad zmianą studium i planu zagospodarowania przestrzennego gminy.
- Prowadzone są rozmowy z dyrektorem Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie odzyskania kostki brukowej z chodnika na ul. Koniecpolskiej i Czarnieckiego do wykorzystania na ul. Kościuszki
w Seceminie.
- Drewno ze ściętych lip na ul. Koniecpolskiej w Seceminie będzie do zagospodarowania przez gminę, w zamian za to, gmina ma wykonać witacze na drogach 786 i 795 oraz kilka witaczy dla ŚZDW.
- Jest szansa na zrealizowanie projektu rewitalizacji parku podworskiego
w Seceminie i rynku. Wniosek złożony jeszcze w poprzedniej kadencji był na 19 miejscu listy rezerwowej. Jest jednak problem wkładu własnego. Koszt tego zadania to ok. 3 mln zł, a udział gminy ok. 1200 tys zł.
- Za korzystanie z działki gminnej firma DROG -BUD wykona nakładkę bitumiczną na drogę – łącznik z cmentarza do ul. Kościelnej w Seceminie
i drogę do stadionu w Żelisławicach.
- Realizowane są zadania z funduszu sołeckiego w miarę możliwości finansowych gminy, między innymi, zakup: kamienia na remont dróg, wozu strażackiego dla OSP w Woli Kuczkowskiej, kosiarki dla Klubu Sportowego „Zieleń” w Żelisławicach
- Trwają przygotowania do obchodów 100-lecia OSP w Seceminie, między innymi rozważane jest nadanie tytułu Honorowego Obywatela Gminy dla ostatnich właścicieli majątku Secemin: Stanisława, Jana i Krystyny Lohmanów Ich dziadek Edward założył w 1912 roku straż w Seceminie. Za środki uzyskane ze sprzedaży stawów na Marianowie, które były do 1945 r. ich własnością rozpoczęto rozbudowę szkoły w Seceminie. Lohmanowie są potomkami sławnych rodów Szafrańców, Dębińskich, Czarnockich
i Marchockich.
- 15 lipca br odbędą się gminne zawody sportowo pożarnicze w Seceminie.
- Zakończyła się realizacja projektu „ Indywidualizacja nauczania w szkołach gminy Secemin” w ramach programu Kapitał Ludzki.
- Rada Pedagogiczna i dyrektor Gimnazjum w Seceminie wytypowali 5 uczniów do otrzymania statuetki „Secemiński Talent”.
- Trwają prace nad odzyskaniem podatku VAT od zakończonych inwestycji.
- Wydział Finansowy zintensyfikował przy udziale sołtysów prace związane
z egzekucją zaległości podatkowych. Obecnie na wszystkie możliwe do ściągnięcia zaległości wystawiono upomnienia.
- Ogłoszono konkurs na stanowisko dyrektora szkoły w Seceminie i Psarach. Wpłynęło po 1 ofercie.
- 26 dzieci pojedzie do Międzywodzia na kolonie zorganizowane w ramach realizowanego Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
2 dzieci pojedzie na kolonie do Karpacza z oferty Kuratorium Oświaty
i Związku Młodzieży Wiejskiej.
- trwają przygotowania do organizacji półkolonii w szkole w Seceminie współfinansowanych prze KRUS.
- W czerwca br zakończyła działalność świetlica środowiskowa finansowana ze środków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Trwają prace dotyczące zmiany okręgów wyborczych. Przepisy nowego kodeksu wyborczego wymagają aby było 15 jednomandatowych okręgów wyborczych. Trwają rozważania czy wprowadzić dodatkowe obwody głosowania. Projekty dokumentów w tym temacie zostaną przekazane radzie po wakacjach.
Pan J. Bartyzel pytał czy droga do stadionu w Żelisławicach będzie wykonana
z masy bitumicznej czy z odzyskanego asfaltu.
W odpowiedzi na powyższe pytanie Pan Wójt wyjaśnił, że droga ta będzie wykonana z asfaltu i do połowy sierpnia br ma być zrobiona.
Innych uwag ani pytań do przedstawionej przez Pana Wójta informacji nie zgłaszano.
Ad.4.
W punkcie tym Pani K. Dominik – przedstawiciel ODR Oddział Włoszczowa przedstawiła informację o organizowanym seminarium wyjazdowym dla rolników z gminy Secemin na Dzień Otwartych Drzwi
w Modliszewicach w dniu 01.07.2012 r.
Poinformowała też o planowanych na dzień 19 sierpnia br. dożynkach powiatowych we Wloszczowie.
Pan M. Kusa poinformował o możliwości uczestnictwa w pokazach na poletkach doświadczalnych zorganizowanych w dniu 28.06.br w Słupi.
Pan Wójt przypomniał o ogłoszonym konkursie na najładniejszy ogródek, Wyniki konkursu ogłoszone zostaną na dożynkach gminnych w Żelisławicach.
Ad.5.
W punkcie tym Pani T. Sztuka – Skarbnik Gminy omówiła sprawozdanie
z wykonania budżetu gminy na 2011 rok oraz pozostałe dokumenty dotyczące sprawozdawczości budżetowej Zwróciła uwagę, że żadna z uchwał ani zarządzeń w sprawie zmian budżetu gminy na 2011 r. nie zostały uchylone przez organ nadzoru. Materiały dotyczące realizacji budżetu, sprawozdawczości, bilanse wraz z informacją o stanie mienia komunalnego zostały w ustawowym terminie przesłane radnym.
Radni wypowiedzieli się aby Pani Skarbnik nie przedstawiała szczegółowo materiałów w tym temacie ponieważ wszyscy radni są w posiadaniu tych materiałów i mogli się z nimi zapoznać, i nie ma potrzeby jeszcze raz ich przedstawiać.
Omówione przez Panią Skarbnik materiały stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pani Skarbnik przedstawiła Uchwałę Nr 26/2012 I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 3 kwietnia 2012 roku w sprawie opinii o sprawozdaniach z wykonania budżetu gminy za 2011 rok wraz z informacją o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami.
Przedłożone przez Wójta Gminy Secemin sprawozdania z wykonania budżetu za 2011 rok zostały przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Kielcach zaopiniowane pozytywnie.
W/w uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pan K. Krzyżanowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił :
- uchwałę Nr 1/12 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Secemin z dnia 18 maja 2012 r. w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Secemin wraz z opinią o realizacji budżetu Gminy Secemin za 2011 rok . Nadmienił, że ok. 900 tys zł stanowiły zaległości podatkowe ,w tym ok. 46 tys. zł to ulgi ustawowe.
- protokół z głosowania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy z dnia 18 maja 2012 roku w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Secemin.
W/w materiały stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Komisja Rewizyjna jednogłośnie wnioskowała do Rady Gminy o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tytułu wykonania budżetu gminy za 2011 r.
Następnie Pan Przewodniczący Rady Gminy przedstawił Uchwałę Nr 46/2012 I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 29 maja 2012 roku w sprawie opinii o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium.
Uchwała ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przedstawiony przez Komisję Rewizyjną wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Secemin za 2011 rok został pozytywnie zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Kielcach.
W dalszej części tego punktu Pan Przewodniczący poinformował, że przedstawione zostały dokumenty niezbędne do procedury udzielenia absolutorium wójtowi gminy za 2011 rok i otworzył dyskusję w tym temacie.
Pan B. Wasik – powiedział, że nie ma nic do dokumentów i opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej ale uważa, że budżet gminy powinien być większy. Nie powinno się w drodze bezprzetargowej przekazać budynku szkoły w Woli Czaryskiej ale powinna być na ten temat dyskusja: albo bezprzetargowo przekazujemy budynek, albo ogłaszamy przetarg na jego sprzedaż, bo byli zainteresowani tym obiektem.
Kredyt byłby o wiele mniejszy gdyby były większe wpływy ze sprzedaży szkoły. Uważa, że wójt dostanie absolutorium ale on nie będzie głosował „za” bo w działaniach wójta brakuje transparentności mimo jego rzetelności
i sumienności.
Pan K. Marek – powiedział aby Przewodniczący Komisji Rewizyjnej nie łagodził rzeczy których nie powinien, bo ulgi nie wchodzą w zadłużenie. Gdyby wchodziły to kwota zadłużenia wynosiłaby ponad 1 mln zł.
Innych głosów nie było.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 rok. Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad w/w projektem uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” – 1, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Uchwała Nr XVII/95/12 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2011 rok została przyjęta większością głosów i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Secemin absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za 2011 rok.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad udzieleniem absolutorium Wójtowi Gminy .
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.. „za” udzieleniem absolutorium glosowało – 14 radnych, „przeciw” - 1 radny, „wstrzymało się” od głosu – 0 radnych.
Większością głosów Wójtowi Gminy Secemin udzielone zostało absolutorium za 2011 rok.
Uchwała Nr XVII/96/12 w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Secemin absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy na 2011 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pan Przewodniczący Rady pogratulował Panu Wójtowi i życzył dalszej owocnej współpracy.
Ad.6.
W punkcie tym Pani J. Burzawa – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie przedstawiła sprawozdanie finansowe Gminnej Biblioteki Publicznej za 2011 rok..
Pan B. Wasik – pytał dlaczego jest tak duży wzrost czynszu dla biblioteki.
W odpowiedzi Pan Kierownik SPZOZ wyjaśnił, że na czynszach SP ZOZ nie zarabia, bo rzeczywiste koszty utrzymania budynku są duże. Dobrze byłoby, aby koszty ogrzewania i energii naliczane były w oparciu o koszty rzeczywiste, w związku z czym apelował o zainstalowanie podliczników dla jednostek, którym wynajmuje pomieszczenia w ośrodku zdrowia. W związku
z zapowiadanym wzrostem cen energii, opału, koszty utrzymania w przyszłym roku mogą jeszcze wzrosnąć.
Innych uwag nie zgłaszano.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej
w Seceminie za 2011 rok.
Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano.
Przystąpiono zatem do głosowania nad projektem w/w uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Uchwała Nr XVII/97/12 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie za 2011 rok została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pan J. Liwyj – Kierownik Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej przedstawił sprawozdanie finansowe SP ZOZ za 2011 r.
Pan K. Marek – podziękował Panu Kierownikowi SP ZOZ za przedstawienie sprawozdania finansowego i poprosił o udzielenie odpowiedzi na pytanie:
jak Pan Kierownik widzi funkcjonowanie placówki w przyszłości, bo
z przedstawionego sprawozdania wynika, że dochody uzyskiwane z zawartych kontraktów wydatkowane są prawie w całości na wynagrodzenia.
Odpowiedzi udzielił Pan J. Liwyj. Wyjaśnił, że Pan Marek ma rację, że przychody z NFZ są przeznaczone głównie na wynagrodzenia. Dochody te zależne są od rodzaju kontraktu i ilości pacjentów. Obecnie zauważalna jest tendencja spadkowa pod względem ilości pacjentów i objawia się to nie tylko
w Gminie Secemin. Trudno przewidzieć ilu będzie pacjentów w przyszłości. Wielu pacjentów tu zameldowanych należy do innych ośrodków zdrowia, często tam gdzie pracują lub przebywają dłuższy czas.
Na wzrost wydatków na wynagrodzenia w ubr. miały wpływ: wypłata nagrody jubileuszowej, odprawy emerytalnej, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.
Pan K. Krzyżanowski – pytał w jaki sposób planuje Pan Kierownik wykorzystać kapitał zgromadzony w banku .
Pan J. Liwyj – wyjaśnił, że jest to zabezpieczenie na przyszłość i zgromadzone tam środki wystarczą na kilka lat, gdyby w przyszłości SP ZOZ przynosił straty.
Innych pytań nie zgłaszano.
Następnie Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie za 2011 rok.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Uchwała Nr XVII/98/12 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie za 2011 rok została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pani T. Sztuka – Skarbnik Gminy poinformowała, że do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2012 r. przesłanej radnym, zachodzi potrzeba wprowadzenia dodatkowych zmian, w związku z nadesłanymi w ostatnim czasie 2 decyzjami Wojewody Świętokrzyskiego w sprawie zwiększenia planu dotacji w dziale pomoc społeczna.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2012 r.
W wyniku wprowadzonych zmian zwiększa się dochody budżetu gminy
o kwotę 4 848,00 i ogólne dochody będą w kwocie – 13 377 676,00 zł, zwiększone zostaną również wydatki o kwotę 5 131,00 zł i ogólne wydatki będą w kwocie – 13 013 745,00 zł
Pan K. Marek – odniósł się do zapisów dotyczących zaciągnięcia kredytu
w kwocie 140 tys. zł.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że zapis taki musi być dokonany ponieważ przyjęte do budżetu na 2012 rok określone kwoty , jako wolne środki z ubiegłego roku , po zakończeniu roku budżetowego ,okazały się mniejsze niż przyjęte do budżetu, w związku z czym aby budżet się równoważył należy wpisać kredyt we wskazanej wysokości. Może ten kredyt nie będzie zaciągany ale taki zapis musi być dla zachowania równowagi budżetowej.
Pan Marek zwrócił się do Pana Wójta o udzielenie informacji ile zaoszczędzono w okresie od września do grudnia ubr na reformie oświaty, bo może te oszczędności wystarczą i nie trzeba będzie zaciągać kredytu.
Pani Sztuka zwróciła się z prośbą aby radni zatwierdzili ten zapis bo budżet musi się równoważyć i taki zapis musi być.
Pan Marek zwrócił uwagę, że nie ma zapisu, iż ten kredyt ma zrównoważyć budżet tylko na pokrycie wcześniejszego kredytu.
Pani Skarbnik – jeszcze raz zwróciła uwagę, że budżet musi się równoważyć
i zapis ten jest konieczny. Odnosząc się do kwestii – oszczędności w oświacie, zwróciła uwagę, że Pana Marka interesują oszczędności ale nie pyta skąd wziąć środki na podwyżki dla nauczycieli i pochodne od nich , które należy wypłacić nauczycielom od września.
Pan Przewodniczący zaznaczył, że budżet musi się równoważyć i Pani Skarbnik w ten sposób proponuje zrównoważenie budżetu.
Pan Marek pytał, czy budżetu nie da się zrównoważyć dochodami ze sprzedaży mienia gminy.
W odpowiedzi Pani Skarbnik wyjaśniła, że ma w budżecie zaplanowane dochody ze sprzedaży mienia ale nie ma wpływów z tego tytułu, a wydatki są.
Pan K. Krzyżanowski powiedział, że pewne tezy Pana Marka są słuszne ale dyskutowany temat nie dotyczy uchwały w sprawie zmian budżetu.
Pan Przewodniczący wyjaśnił, że skoro Pan Marek zadał pytanie, to Pani Skarbnik mu wyjaśniła.
Innych uwag nie zgłaszano.
Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały
w sprawie zmian budżetu gminy na 2012 r.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów ”za” przyjęciem uchwały było – 14, „ przeciw” – 0, „wstrzymujących się” – 1 głos.
Uchwała Nr XVII/99/12 w sprawie zmian budżetu gminy na 2012 rok została przyjęta większością głosów w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały
w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2012 – 2019.
Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy wynikają z ostatnich zmian w budżecie gminy.
Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 1.
Uchwała Nr XVII/100/12 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2012 – 2019 została przyjęta większością głosów
w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Planowany kredyt wynosi 140 tys. zł. Pani Skarbnik wyjaśniła, że gmina nie może zaciągać kredytu na bieżące wydatki tylko na spłatę zaciągniętych pożyczek lub kredytów.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 1.
Uchwała Nr XVII/101/12 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego
Została przyjęta większością głosów w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki przedstawił projekt uchwały w sprawie obciążenia działki nr 50
o pow. 0,40 ha nieodpłatną służebnością drogi koniecznej na rzecz każdoczesnego właściciela działek 71/4 o pow. 0,1829 ha, 71/5 o pow. 1,19 ha.
Wyjaśnił, że właściciel nieruchomości nr 71/4 i 71/5 położonych w obrębie ewidencyjnym w Wałkonowach Górnych zwrócił się z wnioskiem do Wójta Gminy o obciążenie służebnością gruntową, polegającą na prawie przejazdu
i przechodu przez nieruchomość nr 50 stanowiącą własność Gminy Secemin . Wniosek swój uzasadnił faktem , że przy podziale działki nr 71 powstała działka nr 71/4 i 71/5 które nie mają zapewnionego dostępu do drogi publicznej. W zaistniałej sytuacji nie można w sposób prawidłowy i racjonalny z nich korzystać.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie Przewodniczący Rady projekt tej uchwały poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów ”za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Uchwała Nr XVII/102/12 w sprawie obciążenia działki nr 50 o pow. 0,40 ha nieodpłatną służebnością drogi koniecznej na rzecz każdoczesnego właściciela działek 71/4 o pow. 0,1829 ha, 71/5 o pow. 1,19 ha została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.7.
W punkcie tym Pan J. Liwyj – Kierownik SP ZOZ poinformował, że od
1 lipca 2012 r. w myśl ustawy o działalności leczniczej SP ZOZ-y zostały zaliczone do zakładów leczniczych nie będących przedsiębiorstwami. W związku z czym, należy dostosować Statut SP ZOZ do nowych przepisów prawnych.
Pan Wójt zgłosił autopoprawki do przesłanego radnym projektu statutu SP ZOZ, dot. błędnie wpisanej nazwy w stopce statutu oraz w § 10 jest zapis przy ośrodku” a powinno być „przy SP ZOZ”.
Pan K. Marek –pytał czy zatrudniony jest w ośrodku ginekolog .
Pan Liwyj odpowiedział, że nie .
Wobec tego Pan Marek proponował wykreślenie pkt 3 dot. opieki nad kobietami ciężarnymi skoro nie ma zatrudnionego lekarza ginekologa.
Pan Liwyj wyjaśnił, że opieka nad ciężarnymi wiąże się nie tylko z pracą ginekologa ale również z pracą położnej. Zapisu tego nie można wykreślić aby na przyszłość nie zamykać sobie drogi do zawarcia kontraktu na świadczenie takich usług.
Innych uwag nie zgłaszano.
Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Uchwała Nr XVII/103/12 w sprawie nadania Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie została przyjęta jednogłośnie
w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.8.
W punkcie tym Pan K. Krzyżanowski – Przewodniczący Komisji
Rewizyjnej przedstawił wnioski przyjęte na posiedzeniach komisji, a mianowicie:
1. w wyniku przeprowadzonej kontroli wypłat wyrównawczych dla nauczycieli komisja stwierdziła, że wypłaty wyrównawcze zostały naliczone w sposób prawidłowy oraz wypłacone zgodnie z terminem. Zauważa jednak, że gmina ponosi duże koszty związane z zatrudnieniem nauczycieli dyplomowanych. Karta nauczyciela i zasady wynagrodzeń są powodem zamykania małych szkół, bo stanowi to duże koszty utrzymania szkół. Szlachetna deklaracja nauczycieli o rezygnacji z wypłaty wyrównawczej w celu ratowania małych szkół nie ma żadnych podstaw prawnych. Karta Nauczyciela powoduje 7% wzrost płac nauczycieli, jeżeli nie wzrosną dochody gminy o 7 % to dług będzie się powiększał.
2.Komisja Rewizyjna sugeruje aby forma tzw. „zapytań o cenę” była umieszczana na stronie internetowej Gminy
3. Usunąć nieprawidłowości wynikające z kontroli prowadzonej przez RIO
w Kielcach.
4. Dokonać analizy kosztów komorniczych z wpływami należności do budżetu gminy z tego tytułu.
5. Poszukać innych skutecznych sposobów ściągalności podatków.
6. Zorganizowanie spotkania na sesji Rady Gminy, Komisji Rewizyjnej z radcą prawnym dotyczącego aspektów prawnych ściągalności podatków.
Pani E. Walasek – powiedziała, że z tego co wie to ma być 3,5% podwyżki wynagrodzenia dla nauczycieli i nie odczuje się jej, bo inflacja jest duża.
Pan R. Marciniak – zwrócił uwagę, że rada nie ma wpływu na wielkość inflacji, a wszelkie zawirowania wokół oświaty pogarszają sytuację budżetu gminy.
Następnie Pan T. Bąk – przedstawił wnioski Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych :
1.Dokonać wymiany pokrycia dachowego oraz okien w budynku Przedszkola oraz Posterunku Policji.
2. Komisja sugeruje iż budynek przy ul. Koniecpolskiej dla UG Secemin nie stanowi dużego znaczenia. Dokonanie jego sprzedaży ewentualnie wykorzystanie jako mieszkania socjalne, sprawi, że budynek i teren mający gospodarza zostanie bardziej zadbany i wykorzystany.
3. Budynek Szkoły Podstawowej w Psarach wymaga przede wszystkim remontu elewacji zewnętrznej, wymiany starych uszkodzonych okien, naprawy schodów zewnętrznych w tylnej części budynku. Instalacja grzewcza w obiekcie pamięta bardzo dawne czasy i wymaga wymiany. Drzwi w tylnej części budynku oraz w sali języka polskiego wymagają wymiany.
Przewodniczący w/w komisji poinformował o planowanym objeździe dróg na terenie gminy pod kątem oznakowania w dniu 28.06.2012 r. o godz. 9 00.
Pan J. Bartyzel – zwrócił się z prośbą o zwrócenie uwagi podczas objazdu tych dróg na nierówność na drodze Marchocice – Międzylesie oraz o zwrócenie uwagi na przestrzeganie znaku drogowego – „ograniczenie do 10 t.” przez użytkowników tej drogi . Mimo ustawionego znaku jeżdżą tą droga ciężkie samochody i zniszczą ją. Może policja by zwróciła uwagę na takie zdarzenia.
Pan A. Rajca – powiedział, że jeżeli objazd będzie dotyczył terenu całej gminy, to chciałby w swoim rejonie w takim objeździe uczestniczyć.
Pan Przewodniczący Rady zaproponował aby Pan Kierownik Referatu Gospodarki dojeżdżając do poszczególnych sołectw informował sołtysów lub radnych o tym fakcie. Jeżeli zechcą uczestniczyć w przeglądzie oznakowania dróg to wezmą udział.
Pan Wójt – poinformował, że już interweniował w sprawie nie przestrzegania przez kierowców ustawionego przy tej drodze znaku drogowego „zakaz wjazdu dla samochodów powyżej 10 t..
Prosił o wyegzekwowanie, aby ciężkie samochody nie jeździły tą drogą.
W sprawie nierówności na drodze Marchocice – Międzylesie zwrócił się do Starosty i Zarządu Dróg Powiatowych o zniwelowanie tego uskoku i ma być to zrobione.
Pan T. Piekarski – radny Rady Powiatu Włoszczowskiego powiedział, że zdaje sobie sprawę z utrudnień dla kierowców, w związku z przebudową drogi wojewódzkiej. Proponował ustawienie w Minach znaku o objeździe, ponieważ był świadkiem jak karetka pogotowia spiesząc się do chorego wjechała na wyłączony z ruchu pas jezdni przebudowywanej drogi wojewódzkiej i została zablokowana przez poruszający się tam sprzęt i był problem. Dlatego aby ułatwić w jakimś stopniu ruch pojazdów na tej drodze prosił o przeanalizowanie umożliwienia korzystania z objazdu.
Ograniczenia dla samochodów spowodowane były tym , że droga od Żelisławiczek jest mocno wyeksploatowana, poprzedni rok był mokry, a teraz już tak nie jest. Rozważa się włączenie remontu tej drogi do tzw. „Schetynówek” Myśli, że to jest temat do przedyskutowania i przemyślenia.
Pan Przewodniczący Rady – powiedział, że w sprawie drogi trzeba wyważyć, co jest korzystniejsze dla gminy i powiatu. Na chwilę obecną jest wstawiony znak i trzeba go przestrzegać. Widać jednak , że jeżdżą po tej drodze samochody wożące kamień na utwardzenie poboczy. Jednak w ciągu tygodnia nie widać policji na tej drodze, a w niedzielę widział, że stali i zatrzymywali samochody osobowe.
Inne osoby również potwierdzały, że byli kontrolowani w ostatnim czasie przez policję.
Pan B. Wcisło przedstawił wnioski Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
a mianowicie:
1.Uporządkować wysypiska śmieci . Najbardziej rażące miejsca, gdzie wysypywane są śmieci to teren za torami w Psarach, w Celinach przy drodze Celiny – Wola Czaryska oraz we wszystkich rowach i lasach gminy.
2. W miejscowości Psary Wieś znajduje się zbiornik wodny, który gromadzi nadmiar wody w czasie ulewnych deszczy. Zbiornik ten nie posiada drenażu, który by odprowadził nadmiar wody, dlatego dosyć często pobliskie domostwa są podtapiane. Zbiornik ten wymaga gruntownego remontu.
3. Przeprowadzić remont przepustów pod drogami celem należytego odprowadzania nadmiaru wody.
4. Wywiesić na tablicy ogłoszeń w sołectwach informację dotyczącą odbioru od rolników padłych zwierząt.
5. Na tablicach ogłoszeń w sołectwach za pośrednictwem sołtysów, wywiesić druki wniosków dotyczących odbioru eternitu pochodzącego z wymiany pokrycia dachowego.
Pani E. Walasek poinformowała, że zgłosiła w starostwie wymianę eternitu na budynku gospodarczym ale nie dostała żadnej dopłaty z tego tytułu.
Pan J. Krzyżanowski – wyjaśnił, że dofinansowanie dotyczy kosztów transportu i utylizacji, a nie płaci się za eternit.
Poinformował, że wystosowano wniosek na dofinansowanie realizacji programu usuwania azbestu, otrzymamy 20 tys. zł i przygotowywany jest program.
Pani Kopanicka – poinformowała, że przystanek w Psarach jest bardzo obniżony w stosunku do poziomu drogi, w związku z czym, gdyby był jakiś materiał z odzysku to można byłoby wyrównać teren przystanku do poziomu drogi, aby podczas deszczu woda nie wpływała do przystanku. Wnioskowała aby chociaż raz w tygodniu pracownicy interwencyjni sprzątali przystanek.
Pani E. Walasek – przedstawiła wnioski Komisji Oświaty, Promocji Gminy, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych, a mianowicie:
1.Rozłączyć co najmniej 3 godziny z przedmiotów wiodących w kl. IV-VI ze względu na brak możliwości realizacji programu nauczania, głównie z matematyki i języka polskiego.
2. Przyznanie nagrody radnych Rady Gminy Secemin uczniowi Gimnazjum im. Jana Pawła II w Seceminie, laureatowi wojewódzkiego konkursu historycznego – Łukaszowi Pietrasowi. Prosiła radnych o datki na ufundowanie nagrody dla tego ucznia.
Pan T. Bąk – powiedział, że może radny powiatowy zainicjuje ten temat w Radzie Powiatu.
Pan K. Krzyżanowski przypomniał, że były uwagi, kiedy przedstawiał wnioski
z posiedzenia komisji rewizyjnej , a on słuchając wypowiedzi innych komisji , uważa, że jest to zlepek informacji nie świadczący nawet o pracy komisji.
Pan T. Bąk – zwrócił uwagę, że nikt tak nie żebrze, powiedział, że inni radni też organizują turnieje piłki plażowej i składają się na puchary.
Pani E. Walasek wyjaśniła, że członkowie komisji oświaty też za własne pieniądze kupują puchary i inne rzeczy, a Przewodniczący Rady dodał, że propozycja dotyczy dobrowolnych datków. Ponadto Pan Przewodniczący Rady proponował aby w odpowiednim czasie w budżecie gminy zaplanować środki dla komisji na taki cel.
Prosił też komisje o uzupełnienie protokołów z posiedzeń komisji.
Pan M. Leśniak – Przewodniczący Komisji Finansów i Infrastruktury - powiedział, że budżet gminy realizowany jest prawidłowo, szczegółowo omawiany przez Panią Skarbnik i komisja nie ma uwag.
Ad.9.
W punkcie tym głos zabrali :
Pan M. Leśniak – pytał czy ktoś wydał zezwolenie na kopanie piasku „za laskiem” w Seceminie, ponieważ podczas wykonywania tych prac zasypany został rów.
Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że w gminie organizuje się szereg imprez. Prosił Pana Wójta o koordynację tych imprez, aby terminy ich organizacji nie nakładały się. Zwracał też uwagę, aby organizowane imprezy były bezpieczne. Chciałby aby te imprezy były rozwojowe , przyciągające co roku większą liczbę uczestników, a będą jeżeli będą wprowadzane nowe ciekawe elementy. Zwrócił uwagę na zmniejszającą się liczbę uczestników na organizowanym w rynku w Seceminie „sylwestrze”.
Pan R. Marciniak – dla bezpieczeństwa , proponował imienne ubezpieczenie dla uczestników turniejów organizowanych przez radnych..
Pan R. Śliwiński – zwrócił uwagę, że zlikwidowane było k/ Bichniowa dzikie wysypisko śmieci, a teraz na nowo przywożone są tam korzenie ścinanych drzew. Pytał ,co z tym będzie robione?
Pan R. Marciniak – pytał w jaki sposób regulowany jest pobór wody przez firmy. Poinformował, że z hydrantu k/ cmentarza pobierana była woda ok. 3 tys. litrów do samochodu należącego do firmy prowadzącej remont drogi. Zwracał uwagę na ten fakt, aby w przyszłości nie było to uznane przez zakład wodociągowy jako przecieki i należy podwyższyć cenę wody aby pokryć koszty.
Odpowiedzi na pytanie Pana Marciniaka udzielił Pan J. Krzyżanowski. – Kierownik Referatu Gospodarki. Wyjaśnił, że firmy mają zawarte umowy
z Włoszczowskim Zakładem Wodociągów Wiejskich i pobór wody przez te firmy będzie rozliczany.
Pani A. Musiał – zwracała uwagę na nieszczelny kran na cmentarzu w Seceminie. Pytała też jak wygląda sprawa remontu drogi na Gabrielów, bo miał być położony asfalt.
Na powyższe tematy wyjaśnień udzielił Pan Wójt, a mianowicie:
- pobór piachu – zbada ten temat. Chce w planie zagospodarowania przestrzennego przeklasyfikować tę działkę i przeznaczyć ją pod działalność przemysłową.
- koordynacja imprez – stowarzyszenia dogadują się i organizują imprezy
w różnych terminach,
- wywożone korzenie na działkę k/Bichniowa – wyjaśnił, że działka ta nie jest własnością gminy ale planuje jej zakup i w planie zagospodarowania przestrzennego gminy przeznaczenie jej pod działalność przemysłową. Wożone korzenie zostaną pocięte przez wykonawcę przebudowy drogi.
- nieszczelny kran na cmentarzu –trzeba naprawić. Po wykonaniu przyłącza do nowej sieci wodociągowej nie będzie już takiego problemu.
- droga w Gabrielowie. W budżecie gminy zarezerwowano na to zadanie 120 tys zł, a do zrobienia jest odcinek o długości 800 m. Zarezerwowane środki nie wystarczą na pokrycie kosztów tego zadania. Liczył na wpływy do budżetu gminy z tytułu sprzedaży działek k/ byłego POM stanowiących mienie gminy ale nie było chętnych na kupno. Myśli, że z końcem roku inwestycja ta będzie realizowana w zależności od dochodów .
Pan K. Marek – zwrócił się do Pana Wójta o wyjaśnienie dlaczego Pan Wójt zmienił zasady wieszania lamp oświetlenia ulicznego ustalone przez radnych
i sołtysów. Zaznaczył, że nie myśli wysłuchiwać uwag mieszkańców, że zmienił to, co ustalił samorząd.
Pytał również co jest dalej z wnioskiem oświatowym zgłoszonym w ramach Programu Kapitał Ludzki – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.
W odpowiedzi na powyższe Pan Wójt wyjaśnił, że dokonywano inwentaryzacji lamp oświetlenia ulicznego, analizowano pod kątem zasadności, dokonano takiej inwentaryzacji w zakresie potrzeb instalowania na danym słupie lamy lub jej demontaż. W wyniku uzasadnionych argumentów jeżeli lampa była wcześniej i została zdemontowana, montowano ją ponownie. Jeżeli zasadnym było przywrócenie lub zdjęcie lamp to byliśmy elastyczni. Należy liczyć się , że każda zmiana budzi trochę emocji.
W kwestii złożonego wniosku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudniony dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych Pan Wójt poinformował, że wniosek ten nie przeszedł pozytywnej weryfikacji i wniesiono odwołanie.
Pan K. Marek pytał ile w skali całej gminy dołożono lamp oświetleniowych.
Odpowiedzi udzielił Pan J. Krzyżanowski – wyjaśnił, że zdjęto 150 lamp , a zamontowano 14
Pani E. Walasek pytała czy będą rozdzielone lekcje matematyki i języka polskiego jeżeli złożony wniosek o dofinansowanie zajęć lekcyjnych nie zostanie załatwiony pozytywnie.
Zwróciła uwagę, że 8 etatów w szkołach zostało zlikwidowanych w związku
z wprowadzeniem zajęć w klasach łączonych.
Pan Wójt – zadał pytanie, czy to likwidacja etatów, czy regulacja? Jeżeli do gimnazjum przychodzi uczniów na 2 oddziały, a odchodzą 3. Zaznaczył, że zmniejszona jest subwencja oświatowa, ponadto koszty wzrosną, bo należy wypłacić nauczycielom 3,6 % podwyżki , trzeba będzie wypłacać dodatki wyrównawcze dla nauczycieli jeżeli nie osiągną pułapu wynikającego ze stopnia awansu zawodowego. W gimnazjum w kl.III jest 48 uczniów i są 3 klasy. Od nowego roku szkolnego będą 2 klasy po 24 uczniów. Gdyby nie podjęto tych działań to mógłby ktoś powiedzieć o rozrzutności władz..
Mała liczba urodzeń powoduje, że jest mało uczniów i należy klasy łączyć. Jeżeli nie chcemy oddać szkół pod zarząd stowarzyszenia to trzeba szukać innych oszczędności. Jest bardzo mało gmin w których nie funkcjonują szkoły prowadzone przez stowarzyszenia. To, że Rada Gminy nie wyraża zgody na reformę oświaty, to nie znaczy, że wójt ma nie szukać oszczędności w inny sposób. Sugerował radnym przypomnienie sobie zapisów ustawy o samorządzie gminnym dotyczących zadań gminy. Zwrócił uwagę, że nie ma wolnych środków aby sięgnąć po pieniądze
z programów unijnych. Wieloletnia Prognoza Finansowa ogranicza możliwość zaciągnięcia kredytu gdyż nasza gmina jest zadłużona na 5 mln zł . Radny Rady Powiatu mówił, że planuje się włączyć przebudowę drogi powiatowej Secemin - Żelisławiczki do tzw. „Schetynówek” ale czy się uda ? Dofinansowanie do remontu dróg powiatowych z budżetu gminy było 1:1. Wyceńmy zatem tę drogę , czy stać nas będzie na dofinansowanie remontu.
Mieszkańcy Kuczkowa też chcą aby wykonać drogę łączącą Kuczków
z Koniecpolem, Krzepin chce połączenia z Bebelnem. Jednak nic nie będzie robione na drogach powiatowych w naszej gminie, jeżeli nie będzie do tych zadań dofinansowania z budżetu gminy.
Podkreślił, że racjonalnie trzeba gospodarować środkami publicznymi i szukać wszędzie oszczędności. Nie jest to łatwe. Im dłużej pracuje to przyświeca mu myśl, że nie trudno zarządzać gdy gmina nie jest obciążona i są środk,i ale problem gdy nie ma środków, bo nie można realizować zadań.
Pani E. Walasek – pytała czy będą rozłączone 3 godziny matematyki i języka polskiego, co ma powiedzieć rodzicom. Uważa, że na tych lekcjach wójt dużo nie zaoszczędzi, a młodzież straci bo nie będzie przygotowana do gimnazjum. To są kpiny, bo 50 % programu się nie zrealizuje gdy będą łączone klasy.
Pan Wcisło – zadał pytanie czy nie lepiej zrobić rewitalizację rynku, a nie parku. Tu by szukał oszczędności.
Pan Wójt - wyjaśnił, że tylko15%kosztów zadania stanowiłby udział gminy, jeżeli chodzi o rewitalizację parku.
Na rynek i park podworski był zgłoszony wniosek i w tym wniosku obejmującym powierzchnię 3 ha ze względu na niskie dochody gminy i zadłużenie, zadanie to trzeba etapować. Trzeba też wykonać projekt techniczny rynku.W 2013 roku do października będzie wykonana droga wojewódzka i aż się prosi aby zrewitalizować rynek, bo jak to będzie wyglądać ładna ul. Czarnieckiego
i Koniecpolski, a jak ul. Kościuszki .Trwają rozmowy z Dyrektorem Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich aby wyremontować ul. Kościuszki od rynku do końca zabudowy w kierunku Psar oraz drogę obwodową w rynku.
Poinformował, że na koniec wakacji będzie podsumowanie zadań
w oświacie i wówczas odniesie się do wniosków komisji oświaty. Jeśli od kilkunastu lat maleje liczba uczniów, a za tym maleje realna wielkość subwencji oświatowej, a z drugiej strony rosną drastycznie koszty prowadzenia szkół i przedszkoli to należy racjonalizować projekty organizacyjne tych placówek.Na dzień dzisiejszy nie może odpowiedzieć na pytanie zadane przez radną Panią Walasek .
Ad.10.
W punkcie tym głos zabrał Pan T. Piekarski – radny Rady Powiatu Włoszczowskiego. Podkreślił, że rozumie potrzebę rewitalizacji fosy, bo trzeba obecny stan uporządkować ale nie koniecznie całego parku.
Dalej dał pod rozwagę temat łączenia klas czy te działania dadzą takie oszczędności, aby ten poziom minimum był zachowany.
Pogratulował wójtowi udzielonego absolutorium
Następnie odniósł się do planowanej budowy farm wiatrowych w naszej gminie. Zwracał uwagę, aby w tym temacie były szersze konsultacje społeczne bo firmy które chcą budować wiatraki patrzą na własne korzyści. Niemcy już wycofują się z farm wiatrowych , bo skutkuje to wzrostem cen energii. Myśli, że nie warto w to wchodzić, bo jest szereg argumentów przeciwnych. On też przygotuje argumenty i je przedstawi.
Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że z Panem Piekarskim poróżnili się
w temacie szkół i rewitalizacji parku. Uważa, że to nieporozumienie, bo 250 tys. zł z budżetu gminy na rewitalizację parku to nie jest duża kwota. Jeżeli złożony jest projekt i plan przebudowy parku, to proszę powiedzieć mieszkańcom osiedla byłego POM , że nie będą wykonywane tam prace.
Proponował dokładne zapoznanie się z materiałami w tym temacie.
Pan Piekarski odpowiedział, że jest za wykonaniem części prac , oczyszczeniem fosy ale nie wchodzeniem w tak duży projekt. Ceni wójta za posiadaną przez niego wiedzę, za zainteresowanie historią ale uważa, że nie można gloryfikować rodzin Szafrańców, Lohmanów, bo różne są opinie społeczeństwa . Zdania o byłych właścicielach dworu w Seceminie są różne i często negatywne.
Pan T. Bąk – podziękował Panu Piekarskiemu za udział w sesji Rady Gminy, zaznaczył, że drugi raz uczestniczy w sesji naszej rady w tej kadencji. Niech powie ludziom co zrobił będąc radnym . Zabrał głos 3 razy tj. w sprawie: remontu dróg tzw. „Schetynówek”, lip i parku.
Pan Piekarski odpowiedział, że może poinformować, co robił w ubiegłej kadencji, a mianowicie:
- w wyniku przeprowadzonych przez niego rozmów ze Starostą Włoszczowskim wykonano przebudowę drogi powiatowej Miny – Żelisławice, wykonano też 2 km odcinka drogi Secemin – Czaryż.
- Będąc świadkiem wypadku w Żelisławicach, gdy dziecko wpadło pod samochód zgłosił potrzebę budowy chodnika w Żelisławicach . Firmował te rzeczy i trzymał rękę na pulsie aby były zrobione.
Gdy zwrócono 50 tys zł zaplanowanych na projekt drogi wojewódzkiej wówczas podjął działania i skierowano je na remont drogi do Kuczkowa.
Podkreślił, że nie sprzedaje się w mediach i taka jest różnica pomiędzy nim a Panem Bąkiem , a Pan Bąk za 10 lat swej działalności nie zrobi tego co on dla naszej gminy.
Pan Marciniak zwrócił uwagę, że nie może być tak prowadzonej dyskusji
i osobistych przepychanek na sesji.
Pan Wójt – powiedział, że w Seceminie nie ma nic zrewitalizowanego. Mamy mały projekt rewitalizacji parku. Źle się dzieje gdy są antagonizmy. Skupmy się na tym co buduje, a nie dzieli, na dobrej współpracy.
W dalszej części odniósł się do budowy farm wiatrowych. Podkreślił, że to czy farmy wiatrowe będą miały powodzenie nie zależy od niego. Przedstawiciele firm zainteresowanych tym tematem sami prowadzą rozmowy z właścicielami gruntów na których chcą posadowić wiatraki. Gdyby było 10 turbin wiatrowych byłyby 700 tys. zł dodatkowych wpływów do budżetu gminy z tytułu podatku. Jeżeli nie będziemy podejmować żadnych inicjatyw, to w jaki sposób chcemy ściągnąć do naszej gminy inwestorów. Wójt wspomniał o wykładzie wygłoszonym przez prof. Jerzego Buzka podczas wręczania mu na Politechnice Świętokrzyskiej tytułu doktora „honoris causa” w którym zachęcał do budowania farm wiatrowych
i małych przydomowych elektrowni wiatrowych jako potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Na koniec Pan Wójt powiedział, że
w zgodzie możemy lepiej się porozumieć, a nie tylko w krytyce.
Ad. 11.
W punkcie tym Pan Przewodniczący stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane, w związku z czym, zamyka obrady XVII sesji Rady Gminy Secemin.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący
Danuta Rajca Roman Marciniak
- Podmiot udostępniający:
- Urząd Gminy Secemin
- Informację wytworzył:
-
- Informację wprowadził:
- Rafał Duś (admin)
- Data wytworzenia:
- 2012-10-16
- Data publikacji:
- 2012-10-16
- Data ostatniej zmiany:
- 2012-10-16
attach_file Załączniki
Protokol_Nr_XVII.pdf | 156,09 kB |