PROTOKÓŁ Nr XVIII/12
PROTOKÓŁ Nr XVIII/12
z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 10 września 2012 roku
w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 10 00 do 13 25.
Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.
W sesji udział wzięli: Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł
Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik
Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu
Gospodarki, Pan Tadeusz Piekarski – radny Rady Powiatu,
Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Seceminie, radni Rady Gminy oraz
sołtysi z terenu Gminy Secemin wg załączonych list
obecności.
Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych
Radnych obecnych na sesji – 15
Porządek obrad sesji:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Informacja Wójta o działalności w okresie między sesjami.
4. Podjęcie uchwał w sprawie:
1/ nadania tytułu Honorowy Obywatel Gminy Secemin,
2/ zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
3/ zmian budżetu Gminy Secemin na 2012 rok,
4/ podziału gminy Secemin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic
i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu
wyborczym.
5/ zabezpieczenia środków finansowych na realizację przebudowy drogi
gminnej nr 375017 T w miejscowości Gabrielów, gm. Secemin.
5. Informacja o funduszu sołeckim.
6. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy i Wójta Gminy z analizy oświadczeń majątkowych złożonych za 2011 rok.
7. Sprawy różne.
8. Zamknięcie obrad XVIII sesji Rady Gminy .
Streszczenie przebiegu obrad :
Ad.1.
Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, pracowników Urzędu Gminy, radnych
i sołtysów. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na sesji obecnych jest 15 radnych i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał. W dalszej części tego punktu przedstawił porządek obrad sesji.
Pan Wójt zgłosił wniosek o włączenie do porządku dodatkowego punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację przebudowy drogi gminnej nr 375017 T w miejscowości Gabrielów, gm. Secemin. Wyjaśnił, że Gmina Secemin będzie ubiegać się o przyznanie środków finansowych pochodzących z „Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych – na przewidzianą do realizacji w 2013 roku inwestycję – przebudowa drogi gminnej w Gabrielowie. Obowiązkowym załącznikiem do wniosku
o dofinansowanie jest uchwała intencyjna organu stanowiącego
o zagwarantowaniu środków na realizację zadania.
Za wprowadzeniem zmiany do porządku obrad głosowali wszyscy radni.
Pan Przewodniczący zaproponował aby był to podpunkt 5 w punkcie 4 porządku obrad.
Ad.2.
Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.
Ad.3.
W punkcie tym Pan Wójt poinformował o działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:
- 27-29.06.12 r. uczestniczył w uroczystościach pożegnania absolwentów
i zakończenia roku szkolnego w szkołach w Psarach, Seceminie i Żelisławicach.
- 27.06.12 r. uczestniczył w posiedzeniu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej. Przyjęto apel w sprawie zaniechania likwidacji posterunków policji. Podstawą podjętych działań było stanowisko naszej rady gminy w tym temacie.
- 28.06.12 r. odbyło się spotkanie z Panem S. Górskim w sprawie ugody dotyczącej zamiany 16 m 2 działki należącej do Pana Górskiego- zajętej pod przepompownię ścieków, za 400 m 2 działki gminnej. Jest duża różnica w cenie tych działek, której nie chce dopłacić Pan Górski w związku z czym, na razie nie doszło do rozwiązania tej kwestii. Poprzedni Wójt zadeklarował taką zamianę i sporządzono porozumienie w tym temacie.
- 29.06.12 r. odbyła się narada z naczelnikami OSP w sprawie organizacji zawodów sportowo-pożarniczych.
- 30.06.12 r. –na zjeździe sołtysów w Wąchocku wyróżnienie otrzymała Pani Brygida Jura.
- 1.07.12 r. – zorganizowano Festyn w Żelisławicach , miedzy innymi ze środków funduszu sołeckiego,
- 3.07.12 r. odbyła się narada z dyrektorami szkół i przedszkola, której tematem było podsumowanie roku szkolnego 2011/2012.
4.07.12 r. – odbyło się zebranie Zarządu OSP Secemin – omawiano sprawy organizacji jubileuszu 100-lecia jednostki.
W tym dniu przeprowadzono też rozmowę z Dyrektorem Włoszczowskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w sprawie założenia licznika przy hydrancie z którego pobiera wodę firma DROG-BUD z Częstochowy wykonująca przebudowę drogi wojewódzkiej na terenie naszej gminy.
- 5.07.12 r. przeprowadzono konkurs na stanowisko dyrektora szkoły w Seceminie i w Psarach. Dotychczasowe dyrektorki uzyskały akceptację komisji konkursowej.
Uczestniczył również w posiedzeniu Zarządu Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Secemin
- 8.07.12 r. – OSP w Seceminie zorganizowała drugi festyn .
- 11.07.12 r. – wizyta Dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i Starosty Włoszczowskiego w Seceminie . Dokonano objazdu dróg wojewódzkich 786 i 795 do Psar. Pan Wójt ponowił wniosek o przeprowadzenie remontu drogi wojewódzkiej nr 795 wraz z odwodnieniem od drogi 786 do ostatniego zabudowania na ul. Kościuszki w Seceminie – 800 m oraz drogę okrężną w rynku. Ponowił też wniosek o przekazanie gminie Secemin kostki brukowej i ściętych przy drodze wojewódzkiej w Seceminie lip. Dyrektor zadeklarował wykonanie dokumentacji remontowanej drogi 795, wstępnie zgodził się na remont drogi na odcinku od posterunku policji do przedszkola i w rynku obok Lewiatana. Zadania powyższe uzyskały akceptację Pana Marszałka.
W przyszłym roku będzie kontynuowany remont ul. Kościuszki.
Pan dyrektor wyraził też zgodę na ułożenie kostki brukowej z rozbiórki na placu przed remizą i na placu przy przedszkolu w Seceminie.
- 12.07.12 r. – wizyta w Kuratorium Oświaty w Kielcach w celu podpisania pełnomocnictwa do przekazywania danych do Systemu Informacji Oświatowej.
W Żelisławicach odbyło się spotkanie w sprawie dożynek gminnych.
- 13.07.12 r. – narada w Starostwie Powiatowym we Włoszczowie w sprawie wdrażania programu informatyzacji urzędów gmin „e-świętokrzyskie” .
Pan Wójt złożył wniosek o włączenie Gminy Secemin do pilotażu tego programu. Wniosek ten został rozpatrzony i zaakceptowany.
- 15.07.12 r. – odbyły się Gminne Zawody Sportowo- Pożarnicze w Seceminie.
-16.07.12 r. – odbyła się narada z dyrektorem Włoszczowskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji. Analizowano dokumenty projektowe i na mapach geodezyjnych w celu odcięcia starego wodociągu.
Odbył też naradę z kierownikiem budowy drogi 786. Ustalono, że po 15 sierpnia br. będzie zbudowana droga bitumiczna w Żelisławicach, od drogi powiatowej do stadionu sportowego – 450 m.
- 17.07.12 r. – wizyta u p. Buców którzy obecnie mieszkają w remizie
w Kuczkowie.
- 20.07.12 r. uczestniczył w pracach komisji rady gminy.
- 24.0712 r. – odbyło się kolejne zebranie organizacyjne w sprawie jubileuszu 100-lecia OSP w Seceminie.
W tym dniu delegacja administracji samorządowej, Starosta Włoszczowski oraz strażacy złożyli wizytę Panu Józefowi Bugajskiemu w celu złożenia życzeń
z okazji jego 100 urodzin, były życzenia, upominki i odznaczenie strażackie.
- 25.07.12 r. odbyła się narada z brokerami ubezpieczeniowymi – NORD PARTNER. Rozważano możliwość ubezpieczenia dróg gminnych i budynków użyteczności publicznej.
Przekazano też sołtysom informację o wielkości funduszu sołeckiego na 2013 r.
Uczestniczył w spotkaniu z przedstawicielem Związku Kółek i Organizacji Rolniczych w sprawie uporządkowania spraw własnościowych terenu po byłej RSP.
- 27.07.12 r. – przeprowadzono komisyjnie ocenę ogródków zgłoszonych do konkursu na „Najładniejszy ogródek kwiatowy” w gminie Secemin.
- 4.08.12 r. – 25 dzieci pojechało na kolonie zorganizowane ze środków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
50 dzieci z gm. Secemin brało udział w półkoloniach organizowanych przez Zespół Szkół w Seceminie ze środków KRUS i ZMW.
- 8.08.12 r. odbyło się posiedzenie Rady Społecznej SP ZOZ w Seceminie.
- 11.08.12 r. – uczestniczył w spotkaniu w Żelisławicach z uczestnikami Pieszej Kieleckiej Pielgrzymki na Jasną Górę.
- wizyta w Seceminie architekta z Częstochowy w sprawie konsultacji projektu na rewitalizację rynku. Odbyto zebrania związane z organizacją jubileuszu OSP w Seceminie oraz dożynek gminnych. Rozpoczęto rozbiórkę kostki brukowej na ul. Czarnieckiego w Seceminie.
- 14.08.12 r. – narada z udziałem urbanisty z Krakowa w sprawie studium i planu zagospodarowania przestrzennego gminy.
- 16.08.12 r. - wizyta u p. Buców którzy po pożarze domu mieszkają w remizie
w Kuczkowie. Trwają prace związane z rozbiórką budynku mieszkalnego po pożarze. Odbyło się spotkanie z Panem H. Tuorą, który deklaruje użyczenie domu dla rodziny Buców na czas budowy ich domu.
Pan Wójt uczestniczył również w posiedzeniu Zarządu Wspólnoty Leśnej
w Psarach.
- 18.08.12 r. uczestniczył w otwarciu Centrum Informacji Turystycznej
w Kluczewsku. Na uroczystości tej wystąpił Zespół „Złoty Kłos” z Secemina.
W tym dniu odbył się „Festyn Rodzinny” w Marchocicach zorganizowany przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Marchocic.
- 19.08.12 r. –uczestniczył w Dożynkach Powiatowych we Włoszczowie. Gminę Secemin reprezentował wieniec Zespołu „Złoty Kłos”. Dodatkowo były wieńce Zespołu „Przepióreczka” i Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Marchocic.
- 20.08.12 r. odbyło się spotkanie z mieszkańcami osiedla w Seceminie zainteresowanymi wykupem działek stanowiących mienie gminy dla poszerzenia swoich działek . Z rozmów wynika, że nie są zainteresowani wykupem tych gruntów po cenie wyceny przez rzeczoznawcę. Zgodnie z przepisami wójt może obniżyć cenę tych działek .
W tym dniu przeprowadził rozmowę z lekarką pogotowia ratunkowego która interweniowała w sprawie zdarzeń związanych z dyskoteką w Bichniowie.
- 21.08.12 r. uczestniczył w spotkaniu z udziałem członka Zarządu Województwa Świętokrzyskiego J. Maćkowiaka i Dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach. Ustalono, że na drodze 795 przeprowadzony zostanie remont od skrzyżowania z drogą wojewódzką 786 do przedszkola w terminie do 7.10.br. oraz drogę w rynku od strony Lewiatana, a pozostałą część ulicy Kościuszki w 2013 r.
Odbyło się również spotkanie z kierownikiem budowy drogi 786 z udziałem radnego J. Bartyzla w sprawie drogi do stadionu w Żelisławicach.
-22.08.12 r. – odbyła się narada w sprawie dyskoteki w Bichniowie z udziałem Prezesa i Naczelnika OSP w Bichniowie. W wyniku rozmów OSP wypowiedziała p. S. Wójcikowi– organizatorowi dyskotek, umowę najmu lokalu z końcem roku 2012.
Uczestniczył też w spotkaniu z prezesem firmy DROG-BUD z Częstochowy. Omówiono szczegóły dotyczące wykonania nakładki na drodze do stadionu
w Żelisławicach.
W tym dniu przeprowadził rozmowę telefoniczną z Dyrektorem Zakładu Energetycznego TAURON w Częstochowie w sprawie zasilania energetycznego stadionu w Żelisławicach.
Tego dnia odbyło się w remizie w Seceminie spotkanie zorganizowane przez biblioteki z Secemina i Radkowa z udziałem czytelników, twórców ludowych , przedstawicieli zespołów ludowych i stowarzyszeń z terenu gminy Secemin
i Radków
- 23.08.12 r. 23.08.12 r. – złożył pismo w Zakładzie Energetycznym
w Częstochowie w sprawie przesunięcia słupów energetycznych na ul. Kościuszki w Seceminie
- spotkał się z architektem w sprawie projektu rewitalizacji rynku w Seceminie.
- 24.08.12 r. – wniosek złożony przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin o dofinansowanie zadań realizowanych na placu zabaw przy przedszkolu w Seceminie uzyskał wstępną akceptację.
- 25.08.12 r. – wyjazd strażaków do Warszawy na jubileusz 20 lecia powstania Państwowej Straży Pożarnej.
- 26.08.12 r. uczestniczył w dożynkach gminnych gm. Moskorzew w Chlewicach. oraz w gm. Koniecpol.
- 27.08.12 r.- przeprowadził rozmowę z dyr. D. Urbanowskim w sprawie kanalizacji i rowu odwadniającego na ul. Czarnieckiego w Seceminie.
Uczestniczył w naradzie w sprawie organizacji jubileuszu 100 – lecia OSP
w Seceminie.
Wyjazd do Kielc na spotkanie z architektem M. Krawczykiem w sprawie uzupełnienia projektu technicznego rewitalizacji fosy oraz udział wspólnie z Panią Skarbnik i Kierownikiem J. Krzyżanowskim w konferencji „Trzy lata funduszu sołeckiego” zorganizowanej w Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach.
- Złożono kolejny wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy we Włoszczowie
o zatrudnienie pracowników w ramach robót publicznych i na staż.
- 28.08.12 r. wspólnie z wójtami z powiatu włoszczowskiego uczestniczył
w naradzie zorganizowanej w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Kielcach
w sprawie likwidowanych posterunków policji. Podtrzymał stanowisko wyrażone na sesji Rady Gminy, które poparli także inni wójtowie.
- odbyło się spotkanie organizacyjne w sprawie dożynek gminnych,
- wykonano przyłącze energetyczne do stadionu w Żelisławicach.
- 29.08.12 r. – uczestniczył w posiedzeniu Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Starostwie Powiatowym we Włoszczowie,
- uczestniczył w spotkaniu Zarządu Spółki Leśnej w Psarach,
- uczestniczył w posiedzeniu Lokalnej Grupy Działania we Włoszczowie
- zorganizowano w Żelisławicach Turniej Piłki Nożnej o puchar firmy BonWind w którym udział wzięły drużyny z Secemina, Kuczkowa i Żelisławic.
- 30.08.12 r. – uczestniczył w naradzie z dyrektorami szkół i przedszkola na temat przygotowania placówek do rozpoczęcia roku szkolnego. Dołożone zostały 4 godziny na rozdzielenie zajęć dla szkoły w Żelisławicach i w Psarach.
- od 1 wrzesnia br. nauczyciele otrzymają podwyżkę wynagrodzeń w wysokości 3,8 %
- dwie nauczycielki przeszły na roczne urlopy dla poratowania zdrowia.
- 31.08.12 r. – wykonano nakładkę bitumiczną na drodze do stadionu
w Żelisławicach.
- 02.09.12 r. odbyły się Dożynki Gminne w Żelisławicach.
-03.09.12 r. inauguracja nowego roku szkolnego.
- wyjazd do notariusza do Szczekocin w celu podpisania aktów notarialnych dotyczących sprzedaży działek przez Wspólnotę Leśną w Psarach.
Spółka wpłaciła gminie zaległy podatek w kwocie 11 531 zł
- 04.09.12 r. odbyło się spotkanie z inspektorem nadzoru i kierownikiem budowy drogi 786 .
- 06.09.12 r. wizyta w Wolicy i Kuczkowie u p. Buców wspólnie z kierownikiem GOPS i kierownikiem J. Krzyżanowskim – zaproponowanie lokalu zastępczego na czas budowy domu.
- 08.09.12 r. – zebranie z sołtysami i radą sołecką z Secemina w sprawie funduszu sołeckiego na 2013 r. Realizacja funduszu sołeckiego w miarę możliwości finansowych gminy.
Pan Wójt poinformował o wydanych przez niego zarządzeniach w okresie od 06.06.12 r do 29.08.2012 r., Wydane zarządzenia dotyczyły:
- ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w Psarach,
- powołania komisji odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji zadania, pn. „Odbudowa drogi gminnej nr 35025T w miejscowości Wola Kuczkowska
- powołania komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół w Seceminie.
- powołania komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Szkoły Podstawowej w Psarach,
- zatwierdzenia instrukcji dotyczącej sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” w Urzędzie Gminy.
- zatwierdzenia konkursu na dyrektora Zespołu Szkół w Seceminie.
- zatwierdzenia konkursu na dyrektora Szkoły Podstawowej w Psarach i Filii
w Kuczkowie.
- powołania komisji do oceny ogródków w konkursie „Najładniejszy ogródek kwiatowy Gminy Secemin w 2012 r.”.
- określenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy w formie dofinansowania zakupu podręczników w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2012 r. „Wyprawka szkolna”,
- zezwolenia na wystawienie herbu Gminy Secemin,
- wprowadzenia zmian zasad (polityki) rachunkowości w Urzędzie Gminy Secemin,
- wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2012 r.
- powierzenia stanowiska dyrektora Zespołu Szkół w Seceminie,
- powierzenia stanowiska dyrektora Szkoły Podstawowej w Psarach i Filii
w Kuczkowie.
Pan Wójt poinformował , że :
- w dniach 21-23.09.2012 r. organizowane są w szkole w Seceminie „Dni Historii i Kultury Żydowskiej” . Zapoznał z programem tej uroczystości.
- 7.10.2012 r. odbędą się uroczystości związane z jubileuszem 100-lecia OSP
w Seceminie.
- ogłoszono przetarg na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie gminy Secemin.
- 230 podatników złożyło wnioski o zwrot podatku akcyzowego naliczonego
w cenie oleju napędowego. Realizacja nastąpi po otrzymaniu środków od wojewody na ten cel.
- wysłano do sołtysów drugie informacje o wielkości środków funduszu gdyż dopiero 13 sierpnia GUS wydał ostateczną informację o liczbie mieszkańców.
- zgodnie z harmonogramem spłacane są raty pożyczki zaciągniętej w WFOŚ i raty kredytu inwestycyjnego w BS Secemin
- w ramach reorganizacji Urzędu Gminy przesunięto zadania prowadzenia archiwum do biblioteki gminnej, a wraz z tym pracownika p. B. Pośpiech, która będzie pracować w bibliotece i archiwum zakładowym.
- Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach pozytywnie zaopiniowała realizację budżetu gminy w I półroczu 2012 r.
Do powyższej informacji nie zgłaszano uwag.
Ad.4.
W punkcie tym przystąpiono do dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nadania tytułu Honorowy Obywatel Gminy Secemin.
Przewodniczący Rady zgłosił autopoprawkę do projektu tej uchwały ponieważ wpisano do projektu datę podjęcia uchwały: 12.09.2012 r. gdyż na ten dzień planowano sesję, a teraz należy wpisać dzisiejszą datę .
Następnie Pan Wójt zwrócił uwagę, że do projektu uchwały dołączone jest uzasadnienie. Pytano go na posiedzeniach komisji dlaczego proponuje się 3 osoby do nadania tego tytułu, więc wyjaśnił, że jest to rodzeństwo i jego zdaniem nie można wyróżniać tylko jednego. W uzasadnieniu projektu uchwały podane są argumenty przemawiające jednoznacznie za potrzebą nadania honorowego obywatelstwa . Krystyna, Jan i Stanisław są potomkami tak zacnych rodów jak Szafrańcowie ( ufundowali kościół w Seceminie, Piotr dowodził 35 Chorągwią Rycerstwa Polskiego bitwie pod Grunwaldem) Dębińskich, Czarnockich i Marchockich. Jan i Stanisław walczyli w partyzantce, zostali odznaczeni Krzyżami Walecznych, byli po wojnie prześladowani przez urząd bezpieczeństwa Zaznaczył, że wyrzucono ich z majątku w Seceminie, a nie odeszli stąd sami. Majątek znacjonalizowano, a dwór w 1975 r. rozebrano. Stawy w Marianowie pochodzące z ich majątku zostały sprzedane, a uzyskane środki przeznaczono na rozbudowę szkoły w Seceminie i remonty pozostałych szkół. Zwrócił uwagę, że rodzeństwo Lohmannów jest w wieku 85-88 lat i tytuł Honorowego Obywatela naszej gminy należy im nadać nie tylko za ich zasługi dla Secemina ale i zasługi rodów od 1395 r.
Pan B. Wasik – uważa, że nadanie tytułu jest hołdem złożonym nieskazitelnym postaciom, które przyczyniły się do rozwoju gminy, mają jakieś zasługi. Rozmawiał z kilkoma osobami na temat rodziny Lohmannów i usłyszał wiele zarzutów pod ich adresem. Przytoczył przekazaną mu informację w sprawie zamiany działki należącej do Pana Piątkiewicza na której wybudowano remizę
w Seceminie, a w zamian miał otrzymać działkę z majątku Lohmannów. Piątkiewicze obiecanej działki nie otrzymali. Ma wątpliwości natury moralnej czy nadanie tytułu nie jest jakąś plamą .
- Pan T. Piekarski – poinformował, że na sesję miał przyjść p. Piątkiewicz
i przedstawić co wie na ten temat. Następnie odniósł się do wypowiedzi wójta dotyczącej przekazania środków ze sprzedaży stawów na rozbudowę szkoły.
Zwrócił uwagę, że za czasów Lohmannów były to małe 4 stawy i ze sprzedaży tamtych stawów byłaby niewielka kwota. Zaznaczył, że echo wniosku OSP
w sprawie nadania Lomannom honorowego obywatelstwa rozeszło się
w społeczeństwie i przyniosło wiele negatywnych wspomnień.
Pan Wójt – powiedział, że nie wie czy Lomann wywiązał się z obowiązku zamiany działek, czy nie. Był jednak założycielem OSP i pierwszym prezesem, a potem jego syn był prezesem tej jednostki do 1939 r. Wie natomiast, że komu spaliły się budynki otrzymywał za darmo drewno z lasu Pana Lomanna na odbudowę. Faktem jest, że władza komunistyczna rozebrała dwór wybudowany w 1754 r. który byłby obecnie perełką zabytków. Jeden z członków rodziny jest uznanym w środowiskach literackich poetą i prozaikiem. W jego twórczości przewija się motyw Secemina. Ciągle w swej twórczości powraca do miejsca w którym się wychował, spędził dzieciństwo i młodość. Zawsze podkreśla swój związek z Seceminem. Uważa, że moralnym obowiązkiem jest aby na koniec ich życia nadać im tytuł honorowego obywatela. Nadanie tytułu nie pociąga za sobą żadnych zobowiązań finansowych . Na różnych spotkaniach mieszkańcy z sympatią odnosili się do rodziny Lohmannów. W 2012 r. odbył się w Seceminie Powiatowy Konkurs Recytatorski twórczości Jana Lohmanna dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W powiecie z podziwem i uznaniem wypowiadają się o dorobku literackim J. Lohmanna, tylko u nas nie możemy wyjść z kompleksów.
W Pieskowej Skale jest płyta nagrobna Stanisława Szafrańca ( zm. 1598 r. ) ze zboru kalwińskiego w Seceminie XVI i XVII w. To w jakiś sposób jest promocją Secemina i fragmentem jego historii. Lohmannowie i ich przodkowie byli wielkimi patriotami, pochodzili z rodów rycerskich i dobrze przyczynili się rozwojowi Secemina i Polski.
Pani E. Walasek –zwróciła uwagę, że nie ma co ubolewać nad utratą majątku Lohmannów. Z historii wie, że majątki magnatów były zadłużone i majątek Lohmannów też z pewnością był zadłużony.
Pan K. Krzyżanowski – uważa, że może tylko Pan Wójt zna losy Lohmannów gdyż utrzymuje z nimi kontakt. Jego zdaniem są to ludzie którzy walczyli
o wolność, stracili cały majątek. Dzięki takim osobom Secemin rozwijał się. Doceńmy więc to. Nie ważne jest czy ich majątek był zadłużony, czy nie. Docierały do niego wypowiedzi, że planuje się rewitalizację rynku co wiąże się
z kosztami, a może Lohmannowie będą ubiegać się o zwrot majątku i zabiorą go.
Uważa, że tak się nie stanie, bo Pan Lohmann wypowiadał się, że nie będzie zgłaszał roszczeń do zabranego im majątku.
Pan B. Wasik – czy honor nie zobowiązuje – postąpmy więc honorowo.
Pan R. Marciniak – powiedział, że z opowiadań swojej matki wie, że p. Lohmann nie był rozrzutny ale pomagał biednym ludziom, oferował im prace. Nie ma żadnych dokumentów jak było naprawdę tylko opowiadania starszych ludzi. Nigdy nie było tak aby dla każdego być dobrym. Nie zna sprawy zamiany działek p. Piątkiewicza ale jest to rzecz dotycząca dziadków Lohmannów, a obecne pokolenie zachowało się dla historii Secemina. Faktów pisanych o życiu Lohmannów w Seceminie, ich postępowaniu, jako takich nie ma .
Pan K. Marek – powiedział, że można z różnych źródeł dowiedzieć się tylko
o Marii Janie Lohmannie, a o pozostałych nawet wzmianki nie znalazł w żadnym źródle. Szukał informacji w Internecie.
Pan M. J. Lohmann walczył w wojnie, może rozsławia Secemin na spotkaniach literackich ale zadał pytanie Panu Wójtowi na posiedzeniu komisji, dlaczego całej trójce rodzeństwa nadawać tytuły skoro nic o nich nie wiemy.
Pan B. Wcisło – powiedział, że nie zna historii rodu Lohmannów. Trzeba wdrożyć się w ten temat aby głosować. Proponował odłożyć ten temat może na następną sesję i w międzyczasie zapoznać się z historią tego rodu.
Pan Wójt powiedział, że gdyby był tu ktoś z rodzeństwa Lohmanów, to by zabronił dalszego procedowania w tej sprawie. Uważa, że my powinniśmy pochylić się nad wnioskiem OSP i Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Secemin i przejść do porządku i przegłosować.
Pan Wójt wskazał tytuły książek w których opisywane są dzieje Lohmanów. Jego zdaniem uchwała powinna zostać przyjęta przez aklamację. Jeśli radni będą przeciwni, jeżeli mają być spory to nie ma sensu , byłoby to dla niego jak też rodziny Lohmannów uwłaczające.
Pan P. Ruksza – powiedział, że Gmina Secemin ma szansę budowy wizerunku gminy i jej promocji. Inne gminy mają „Honorowych Obywateli” ale zazwyczaj są to osoby spoza gminy, w przypadku Secemina są to osoby które tutaj się urodziły są częścią historii związanej z Seceminem. Warto budować pozytywny wizerunek gminy w oparciu o fakty. Uchwała ta daje szansę budowy wizerunku gminy. Jest to niepowtarzalna okazja i wykorzystajmy to.
Pan Przewodniczący zapytał czy jest zgoda na głosowanie przez aklamację.
Z Sali padły głosy że „nie”.
Wobec powyższego przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem uchwały w sprawie nadania tytułu Honorowy Obywatel Gminy Secemin.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 8, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 7.
Uchwała Nr XVIII/104/12 w sprawie nadania tytułu Honorowy Obywatel Gminy Secemin została podjęta większością głosów i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
- W dalszej części tego punktu Pani T. Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie poinformowała, że zachodzi potrzeba wprowadzenia zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie w związku z nowymi zadaniami nałożonymi przez ustawę .
Pytań w tym temacie nie zgłaszano.
Następnie Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . Głosów ”za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Uchwała Nr XVIII/105/12 w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
- Następnie Pani T. Sztuka – Skarbnik Gminy poinformowała o zmianach w budżecie gminy na 2012 r. wprowadzonych Zarządzeniem Wójta Gminy.
Pan K. Marek pytał czy nie ma potrzeby zatwierdzenia przez Radę Gminy zmian budżetu wprowadzonych zarządzeniami wójta.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że nie ma takiej potrzeby bo zarządzenia Wójta
w sprawie zmian w budżecie gminy przesyłane są do organu nadzoru tj. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2012 r. .
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . Głosów ”za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Uchwała Nr XVIII/106/12 w sprawie zmian budżetu gminy na 2012 r. została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pan Przewodniczący Rady poinformował, że zwrócił się do przewodniczących komisji z prośbą o zaopiniowanie przed sesją projektu podziału gminy Secemin na okręgi wyborcze. Od półtora miesiąca temat ten był przygotowywany, dyskutowany i konsultowany z Komisarzem Wyborczym w Kielcach, który wstępnie go zaakceptował.
Pan Przewodniczący poprosił przewodniczących poszczególnych komisji Rady Gminy o przedstawienie stanowiska komisji w tym temacie.
Pan T. Bąk – Przewodniczący Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych powiedział, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt podziału gminy na okręgi wyborcze.
- Pan K. Krzyżanowski poinformował, że Komisja Rewizyjna zwracała uwagę na niski wskaźnik normy przedstawicielskiej w okręgu wyborczym nr 10. Do pozostałych okręgów nie zgłaszano uwag. Przedstawiony projekt podziału gminy Secemin na okręgi wyborcze został przez komisję zaopiniowany pozytywnie.
- Pan B. Wcisło – poinformował, że Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska akceptuje w całości projekt podziału Gminy Secemin na okręgi wyborcze.
- Pani E. Walasek – powiedziała, że Komisja Oświaty, Promocji Gminy , Kultury, Sportu i Spraw Społecznych pozytywnie zaopiniowała projekt podziału gminy Secemin na okręgi wyborcze.
- Pan M. Leśniak –poinformował, że projekt podziału Gminy Secemin na okręgi wyborcze został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Finansów
i Infrastruktury.
Pan K. Marek zwracał uwagę na mały współczynnik w okręgu wyborczym obejmującym Wolę Kuczkowską i Wolicę. Jeżeli by się dało coś z tym zrobić. Wyraził swoje obawy, że w okręgu tym mieszka wiele osób mających ponad 80 lat i jeżeli spadnie liczba ludności to Wola Kuczkowska może nie mieć mandatu.
Pan R. Marciniak wyjaśnił, że prawo zobowiązuje radę do ustalenia okręgów. Na dzisiaj sytuacja wygląda tak , a jak będzie w przyszłości nie wiadomo.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że ustalając współczynnik – normę przedstawicielstwa bierze się pod uwagę wszystkich mieszkańców. Połączenie Woli Kuczkowskiej z inną miejscowością daje jeszcze gorsze efekty.
Pan B. Wasik wyjaśnił, że jeżeli spadnie liczba ludności , to zmniejszy się także współczynnik, a liczba 15 mandatów musi pozostać bo to minimalna liczba mandatów wynikająca z ustawy.
Innych uwag w tym temacie nie zgłaszano.
Następnie Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym i przystąpiono do głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. „Za” przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, „przeciw” – głosów - 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Uchwała Nr XVIII/107/12 w sprawie podziału Gminy Secemin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych
w każdym okręgu wyborczym została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację przebudowy drogi gminnej nr 375017T w miejscowości Gabrielów gm. Secemin.
Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że ogłoszono Program Przebudowy Dróg Lokalnych tzw. „Schetynówek”. Z tego programu można pozyskać dofinansowanie na przebudowę drogi w wysokości 30% wartości zadania. Wniosek w tym temacie należy złożyć do końca września br., a realizacja zadania byłaby w 2013 r.
Uwag w tym temacie nie zgłaszano.
Następnie przystąpiono do głosowania nad projektem w/w uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Uchwała Nr XVIII/108/12 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację przebudowy drogi gminnej nr 375017T w miejscowości Gabrielów gm. Secemin została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.5.
W punkcie tym Pan J. Krzyżanowski przedstawił informację o zadaniach realizowanych w ramach funduszu sołeckiego. Zgodnie z uchwałą
o wyodrębnieniu środków na fundusz sołecki odbyły się zebrania w sołectwach, złożone zostały wnioski określające zadania do realizacji. Realizacja zadań przebiega zgodnie z planem. Z funduszu sołeckiego wydatkowane są głównie środki na zakup kruszywa, remonty dróg, zakup wyposażenia dla OSP , zimowe utrzymanie dróg.
Pan J. Krzyżanowski przypomniał, że zbliża się termin składania wniosków na 2013 r.. Prosił o kontakt z nim przy opracowywaniu wniosków przez rady sołeckie.
Pan J. Bartyzel – pytał czy istnieje możliwość połączenia funduszu sołeckiego Żelisławic i Żelislawiczek.
Pan Wójt wyjaśnił, że nie ma takiej możliwości. Wykładnia prawna w tym temacie jest jednoznaczna. Pan Wójt wyraził chęć udziału w zebraniu na którym będą przygotowywane wnioski, jeżeli otrzyma zaproszenie od rady sołeckiej.
Ad.6.
W punkcie tym Pan Przewodniczący Rady poinformował, że wszyscy radni w ustawowym terminie złożyli oświadczenia majątkowe. Swoje oświadczenie przesłał do Wojewody Świętokrzyskiego. Drobne usterki w formularzu oświadczenia dot. pow. gospodarstwa, wielkości dochodów z gospodarstwa usuwane były na bieżąco. Troje radnych składało dodatkowe wyjaśnienia
w Urzędzie Skarbowym we Włoszczowie. On też składał wyjaśnienie do Wojewody Świętokrzyskiego i do tej pory nie ma oddźwięku w tej sprawie.
Poinformował, że oświadczenia majątkowe radnych za 2011 opublikowane zostaną w BIP .
Następnie Pan Wójt poinformował, że osoby zobowiązane do składania mu oświadczeń majątkowych za 2011 rok złożyły je w ustawowym terminie. Nie stwierdzono nieprawidłowości . Nie występował do Urzędu Skarbowego celem kontroli skarbowej z powodu braku przesłanek.
Ad.7.
Pan T. Piekarski prosił aby Pan Wójt lub Rada Gminy ustosunkowali się do jego propozycji. Będzie zgłaszał na komisje następujące zadania :
- 300 m drogi od drogi wojewódzkiej nr 786 do ul. Jędrzejowskiej w Seceminie . Dokończenie drogi powiatowej od Woli Czaryskiej do Ojsławic ok. 600 m –
- droga Kluczyce – Wola Kuczkowska ok. 500 m .
- chodnik w Żelisławicach od szkoły do przejazdu kolejowego – ok. 550 – 600m, który proponuje wykonać z kostki brukowej pochodzącej z demontażu chodnika
w Seceminie. Byłby to wkład gminy, a robocizna po stronie powiatu. Szerokość chodnika nie musi mieć 2 m. Z tego co mu wiadomo z odzysku jest ok. 4 tys m 2 kostki a do Żelisławic potrzeba będzie ok. 700-800 m 2.
Deklarował pomoc w załatwieniu sprawy wykorzystania kostki brukowej
w Żelislawicach w przypadku wystąpienia w tym temacie problemów.
Pan marszałek wypowiadał się, że kostka brukowa z demontażu jest to materiał do wykorzystania przez samorządy.
W dalszej części swej wypowiedzi odniósł się do uroczystości dożynkowych zorganizowanych w Żelisławicach.
Zwrócił uwagę, że na dożynkach wieńce dożynkowe odbierał tylko Wójt
i Przewodniczący Rady Gminy, a były też inne osoby jak starosta, miejscowi radni, sołtysi, które mogłyby wieńce też odbierać. Odbiór społeczny, że pewne rzeczy na dożynkach były zmonopolizowane. Sugerował aby w przyszłości wziąć to po uwagę.
Poinformował, że na dożynkach chciał tylko złożyć rolnikom życzenia ale ich nie złożył, bo gdy poprosił o umożliwienie mu tego, wówczas Pan Sekretarz powiedział, że są opóźnienia w programie więc uszanował to . Później się okazało, że był czas i inni mogli zabrać głos.
Następnie odniósł się do propozycji Pana T. Bąka zgłoszonej na poprzedniej sesji, a dotyczącej zbiórki pieniędzy od radnych powiatowych na pomoc dla rodziny Buców, która straciła w pożarze dom. Wyjaśnił, że rada powiatu prowadzi różne zbiórki ale wydaje mu się, że na rzecz bardziej tragicznych zdarzeń, choroby. Myśli, że w tym przypadku oddźwięk nie byłby wielki ale zadeklarował, że wrześniową dietę przekaże dla rodziny Buców i proponował aby Pan Bąk przekazał na ten cel swoją dietę.
Pan K. Marek – proponował aby Pan Piekarski zajął się inną drogą, a mianowicie od Kuczkowa w kierunku Koniecpola do granicy powiatu.
Pan R. Marciniak – prosił aby podnosić problemy gminy, a nie powiatu. Radny powiatowy przedstawił tematy które będzie przedstawiał w powiecie.
Pan T. Piekarski – wyjaśnił, że w swej wypowiedzi przedstawił tematy które będzie przedkładał na forum Rady Powiatu ale dotyczące gminy Secemin.
W odpowiedzi na sugestię Pana Marka wyjaśnił, że na jego wiedzę droga
w kierunku Koniecpola to poważniejsza inwestycja. To co zaproponował jest na możliwości gminy i powiatu . Jeżeli robił przymiarki to na rzeczy realne. Droga
w kierunku Koniecpola przerasta możliwości ale nic nie stoi na przeszkodzie aby proponował tę drogę do realizacji w ramach programu „Schetynówek” . Będzie zgłaszał ten temat. Zgłaszał do wykonania z programu „Schetynówek” drogę powiatową Żelisławice – Secemin ale uzyskał wyjaśnienie, że w ramach tego programu robione są drogi o wyższym standardzie, wyższych parametrach nośnych. Deklarował, że będzie pilnował wykonania tej drogi, gdy taka możliwość będzie. Na remont tej drogi potrzebna jest dokumentacja. Powiat miał przygotować ale nie wie czy jest, zapyta o to na najbliższej sesji rady powiatu.
Pan S. Sobala – zwrócił uwagę, że drogą od Kuczkowa w kierunku Koniecpola jeździ bardzo dużo osób i należałoby ją zrobić.
Pan K. Krzyżanowski – proponował aby komisje przeanalizowały przedstawione propozycje w zakresie remontu dróg. Poddał pod rozwagę aby zastanowić się które drogi są ważniejsze. Jeżeli będą dofinansowywane drogi powiatowe, to nie będzie środków na remont dróg gminnych. Zobaczmy jakie drogi są w Seceminie.
Zwrócił też uwagę, że fundusz sołecki może w całości być przeznaczony na organizację dożynek, więc trzeba zastanowić się nad tym, w której miejscowości
w przyszłym roku będą organizowane dożynki .
Pan R. Marciniak –poinformował , że z tyłu cmentarza w Seceminie jest duża niecka. Trzeba zasypać to obniżenie kamieniem wówczas łatwiej byłoby dojść do cmentarza.
Pan Wójt – powiedział, że starosta zwrócił się o zastanowienie w których drogach powiatowych moglibyśmy partycypować w kosztach remontu. Drogi przedstawione przez Pana Piekarskiego analizował wielokrotnie z Panem Starostą z. Matyśkiewiczem. Brane są, pod uwagę w ramach Narodowego Programu Odbudowy Dróg. Droga Secemin – Żelisławice jest brana pod uwagę, można by jeszcze wskazać drogę Krzepin – Bebelno, tylko skąd wziąć pieniądze na realizację. Jest wiele dróg gminnych w Seceminie, w Gabrielowie, Celinach, Zagórzu, o które ludzie pytają kiedy będą robione. Obecnie parytet dofinansowania remontu dróg powiatowych wynosi 1:1, gdy Starosta wydał więcej przy remoncie drogi Krzepice – Psary to „wieszano na nim psy”, a nie miał wsparcia od radnych, którzy powinni to zrozumieć. Jeżeli gmina jest zadłużona to czy nie będą robione drogi powiatowe
w naszej gminie ?- pytał.
Zwrócił uwagę na duży kilometraż dróg na terenie naszej gminy, biorąc pod uwagę duży teren i małe zaludnienie oraz duże koszty utrzymania dróg. Co jest priorytetem na lata 2013 – 2014? Są większe potrzeby niż możliwości. Dylematem staje się, co wybrać, czy drogi powiatowe, czy gminne. Powiedział, że dobrze układa się współpraca z Marszałkiem Województwa i Dyrektorem Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Dzięki takiej współpracy robiona jest w gminie droga wojewódzka 795 która nie była ujęta w planie na 2012 r.
Uważa, że należy wystąpić do powiatu o ruszenie parytetu ustalonego 1:1, bo bogate gminy stać na takie dofinansowanie, a naszą zadłużoną nie. Zwrócił uwagę na duże obciążenie finansowe naszej gminy teraz i w przyszłym roku.
Podkreślił, że jest otwarty na współpracę z zarządem i radą powiatu, na to co optymalne i przyniesie efekt i realne jest do wykonania. Jeżeli będą konkretne ustalenia to odniesie się do możliwości gminy.
W kwestii dożynek gminnych powiedział, że ocena ich organizacji jest pozytywna. To bardzo duży sukces programowy i organizacyjny gminy i sołectwa. Otwarty jest na sugestie, przy kolejnych uroczystościach dożynkowych uwzględni przedstawione propozycje jeszcze lepszej organizacji.
W dalszej części wypowiedział się Pan Wójt w sprawie :
- wykorzystania kostki brukowej z demontażu. Popiera propozycję ale nauczony doświadczeniem nie chce zapewniać, gdy nie ma na piśmie że może ją wykorzystać na taki cel. Pracownicy interwencyjni demontują kostkę i składają na terenie placu za Urzędem Gminy.
- Firma Drog Bud wykona nakładkę bitumiczną od cmentarza w Seceminie do ul. Kościelnej za korzystanie z terenu stanowiącego mienie gminy. Utwardzi również plac przy remizie w Brzozowie.
- interwencji dotyczących przycinki drzew. Pracownicy interwencyjni poszli
w teren i rozpoczęli prace w tym zakresie.
Zwrócił uwagę, że kostkę z demontażu chce wykorzystać tam gdzie są budynki użyteczności publicznej na utwardzenie terenu wokół nich. Najważniejsze aby fundusz sołecki wykorzystać na to co najważniejsze. Są to wyodrębnione środki
w budżecie gminy do dyspozycji „małych ojczyzn” – sołectw. Za funduszem sołeckim przemawia to, że w miarę możliwości za środki z funduszu można coś dla każdego sołectwa zrobić.
Pan T. Bąk – życzył sukcesów Panu Piekarskiemu. Wyjaśnił, że na poprzedniej sesji proponował panu Piekarskiemu zbiórkę wśród radnych powiatowych ale nie dla rodziny Buców tylko na nagrodę dla laureata konkursu historycznego Łukasza Pietrasa. Zadeklarował, że wesprze również rodzinę Buców.
Pan T. Piekarski – powiedział, że zgłosi ten temat na sesji ale zrozumiał, że to miała być pomoc dla rodziny Buców. Liczy też na wsparcie Pana Bąka.
Pan K. Marek – zwrócił uwagę, że nie ma przepisu określającego parytety dofinansowania z budżetu gminy do remontu dróg powiatowych. Uważa, że jest to tylko wymysł starostów. Zaznaczył, że w sprawie remontu drogi od Kuczkowa
w kierunku Koniecpola zwrócił się do Rady Powiatu, a nie do wójta. To jest droga powiatowa , gmina gdy będzie mieć pieniądze to da, a jeżeli nie, to nie da nic. Wiele osób już zmarło i nie doczekało się tej drogi. Pojedzie na sesje powiatową
i zapyta o parytety. Droga jest powiatowa i obowiązkiem powiatu jest ją zrobić. Nie ma żadnych parytetów.
Pan R. Marciniak zwrócił uwagę, że to co przedstawił radny powiatowy to są tylko przymiarki, gdy będą wprowadzone zadania do budżetu, wówczas będziemy dyskutować na posiedzeniu rady nad nimi.
Innych głosów w dyskusji nie było.
Ad.8.
W punkcie tym głos zabrali:
Pan M. Marek – sołtys sołectwa Dąbie. Poinformował, że od marca br nie ma oświetlenia ulicznego w Dąbiu. Miało być wycięte drzewo. Nic nie robione jest
w Dąbiu i Kuczkowie.
- Pan S. Toborek – sołtys sołectwa Wałkonowy Dolne- pytał czy jest ustalony termin dowozu kamienia na remont drogi. Poinformował, że nie świecą 4 lampy oświetlenia ulicznego. Problem ten zgłaszał 3 razy i nadal lampy nie świecą.
Pan J. Krzyżanowski – wyjaśnił, że w sprawie rozwiezienia kamienia nie ma z kim rozmawiać, bo nie można skontaktować się z sołtysem. Kamień był już zawieziony do Wałkonów. Sołtysa nie było, a osoba do której skierowano kierowcę nic w tym temacie nie wiedziała. Kierowca wiozący kamień wrócił więc do Secemina. Tak być nie może, bo wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
Nikt mu nie zgłaszał, że nie świecą lampy uliczne. Problem ten zostanie zgłoszony.
Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił również, że do Dąbia zawieziono 69 ton kamienia na remont dróg, więc nie można mówić, że nic się tam nie robi. Na wszystko są dokumenty potwierdzone przez sołtysa, że kamień dowieziono. Prosił o rzetelne informacje.
Sprawa wycinki drzew jest ważna ale w obecnym okresie priorytetem jest demontaż kostki brukowej i krawężników, i pracownicy interwencyjni tymi pracami się zajmują.
Pan R. Marciniak – wyjaśnił, że interwencje w sprawie oświetlenia ulicznego zgłaszane są od ręki. Jeżeli są uwagi i niejasności w tym temacie to osoby zainteresowane prosi o rozmowę po sesji.
W dalszej części tego punktu Pan Przewodniczący nawiązał do wniosków zgłaszanych na poprzedniej sesji. Zapoznał obecnych z odpowiedzią nadesłaną przez Włoszczowski Zakład Wodociągów Wiejskich we Włoszczowe w sprawie poboru wody z hydrantu k/ cmentarza przez firmę wykonująca przebudowę drogi wojewódzkiej. Zainstalowany zostanie wodomierz i firma będzie regulować należności za pobór wody.
Pan Przewodniczący przedstawił treść pisma w sprawie farmy wiatrowej. Uważa, że na najbliższą sesję rady zaprosi się przedstawicieli tej firmy aby przybliżyli ten temat. Nadmienił, że to zadanie jest poza zadaniami gminy i firma podejmuje działania we własnym zakresie.
Poinformował, że stanowisko naszej rady w sprawie likwidacji Posterunku Policji w Seceminie przesłane zostało do Komendy Wojewódzkiej Policji, Wojewody Świętokrzyskiego , parlamentarzystów, niektórzy z nich poinformowali o podjętych działaniach w tym temacie .Odbyło się spotkanie z Komendantem Wojewódzkim Policji, na razie wstrzymano proces likwidacji ale sprawa jest
w toku. Jakie zapadną decyzje nie wiadomo.
Poinformował również, że wpłynął wniosek p. A. Czerwonka o wykup mieszkania w budynku posterunku Policji w Seceminie.
Pan J. Bartyzel podziękował w imieniu mieszkańców Żelisławic i Żelisławiczek Panu Wójtowi i pracownikom za pomoc w organizacji dożynek oraz za wykonaną drogę do boiska sportowego i doprowadzenie energii elektrycznej do budynku na boisku sportowym.
Pan Wójt poinformował, że jesteśmy jedną z nielicznych gmin które nie należą do Związku Miast i Gmin Województwa Świętokrzyskiego. Związek ten organizuje różne spotkania na których dyskutowane są problemy gmin. Prosił radnych
o przemyślenie, czy widzą potrzebę aby nasza gmina dołączyła do tego związku.
Pan K. Marek zapytał jaka jest składka członkowska, aby należeć do tego związku.
Pan Wójt wyjaśnił, że 1500 zł rocznie.
Pan Wójt poinformował, że w dniach 21-23.09.2012 r. Zespół szkół w Seceminie organizuje Dni Historii i Kultury Żydowskiej. Zapoznał z harmonogramem obchodów i zachęcał do wzięcia udziału.
Pani E. Walasek poinformowała, że w Dąbiu, na końcu wsi rozkopane jest pobocze. Stan ten zagraża bezpieczeństwu w związku z czym prosiła o uporządkowanie tego terenu .
Prosiła też o interwencję, bo nie świeci się lampa oświetlenia ulicznego w Dąbiu.
Ad.9.
W punkcie tym Pan Przewodniczący stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane, w związku z czym zamyka obrady XVIII sesji Rady Gminy Secemin.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący
- Podmiot udostępniający:
- Urząd Gminy Secemin
- Informację wytworzył:
-
- Informację wprowadził:
- Rafał Duś (admin)
- Data wytworzenia:
- 2012-10-16
- Data publikacji:
- 2012-10-16
- Data ostatniej zmiany:
- 2012-10-16
attach_file Załączniki
Protokol_Nr_XVIII.pdf | 128,26 kB |