Protokół Nr XXI/12

PROTOKÓŁ  Nr XXI/12

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 16 listopada 2012 roku

w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 10 00 do 13 45.

Sesji przewodniczyli : Pan R. Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy do części pkt 4 porządku obrad  i Pani E. Bartyzel – Wiceprzewodnicząca Rady Gminy
w pozostałej części porządku obrad .

W sesji udział wzięli: Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki, Pani Danuta Stępniak – Z-ca Kierownika Referatu Gospodarki, Pani Edyta Wójcik – Kierownik Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Seceminie, Pan Tadeusz Piekarski – radny Rady Powiatu we Włoszczowie, Pan Czesław Dominik – przedstawiciel Włoszczowskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji , radni
 i sołtyski wg załączonych list obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych.

Radnych obecnych na sesji – 15

Porządek obrad sesji:

1.     Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

2.     Przyjęcie protokołu z XIX i XX sesji Rady Gminy.

3.     Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie między sesjami.

4.     Podjęcie uchwał w sprawie:

- przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Secemin;

- określenia rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dyrektorów, wicedyrektorów oraz nauczycieli pełniących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce oświatowej; tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów i logopedów; zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin nauczania, dla szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Secemin;

- ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych , gimnazjów oraz przedszkoli w gminie Secemin oraz granic ich obwodów;

- zmian budżetu gminy Secemin na 2012 rok;

- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2012 – 2019;

- obniżenia średniej ceny skupu żyta jako przyjętej podstawy obliczenia podatku rolnego na 2013 rok na terenie gminy Secemin;

- określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości , rolny i leśny;

- uchwalenia Programu współpracy Gminy Secemin na 2013 rok
z organizacjami pozarządowymi;

- podziału Gminy Secemin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych.

 5. Wnioski i interpelacje radnych.

 6. Sprawy różne.

 7. Zamknięcie obrad XXI sesji Rady Gminy.

Streszczenie przebiegu obrad :

Ad.1.

       Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych
i sołtysów. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że obecni są wszyscy radni i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.

W dalszej części tego punktu przedstawił porządek obrad. Do porządku obrad nie zgłoszono zmian.

Ad.2.

       Protokoły z XIX i XX sesji Rady Gminy zostały przyjęta bez uwag.

Ad.3.

       W punkcie tym Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:

28.09.12 r. – odbyła się wizyta kierownika przebudowy drogi nr 786
i przedstawiciela Urzędu Marszałkowskiego.

- 30.09.12 r. –  odbyły się Targi Runa Leśnego zorganizowane w PCKR we Włoszczowie w których wzięły udział zespoły ludowe z naszej gminy „Cyraneczka” z Psar i „Złoty Kłos” z Secemina.

W tym dniu złożono wniosek w Urzędzie Wojewódzkim  o dofinansowanie remontu drogi gminnej w Gabrielowie na 2013 r.

- 2.10.12 r. uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej , którego tematem było przygotowanie gmin do uchwalenia
i wdrożenia uchwał dotyczących ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminie.

- 4.10.12 r. odbyła się narada z dyrektorami placówek oświatowych z terenu gminy na temat planowanych dochodów i wydatków  budżetowych w 2013 r.

- 6.10.12 r. uczestniczył w uroczystej sesji Rady Gminy Radków z okazji XXX rocznicy reaktywowania gminy.

- 7.10.12 r. -   odbyła się uroczysta sesja naszej Rady Gminy na której wręczono tytuły „Honorowy Obywatel Gminy Secemin”.

- 8.10.12 r. – Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin i Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Miejscowości Marchocice złożyły do Zarządu Lokalnej Grupy Rybackiej wnioski i otrzymały bonusy po 1 tys. zł

- 9.10.12 r.  – w Łopusznie odbyło się posiedzenie Rady Budowy Drogi nr 786 na którym omawiano między innymi sprawy związane z przebudową drogi na terenie gminy Secemin. Wójt zgłosił kilkanaście wniosków do wykonania, a które nie były ujęte w projekcie przebudowy drogi 786. Przeprowadzono też rozmowę
 z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Kielcach p. J. Cedro w sprawie wyrażenia zgody na prowadzenie badań archeologicznych. Uczestniczył też
w posiedzeniu Związku Gmin Województwa Świętokrzyskiego w Strawczynie – planuje przygotowanie uchwały o przystąpieniu naszej gminy do tego związku.

- 10.10.12 r. odbyło się Forum Skarbników w którym uczestniczyła Pani Skarbnik z naszej gminy. W tym dniu odbyło się spotkanie mediacyjne z Panem J. Wołoch
z Krzepina w sprawie zgłoszonych przez niego do gminy roszczeń związanych
 z budową przyłącza wodociągowego.

11.10.12 r. odbyło się posiedzenie Zarządu Lokalnej Grupy Działania we Włoszczowie. Jest propozycja opracowania historii samorządu 8 gmin. Koszt takiego opracowania dla jednej gminy kształtowałby się w granicach 4,5 do 5 tys. zł, w czym wkład własny gminy wynosiłby 20 %. Temat ten należałoby ująć
 w gminnym programie współpracy z organizacjami pozarządowymi.

12.10.12 r. – uczestniczył w akademii zorganizowanej w Zespole Szkół
w Seceminie z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

- 14.10.12 r. odbył się we Włoszczowie konkurs na potrawę regionalną. Udział
z naszej gminy wzięła Pani E. Napora i „Złoty Kłos”.

- 15.10.12 r. – wznowiła działalność świetlica środowiskowa w Seceminie czynna 2,5 godziny dziennie. Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi wyszedł z propozycją utworzenia świetlic środowiskowych w innych miejscowościach naszej gminy. Aby uruchomić taką świetlicę stowarzyszenia powinny wystąpić do Lokalnej Grupy Działania z wnioskami o dofinansowanie  planowanych zadań. Mając wkład z Urzędu Gminy w postaci zaplanowanych środków na współpracę
z organizacjami pozarządowymi w budżecie gminy można ubiegać się o dotacje. Zachęcał stowarzyszenia i inne organizacje do podjęcia tego tematu.

- 18.10.12 r. – podpisano Pre-umowę na rewitalizację rynku i parku i fosy
 w Seceminie Łączna wartość projektu wynosi 3 mln zł z czego 1,8 mln zł – to środki unijne, a wkład własny gminy – 1,2 mln zł.

- 19.10.12 r. – uczestniczył w ślubowaniu kl. I Gimnazjum i kl. I w szkole
w Żelisławicach oraz pasowaniu na starszaka w przedszkolu.

- 21.10.12 r.- uczestniczył w przeglądzie zespołów ludowych zorganizowanym przez p. E. Napora i bibliotekę w Seceminie.

23.10.12 r. – odbył się przetarg na „ zimowe utrzymanie dróg” który wygrała Firma  Usługowo – Budowlana „MRÓZ – RASZAN” ze Szczekocin.

W tym dniu uczestniczył w naradzie dot. przebudowy drogi wojewódzkiej nr 786 Odbyło się również spotkanie z projektantem odwodnienia na ul. Kościuszki
i ulicy między przedszkolem, a szkołą w Seceminie.

26.10 12 r. – odbyło się spotkanie z organizacjami pozarządowymi.

29.10.12 r. – uczestniczył w sesji Rady Powiatu we Włoszczowie.

30.10.12 r. – uczestniczył w posiedzeniu Komisji Finansów i Infrastruktury Rady Gminy Secemin .

W tym dniu planowano odbycie w Urzędzie Gminy posiedzenia Wspólnoty Leśnej Krzepice jednak ze względu na brak quorum zebranie to zostało przesunięte na termin późniejszy.

5.11. 12 r. uczestniczył w Powiatowej Radzie Zatrudnienia

6.11.12 r. uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Gminnego OSP i w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej.

7.11.12 r. – Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz GKRPA zorganizowała szkolenie dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych .

8.11.12 r. – odbył spotkanie z kierownictwem TAURON Częstochowa  w sprawie doprojektowania 5 kabla linii energetycznej, aby w przyszłości można było podłączyć lampy oświetlenia ulicznego w terenach zbudowanych.

Wspólnie z Przewodniczącym Rady Gminy uczestniczył w seminarium nt. strategii rozwoju województwa świętokrzyskiego zorganizowanym w Końskich dla  powiatu koneckiego, jędrzejowskiego i koneckiego.

9.11.12 r. wspólnie z Kierownikiem GOPS pojechał do p. Buców – rodziny, która straciła dom w wyniku pożaru. Rodzinie tej p. H. Tuora proponował użyczenie na 2 lata domu wraz z budynkami gospodarczymi, jednak rodzina Buców nie przyjęła tej propozycji i nadal mieszka w remizie w Kuczkowie.

W tym dniu przeprowadzono rozmowy z przedstawicielem firmy ROB-MAR
 w Międzylesiu , który jest zadłużony wobec gminy.

10.11 12 r. – zakończenie sezonu piłkarskiego . Klub Sportowy „Zieleń” jest liderem rundy jesiennej A klasy. Widać postęp w organizacji, poprawę infrastruktury, dobrą współpracę, podkreślił znaczącą rolę w klubie p. J. Bartyzla. 11.11.12 r. – zorganizowano w Seceminie uroczystość z okazji Święta Niepodległości. Uroczystość ta miała doniosły charakter, rozpoczęła się mszą św. w kościele, po której przemaszerowano pod Pomnik Poległych, gdzie odbyła się główna ceremonia. Następnie odbyła się akademia w szkole. Dla wszystkich chętnych była przygotowana grochówka.  Pan Wójt  zwrócił uwagę na zbyt małą ilość flag wywieszonych
z tej okazji na terenie naszej gminy.

12.11.12 r. Komisja Architektoniczno- Urbanistyczna zaopiniowała wniosek
p.S. Wydrycha w sprawie przeznaczenia działki w Seceminie pod przyszłą inwestycję.

13-14.11.12 r uczestniczył w posiedzeniach komisji Rady Gminy. Przyjęto procedurę, aby komisje merytoryczne przed sesjami zajęły stanowisko
w konkretnym temacie sesyjnym.

 15.11.12 r. uczestniczył w naradzie z architektem P. Korzewskim w sprawie projektu rewitalizacji rynku w Seceminie. Chce poddać debacie publicznej projekt rewitalizacji rynku.

Odbyło się też Walne Zebranie Spółki Leśnej w Krzepicach.

Pan Wójt podziękował Pani Skarbnik za opracowanie projektu budżetu gminy na 2013 r.. Podkreślił, że jest to już 20 budżet przygotowany przez p. Skarbnik.Poinformował, że w grudniu br planuje odbyć spotkanie z sołtysami
i przewodniczącymi rad sołeckich w sprawie konsultacji nad ustawą śmieciową,
 a później planuje odbycie zebrań wiejskich w sołectwach.

Pan Wójt poinformował też , że w związku z planowaną likwidacją posterunku policji otrzymał pismo w sprawie wydzielenia pomieszczenia w Urzędzie Gminy na pełnienie dyżurów przez policjantów.

       Następnie poinformował o wydanych w okresie między sesjami zarządzeniach, a mianowicie w sprawie:

- wprowadzenia Polityki Bezpieczeństwa Informacji;

- ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Secemin na okres
  zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i czas wojny;

- powołania stałej komisji przetargowej;

- obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność gminy Secemin;

- ustalenia opłat za wypożyczenie sprzętu nagłaśniającego;

- w sprawie wprowadzenia „Instrukcji postępowania z kluczami oraz  
  zabezpieczenia pomieszczeń i obiektu Urzędu Gminy Secemin.

- zmiany składu osobowego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
   Alkoholowych w Seceminie.

- zmian budżetu gminy na 2012 r.

- przyjęcia projektu budżetu gminy Secemin na 2013 rok i Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013 – 2019.

Do przedstawionej informacji nie zgłaszano uwag ani zapytań.

Następnie głos zabrał Pan S. Sobala – sołtys sołectwa Kuczków. Zwrócił uwagę, że nie realizowany jest art. 37 ustawy o samorządzie gminnym, bo sołtysi nie  otrzymują projektów uchwał będących przedmiotem obrad sesji.

W odpowiedzi na powyższe Przewodniczący Rady powiedział, że sołtysi będą otrzymywali projekty uchwał na płytkach CD.

Pani D. Rajca wyjaśniła, że nie są wysyłane sołtysom projekty uchwał ponieważ
w poprzednich kadencjach były takie uzgodnienia z sołtysami, że ze względów oszczędnościowych (duże zużycie papieru ) nie będą im wysyłane te dokumenty .

Ad.4.

  W punkcie tym głos zabrał Pan Cz. Dominik – poinformował, że po wykonaniu kalkulacji kosztów jest szansa aby w przyszłym roku utrzymać obowiązujące dotychczas stawki za wodę i ścieki, stąd WZWiK zwrócił się

z wnioskiem o podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Secemin;

Pan K. Marek – powiedział, że z jednej strony jest to ładny gest , bo WZWiK nie podnosi ceny za wodę i ścieki ale przypomniał , że w ubiegłym roku przy rozpatrywaniu na sesji tego tematu, były uwagi ze strony zakładu, że wzrost cen spowodowany jest między innymi dużą ilością awarii na sieci wodociągowej ale była też obietnica, że gdy będzie mniej awarii to stawki może zostaną zmniejszone.

Pan Cz. Dominik – wyjaśnił, że w bieżącym roku, do utrzymania przez zakład przekazane zostały przepompownie wody i ścieków z terenu gminy Secemin,
w związku z czym wzrosło zużycie energii i zwiększyły się koszty. Gdy wszyscy będą korzystać z przyłączy do sieci kanalizacyjnej to może koszty się zmniejszą.

Pan K. Marek zwrócił uwagę, że wójt poprzez zmianę dostawcy energii zmniejszył  koszty ponoszone z tytułu zużycia energii oświetlenia ulicznego i budynków użyteczności publicznej. Może więc zakład też podjąłby w tym kierunku działania.

Pan Cz. Dominik odpowiedział, że ich zakład również prowadzi negocjacje
z zakładem energetycznym.

Pan K. Krzyżanowski – pytał czy zakład dysponuje danymi w zakresie funkcjonowania sieci wodno- kanalizacyjnej tj. ile pobieranej jest wody, a ile odbieranych ścieków.

Pan Cz. Dominik odpowiedział, że nie ma, ponieważ jeszcze funkcjonuje stara, azbestowa sieć wodociągowa na terenie gminy. Wie, że w ubiegłym roku przekroczono dopuszczalny pobór wody i jeżeli sytuacja ta się nie poprawi grozić nam będą kary.

Innych głosów w tym temacie nie było.

       Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Secemin.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 12 , głosów „przeciw”  – 1, głosów „wstrzymujących się”  – 1.

Uchwała Nr XXI/110/12 w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Secemin została przyjęta większością głosów w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu głos zabrała Pani E. Wójcik – Kierownik Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Seceminie. Zwróciła uwagę, że przesłane radnym projekty uchwał dotyczące tematów oświaty mają charakter porządkujący i aktualizujący istniejący stan. Wynikają ze zmiany przepisów prawnych oraz konieczności dostosowania sieci szkół do obecnej sytuacji po likwidacji szkoły w Woli Czaryskiej.

Zwróciła uwagę na konieczność wprowadzenia autopoprawki w projekcie uchwały

w sprawie określenia rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dyrektorów, wicedyrektorów oraz nauczycieli pełniących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce oświatowej; tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów i logopedów; zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin nauczania, dla szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Secemin,   w § 1 w wierszu pierwszym tabelki polegającej na dopisaniu wyrazów : „od 12”  do 24 oddziałów .

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dyrektorów, wicedyrektorów oraz nauczycieli pełniących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce oświatowej; tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów i logopedów; zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin nauczania, dla szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Secemin.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do głosowania nad w/w projektem uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw”  – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Uchwała Nr XXI/111/12 w sprawie określenia rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dyrektorów, wicedyrektorów oraz nauczycieli pełniących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce oświatowej; tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów
i logopedów; zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin nauczania, dla szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Secemin została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

       W dalszej części tego punktu zabierając głos Pani E. Wójcik – zwróciła uwagę, że należy uaktualnić plan sieci szkół, w związku z przeprowadzoną reorganizacją placówek oświatowych  na terenie gminy.

 Pan Wójt dodał, że obecnie dzieci z Czaryża i Woli Czaryskiej przypisane są do obwodu szkolnego gimnazjum w Radkowie, a dzieci z Ojsławic i Bieganowa ujęte były do obwodu szkolnego w Woli Czaryskiej. Obecnie, po likwidacji szkoły
w Woli Czaryskiej należy uporządkować te tematy i dostosować plan sieci szkół do stanu faktycznego. Zatem dzieci  Czaryża i Woli Czarskiej będą należeć do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Seceminie.

       Następnie Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych , gimnazjów oraz przedszkoli
w gminie Secemin oraz granic ich obwodów. Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do głosowania nad projektem tej uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15 , głosów „przeciw”  – 0, głosów „wstrzymujących się”  – 0.

Uchwała Nr XXI/112/12 w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych , gimnazjów oraz przedszkoli w gminie Secemin oraz granic ich obwodów została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

       Kolejny temat poruszony w tym punkcie dotyczył zmian budżetu gminy na 2012 r.

Zabierając głos Pani Skarbnik Gminy poinformowała o zmianach w budżecie gminy na 2012 r. wprowadzonych Zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 22.10.2012 r.

Następnie przedstawiła projekt uchwały Rady Gminy w sprawie zmian budżetu gminy na 2012 r. W wyniku wprowadzonych zmian  zwiększą się dochody
 i wydatki budżetu gminy o kwotę 84 105,00 zł i ogólne dochody będą w kwocie – 13 650 878,00 zł, a wydatki – 13 286 947, 00 zł.  Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag i przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw”  – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Uchwała Nr XXI/113/12 w sprawie zmian budżetu gminy na 2012 r. została podjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2012 – 2019.

Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej wynika ze zmian wprowadzonych w budżecie gminy na 2012 r.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Uchwała Nr XXI/114/12 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2012 – 2019 została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

  Następnie przystąpiono do dyskusji nad projektem uchwały w sprawie

obniżenia średniej ceny skupu żyta jako przyjętej podstawy obliczenia podatku rolnego na 2013 rok na terenie gminy Secemin.

Pan B.Wcisło – powiedział, że w projekcie uchwały proponuje się wzrost ceny 1q żyta o 5 zł  w stosunku do ceny ustalonej do podatku na ten rok. Przypomniał, że cena 1 q żyta ogłoszona w Komunikacie Prezesa GUS stanowiąca podstawę do obliczenia podatku rolnego w 2012 roku wynosiła – 74,18 zł, a na 2013 rok –  75,86 zł, a więc wzrosła o 1,68 zł w stosunku do roku poprzedniego. W związku
 z czym proponuje pozostawić podatek rolny na poziomie tego roku. Wnioskował o przegłosowanie cen: 50 zł i 55 zł za 1 q żyta .

Pan A. Rajca – powiedział, że wg ceny żyta ustalonej przez GUS wzrost
w stosunku do ubiegłego roku, wynosi 0,86 %, a w cenie zaproponowanej do podatku w projekcie uchwały, wzrost wynosi 10 %. Cena rynkowa żyta wynosi 60 zł za 1q i jeszcze brak jest zainteresowania ze strony kupujących. W ubiegłym roku podatek rolny wzrósł o 30%, teraz proponuje się wzrost o 10 %  więc uważa, że jest to duży wzrost, ponadto rolnicy zostaną obciążenie dodatkowymi kosztami w związku z ustawą śmieciową.

Pan S. Sobala – zwrócił uwagę, że podatek rolny wzrośnie o 12,50 zł z 1 ha przeliczeniowego. Powiedział, że podnosi się podatek tym co płacą, bo jest wiele osób które nie płacą podatku. Przypomniał, że była uchwała o zwolnieniu
z podatku gruntów wyłączonych z produkcji rolnej. Pytał czy dużo osób korzysta
 z tego rodzaju zwolnień . Uważa, że z małych gospodarstw podatki są płacone, mimo, że nie wszystkie grunty są użytkowane, a ten co ma dużo, to często nie płaci, bo korzysta z różnego rodzaju ulg i zwolnień.

Pan K. Krzyżanowski – prosił o wzięcie pod uwagę faktu, że obniżając  podatek, gmina otrzyma mniejszą subwencję.

Pan  K. Jadczyk – sołtys sołectwa Wola Kuczkowska – proponował pozostawienie 50 zł za  1q żyta do naliczenia podatku.

Pan R. Marciniak – uważa, że „wolną ręką” nikt nie zwalnia podatników z płacenia podatku. Do dłużników wysyłane są upomnienia w celu ściągnięcia należnego podatku. Dłużnikami często są osoby nie biedne, tylko unikające płacenia podatku. Gmina, aby wydać, wcześniej musi mieć pieniądze, więc musi też dbać o dochody. Jednym ze źródeł dochodów są właśnie podatki. Zwrócił uwagę, że na terenie gminy mieszkają nie tylko rolnicy ale i inni, którzy niejednokrotnie płacą wyższe podatki niż rolnicy. Dyskutując więc, należy wziąć i to pod uwagę.

Pan A. Stolarski zwracał uwagę, że produkty rolne mają niską cenę i rolnicy biednieją. Zaznaczył, że ci co płacą podatek od nieruchomości, mają inne źródła dochodu, a nie rolnictwo i stać ich na utrzymanie nieruchomości.

Pan T. Piekarski – powiedział, że posiada gospodarstwo rolne, prowadzi księgi rachunkowe dochodów i wydatków i obciążenia są wyższe niż dochody. Myśli, że nie jest to płaszczyzna do porównania, płacących podatek od nieruchomości którzy mają dobre dochody i stać ich na utrzymanie nieruchomości i rolników. Do tej pory nie korzystał z ulg ustawowych z tytułu zakupu gruntów ale wystąpi
z wnioskiem o zwolnienie z podatku działek, które nabył.

Pan K. Marek – również zwrócił uwagę, że nieruchomości lub nawet działki zabudowane „za grosze” na terenie naszej gminy kupują głównie osoby z miasta, mające duże dochody i w miastach drugie mieszkania, w których przebywają
w okresie zimowym, a latem przyjeżdżają na wieś. To nie jest właściwe, porównywanie rolnika i płatnika podatku od nieruchomości. Rolnik jest producentem , a niektórzy posiadający tylko nieruchomość nic nie produkują tylko mają ją po to, aby czerpać dochody z dopłat.

Pani T. Kopanicka – potwierdziła, że zgadza się, iż rolnicy to producenci i nie mają dużych dochodów. Gmina Secemin jest gminą typowo rolniczą i wpływy
z podatku są ważne, bo od nich zależy wielkość subwencji. Uważa, że 12 zł wzrostu z 1 ha przeliczeniowego, to nie jest dużo. W 2013 r. dojdą jeszcze dodatkowe obciążenia związane z wdrożeniem ustawy śmieciowej. Proponowała podwyższyć cenę żyta o te 5 zł jak jest w projekcie uchwały, a w 2013 r. zostawić na tym samym poziomie. Zwróciła uwagę, że zespoły, organizacje
i stowarzyszenia zwracają się do wójta o pomoc finansową, więc musimy zabiegać o dochody.

Pan A. Rajca – odniósł się do wypowiedzi p. Kopanickiej. Zwrócił uwagę, że  zarówno podatek jak i opłaty śmieciowe będą obowiązywać w 2013 r. i nie wiadomo jaką GUS ustali cenę żyta w przyszłym roku, a tym samym nie wiadomo jaki będzie podatek.

Pani T. Sztuka – przedstawiła skutki zastosowania umorzeń, ulg i obniżenia stawek podatków ustalonych przez GUS i Ministra Finansów na bieżący rok. Uważa, że proponowana cena 55 zł za 1 q żyta nie uszczupli budżetu rolników. Natomiast nie przyjęcie tej stawki skutkować będzie obniżeniem subwencji dla gminy w 2014 r o kwotę ok. 53 tys. zł.

Pan K. Marek – zakłada, że budżety rolników będą niższe ponieważ spadają ceny zboża, mleka i bydła. Dotacje unijne też będą mniejsze, więc musimy nie patrzyć na to co chce Pani Skarbnik, bo ona musi walczyć o swoje, tylko patrzyć na budżety mieszkańców. Są lata lepsze i gorsze i gdy jest ciężko trzeba się ograniczać.

Pan R. Marciniak – zwrócił uwagę, że nie tylko rolnikom zmniejszą się dochody. Ogólnie mówi się o problemach.

Pan K. Marek zwrócił uwagę, że dyskusja dotyczy podatku rolnego, a nie innych podatków.

Pan S. Sobala – powiedział, że zadając pytanie ile osób skorzystało z ulg miał na myśli osoby które zostały zwolnione z podatku z tytułu wyłączenia gruntów
 z produkcji rolnej. Podkreślił, że nie wiadomo czy w przyszłości będzie podatek rolny, bo mówi się, że rolnicy będą płacić podatek dochodowy .

Pani Skarbnik powiedziała, że rolnicy nie korzystają z tego zwolnienia.

Pan Przewodniczący zamknął dyskusję w tym temacie i przypomniał, że zgłoszono wniosek o przegłosowanie dwóch, proponowanych cen 1 q żyta tj.50 zł i 55 zł stanowiącej podstawę do naliczenia podatku rolnego w 2013 r.

Następnie poddał pod głosowanie cenę 55 zł za 1 q żyta, która jest ujęta
w przesłanym projekcie uchwały.

Głosów „za” było – 4, głosów „przeciw” było – 6, głosów „wstrzymujących się”-4.

Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie obniżenia  średniej ceny skupu żyta jako przyjętej podstawy obliczenia podatku rolnego na 2013 rok na terenie gminy Secemin, uwzględniający cenę 50 zł za 1q żyta.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych,. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 7, głosów „przeciw” był – 1, głosów „ wstrzymujących się” – 7.

Uchwała Nr XXI/115/12 w sprawie obniżenia  średniej ceny skupu żyta jako przyjętej podstawy obliczenia podatku rolnego na 2013 rok na terenie gminy Secemin została przyjęta większością głosów i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Po tym temacie z powodu wyjazdu na szkolenie Pan Przewodniczący Rady opuścił salę obrad, a dalsze przewodnictwo obradom przekazał Pani Ewie Bartyzel – Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy.

  W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały

w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości , rolny i leśny. Nadmieniła, że wzory deklaracji i informacji były już stosowane od 2003 r. ale w związku ze zmianą przepisów należy je dostosować do obecnych wymogów prawnych.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było 14, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Uchwała Nr XXI/116/12 w sprawie określenia wzorów formularzy informacji
i deklaracji na podatek od nieruchomości , rolny i leśny została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

       Następnie Pan Sekretarz poinformował, że przed opracowaniem Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2013 r. zorganizował w miesiącu październiku i listopadzie 2 spotkania konsultacyjne z organizacjami  pozarządowymi. Przedstawiony radnym projekt Programu współpracy
 z organizacjami pozarządowymi w 2013 r. nie określa wysokości środków na poszczególne zadania, bo nie jest jeszcze uchwalony budżet.  W naszej gminie jest pewna trudność we współpracy z organizacjami pozarządowymi ponieważ tych organizacji jest mało. Funkcjonują zespoły ludowe, Zespół Piłki Siatkowej w Seceminie, które nie są zarejestrowane jako stowarzyszenia, co utrudnia pozyskiwanie środków
 z zewnątrz. Prowadzone działania w tym temacie zmierzają do skierowania większej ilości środków finansowych  do bezpośredniego wykorzystania przez organizacje pozarządowe, a mniej środków dla administracji publicznej. Podkreślił, że im prężniej działają mieszkańcy, tym więcej w środowisku działa organizacji pozarządowych. Realizacja Programu ma przynieść zakładane efekty czyli polepszyć współpracę sektora obywatelskiego z administracją publiczną.

Pan J. Bartyzel – zwrócił uwagę, że w projekcie budżetu gminy na 2013 r. zaplanowano mniejszą o 7 tys. zł dotację dla Klubu Sportowego „Zieleń”. Myślał, że w przyszłym roku będzie większa ta dotacja ale skoro nie ma, to prosi
o utrzymanie jej chociaż na poziomie roku bieżącego.

Poinformował o prowadzonych rozmowach z LGD we Włoszczowie w sprawie pozyskania środków dla klubu aby w jakiś sposób chociaż w części  odciążyć budżet gminy.

Innych głosów w tym temacie nie zabierano.

Pani E. Bartyzel przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Secemin na 2013 rok z organizacjami pozarządowymi. Do projektu tego nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się”  – 0.

Uchwała Nr XXI/117/12 w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Secemin na 2013 rok z organizacjami pozarządowymi została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

       Następnie Pan Sekretarz nawiązał do projektu uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych . Poinformował, że kodeks wyborczy obliguje rady do podjęcia w tym temacie uchwał . Projekt tej uchwały konsultowany był z przedstawicielem Delegatury KBW w Kielcach. Pracując nad tą uchwałą dyskutowano nad utworzeniem większej liczby obwodów wyborczych ale normy przedstawicielskie określone w ustawie nie pozwoliły na żaden ruch
w tym zakresie i musi nadal pozostać 7 obwodów głosowania na terenie gminy.
W granicach obwodów zmieniło się tylko tyle, że Zwlecza została włączona do innego obwodu.

Następnie Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych

Uwag do projektu w/w uchwały nie zgłaszano. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad w/w projektem uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwala Nr XXI/118/12 w sprawie podziału Gminy Secemin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.5.

       W punkcie tym nie zgłaszano żadnych wniosków.

Ad.6.

       W punkcie tym głos zabrała Pani D. Stępniak – Z-ca Kierownika Referatu Gospodarki. Poruszyła temat wdrażania nowej ustawy „śmieciowej”
która nakłada na gminy obowiązek odbioru odpadów. Poważnym problemem jest dokonanie wyboru jednego z 3 możliwych sposobów naliczania opłaty za odbiór odpadów, a mianowicie z powierzchni mieszkania, ilości zużycia wody i od ilości osób.

Obecnie stawka za wywóz odpadów w przeliczeniu na 1 osobę kształtuje się
w granicach 5,5 zł wg cennika wywozu śmieci na terenie gminy Secemin.

       Zabierając głos Pan Sekretarz Gminy powiedział, że misją urzędu gminy jest przekazanie społeczeństwu  informacji na temat nowej ustawy śmieciowej. Wdrożenie tych przepisów jest problemem zarówno dla mieszkańców jak i dla pracowników urzędu. Wyliczenie stawki jest trudne, bo nie da się wszystkich zadowolić. Jest wiele wątpliwości co do sposobu wyliczenia tej opłaty. Zwrócił uwagę co brane jest pod uwagę przy wyliczeniu stawki, a mianowicie:

- transport , koszty administracyjne, odległość od wysypiska śmieci, ilość gospodarstw, czy odpady będą segregowane .

Obecnie firmy mają mniej obowiązków  wynikających z odbioru odpadów. Nowa ustawa nakłada na gminy więcej obowiązków w tym zakresie.

Pani E. Walasek – zwróciła uwagę , że jeżeli wzrosną kilkakrotnie opłaty za wywóz śmieci to wiele osób nie stać będzie na taki wydatek, szczególnie osób samotnych o niskich dochodach.

Pan S. Sobala- powiedział, że nie da się sprawiedliwie wyliczyć takiej opłaty. Nie ma dobrego sposobu, bo nie wszyscy wytwarzają jednakowe ilości odpadów. Jedni np. kupują napoje w plastikowych butelkach, a inni robią kompoty i już nie mają takich odpadów. Zwrócił też uwagę, że rolnik wykorzystuje część odpadów poprzez spalanie art. papierowych czy gromadzenie niektórych odpadów na kompostowniku.

       Pan Wójt – poinformował, że dzisiaj nie mówi się jeszcze o konkretnej stawce, ponieważ trwają prace nad jej wyliczeniem . Zaznaczył, że media przekazują informacje, że od 1 lipca 2013 roku gmina zajmie się śmieciami ale nie mówi się, że za pieniądze mieszkańców. Ustawodawca nakłada na gminy obowiązek recyklingu i gmina będzie z tego rozliczana, będą kary za nie osiągnięcie efektu ekologicznego. Pod odpowiedzialnością karną będą składane deklaracje o liczbie osób zamieszkałych w danym gospodarstwie. Na ile dane
w deklaracjach będą rzetelne, to łatwiej będzie przebiegał sposób naliczenia opłaty. Wg nowej ustawy każda gmina zobowiązana jest do uruchomienia punktu selektywnej zbiórki odpadów. Statystycznie na 1 mieszkańca województwa świętokrzyskiego przypada 194 kg śmieci. Z naszej gminy odebrano 270 ton, a wg wyliczeń statystycznych powinno być 873 tony. Dlaczego są takie rozbieżności? Dlatego, że obecny system jest dziurawy i nie wszystkie śmieci trafiają tam gdzie powinny. A żeby poprawić sytuację trzeba ten system uszczelnić. Gdy mieszkańcy zadeklarują segregację odpadów wówczas opłata będzie niższa ale bezwzględnie należy tego przestrzegać. Gdy będą konkretne wyliczenia to propozycje zostaną przekazane radnym i społeczeństwu. Chce przeprowadzić kampanię informacyjną
w zakresie stosowania nowej ustawy śmieciowej, w związku z czym, planowane są spotkania w sołectwach. Aby dobrze wdrożyć ustawę prosił o sugestie
i podpowiedzi. Zwrócił się do sołtysów, którzy najlepiej wiedzą kto zamieszkuje na ich terenie, aby pomogli przy składaniu deklaracji. Pan Wójt powiedział, że liczy na współpracę z sołtysami i radnymi w tym temacie. Cały czas trwają wyliczenia stawek opłaty za odbiór odpadów i problem ten spędza mu sen
 z powiek. Prosił o poważne i odpowiedzialne podejście i  przedyskutowanie tego tematu. Poinformował, że swoje propozycje można przesłać do p. Stępniak lub
p. Kucharek za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Pan S. Sobala – uważa, że przy opracowywaniu kalkulacji kosztów realizacji tego zadania należy wziąć pod uwagę tych którzy nie będą płacili.

Pan B. Wcisło – powiedział, że gdyby była przygotowana już część materiałów to komisja rolnictwa i komunalna mogłyby przedyskutować ten temat. Prosił aby Pani Stępniak poinformowała go gdy będzie mieć materiały.

W odpowiedzi na powyższe Pani Stępniak potwierdziła, że przekaże stosowną informację .

Pan A. Stolarski pytał w jaki sposób będzie rozwiązany problem naliczenia opłat za odbiór śmieci, letnikom sezonowo zamieszkałym na terenie gminy.

W odpowiedzi p. Stępniak wyjaśniła, że ustawa mówi o osobach zamieszkałych na terenie gminy, a letnicy będą musieli zawrzeć umowy z przedsiębiorcami odbierającymi śmieci.

Następnie Pani Wiceprzewodnicząca zamknęła dyskusję w tym temacie.

W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Sekretarz Gminy. Poinformował, że na terenie naszej gminy funkcjonuje 1 świetlica środowiskowa w Seceminie.
Z rozmów z organizacjami pozarządowymi nasuwa się sugestia, że intencją jest utworzenie więcej tego typu świetlic. Ponieważ na współpracę z organizacjami pozarządowymi z budżetu gminy przeznacza się mało środków więc jest propozycja aby środki z budżetu gminy przeznaczone na współpracę z organizacjami pozarządowymi traktować jako dofinansowanie do środków pozyskanych z innych źródeł przez te organizacje. Mówi o tym teraz aby zastanowić się nad tym czy chcemy mieć w swoim środowisku świetlicę i skąd będziemy mieć środki na jej funkcjonowanie. Jest to propozycja dla organizacji pozarządowych. To, czy będzie utworzona świetlica w danej miejscowości, zal