PROTOKÓŁ Nr XIX/12

 PROTOKÓŁ Nr XIX/12

z nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 27 września 2012 roku

w sali narad Urzędu Gminy w Seceminie w godz. 10 15 do godz.11 55.

Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli: Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski,

Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy oraz radni wg załączonej listy obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych

Radnych obecnych na sesji – 14

Radnych nieobecnych - 1

Radni nieobecni:

  1. Pani Ewa Bartyzel

Porządek obrad sesji:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

  3. Podjęcie uchwały w sprawie zobowiązań na realizację inwestycji „Przebudowa drogi powiatowej Nr 0233T odcinek Secemin – Czaryż- Dzierzgów od ul. Czarnieckiego do skrzyżowania z ul. Jędrzejowską w miejscowości Secemin, gmina Secemin”.

  4. Wnioski i interpelacje radnych.

  5. Sprawy różne.

  6. Zamknięcie obrad XIX nadzwyczajnej sesji Rady Gminy.

Streszczenie przebiegu obrad:

Ad.1.

Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie Pan Starostę Włoszczowskiego, przedstawicieli Urzędu Gminy oraz radnych .

Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że obecnych jest 14 radnych
i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał. W dalszej części przedstawił porządek obrad. Pan Wójt zgłosił wniosek o wprowadzenie zmian w pkt 3 porządku obrad. Wnioskował o wycofanie z porządku projektów 2 uchwał przesłanych radnym, a włączenie jednej uchwały dotyczącej tej samej sprawy.

Konieczność zmiany wynika z przeprowadzonych konsultacji z Regionalną Izbą Obrachunkową w Kielcach w kwestii projektów tych uchwał.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania w sprawie zmiany porządku obrad.

Za zmianą porządku obrad głosowało 14 radnych.

Ad.2.

Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

Ad.3.

W punkcie tym Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zobowiązań na realizację inwestycji „Przebudowa drogi powiatowej Nr 0233T odcinek Secemin – Czaryż- Dzierzgów od ul. Czarnieckiego do skrzyżowania z ul. Jędrzejowską w miejscowości Secemin, gmina Secemin”.

Następnie głos zabrał Pan Wójt. Poinformował, że Pan Starosta Włoszczowski zwrócił się propozycją aby rada gminy przyjęła uchwałę w sprawie dofinansowania
z budżetu gminy remontu odcinka drogi powiatowej od ul. Czarnieckiego do ul. Jędrzejowskiej w Seceminie. Ten odcinek został pominięty w 2007 r. kiedy przeprowadzano przebudowę drogi powiatowej od Dzierzgowa w kierunku Secemina Dla uporządkowania powiat przy naszej pomocy chce dokończyć ten odcinek drogi. Ponieważ prośbę Starosta złożył już po odbyciu ostatniej sesji naszej rady należało zwołać sesję nadzwyczajną. Na remont tej drogi Starostwo Powiatowe ubiegać się będzie o środki z Narodowego Programu Przebudowy Dróg i wniosek na to zadanie należy złożyć do końca września br., stąd taki pośpiech w zwołaniu sesji.

Następnie głos zabrał Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski. Przypomniał, że droga powiatowa Dzierzgów – Secemin przebudowywana była etapami i rzeczy zapoczątkowane trzeba kończyć. Nawiązał w swej wypowiedzi do prowadzonych remontów na drogach powiatowych na terenie naszej gminy.

Poinformował też, że zniwelowano uskok na drodze powiatowej k/ Marchocic.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem uchwały przedstawionej przez Przewodniczącego Rady Gminy.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. „Za” przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, „przeciw”- 0, „wstrzymujących się” - 0.

Uchwała Nr XIX/109/12 w sprawie zobowiązań na realizację inwestycji „Przebudowa drogi powiatowej Nr 0233T odcinek Secemin – Czaryż- Dzierzgów od ul. Czarnieckiego do skrzyżowania z ul. Jędrzejowską w miejscowości Secemin, gmina Secemin” została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu głos zabrał:

Pan K. Krzyżanowski nawiązał do dyskusji z poprzedniej sesji, dotyczącej parytetów dofinansowania z budżetu gminy remontu dróg powiatowych. Uważa, że przyjęty parytet 1: 1 jest niesprawiedliwy i przy tym parytecie naszej gminy w przyszłości nie będzie stać na dofinansowanie.

Pan A. Rajca – pytał czy planuje się dokończenie remontu drogi powiatowej Wola Czaryska – Ojsławice oraz kto ma zbierać śmieci z przystanków przy drodze powiatowej.

W odpowiedzi Pan Starosta potwierdził, że interpelacja Pana Krzyżanowskiego jest uzasadniona. Problem parytetu dostrzegany jest w Starostwie. Bogate gminy stać na dofinansowanie i chcą utrzymać ten parytet, natomiast gminy biedne zostają w tyle. Przyjęty dotychczas parytet pomagał w szybszej realizacji zadań. Zwrócił uwagę, że wnioski składane o dofinansowanie z Narodowego Programu Remontu Dróg uzyskują więcej punktów jeżeli zadanie inwestycyjne realizowane jest przy współudziale gminy. W najbliższym czasie zbierane będą zapotrzebowania na środki w zakresie remontu dróg w 2013 r.. Po zebraniu danych i rozpatrzeniu możliwości środki finansowe zostaną rozdysponowane na gminy. Nie może złożyć deklaracji, że droga na odcinku Wola Czaryska – Ojsławice będzie robiona, bo nie jest to jego decyzja jednoosobowa. Jak zagłosują radni przyjmując zadania w zakresie remontu dróg w przyszłym roku nie wie. Uważa, że w temacie parytetu będzie wzajemnie wsparcie i szukanie konsensusu.

W kwestii sprzątania śmieci z przystanków wyjaśnił, że przystanki nie należą do powiatu i wydaje mu się, że sprzątanie śmieci z przystanku należy do zarządcy drogi. Zapozna się bliżej z przepisami w tym temacie.

Przypomniał, że na terenie gminy Secemin wykonano remont drogi Kluczyce – Wola Kuczkowska. Podjął decyzję w sprawie remontu drogi od Kuczkowa w kierunku granicy z gminą Koniecpol. Nie będzie jednak robiona tam droga asfaltowa ale wykonane zostaną prace polegające na wyrównaniu nawierzchni bądź uzupełnieniu ubytków w drodze kruszywem, które pozwolą na złagodzenie uciążliwości dla korzystających z tej drogi.

Następnie nawiązał do podejmowanych działań związanych z przebudową drogi wojewódzkiej nr 786. Podziękował Panu Wójtowi za podejmowane działania
w wyniku których, przebudowę tej drogi rozpoczęto od granicy z województwem śląskim, uznał to za duży „sukces” Pan Wójta.

W dalszej części swej wypowiedzi poinformował o sytuacji finansowej szpitala we Włoszczowie. Mimo podejmowanych działań zmierzających do zmniejszenia zadłużenia tej placówki jej sytuacja finansowa nadal jest bardzo trudna.

Pan J. Bartyzel – zgłosił wniosek o ułożenie 25-30 m chodnika przy drodze powiatowej k/ przystanku przy przejeździe kolejowym w Żelisławiczkach. Rozmawiał w tym temacie z Kierownikiem Zarządu Dróg Powiatowych we Włoszczowie i dowiedział się, że przystanek należy do gminy. Pytał więc kto ma ten chodnik zrobić?

Pytał również kiedy realnie możliwy jest remont drogi powiatowej od Żelisławiczek w kierunku Secemina.

Pan K. Marek – zwrócił uwagę, że droga od Kuczkowa w kierunku Koniecpola była już dwa razy wyrównywana i nadal wymaga remontu. Można nawieźć kamienia do nieba i nie zniwelować dolegliwości użytkowania drogi. Powiedział, że może Zarząd Powiatu zastanowi się kiedy zaplanuje remont tej drogi. Czy będzie do końca tej kadencji zrobiona czy nie.

Pan Sekretarz – pytał czy w ramach współpracy z organizacjami pozarządowymi powiat przewiduje jakieś środki finansowe na zadania, które mogą realizować organizacje pozarządowe i korzystać z programów pomocowych.

Pan Starosta odnosząc się do podniesionych tematów wyjaśnił, że w świetle ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, utrzymanie porządku należy do zadań własnych gminy. Jego zdaniem powiat powinien tylko udostępnić teren pod budowę przystanków. Problem sprzątania przystanków należy w jakiś sposób rozwiązać
i przedyskutuje go z wójtem naszej gminy.

W kwestii drogi od Kuczkowa w kierunku Koniecpola Pan Starosta jest zdania, że jeżeli Pan K. Marek uważa za niezasadne przedstawione przez niego propozycje naprawy tej drogi to może się z tego tematu wycofać. Pan Starosta uważa, że proponowane przez niego działania zniwelują uciążliwości na tej drodze.

W 2010 r. przez powiat nie zostały złożone wnioski do Wojewody o środki
z funduszu na usuwanie skutków powodzi. Gmina Koniecpol skorzystała z takich środków i wykonano wiele dróg.

W Starostwie przygotowano dokumentację na remont dróg, złożono wnioski, z myślą o skorzystaniu z takich środków ale okazało się, że temat ten jest już zamknięty. Podejmie jeszcze raz ten temat i skieruje jeszcze raz do W-ce Wojewody przygotowaną dokumentację. Nawiązał do kosztów remontu drogi Kuczków – do granicy z województwem śląskim oraz Krzepin – Bebelno. Są ograniczone możliwości, z powiatu włoszczowskiego mogą być złożone tylko dwa wnioski
o dofinansowanie na remont dróg. W listopadzie będzie objazd dróg i wybrane zostaną do remontu te drogi, które będą gospodarczo uzasadnione. Zwrócił uwagę, że poza remontami są jeszcze inne wydatki związane z utrzymaniem dróg.

Pan K. Marek – powiedział, że zgadza się z wypowiedzią Pana Starosty ale w 2010 r. Pan Starosta też był radnym powiatowym i też można powiedzieć, że przespał te tematy. Nie należało się kłócić wtedy tylko składać wnioski.

Pan K. Krzyżanowski – nawiązując do wypowiedzi radnego Pana A. Rajcy powiedział, że nie należy zapominać o terenie Woli Czarskiej, gdy będzie możliwość należy pamiętać o remoncie drogi na odcinku Wola Czaryska – Ojsławice. Teren ten powinien budzić nasze zainteresowanie ponieważ powstał tam dom pomocy społecznej, z drogi tej korzysta wiele osób i trzeba ten odcinek zrobić.

Pan B. Wcisło – zwrócił uwagę, że na tamtym terenie były realizowane zadania. Droga ta nie jest zapomniana. Myśli, że w przyszłym roku trzeba skierować środki na remont dróg w Seceminie, bo widzimy jak one wyglądają po przeprowadzonych inwestycjach.

Pan R. Marciniak – popiera zdanie Pana Wcisło, że w Seceminie trzeba naprawić drogi bo są zniszczone po inwestycjach. Myśli, że w odpowiednim czasie radni
z Secemina wrócą do tego tematu. Inicjatywy podjęte przez Pana Starostę należy uznać za zasadne.

Pan K. Marek – powiedział, że jest radnym i musi upominać się o pewne zadania aby w przyszłości nie powiedziano mu, że coś przegapił.

Pan Starosta powiedział, że zgłoszone wnioski są zasadne ale wszystkiego nie da się naraz zrobić. Przy podejmowaniu decyzji, które drogi przyjąć do planu remontu liczy się liczba rąk podniesionych w głosowaniu.

Ad.4.

Pan B. Wcisło – poinformował, że przystanek w Psarach jest bardzo obniżony w odniesieniu do poziomu drogi. Podczas deszczu woda wpływa do przystanku i nie można z niego korzystać. Należałoby zrobić tam wylewkę i zrównać przystanek z poziomem drogi ale wówczas należy podnieść dach przystanku. Prosił aby zająć się tym tematem.

Pani E. Walasek – poinformowała o uwagach zgłaszanych do Komisji oświaty przez kierowców autobusów szkolnych. Informują, że w Bichniowie i Wałkonowach gałęzie drzew rosnących przy drodze przeszkadzają przy zawracaniu autobusu
i należy je przyciąć. Komisja wnioskuje też o oznakowanie przystanków na których wsiadają i wysiadają uczniowie.

Komisja wnioskuje też o dodatkowy odwóz dzieci ze szkoły w Psarach do Kuczkowa lub zakup małego busa aby rozwiązać problem dowozu uczniów.

W ostatnim czasie Komisja oświaty była z wizytacją w szkole w Seceminie. Komisja pozytywnie oceniła pracę tej placówki.

Pan B. Wcisło - poinformował, że jutro Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska pojedzie w teren pod kątem potrzeb w zakresie przycinki drzew.

Pani E. Turczyn – pytała czy można rozplanować dowóz uczniów tak, aby dzieci
z Wałkonów później wyjeżdżały rano albo wcześniej wracały ze szkoły.

Pan K. Marek proponował aby przy okazji przebudowy drogi wojewódzkiej wykonać zatoczkę pod autobusy szkolne. Jego zdaniem gdyby przesunąć chodnik nieco bliżej szkoły to ta zatoczka by tam się zmieściła. Chyba, że są inne propozycje.

Pan Wójt – poinformował, że po 7 października br. skieruje więcej osób do przycinki gałęzi przy drogach. Zwrócił uwagę, że autobusy szkolne głównie jeżdżą po drogach powiatowych i interwencję w tym temacie skieruje do Zarządu Dróg Powiatowych we Włoszczowie .

W sprawie oznaczenia przystanków wyjaśnił, że w miejscowościach w których wysiadają uczniowie na przystankach to miejsca te są oznaczone, jeżeli w innych miejscach też są ustawione znaki, ponadto w autobusach szkolnych jeżdżą osoby sprawujące opiekę nad uczniami.

Zwrócił uwagę, że w świetle nowej ustawy o transporcie drogowym gminy będą mogły ustalać opłaty za zatrzymanie się autokaru na przystanku.

W dalszej części swej wypowiedzi odniósł się do remontu dróg powiatowych. Uważa, że przy planowanych remontach pod uwagę powinna być brana ilość dróg powiatowych w gminach i tu zachowany jakiś parytet Natomiast gminy mogą dofinansować takie zadanie w miarę możliwości. Zaznaczył, że nasza gmina zajmuje duży obszar, dużo jest dróg gminnych i przy obecnym parytecie nie stać naszej gminy na duże dofinansowanie remontu dróg powiatowych.

W dalszej części tego punktu Pan Wójt poinformował o złożonym wniosku do RPO o dofinansowanie zadań związanych z rewitalizacją rynku. Szacunkowa całkowita wartość projektu wynosi 3 040 261,00 zł z czego środki RPOWS – 1 824 156,60 zł, a środki Gminy – 1 216 104,40 zł

W kwestii zatoczki dla autobusów szkolnych uważa, że uczniowie mogą wysiadać przy drodze „łącznik” ul. Koniecpolskiej i Kościuszki. Jest jeszcze możliwość przy ul. Struga ale trzeba dostosować projekt.

W sprawie zorganizowania dodatkowego odwozu uczniów wyjaśnił, że nie może go zapewnić ze względów oszczędnościowych, ponieważ jest mało uczniów, a to wiąże się ze zwiększeniem kosztów dowozu .

Ad.5.

Pani E. Walasek poinformowała, że niemożliwe jest zrealizowanie materiału
z zakresu języka polskiego i matematyki w szkole w Psarach przy takim rozkładzie godzin.

Podziękowała też Panu Staroście za wszelkie działania zmierzające w kierunku poprawy stanu nawierzchni drogi od Kuczkowa w kierunku Koniecpola.

Ad.6.

W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku zostały wyczerpane w związku z czym zamyka obrady XIX nadzwyczajnej sesji Rady Gminy.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała Przewodniczący

Podmiot udostępniający:
Urząd Gminy Secemin
Informację wytworzył:
 
Informację wprowadził:
Rafał Duś (admin)
Data wytworzenia:
2012-11-23
Data publikacji:
2012-11-23
Data ostatniej zmiany:
2012-11-23