PROTOKÓŁ Nr XXIV/13
PROTOKÓŁ Nr XXIV/13
z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 22 stycznia 2013 roku
w sali narad Urzędu Gminy w Seceminie w godzinach od 11 00 do 16 30.
Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.
W sesji udział wzięli: Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz
Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski –
Kierownik Referatu Gospodarki, Pani Edyta Wójcik – Kierownik Gminnego
Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół w Seceminie, Pan Paweł
Korzewski – architekt z Pracowni Architektury „FORMA” w Częstochowie,
Pan Tomasz Gmitruk – radca prawny, radni i sołtysi z terenu Gminy Secemin
wg załączonych list obecności.
Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych
Radnych obecnych na sesji – 15
Porządek obrad sesji:
- Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
- Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie między sesjami.
- Wyjazd do Domu Pomocy Społecznej w Woli Czaryskiej w celu zapoznania się
z funkcjonowaniem tej placówki. - Stanowisko Rady Gminy w sprawie 150 rocznicy Powstania Styczniowego.
- Przedstawienie planów pracy komisji rady gminy .
- Podjęcie uchwał w sprawie:
– wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność gminy Secemin, położonej w obrębie geodezyjnym Secemin;
- określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania oraz stawki opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina Secemin.
8. Informacja o dodatkach uzupełniających dla nauczycieli za 2012 r.
9. Przedstawienie przez architekta Pana Pawła Korzewskiego wstępnej koncepcji przebudowy
nawierzchni Rynku w Seceminie.
10. Wnioski i zapytania radnych.
11. Sprawy różne.
12. Zamknięcie obrad XXIV sesji Rady Gminy.
Streszczenie przebiegu obrad:
Ad.1.
Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych oraz sołtysów. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.
W dalszej części tego punktu przedstawił porządek obrad.
Następnie zgłosił wniosek aby zmienić kolejność punktów porządku obrad w ten sposób aby :
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji stanowiło pkt 2
- informacja wójta gminy z działalności w okresie między sesjami – pkt.3
- wyjazd do Domu Pomocy Społecznej w Woli Czaryskiej – pkt 4, a po powrocie z Woli Czaryskiej spotkanie pod pomnikiem i w sposób uroczysty zrealizowanie punktu 5 porządku obrad dot. Stanowiska Rady Gminy w sprawie 150 rocznicy Powstania Styczniowego.
Pozostałe punktu porządku obrad realizowane będą zgodnie z przesłanym radnym porządkiem obrad.
Innych zmian do porządku obrad nie zgłaszano.
Następnie wnioskowane zmiany do porządku obrad Przewodniczący poddał pod głosowanie .
Za wprowadzeniem zmian do porządku obrad radni zagłosowali jednogłośnie.
Ad.2.
Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.
Ad.3.
W punkcie tym Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami,
a mianowicie:
- 30.12.12 r. – uczestniczył w koncercie kolęd w wykonaniu H. Czich- lidera Zespołu Universe
zorganizowanym w kościele w Kuczkowie;
- 31.12.12 r. – Sylwester pod Gwiazdami w rynku w Seceminie organizowany przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin, radnch i wójta; Podziękował radnym za zaangażowanie w organizację tej uroczystości.
- 4.01.13 r. – uczestniczył w naradzie z dyrektorami szkół i przedszkola;
Uczestniczył też w zebraniach sprawozdawczych OSP organizowanych w miesiącu styczniu;
- 6.01.13 r. – uczestniczył w konkursie kolęd w kościele w Seceminie zorganizowanym przez świetlicę socjalną i Urząd Gminy;
- 7.01.13 r. uczestniczył w spotkaniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Kielcach
w temacie projektu przebudowy płyty Rynku w Seceminie. Odbyło się też spotkanie
z archeologiem dr Cz. Hadamikiem który opracuje wytyczne założenia do w/w projektu.
- 8.01.13 r. wziął udział w pogrzebie śp. Ks. Prałata Wincentego Kochanowskiego w Częstochowie, a urodzonego w Bichniowie.
Uczestniczył też w naradzie u architekta p. P. Korzewskiego;
- 10.01.13 r. uczestniczył w posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia we Włoszczowie;
- 11.01.13 r. uczestniczył w spotkaniu noworocznym z przedstawicielami gminy Secemin
- 12.01.13 r. odbyło się zebranie Spółki Leśnej w Psarach;
- 14.01.13 r. uczestniczył w opłatkowym spotkaniu samorządowców u ks. Biskupa Ordynariusza
w Kielcach;
- 15.01.13 r. uczestniczył w posiedzeniu komisji oświaty i komisji bezpieczeństwa.
- 16.01.13 r. - uczestniczył w posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska;
- 17.01.13 r. odbyło się spotkanie z Kierownikiem SP ZOZ Panem J. Liwyjem;
Uczestniczył też w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej
- 18.01.13 r. uczestniczył w Walnym Zebraniu Lokalnej Grupy Rybackiej.
- 22.01.13 r. wspólnie z Przewodniczącym Rady Gminy, Sekretarzem Gminy i ks. Proboszczem
z Secemina złożono kwiaty i zapalono znicze na grobie nieznanego powstańca styczniowego spoczywającego na cmentarzu w Seceminie.
Uwag do przedstawionej przez Wójta informacji nie zgłaszano.
Pan Przewodniczący Rady zapytał radnych czy mają uwagi do przesłanego im „stanowiska Rady Gminy ” w sprawie 150 rocznicy Powstania Styczniowego.
Uwag do tego dokumentu nie zgłoszono.
Ad.4.
W punkcie tym obecni na sesji udali się z wizytą do Domu Pomocy Społecznej w Woli Czaryskiej w celu zapoznania się z funkcjonowaniem tej placówki.
Zabierając głos Przewodniczący Rady przypomniał, że radni byli z wizytą w tym budynku, kiedy wykonywane były tu prace remontowe i dostosowywano obiekt do potrzeb związanych
z funkcjonowaniem tego typu placówki. Obecnie są już tutaj pensjonariusze i budynek zmienił swój wygląd. Nadmienił, że widocznie podjęta przez radnych decyzja o likwidacji szkoły
i sprzedaży tego budynku na cele związane z prowadzeniem domu pomocy społecznej była słuszna, bo są dzisiaj widoczne pozytywne efekty.
Następnie głos zabrał Pan Leszek Matysiak – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Woli Czaryskiej.
Nawiązał do podejmowanych działań w celu przygotowania budynku szkoły do obecnych potrzeb oraz do problemów związanych z pozyskaniem dotacji na ten cel. Mimo wielu starań stowarzyszenie nie otrzymało dotacji i zmuszone było do zaciągnięcia kredytu . Koszt adaptacji budynku wynosi około 3 mln zł. Nadmienił, że w każdym pokoju jest łazienka , zamontowano windę, według najnowszych technologii zrobiona jest oczyszczalnia ścieków, planuje dobudowanie kuchni, ponieważ SANEPID warunkowo, do czasu wybudowania nowej kuchni, dopuścił do użytku pomieszczenia kuchenne w obecnym budynku . Zaznaczył, że placówka nie będzie korzystała
z usług cateringowych tylko posiłki będą przygotowywane na miejscu dzięki czemu będą dodatkowe 4 miejsca pracy. Zakłada , że do tej placówki można przyjąć 75 pensjonariuszy. Gdy zapełni się pensjonariuszami dom pomocy, wówczas docelowo zatrudnienie w tej placówce znajdzie 35 osób. Obecnie złożonych jest już ok. 100 podań o pracę.
Pan A. Rajca pytał, jak Pan Dyrektor planuje zagospodarować teren wokół budynku.
Pan Matysiak odpowiedział, że będzie wybudowana kaplica do cichej modlitwy, przewidziana jest też kaplica w obecnym budynku ,w której odprawiane będą msze św. Ma wizję zagospodarowania tego terenu i chciałby aby było wokół budynku jak w pięknym parku, ale na ile się to uda zrobić czas pokaże, bo wszelkie prace wiążą się z kosztami.
Pan K. Krzyżanowski pytał jak prezes widzi współpracę z mieszkańcami.
Pan Matysiak wyjaśnił, że od 1 lutego br przychodzi kilku pracowników na staż . Natomiast zatrudniał będzie pracowników w miarę przybywania pensjonariuszy. Młodzi ludzie będą mogli korzystać z siłowni, która znajduje się w budynku, będzie zrobione boisko z którego też mieszkańcy będą mogli korzystać. Może jeszcze przygotuje się ścieżkę zdrowia, ale jest to droga inwestycja.
Koszt pobytu 1 pensjonariusza w Domu Pomocy Społecznej w Drużykowie wynosi 2 400 zł i jest najtańszy w województwie śląskim. Na dzień dzisiejsze w domu pomocy w Woli Czaryskiej przebywa 3 pensjonariuszy. Zwrócił uwagę na duże koszty utrzymania tej placówki.
Pan D. Grzesik – pytał czy jest zainteresowanie pobytem w tej placówce.
W odpowiedzi Pan Matysiak wyjaśnił, że chciało przyjść do Drużynowy 16 osób z terenu gminy Szczekociny, skierował ich do opieki społecznej w Szczekocinach, ponieważ miały niskie dochody własne, a ktoś musi pokryć koszty pobytu. Nikt z tych osób nie otrzymał skierowania z ośrodka pomocy, bo nie ma pieniędzy. .Procedura odpłatności jest następująca: 30% pobieranego świadczenia pozostaje do dyspozycji pensjonariusza , 70% przechodzi w koszty pobytu, a pozostałą brakującą kwotę dopłaca rodzina lub opieka społeczna.
Pan R. Marciniak – pytał jaki jest średni czasokres przebywania pensjonariuszy w domu pomocy.
W odpowiedzi Pan Matysiak wyjaśnił, że różnie to bywa. Są osoby, które przebywają dłużej np. od początku funkcjonowania placówki w Drużykowie, tj. ok. 10 lat i są takie które przebywają krótko
i umierają.
Następnie uczestnicy sesji zwiedzili pomieszczenia znajdujące się w tej placówce. Zapoznali się
z zakresem wykonanych prac adaptacyjnych związanych z dostosowaniem budynku szkoły do potrzeb związanych z funkcjonowaniem domu pomocy. Próbowano skorzystać z zainstalowanej
w budynku windy, ale z przyczyn technicznych było to niemożliwe. Radni i sołtysi zwiedzili pokoje w pełni umeblowane i wyposażone w łazienki.
Ad.5.
W punkcie tym Rada Gminy podjęła uroczyście stanowisko w sprawie upamiętnienia 150 rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego. Podjęcie z tej okazji wyjątkowej uchwały miało niecodzienny przebieg. Odbyło się ono przy pomniku poświęconym poległym w obronie Ojczyzny. Po odśpiewaniu przez radnych i sołtysów hymnu państwowego oraz wciągnięciu flagi państwowej na maszt przez strażaków z OSP w Seceminie, Przewodniczący Rady odczytał stanowisko Rady Gminy. Stanowisko zostało przyjęte w drodze aklamacji , po czym rozległy się salwy honorowe
z dwóch armat. Wystrzałami z armat uhonorowano pamięć powstańców walczących na terenie Gminy oraz tych, którzy od poniesionych w walkach i potyczkach ran leczyli się w lazarecie, zorganizowanym w secemińskim dworze.
Przyjęte przez Radę Gminy stanowisko w sprawie uczczenia rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.6.
W punkcie tym przewodniczący poszczególnych komisji stałych Rady Gminy przedstawili przygotowane przez komisje plany pracy na 2013 r.
Do przedstawionych planów pracy nie zgłaszano uwag.
Przewodniczący Rady poinformował , że w najbliższym czasie przejrzy przedstawione plany pracy i może zajdzie potrzeba ich korekty wówczas zaproponuje spotkanie z przewodniczącymi komisji aby wspólnie jeszcze raz przedyskutować tematykę ujętą w planach pracy komisji.
Do powyższej propozycji nie zgłaszano uwag.
Następnie Przewodniczący zamknął dyskusję w tym temacie.
Ad.7.
W punkcie tym Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki przedstawił uzasadnienie do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność gminy Secemin, położonej w obrębie geodezyjnym Secemin.
Działka Nr 1534/1 położona w Seceminie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego sklasyfikowana jest jako grunty orne i w związku z tym, nie ma większego gospodarczego znaczenia dla gminy Secemin. Środki uzyskane ze sprzedaży tej nieruchomości mogą być przeznaczone na bieżącą działalność gminy.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność gminy Secemin, położonej w obrębie geodezyjnym Secemin.
Do projektu tej uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie Przewodniczący Rady projekt powyższej uchwały poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. „Za” przyjęciem uchwały było – 15 głosów, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się „ – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność gminy Secemin, położonej w obrębie geodezyjnym Secemin została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXIV/141/13 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność gminy Secemin, położonej w obrębie geodezyjnym Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki powiedział, że do zadań własnych gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego należy m.in. utrzymanie oraz budowa, przebudowa i wykonywanie remontów przystanków komunikacyjnych
i wiat. Rada Gminy ma obowiązek w drodze uchwały określenie przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz określenie warunków i zasad korzystania z tych obiektów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami za korzystanie z przystanków komunikacyjnych mogą być pobierane opłaty. Stanowią one dochód gminy z przeznaczeniem na utrzymanie, budowę, przebudowę i remont przystanków komunikacyjnych oraz wiat przystankowych służących pasażerom. Stawka opłaty za 1 zatrzymanie na przystanku powinna być określona w kwocie nie wyższej niż 5 groszy.
Gdy nie będzie podjęta przez radę taka uchwała to nie my, a powiat lub województwo będzie takie opłaty pobierać.
Pan J. Bartyzel pytał czy te opłaty były konsultowane z przewoźnikami.
Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że te sprawy reguluje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym .
Pan Wójt dodał, że to będą pieniądze stanowiące dochód gminy i mają być wydatkowane na utrzymanie przystanków.
Pan A. Rajca – zwrócił uwagę, że w Woli Czaryskiej są dwa przystanki, a w wykazie jest tylko 1.
Stosownych wyjaśnień w tym temacie udzielił Pan J. Krzyżanowski.
Pan B. Wcisło – pytał jak to finansowo będzie wpływać na przewoźnika.
Pan J. Krzyżanowski odpowiedział, że obecnie opłata będzie pobierana tylko z tych przystanków które są własnością gminy. Od 1 marca br gmina przejmie wszystkie przystanki znajdujące się na terenie gminy zarówno przy drogach powiatowych jak i wojewódzkich
Pan K. Marek pytał czy w przypadku przystanku obustronnego przewoźnik płaci dwa razy?
W odpowiedzi na powyższe Pan Wójt wyjaśnił, że przewoźnik płaci za tyle ile razy się zatrzymuje .
Pan J. Bartyzel zwrócił uwagę, że w wykazie przystanków ujęty jest tylko jeden przystanek
w Minach oraz brak jest w wykazie przystanku k/zakładu PREFABET.
Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że w Minach po jednej stronie drogi za zatrzymanie na przystanku opłata będzie pobierana przez naszą gminę, a po drugiej stronie drogi przystanek jest już na terenie gminy Włoszczowa i przez tę gminę będzie pobierana opłata. Natomiast przystanku k/ zakładu nie ma w wykazie ponieważ jest to przystanek wewnętrzny zakładu.
Innych głosów w tym temacie nie było.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania oraz stawki opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina Secemin.
Do projektu powyższej uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie projekt tej uchwały Przewodniczący rady poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.
„Za” przyjęciem uchwały było – 15 głosów, „przeciw” było – 0 głosów, „wstrzymujących się” było – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania oraz stawki opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina Secemin została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXIV/142/13 w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania oraz stawki opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.8.
W punkcie tym Pani E. Wójcik – Kierownik Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Seceminie przedstawiła dane ze sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego za 2012 r. które przesłane zostało do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach.
Poinformowała o wielkości różnic w wypłacanych dodatkach na poszczególnych stopniach awansu zawodowego
Różnica pomiędzy wysokością dochodów wypłaconych nauczycielom w skali roku, a wysokością dochodów które powinni osiągnąć w związku z zapisami Karty Nauczyciela wynosi 255 129,18 zł brutto.
Pani Skarbnik dodała, że do powyższej kwoty należy doliczyć składkę ZUS należną od zakładu pracy i inne pochodne, co da łączną kwotę – 305 268,03 zł.
Pan Wójt dodał, że gdyby nauczyciele mieli po 3-4 nadgodziny to wtedy nie trzeba byłoby wypłacać dodatków ale wówczas należałoby zwolnić 5-6 nauczycieli, a na to nie ma przyzwolenia społecznego. Gdyby organem prowadzącym szkoły były stowarzyszenia nie trzeba byłoby wypłacać dodatków uzupełniających
Następnie przystąpiono do dyskusji na w/w temat.
Pani E. Walasek – zwróciła uwagę, że w 2 szkołach nauczyciele mają niepełne etaty. Pytała czy
w takiej sytuacji dostaną większe wyrównanie ?
Pani E. Wójcik wyjaśniła, że dodatek wyrównawczy nalicza się proporcjonalnie do zatrudnienia
i wynagrodzenia.
Pan A. Rajca poprosił o wyjaśnienie co to są te dodatki uzupełniające ?
Pani E. Wójcik – wyjaśniła, że jest to różnica pomiędzy faktycznie wypłaconymi nauczycielom wynagrodzeniami łącznie z „13” pensją i nagrodami jubileuszowymi, a kwotą bazową ogłaszaną corocznie w Rozporządzeniu MEN . Nadmieniła , że art. 30.ust. 3 Karty Nauczyciela określa szczegółowo zasady naliczania dodatku wyrównawczego dla nauczycieli.
Pan K. Marek – pytał czy rada gminy ma wpływ na zmianę wypłaty dodatków.
Pan Wójt wyjaśnił, że rada gminy ma wpływ na organizację placówek oświatowych , ustala sieć szkół dla których jest organem prowadzącym oraz uchwala regulamin wynagradzania nauczycieli
w którym określa wysokość różnych dodatków .
Uważa, że problem polega na tym iż Karta Nauczyciela jest archaizmem i w wielu zapisach nie ma woli politycznej aby zmienić te zapisy Karty , które nie mają uzasadnienia, a generują koszty gminy.
Kiedy podjęto w ubiegłym roku działania racjonalizujące oświatę to 3 punkty dot. oświaty, zostały zdjęte z porządku obrad sesji. W takiej sytuacji można powiedzieć, że rada ma wpływ na wydatki
w oświacie ale poprzez zaniechanie działań trzeba liczyć się z wydatkami jakimi są dodatki uzupełniające.
Pani E. Walasek – pytała jakie są korzyści z łączenia godzin lekcyjnych w szkole. Jej zdaniem wpłynęło to niekorzystnie na efekty nauczania dzieci.
W odpowiedzi Pan Wójt proponował zapoznanie się z zadaniami własnymi gminy określonymi
w ustawie o samorządzie gminnym. W ubr. z budżetu gminy dofinansowano ok. 2 mln zł do oświaty ponad otrzymaną subwencję. Przeznaczając duże środki na oświatę, a nie racjonalizując jej struktury nie realizuje się pozostałych zadań gminy. Uważa, że małe klasy 6 – 8 osobowe, to struktura niewydolna, hamująca rozwój uczniów, a zarazem bardzo kosztowna. Uczniowie najlepiej rozwijają się w klasach 20 – 25 osobowych.
Decyzję o łączeniu godzin podjął z obowiązku i konieczności racjonalizowania wydatków
w oświacie. Gdyby tego nie zrobił , to mógłby być posądzony o niegospodarność i marnotrawstwo grosza publicznego. Co by było gdyby nie podjął takich działań ? Uważa, że byłoby gorzej. Uważa, że w naszej gminie jest najwyższy wskaźnik wydatków na 1 ucznia w skali gmin z powiatu włoszczowskiego.
Pani E. Walasek zwróciła uwagę, że komisja oświaty wnioskowała o rozłączenie godzin nauczania języka polskiego i matematyki . Uważa, że nie są to duże pieniądze, a byłoby z korzyścią dla uczniów.
Pan K. Krzyżanowski – zwrócił uwagę, aby skupić się na dodatkach uzupełniających dla nauczycieli , bo to jest przedmiotem dyskusji , a nie inne sprawy klas łączonych. Uważa, że komisja oświaty może wypracować jakieś wnioski , jak rozwiązać ten problem. Komisja Rewizyjna też zajmie się tym tematem.
Przewodniczący Rady powiedział, że należy szukać oszczędności i stąd te rygorystyczne działania. Zaznaczył, że były propozycje działań oszczędnościowych i nie podjęto ich.
Następnie zamknął dyskusję w tym temacie i ogłosił 10 minutową przerwę.
Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił obrady.
Ad. 9.
W punkcie tym Pan Wójt poinformował, że architekt Pan Paweł Korzewski przedstawi koncepcję przebudowy nawierzchni Rynku w Seceminie. Z tą koncepcją jako pierwsi zapoznają się radni i sołtysi, a następnie o godz. 17 w Zespole Szkół w Seceminie odbędzie się w tym temacie konsultacja z mieszkańcami . Nadmienił, że Pan Korzewski opracował między innymi ,projekt rewitalizacji rynku w Przyrowie, Kłobucku ,ul. Sienkiewicza w Kielcach, Aleje NMP
w Częstochowie i dzięki jego projektom zmienił się na lepsze wygląd tych terenów. W związku z czym nawiązał z Panem Korzewskim kontakt i zaproponował mu opracowania koncepcji rewitalizacji Rynku w Seceminie.
Następnie głos zabrał Pan P. Korzewski. Przedstawił wizualizację wstępnej koncepcji przebudowy płyty Rynku w Seceminie oraz szczegółowo omówił poszczególne elementy kompozycji nawiązując do historii Secemina. Nadmienił, że w przedstawionym projekcie starał się podporządkować pewne elementy ukazaniu miejscowości jako wybitnego miejsca, wielowiekowej tradycji i znaczenia.
Następnie głos zabrał Pan Przewodniczący Rady. Odnosząc się do przedstawionego przez Pana Korzewskiego projektu podkreślił, że przedstawiona koncepcja podoba mu się , jest to próba powiązania tego co było dawniej z teraźniejszością.
Następnie poprosił obecnych o wypowiedzi w tym temacie.
Pan K. Marek powiedział, że przedstawiony projekt robi wrażenie. Pytał jak będzie się komponowała przedstawiona koncepcja rynku z istniejącą zabudową wokół rynku. Czy planowane są pod handel w rynku stragany. Zwracał też uwagę, czy planowany teren pod parkingi nie zmniejszy powierzchni rynku.
W odpowiedzi Pan Korzewski wyjaśnił, że w planowanej zabudowie w rynku przeznaczonej pod działalność handlową może być prowadzony handel różnymi artykułami, to może też być mała gastronomia. Natomiast dobrze by było, aby zabudowę wokół rynku też w jakiś sposób dostosować, ale jest to już wola właścicieli, czy będą chcieli coś zrobić.
Pan K. Marek apelował do Wójta aby uczulił Pana architekta na wielkość środków pieniężnych jakie możemy zarezerwować na ten cel.
Pan Wójt odpowiedział, że te środki które ma, nie wystarczą na ten cel, ale koncepcja powinna być tak przygotowana, żeby potencjalni inwestorzy chcieli w naszym rynku zainwestować.
Innych pytań w tym temacie nie zgłaszano
Ad.10.
W punkcie tym głos zabrał Pan B. Wasik. Poinformował, że w Urzędzie Gminy odebrano
i otworzono list polecony z Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach , który adresowany był na jego adres prywatny na ul. Kolejową , później w drugiej kopercie ten list przekazano jemu. Nadmienił, że obowiązuje tajemnica korespondencji i naruszenie jej jest przestępstwem. Prosił o wyjaśnienie tego zdarzenia.
Pan Wójt powiedział , że o tej sprawie słyszy po raz pierwszy.
Pan Sekretarz odpowiedział, że przeprowadzi postępowanie wyjaśniające w tym temacie i na następnej sesji udzieli odpowiedzi.
Proponował aby Pan Wasik w tym temacie interweniował w Urzędzie Pocztowym, dlaczego jego prywatna korespondencja skierowana została do Urzędu Gminy.
Pan Wasik powiedział , że nie chce wyjaśnienia tej sprawy na sesji tylko chce to wyjaśnienie otrzymać na piśmie.
Pan Przewodniczący Rady nadmienił, że czasem przychodzi korespondencja do Urzędu Gminy zaadresowana imiennie na Pana Bogdana Wasika - Przewodniczącego Rady Gminy i jest otwierana . Uważa, że nadawcy takich listów nie zwrócili uwagi , że nastąpiła zmiana osób pełniących tę funkcję.
Pan Wasik odpowiedział, że jeżeli przychodzi korespondencja dla przewodniczącego rady
z podaniem jego nazwiska i jest otwierana to nie ma o to pretensji, bo faktycznie nie wszyscy wiedzą o zaistniałej zmianie ale ten list nie był adresowany na przewodniczącego, i nie na urząd gminy.
Ad.11.
Pan K. Krzyżanowski – poinformował, że odwiedził szkołę w Psarach i stwierdził, że nastąpiła poprawa, zakupiono stoliki, wymieniane są okna, zamontowano drzwi do sali języka polskiego. Rozmawiał z Panią Dyrektor i widzi, że są postępy.
Wyraził słowa uznania dla Wspólnoty Leśnej w Psarach, która przekazała środki finansowe dla szkoły.
Kolejna sprawa poruszona przez Pana Krzyżanowskiego dotyczyła organizowanego w dniu 26 stycznia br. turnieju w tenisa stołowego. Zaproponował zorganizowanie turnieju sołectw.
Prosił sołtysów o włączenie się do tej akcji.
Następnie Pan Przewodniczący przedstawił pismo Pana Mariusza Kotaraka w sprawie udostępnienia adresów e-mailowych radnych.
Radni nie wyrazili zgody na udostępnienie ich prywatnych numerów telefonów ani adresów
e-mailowych.
Pan T. Gmitruk –radca prawny, wyjaśnił zasady udostępniania danych , poinformował które dane stanowią informację publiczną , a które dane muszą być chronione.
W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady przedstawił pismo od Wojewody Świętokrzyskiego zawiadamiające o wszczęciu postępowania w sprawie podjętych na poprzedniej sesji Rady Gminy uchwał dotyczących :
- ustalenia wynagrodzenia wójta Gminy Secemin
- ustalenia diet radnych
- ustalenia zasad na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługiwała będzie dieta
w związku ze skierowanym do Wojewody przez Pana Krzysztofa Marka i Pana Bogdana Wasika pismem o stwierdzenie nieważności tych uchwał .
Pan Przewodniczący przedstawił również skierowane do niego pismo Pana K. Marka z dnia 31.12.2012 r. dotyczące uwzględnienia w protokole faktycznego zgodnego z prawdą terminu dostarczenia radnym projektów w/w uchwał.
Poinformował, że przygotował i przesłał do Wojewody pismo w powyższej sprawie i czeka na odpowiedź. O podjętych przez Wojewodę decyzjach w tym temacie poinformuje radnych na najbliższej sesji.
Wydaje mu się, że w żadnym punkcie poprzedniej sesji nie złamał prawa.
Innych głosów w tym punkcie nie zabierano.
Ad.12.
W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym zamyka obrady XXIV sesji Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący
- Podmiot udostępniający:
- Urząd Gminy Secemin
- Informację wytworzył:
-
- Informację wprowadził:
- ug
- Data wytworzenia:
- 2013-02-26
- Data publikacji:
- 2013-02-26
- Data ostatniej zmiany:
- 2013-04-09