PROTOKÓŁ Nr XXVIII/13
PROTOKÓŁ Nr XXVIII/13
z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 28 czerwca 2013 roku w sali narad
Urzędu Gminy w Seceminie w godz. od 10 00 do 14 10.
Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.
W sesji udział wzięli: Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki w Urzędzie Gminy, Pan Tadeusz Piekarski – radny Rady Powiatu we Włoszczowie, Pani Joanna Burzawa – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie, Pani Janina Lentas – księgowa w SP ZOZ w Seceminie, Pan Leszek Sienkiewicz – przedstawiciel Firmy PAVER z Włoszczowy oraz radni i sołtysi z terenu Gminy Secemin oraz mieszkańcy Cegielni.
Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych
Radnych obecnych na sesji – 15
Porządek obrad:
1.Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3.Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie między sesjami
4.Sprawozdanie z działalności finansowej i gospodarczej gminy za 2012 rok i rozpatrzenie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tego tytułu:
- przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2012 rok;
- przedstawienie Uchwały Komisji Rewizyjnej w sprawie opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Secemin za 2012 rok i wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Secemin w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin;
- przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 rok;
- podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tytułu wykonania budżetu gminy za 2012 rok.
5. Podjęcie uchwał w sprawie:
- zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie za 2012 rok;
- zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ w Seceminie za 2012 rok;
- zmian budżetu gminy na 2013 rok;
- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013 – 2019;
- wyboru metody ustalenia opłaty oraz stawek opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi;
- zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Wolne wnioski i informacje.
8. Zamknięcie obrad XXVIII sesji Rady Gminy.
Streszczenie przebiegu obrad .
Ad.1.
Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych oraz sołtysów. Następnie stwierdził na podstawie listy obecności, że obecnych jest 14 radnych i 1 radny informował że przybędzie na sesję za kilka minut.
Stwierdził, że na dzisiejszej sesji mogą być podejmowane prawomocne uchwały.
Następnie przedstawił porządek obrad. Do porządku obrad nie zgłaszano uwag ani propozycji zmian.
Ad.2.
W punkcie tym Przewodniczący Rady zapytał czy są uwagi do protokołu z poprzedniej sesji. Przypomniał, że zgodnie ze Statutem radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu w trakcie obrad lub pisemnie na 2 dni przed rozpoczęciem następnej sesji. Poinformował, że w tym temacie nie wpłynęło do niego żadne pismo i skoro nikt nie zgłasza uwag, to uważa protokół z poprzedniej sesji za przyjęty.
Ad.3.
W punkcie tym Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:
- wykonano malowanie klatki schodowej w Urzędzie Gminy ze środków pozabudżetowych , w związku z czym 31.05.13 r. (piątek) był dniem wolnym od pracy, a dzień ten zostanie odpracowany 17.08.13 r.
- 02.06.13 r. w kościele w Psarach odbył się koncert muzyki klasycznej w ramach cyklu 4 koncertów „ Ze smyczkiem po Gminie Secemin:” organizowanym przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin.
- 03.06.13 r. spotkanie w Zakładzie Energetycznym Tauron –Enion w Częstochowie w sprawie terenu pod liniami energetycznymi spółki leśnej Psary Kolonia
- spotkanie z projektantem E. Białek w sprawie zmiany w projekcie przebudowy drogi 786 dot. zjazdu do szkoły i Urzędu Gminy oraz kanalizacji ul. Krótkiej i ul. Kościuszki, odebranie dokumentacji projektu przebudowy drogi 795 na ul. Kościuszki w Seceminie;
- 4.06.13 r. – rozpoczęto wdrażanie programów informatycznych w Urzędzie Gminy – przeprowadzono szkolenia z zakresu obsługi tych programów;
- otwarto Lokalny Ośrodek Ekonomii Społecznej we Włoszczowie i odbyła się debata poświęcona ekonomii społecznej;
- 05.06.13 r. uczestniczył w kolejnej naradzie nt. ustawy śmieciowej zorganizowanej przez Burmistrza Włoszczowy w ramach Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej;
- 08.06.13 r. – uczestniczył w wyjazdowym posiedzeniu Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych do OSP Kuczków i OSP Czaryż.
- 09.06.13 r. – odbyła się Majówka Rodzinna na terenie szkoły w Seceminie organizowana przez Zespół Szkół w Seceminie przy wsparciu Urzędu Gminy.
- 11.06.13 r. – liczne interwencje związane z podtopieniami . Wystąpiła awaria na sieci kanalizacji sanitarnej;
- 14.06.13 r. – narada w sprawie nieszczelności kanalizacji sanitarnej z udziałem wykonawcy inwestycji, Włoszczowskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji i adwokata z kancelarii prawnej obsługującej naszą gminę.
Uczestniczyli też w obchodach Patrona szkoły w Psarach Przewodniczący Rady Gminy i sekretarz Gminy.
- 15.06.13 r. – po wykonaniu przez sołtysa i mieszkańców Zwleczy kapitalnego remontu dokonano poświęcenia kapliczki w Zwleczy oraz oddania do użytku altany zakupionej ze środków funduszu sołeckiego;
- 16.06.13 r. uczestniczył w posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Gminy, Zarządu Gminnego OSP, w Walnym posiedzeniu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej;
-17.06.13 r. były wyjazdy do Cegielni i Papierni w związku z podtopieniami spowodowanymi opadami deszczu – gmina naprawiła zerwany przepust na Jeżówce w Papierni
-20.06.13 r. odbył się wyjazd do Skarżyska w sprawie aneksu do umowy na dostawę energii elektrycznej;
- w tym dniu podpisano też umowę z Firmą PAVER Włoszczowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów.
- 22.06. 13 r. rozpoczęto rozwożenie do posesji pojemników i worków na śmieci ;
- 25.06.13 r. – odbyła się kolejna narada w sprawie nieszczelności instalacji kanalizacji sanitarnej
z udziałem wykonawcy inwestycji i dyr. WZWiK. Wykonawca inwestycji rozpoczął kamerowanie sieci kanalizacyjnej w celu wykonania diagnozy nieszczelności z opisem.
- odbyło się Walne Zebranie Stowarzyszenia Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej w którym udział wzięli Przewodniczący Rady Pan Roman Marciniak . tematem było udzielenie absolutorium Zarządowi i podział środków na wsparcie ZOZ-u, Policji i Straży.
Zakład PREFABET ponowił żądanie o zwrot nadpłaconego ich zdaniem podatku od nieruchomości- w tym temacie złożone zostało przez nich odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach po wydaniu im decyzji odmownych.
Pan Wójt poinformował też o wydanych w okresie między sesjami zarządzeniach.
Uwag do powyższej informacji nie zgłaszano.
Ad.4.
W punkcie tym Pani Skarbnik poinformowała, że sprawozdania finansowe gminy oraz sprawozdanie z wykonania budżetu omawiane były na posiedzeniach komisji Rady Gminy. Wszelkie zagadnienia poruszane w trakcie dyskusji nad tymi materiałami zostały wyjaśnione.
Następnie przedstawiła Uchwałę Nr 28/2013 IV Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 5 kwietnia 2013 roku w sprawie opinii o sprawozdaniach z wykonania budżetu Gminy Secemin za 2012 rok wraz z informacją o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami.
Powyższa uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Wynika z niej, że sprawozdania z wykonania budżetu za 2012 rok złożone przez Wójta Gminy do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach zostały zaopiniowane pozytywnie.
Następnie Pan K. Krzyżanowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił Uchwałę Nr 1/2013 Komisji Rewizyjnej z dnia 27 maja 2013 roku w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Secemin wraz z opinią Komisji o realizacji budżetu Gminy Secemin za 2012 rok i protokołem z głosowania Komisji Rewizyjnej z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie wniosku o udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin.
Powyższe dokumenty stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Wynika z nich, że Komisja Rewizyjna wnioskuje o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Secemin za 2012 rok.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił treść Uchwały Nr 54/2013 IV Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie opinii o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium. Wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Secemin za 2012 rok został zaopiniowany przez RIO pozytywnie.
Uchwała powyższa stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję .
Pan B. Wasik – powiedział, że interesują go 2 informacje, a mianowicie:
1. w wydatkach za 2012 rok znalazł- ale nie w oficjalnym sprawozdaniu- wydatki, które nazwał „kosztami obsługi nieprzestrzegania Kodeksu Pracy”. Pewną kwotą jest 3200 zł odsetek, które otrzymał były pracownik. Nie wie jaką kwotę odsetek naliczył sobie ZUS. Według niego te koszty przekroczyły 5 000 zł. Pytał czy ma rację?
2. Pytał czy gmina zatrudnia osoby lub firmy do opracowania „projektów unijnych” i czy im za to płaci? Chodziło mu o ubiegłoroczny projekt pod ogólną nazwą „Wyrównywanie szans edukacyjnych” o którym wójt kiedyś powiedział, że nie dostaliśmy nań pieniędzy, ze względu na to, iż szkoły w naszej gminie korzystały ze środków unijnych w latach poprzednich.
Do powyższych zagadnień odniosła się Pani Skarbnik. Myśli, że poniesienie dodatkowych kosztów o których mówi Pan Wasik dotyczy rozwiązania stosunku pracy z Panem J. Bujakiem. Podkreśliła, że nie zna w tej chwili dokładnej kwoty ale poniesienie takich wydatków jest zasadne, bo w tym temacie było orzeczenie Sądu, które jest podstawą do wydatkowania takich środków. Należne kwoty dla ZUS z tego tytułu z ubiegłego roku zostały wpłacone w bieżącym roku.
W drugim temacie wyjaśniła, że gmina nie ponosiła żadnych wydatków na opracowanie projektu w zakresie oświaty. W latach 2010 – 2011 były takie wydatki ale pokrywane były z Programu Kapitał Ludzki.
Pan B. Wasik – powiedział, że z wypowiedzi wynika iż z Panią Skarbnik różnią się co do zasadności poniesionych kosztów- on uważa je za całkowicie nieuzasadnione. Ponadto Pan Wójt nie poprawił jego wypowiedzi o nieotrzymaniu środków na projekt dotyczący edukacji . Otóż słysząc takie wyjaśnienia w ubiegłym roku i wiedząc, że nie ma takich kryteriów oceny projektów zajrzał do Internetu na stronę Świętokrzyskiego Biura Rozwoju Regionalnego i znalazł prawdziwą przyczynę nieotrzymania pieniędzy – projekt był do niczego, otrzymał na wstępie 0 punktów, bo nie spełniał kryteriów horyzontalnych. Pan Wójt tego nie powiedział , chciał skłamać i skłamał.
Pan Wójt – wyjaśnił, że w przypadku gdy wniosek nie uzyska akceptacji nie są projektantowi płacone żadne środki. Zaznaczył, że kłamcą łatwo jest kogoś nazwać pod wpływem niezadowolenia. Wnioski były ujęte w rankingu i nie otrzymały akceptacji, bo nie spełniały wymogów horyzontalnych tj. zgodności z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn. Nic na to nie poradzi, że do naszych szkół uczęszcza tyle chłopców i odpowiednio tyle dziewcząt Złożone zostało odwołanie i uzyskano wyjaśnienie, że kiedy brakowało środków brano też pod uwagę sytuację czy wnioskodawca korzystał już ze środków.
Pan B. Wasik – wystarczyło wtedy powiedzieć, że wniosek nie uzyskał akceptacji i uzyskał 0 punktów, a nie mówić że korzystaliśmy już ze środków i dlatego wniosek nie przeszedł.
Pan Wójt podziękował dyrektorom szkół za włożoną pracę w przygotowanie w/w wniosku.
Pan K. Marek – pytał czy podejmując decyzję o zwolnieniu Bujaka posiłkował się wójt opiniami prawników.
Pan Wójt – poinformował, że Pan Bujak po zakończeniu kadencji złożył na ręce Pani Sekretarz pismo o przywrócenie go do pracy ale w tym czasie przebywał na zwolnieniu lekarskim w związku z czym radca prawny uznał, że skoro jest na zwolnieniu lekarskim to nie ma gotowości do podjęcia pracy. Wówczas wynikł temat do kogo skierować zwolnienie lekarskie czy do urzędu czy do ZUS? Kadrowa zadziałała zgodnie z sugestiami prawnika. Potem złożony został przez Pana Bujaka pozew do sądu, jednak po wysłuchaniu zdania sędziego, widząc swoją przegraną Pan Bujak wycofał wniosek. Potem po zmianie Regulaminu Organizacyjnego rozwiązano stosunek pracy z Panem Bujakiem za 3 miesięcznym wypowiedzeniem jednak bez obowiązku świadczenia pracy.
W okresie wypowiedzenia Pan Bujak miał wykorzystać przysługujący mu urlop. Bliższych informacji w tym temacie może udzielić Pan Sekretarz.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że nie ma żadnych innych kosztów poza ekwiwalentem niewykorzystanych 5 dni urlopu w 2012 roku Pozostałe roszczenia dotyczyły okresu przed zwolnieniem Pana Bujaka. Dodał, że zgodnie z przepisami w ciągu 7 dni od zakończenia kadencji Pan Bujak, będąc wcześniej pracownikiem Urzędu Gminy może w ciągu 7 dni złożyć oświadczenie o gotowości do podjęcia pracy. Złożył taki dokument ale był w tym czasie na zwolnieniu lekarskim, więc nie mógł podjąć pracy. Pan Sekretarz zadał pytanie: to jak to jest, był gotowy do pracy, czy też był chory i nie mógł pracować? Kiedy będąc na zwolnieniu lekarskim złożył do Sądu wniosek o przywrócenie go do pracy jednak w Sądzie wiedząc , że przegra sprawę , wycofał swój wniosek. Wówczas w maju mając dobrą wolę Pan Wójt go przyjął do pracy, potem po zmianie Regulaminu Organizacyjnego rozwiązany został stosunek pracy z Panem Bujakiem. Jednak koszty które gmina poniosła dotyczyły sytuacji związanej z przebywaniem przez Pana Bujaka na zwolnieniu lekarskim już po przegranych wyborach i skończonej kadencji wójta.
Pan Przewodniczący Rady – uważa, że wyjaśnienie jest wystarczające. Rozumie , że intencją radnych są koszty wynikające ze zwolnienia Pana Bujaka. Jak wynika z przedstawionych wyjaśnień koszty poniesione w związku ze zwolnieniem Pana Bujaka wynikają z orzeczeń sądu, które należy realizować.
Innych tematów w tym punkcie nie podnoszono.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 rok.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . „za” przyjęciem uchwały było – 14 głosów, przeciw – 0 głosów, „wstrzymujących się – 1 głos.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 rok została przyjęta większością głosów.
Uchwała Nr XXVIII/166/13 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tytułu wykonania budżetu gminy za 2012 rok wraz z uzasadnieniem.
Do powyższego projektu nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . „za” przyjęciem uchwały było – 14 głosów, przeciw – 0 głosów, „wstrzymujących się – 1 głos.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tytułu wykonania budżetu gminy za 2012 rok została przyjęta większością głosów.
Uchwała Nr XXVIII/167/13 w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tytułu wykonania budżetu gminy za 2012 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Wójt podziękował za udzielone mu absolutorium . Myśli, że jest to absolutorium udzielone całemu urzędowi , szczególne podziękowania skierował do Pani Skarbnik za realizację budżetu
i przygotowanie sprawozdań, Panu Sekretarzowi i Kierownikowi Referatu Gospodarki Jarosławowi Krzyżanowskiemu i kierownikom jednostek organizacyjnych
Następnie głos zabrał Pan L. Sienkiewicz – przedstawiciel firmy PAVER z Włoszczowy z którą nasza Gmina zawarła umowę na odbiór odpadów komunalnych.
Pan Sienkiewicz poinformował, że do gospodarstw dostarczane są worki i pojemniki na śmieci.. Nadmienił, że zwróci się do Urzędu Gminy o wskazanie miejsc na terenie gminy w których mogłaby firma ustawić pojemniki na odpady plastikowe. Zwrócił się także do sołtysów o pomoc
w dostarczenie pojemników do gospodarstw. Proponował, dostarczenie przez firmę pojemników do sołtysów, aby mieszkańcy we własnym zakresie sobie je stamtąd zabrali. W znacznym stopniu usprawniłoby to i przyspieszyło zaopatrzenie gospodarstw w pojemniki na śmieci. Podkreślił, że takie rozwiązanie jest możliwe przy akceptacji sołtysów.
Następnie przystąpiono do dyskusji :
Pan K. Marek pytał czy firma zapoznała się z wykazem , która rodzina ilu posiada domowników i jaki pojemnik ma otrzymać?
Pan Sienkiewicz odpowiedział , że firma jest w posiadaniu takiego wykazu i wie jaki pojemnik ma zostawić w danym gospodarstwie.
Pan D. Grzesik – pytał czy gospodarstwo otrzyma większą ilość worków w przypadku większej ilości śmieci lub czy firma odbierze śmieci zgromadzone w innym niż firmowy worku.
Pan Sienkiewicz odpowiedział, że gmina jest zobowiązana do odbioru wszystkich śmieci tak więc i z worków nie firmowych.
Pan S. Sobala – powiedział, że jeśli będzie wiedział kiedy przywiezione zostaną do niego pojemniki dla mieszkańców to wywiesi na tablicy ogłoszeń stosowną informację. Prosił także o ulotki informujące jak segregować śmieci.
Pan L. Sienkiewicz – wycofał swoją prośbę do sołtysów o pomoc w rozprowadzeniu koszy, ponieważ przekazanie informacji mieszkańcom w formie obwieszczeń wymaga kilku dni więc szybciej firma rozprowadzi kosze we własnym zakresie.
Pan Wójt –poinformował o planowanych w I połowie lipca br. ponownych spotkaniach w sołectwach na temat odbioru śmieci. Spotkania w powyższym temacie odbyły się na początku bieżącego roku. Chciałby, aby w tych spotkaniach wzięli również udział przedstawiciele firmy odbierającej odpady w celu wyjaśnienia mieszkańcom wszystkich kwestii związanych
z odbiorem odpadów komunalnych.
Pan Sienkiewicz poinformował, że jeżeli mieszkańcy mają jakieś tematy do wyjaśnienia to mogą dzwonić do Firmy POVER w godzinach od 8-16. Nadmienił, że firma chce dobrej współpracy.
Po tym temacie Przewodniczący Rady ogłosił 10 minutową przerwę.
Ad.5.
W punkcie tym Pani J. Burzawa – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie przedstawiła sprawozdanie z realizacji budżetu biblioteki w 2012 roku.
Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan K. Marek pytał na co została wydatkowana dotacja dla biblioteki przyznana z budżetu gminy.
Pani Kierownik wyjaśniła, że środki te przeznaczone zostały na wynagrodzenia i pochodne dla pracownika który został przeniesiony z Urzędu Gminy.
Innych uwag ani pytań do przedstawionego sprawozdania nie zgłaszano.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie za 2012 rok.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem powyższej uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie za 2012 rok została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXVIII/168/13 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie za 2012 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady poinformował, że Kierownik SP ZOZ w Seceminie nie mógł przybyć na dzisiejszą sesję, ponieważ jest na urlopie wypoczynkowym w związku z czym wydelegował Panią J. Lentas – księgową.
Pan K. Marek – przypomniał, że w ubiegłym roku Pan Liwyj mówił, że jest niedobór w budżecie ośrodka w związku ze zwiększonymi wydatkami płacowymi np. wypłata nagrody jubileuszowej, odprawy emerytalnej tłumaczył, że jest to rok specyficzny. Ze sprawozdania finansowego za 2012 rok wynika, że i w tym roku też był niedobór. Wobec tego zadał pytanie czy to wyjątek czy tendencja.
Pan Przewodniczący pytał ilu jest pacjentów i jakie usługi są zakontraktowane.
Pani J. Lenta wyjaśniła, że liczba pacjentów zmniejsza się miesięcznie o około 10 pacjentów. Na tę liczbę składają się zgony oraz przeniesienia do innych przychodni. W związku ze zmniejszającą się liczbą pacjentów zmniejszają się wpływy z NFZ.
Pan Wójt – zwrócił uwagę, że im więcej pacjentów, tym większe wpływy do budżetu ośrodka zdrowia. Gdy był 1 ośrodek zdrowia w gminie było więcej środków z NFZ i z tego okresu ośrodek ma zaoszczędzone środki na lokacie. Gdy powstała duga przychodnia niepubliczna ,pacjenci się podzielili, wpływy do SP ZOZ zmniejszyły się, a stałe koszty utrzymania pozostały. W związku z tym, aby zagospodarować niewykorzystane pomieszczenia w ośrodku zdrowia podjęto decyzję o ich adaptacji na cele Gminnego Centrum Kultury. Złożono wniosek do Lokalnej Grupy Działania o dofinansowanie prac związanych z adaptacją tych pomieszczeń pod potrzeby Gminnego Centrum Kultury.
Zwrócił uwagę , że poważnie należy zastanowić się nad dalszym losem ośrodka zdrowia i na ile koegzystowanie tych placówek wytrzyma próbę czasu i będzie się bilansować.
Uwag do przesłanego radnym sprawozdania z wykonania budżetu SP ZOZ w Seceminie za 2012 rok nie zgłaszano.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ w Seceminie za 2012 rok.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem powyższej uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ w Seceminie za 2012 rok została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXVIII/169/13 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ w Seceminie za 2012 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pani T. Sztuka – Skarbnik Gminy omówiła proponowane zmiany do budżetu gminy na 2013 rok.
W wyniku wprowadzonych zmian zwiększą się dochody i wydatki budżetowe i dochody stanowić będą ogólną kwotę – 15 188981,00 zł , a wydatki – 15 286320,00 zł.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok. Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. W dalszej części Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok została przyjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XXVIII/170/13 w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013 – 2019 .
Do projektu uchwały nie zgłaszano żadnych uwag.
Przewodniczący Rady w/w projekt uchwały poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013 – 2019 została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXVIII/171/13 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013 – 2019 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki poinformował o działaniach związanych z wdrożeniem nowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Nadal spływają od mieszkańców deklaracje w sprawie odbioru odpadów komunalnych. Brakuje jeszcze ok. 10% takich deklaracji. W drodze przetargu dokonano wyboru firmy która będzie odbierać z naszej gminy odpady. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Firma PAVER z Włoszczowy i z nią zawarta została umowa. Oferowana przez tę firmę kwota za odbiór odpadów pozwala na obniżenie stawki opłat. Jest propozycja aby obniżyć ustaloną wcześniej stawkę do kwoty 3 zł miesięcznie od osoby za odpady segregowane. Powiedział, że obniżając tę stawkę chcemy zachęcić mieszkańców do segregowania odpadów, aby w przyszłości gmina nie płaciła kar. Obecnie ze złożonych deklaracji wynika, że 70 % gospodarstw nie będzie segregowało odpadów, a powyższa propozycja może to zmieni. Następnie przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty oraz stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
Pan K. Marek pytał czy tylko złożone deklaracje mają wpływ na obniżenie stawki opłaty za śmieci segregowane skoro tylko 30 % gospodarstw złożyło deklaracje, że będzie segregować odpady. Czy wystarczy pieniędzy jeżeli tylko 30% gospodarstw zadeklarowało zbiórkę selektywną.
Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że założono iż obniżając stawkę za odpady segregowane zwiększy się do 70% liczba gospodarstw w których będą segregowane odpady.
Pan B. Wcisło – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, że komisja analizowała projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty oraz stawek opłat za odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi i popiera go. Komisja wyraża opinię aby
w takiej formie rada przyjęła uchwałę.
Innych uwag w tym temacie nie zgłaszano.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Przewodniczący Rady poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty oraz stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0. Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty oraz stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi została przyjęta jednogłośnie .
Uchwała Nr XXVIII/172/13 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty oraz stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Wójt podziękował za przyjęcie powyższej uchwały. Na pytanie czy przy tych stawkach zbilansują się wydatki uważa, że tak pod warunkiem że wszyscy będą wnosić opłaty z tytułu wywozu śmieci. Prosił aby mieszkańcy składali wiarygodne deklaracje, ponieważ widoczne są rozbieżności w liczbie osób zameldowanych, a zamieszkałych w danym gospodarstwie
i wykazanych w deklaracji. Dysproporcja pomiędzy stawką za odpady segregowane i niesegregowane powinna wyzwolić motywację do segregacji. Gmina zobowiązana jest do recyklingu i należy przestrzegać tych przepisów, aby nie płacić kar. Prosił o uwagi i propozycje, aby dobrze działał system odbioru odpadów. Obecnie na terenie gminy jest dużo dzikich wysypisk śmieci i tym tematem po uruchomieniu systemu wdrażania nowej ustawy śmieciowej też trzeba się zająć.
W dalszej części tego punktu przystąpiono do tematu związanego z projektem uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.
Pan K. Marek pytał czy sołtysi są poinformowani, że będą zbierać opłaty za odbiór odpadów i czy wyrazili na to zgodę.
Kilku sołtysów odpowiedziało , że nikt ich o tym nie informował.
Pan Przewodniczący wyjaśnił, że jest propozycja aby opłaty za odbiór odpadów pobierali sołtysi i z tego tytułu otrzymywali wynagrodzenie w wysokości 6% od zainkasowanej kwoty. Nadmienił, że taka forma przyjęta została we wszystkich gminach powiatu włoszczowskiego.
Pan D. Grzesik – sołtys z Żelisławic w imieniu sołtysów obecnych na sesji powiedział, że sołtysi czują się zaskoczeni tym, że jest projekt uchwały a nikt z nimi tego tematu nie uzgadniał, nazwał to że jest „uchwała o nich i bez nich”. Uważa, że ten temat można było inaczej przygotować i tak nie można postępować.
Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że jeżeli sołtys nie chce, to nie musi zbierać tej opłaty, bo mieszkańcy mogą w inny sposób uregulować należną opłatę tj. przelewem w banku lub w kasie Urzędu Gminy.
Pani E. Turczyn – powiedziała, że sołtysi nie wiedzą w jakiej formie będzie odbywał się pobór tej opłaty.
Pan Przewodniczący – wyjaśnił, że radni otrzymali projekt uchwały w tym temacie wystarczająco wcześnie przed sesją i mogli skonsultować go z sołtysami , bo nie można wszystkiego uzgadniać ze wszystkimi , np. przy ustalaniu podatku rolnego nie pyta się wszystkich rolników o ich zdanie.
Pan K. Jadczyk – powiedział, że nie chodzi o obrażanie się , sołtysi chcą pomóc . Proponowana stawka wynagrodzenia też stanowi jakąś kwotę i myśli, że jest to kwestia dogadania się i wyjaśnienia niejasności.
Pan Wójt – zaapelował o pomoc we wdrożeniu działań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Odpowiedzialność jest dość duża, obowiązków też dużo. Proponował, że opłata za odbiór odpadów pobierana byłaby kwartalnie przy podatku, aby nie stwarzać sołtysom dodatkowych problemów. Zwrócił uwagę, że każdy wzrost stawki procentowej za inkaso podwyższał będzie stawkę opłat za odbiór śmieci.. Chce aby w tym temacie była dobra wola i pomoc sołtysów, a nie traktowanie jako praca dochodowa. Podkreślił, że w całym powiecie ustalono wynagrodzenie dla sołtysów w wysokości 6% od zainkasowanej kwoty.
Pan S. Sobala – poinformował, że dotychczas zbierał opłaty za wywóz śmieci i firma płaciła mu 7% Pan J. Bartyzel – zwrócił się do sołtysów aby powiedzieli mieszkańcom , że stawkę za odpady segregowane podwyższamy np. do kwoty 3,50 zł bo sołtysi mają większy % prowizji od zainkasowanej kwoty.
Pan Przewodniczący – poinformował, że obecnie będzie miał większy kosz i zapłaci 9 zł miesięcznie a dotychczas płacił 16 zł.. Przyszłość pokaże jak wdrażany system będzie funkcjonował, bo na razie nie wiemy.
Pan K. Jadczyk – powiedział, że dobrze byłoby aby zbiórka opłat za odbiór śmieci odbywała się równocześnie z ratą podatku i nie będziemy się dochodzić o 1 % . Tak jak na jednej z sesji powiedział radny, że praca radnych i sołtysów to praca społeczna więc też tak to potraktujmy.
Pani T. Sztuka – przedstawiła projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag i Przewodniczący Rady poddał projekt tej uchwały pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwala w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXVIII/173/13 w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.6.
W punkcie tym głos zabrali:
Pan K. Krzyżanowski – poinformował o tematyce posiedzenia Komisji Rewizyjnej. Komisja zwróciła uwagę na pozytywne działania związane ze zmianą sposobu ogrzewania w szkole w Seceminie. Inwestycja ta da około 50-60 tys. zł oszczędności.
Wójt odpowiedział, że w czasie nadchodzących wakacji nastąpi wymiana pieca c.o. na ekogroszek.
Kolejny temat dotyczył wykorzystania niezagospodarowanych powierzchni w budynku ośrodka zdrowia. Komisja zapoznała się z funkcjonowaniem obiektu i zakresem wykorzystanych pomieszczeń i uznała, że jest tam dużo wolnych pomieszczeń i pomysł ich adaptacji na potrzeby kultury i utworzenia Gminnego Centrum Kultury był dobrym pomysłem. Do LGD złożony został wniosek o dofinansowanie prac adaptacyjnych.
Pan K. Marek – zwrócił się do Pana Wójta w następującej sprawie. Przypomniał, że w maju byli u niego 2 panowie z Cegielni z interwencją w sprawie podtopień ich gospodarstw. Byli też w Urzędzie Gminy. On podjął dalszą interwencję w tym temacie i myśli, że przedstawiciele urzędu gminy byli tam na miejscu i rozeznali sytuację. Obecnie w wyniku opadów deszczu sytuacja podstopień się powtórzyła, w związku z czym zwraca się z zapytaniem czy Pan Wójt ma przemyślenia jak pomóc tym mieszkańcom, aby warunki pogodowe nie utrudniały im życia. Myśli, że wójt zna ten problem, a on jako radny zobowiązany jest ten temat przedstawić.
Pani E. Walasek – poinformowała, że trzy samochody kamienia wywiezione zostały na drogę w kierunku Cegielni i dokąd wysypany jest kamień to droga jest dobra, natomiast dalej stoi woda i nie da się tą drogą przejść. Prosi o jeszcze jeden transport kamienia na tę drogę.
Pan K. Jadczyk – podziękował Panu J. Krzyżanowskiemu za szybką interwencję i pomoc w pracach odwodnieniowych. Zwrócił uwagę, że ważną sprawą jest odprowadzenie wody, aby nie podtapiane były gospodarstwa w Cegielni. Powiedział , że w najgorszej sytuacji jest gospodarstwo Pana Grabowskiego i Pana Czerwińskiego, bo nie mają wody pitnej i przywożą wodę z Kuczkowa. Aby poprawić sytuację na drodze gminnej potrzebny jest jeszcze kamień. Podtapianie gospodarstw wiąże się z zaniechaniem czyszczenia rowów melioracyjnych. Powiedział, że w przyszłym roku zadanie to może być dofinansowane z funduszu sołeckiego.
Pan Grabowski – mieszkaniec Cegielni. Poinformował, że woda opadowa z Kuczkowa i Woli Kuczkowskiej płynie aż do ich posesji i podtapia gospodarstwa. Nie ma nawet kamienia na drogę i nie ma po czym dojechać po wodę. Mieszkańcy Cegielni nie mają studni głębinowej, aby mogli korzystać z wody, bo woda w studniach które mają, nie nadaje się do spożycia.
Pan Przewodniczący Rady dodał, że znany jest problem poruszony przez przedmówców i coś w tym temacie trzeba będzie zrobić.
Pan Wójt – poinformował, że trzy razy był w Cegielni i problem ten jest mu znany. Już w latach 2011, 2012 i 2013 Pan Grabowski problem ten zgłaszał. Zaraz po nawałnicy z poniedziałku na wtorek był tam Pan Sekretarz Gminy, Pan J. Krzyżanowski pojechał na Papiernię ponieważ tam woda podmyła przepust i też trzeba było interweniować. Wspólnie z innymi służbami : energetyką i drogowymi, podjęto działania aby zapobiec niebezpieczeństwu. Problem intensywnych opadów spowodował podniesienie się poziomu wód podskórnych. Gdyby nawet bardzo uszczelnił kręgi
w studni to i tak woda by weszła . U Państwa Grabowskich woda w studni jest gorszej jakości niż
u innych mieszkańców. Problem wody jest trudnym problemem, bo trzeba by tam kopać studnię głębinową. Jednak budowa podłoża gruntowego nie pozwala na wykonanie tradycyjnej studni ,
o czym przekonał się jeden z mieszkańców który we własnym zakresie próbował wykopać taką studnię na 7 kręgów. Dziś nie ma środków, aby wybudować dla tych mieszkańców wodociąg. Złożony został wniosek o dofinansowanie budowy wodociągu do Zakrzowa , Wałkonów Górnych
i Lipin i teraz z Panią Skarbnik zastanawia się jak skonstruować budżet na przyszły rok aby zrealizować tę inwestycję. Dużo jest jeszcze do utwardzenia dróg gminnych. Potrzeby finansowe gminy są duże, przekraczające dochody. Poinformował, że do Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej wystosowano pismo o wydanie opinii czy te ostatnie opady deszczu kwalifikują się jako nawałnica, aby można było ubiegać się o środki popowodziowe u Wojewody na realizację zadań w tym temacie. Jeżeli będzie pozytywna opinia z Instytutu to będzie składany wniosek o środki, jeżeli będzie zachowany dotychczasowy parytet finansowania zadań ze środków na zwalczanie skutków klęsk żywiołowych tj. 20% środków z budżetu gminy i 80% z budżetu Wojewody. A to są szanse na rozwiązanie odwodnienie omawianej drogi
Pan Wójt zwrócił uwagę, że jedną z przyczyn podstopień jest nie czyszczenie rowów, co powoduje bardzo słaby drenaż wód. W poprzednich latach powołano spółki wodne ale funkcjonowały one krótko, bo ich problem tkwił w tym, że spółka utrzymuje się ze składek członków. W Seceminie spółka funkcjonowała przez rok, a w Żelisławicach trochę dłużej. W temacie melioracji rowów są takie zapóźnienia, że brakłoby środków w budżecie gminy, aby doprowadzić do prawidłowego stanu istniejące rowy w gminie. Ponadto nie może gmina finansować prac melioracyjnych poza rowami będącymi przy drogach gminnych, bo wiązałoby się to z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. Przy opracowywaniu wniosków dotyczących realizacji zadań w ramach funduszu sołeckiego należy ten temat rozważyć.
Pani A. Musiał – zwróciła uwagę, że już kilka razy zgłaszała potrzebę remontu drogi do Maleńca
i konieczność przycięcia gałęzi drzew rosnących przy tej drodze. Zwracała się z pismem do Wójta w tej sprawie i otrzymała odpowiedź, ale nadal nic się nie robi w tym temacie. Prosi więc o zajęcie się tą drogą, bo nie może dojechać nią karetka pogotowia do chorego. Drogę tą należy utwardzić ale przed nawiezieniem kamienia należałoby zebrać wierzchnią warstwę i dopiero wysypać kamień . Przywieziony obecnie kamień na tę drogę jest kiepskiej jakości i nie ma właściwych efektów remontu drogi. Rosnące przy tej drodze drzewa powodują zacienianie i nie pozwalają wysuszyć tej drogi. Potrzebne jest też tam oświetlenie uliczne. W Maleńcu mieszka 13 osób w różnym wieku
i dzieci i osoby starsze. Ponawia więc wniosek o remont drogi , obcięcie gałęzi i oświetlenie uliczne.
Pan J. Krzyżanowski – zwrócił uwagę ,że Pani Sołtys nie może mówić, że nic się nie robi
w temacie zgłaszanych przez nią wniosków. Na drogę wywieziony został kamień , a na dzień dzisiejszy nie stać gminy na budowę drogi do Maleńca i jej odwodnienie. Na ile było to możliwe przycięte zostały gałęzie drzew, ale nie można nic więcej zrobić bo gmina nie jest właścicielem drzew rosnących przy drodze do Maleńca, a właściciele tych drzew nie wyrazili zgody na ich ścięcie. W kwestii oświetlenia ulicznego wyjaśnić należy, że słupy energetyczne zlokalizowane są 4 metry od drogi więc bez sensu byłoby instalowanie lamp w polu, natomiast przesunięcie słupów wiąże się z dużymi kosztami na co energetyka nie chce się zgodzić.
Pan Krzyżanowski przypomniał, że w przypadku przywiezienia złej jakości kamienia należy interweniować i taki przypadek miał miejsce w Seceminie, kamień został zwrócony, a przywieziony taki o jakim była mowa w zamówieniu. W przywożonym kamieniu może być do 20 % gliny.
Pan Przewodniczący – powiedział, aby sołtysi informowali , że przywieziono kamień złej jakości, bo przecież pracownicy z urzędu gminy nie będą jeździć z każdym kursem i sprawdzać jaki jest kamień. Informacja w tym temacie przekazywana była już wcześniej sołtysom na sesjach.
Pan B. Wcisło – prosił aby w przypadku pozyskania środków popowodziowych uwzględnić prace przy basenie w Psarach, bo woda z niego zalewa sąsiednie podwórka.
Pan K. Jadczyk – powiedział, że do jego sołectwa przywieziono dobry kamień i do Dąbia też, niemniej jednak interwencja Pani Musiał w sprawie kamienia jest dobra i w przyszłości będziemy zgłaszać, że potrzebny jest gruby kamień. Pytał czy kontrolowany jest tonaż przywożonego kamienia.
W odpowiedzi Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że kilkakrotnie samochody przywożące kamień były sprawdzane. Różnica w dokumentach i rzeczywistości wynosi ok. 50-60 kg więc nie ma podstaw aby podejrzewać jakieś oszustwo.
Ad.7.
W punkcie tym głos zabrali:
Pan K. Marek – poinformował o rozpoczętych pracach na drodze powiatowej w Wolicy. Poinformował również Radę Gminy, że rezygnuje z dniem dzisiejszym z pracy w Komisji Rewizyjnej Rady Gminy. Nie chce aby komentować to, po prostu rezygnuje ze względów zdrowotnych. Nadmienił, że nie uczestniczył już wczoraj w posiedzeniu tej komisji.
Pan T. Piekarski – prosił o zajęcie się tematem remontu dróg polnych, bo w okresie opadów są problemy z dojazdem do pól. Proponuje zwrócenie szczególnej uwagi na drogi: od byłego RSP do torów jak również od p.Gula w kierunku „Sadurek”. Zwracał się już z tym tematem do sołtysa, który poinformował go, że zgłaszał ten temat.
- Zwracał się też do osób redagujących artykuły do Biuletynu. Powiedział, że dobrze by było aby osoby redagujące artykuły wpisywały nazwisko np. marszałka województwa , bo pisze się artykule, że np. uzgodniono coś z marszałkiem i kropka. Wówczas nie wiadomo z którym , bo jest marszałek i wicemarszałkowie, natomiast pisze się nazwisko Pana wójta, który jest w gminie jeden.
- Zwracał uwagę, że w rynku w Seceminie potrzebny jest szalet, bo przyjeżdżający do Secemina zmuszeni do załatwienia swoich potrzeb fizjologicznych szukają toalety na prywatnych posesjach.
- Myśli, że 18.08 nie jest odpowiednim terminem na organizację dożynek gminnych ponieważ
w tym okresie mogą trwać jeszcze żniwa, a dożynki powinny być organizowane po żniwach. Pytanie więc dla kogo te dożynki, chyba nie dla pracujących rolników .
- Pytał również na jakiej podstawie jest prowadzona eksploatacja piasku w Seceminie. W dużej mierze piasek ten jest zanieczyszczony gliną, a pod taką inwestycję powinien być wykorzystywany piasek z atestem.
- Powiedział, że w kwestii zwolnienia Pana J. Bujaka zna wiele szczegółów i skierował słowa do Pana Wójta, że w tym temacie zabrakło trochę pozytywnego czynnika ludzkiego, bo nie taki powinien być finał pracy poprzedniego wójta, wieloletniego pracownika urzędu gminy.
Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że jeżeli zdrowie pozwoli to Pan Marek może powrócić do pracy w Komisji Rewizyjnej.
Pan Sekretarz Gminy – odniósł się do wypowiedzi niektórych sołtysów i Pana Grzesika „nic o nas bez nas” i dziwił się takim wypowiedziom skoro sołtysi działają na podstawie statutu sołectwa i innych przepisów ustaw, w których jasno stanowi , że to sołtys pobiera podatek w formie inkaso. Naturalnym jest, że w przypadku poboru opłat to sołtys pobiera opłatę. Na spotkaniach była przekazywana informacja o tym sposobie pobierania opłat za śmieci. Parafrazując słowa Sołtysa Grzesika „nic o nas bez nas” to zapytał się czemu na plakacie informującym o festynie w Żelisławicach nie ma żadnej informacji o tym, że festyn jest współfinansowany z budżetu gminy, a nie z pieniędzy prywatnych , nie ma na plakacie nazwy gminy ani nawet jej herbu. Tak jak Klub Sportowy „Zieleń” i inne sołectwa podają , że poszczególne działania są finansowane z budżetu gminy i to jest ich obowiązek.
W dalszej części wypowiedzi Pan Sekretarz odniósł się do wypowiedzi Pana Piekarskiego i uważa, że jest jeden wójt i jeden marszałek i prosił o niegeneralizowanie i mówienie, że coś się pisze, coś się robi. Prosił o pokazanie w którym biuletynie w jakim artykule jest coś źle, to wtedy można rozmawiać, a nie zarzucać coś, mówiąc same ogólniki. W dalszej części wypowiedzi Pan Sekretarz prosił aby nie robić złej atmosfery dożynek gminnych. Jeszcze się nie zaczęły, a już są one krytykowane. Przypomniał, że termin dożynek został ustalony wspólnie na tej Sali z dużym wyprzedzeniem, tak aby można było złożyć wniosek o dofinansowanie uroczystości. Proponował aby razem zorganizować dożynki i zachęcał do pozytywnych działań, a nie psucia i robienia złej atmosfery, bo niczemu dobremu to nie służy.
Następnie Pan Wójt odniósł się do tematów poruszonych przez radnego Rady Powiatu Pana T. Piekarskiego. Poinformował, że drogi wskazane przez Pana Piekarskiego i sołtysa będzie starał się łatać na miarę możliwości.
Wyjaśnił, również że podpisano z firmą DROG-BUD umowę na dzierżawę działki gminnej i po zakończeniu umowy teren ma być doprowadzony do naturalnego stanu. W ubiegłym roku firma
w zamian za dzierżawę terenu wykonała drogę do stadionu w Żelisławicach długości ok. 400m, zobowiązała się również do wykonania drogi w Seceminie od cmentarza do ul. Kościelnej. Po zakończeniu inwestycji firma ma doprowadzić działkę do stanu poprzddniego.
W kwestii terminu dożynek gminnych Pan Wójt wyjaśnił, że zaplanowano ten termin ze względu na uroczystości odpustowe w Dzierzgowie 15 sierpnia i obecność przybyłych na nie gości , którzy przyjadą na dłuższy weekend. Ponadto planowane są dożynki w sąsiednich gminach oraz powiatowe i ich terminy należało skorelować aby nie nawarstwiały się 2-3 uroczystości w tym samym czasie.
- w temacie Pana Bujaka Pan Wójt uważa, że trzeba poznać całą prawdę, aby wypowiadać się publicznie, a nie tylko znać wypowiedzi jednej strony. Ponadto uważa, że nie jest to miejsce do publicznej dyskusji na ten temat.
W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady zapoznał obecnych z treścią pisma Pana Zygmunta Piątkiewicza z dnia 27.06.2013 r. w którym zwraca się o przebudowę instalacji kanalizacyjnej odprowadzającej ścieki z jego posesji.
Pan Przewodniczący prosił, aby Pan Wójt poinformował radnych o podjętych działaniach w kwestii poruszonej w w/w piśmie .
Odnosząc się do powyższego tematu Pan Wójt poinformował, że odwiedził Pana Piątkiewicza na jego posesji i współczuje mu zaistniałej sytuacji. Bez uszczelnienia kanalizacji na wielu odcinkach w Seceminie, Marchocicach, Brzozowie i Gabrielowie nie da się tego problemu rozwiązać. Aby rozwiązać problem cofania się ścieków na 4 posesje , w tym na posesję Pana Piatkiewicza trzeba kupić i zamontować zasuwy blokujące napływ ścieków i wówczas ścieki nie wypływałyby na posesję. Uruchomił już działania, jest w stałym kontakcie z wykonawcą inwestycji i inspektorem nadzoru, przeprowadzany jest przegląd sieci polegający na kapeluszowaniu instalacji (uszczelnianiu od wewnątrz). Dziwi go gdzie był nadzór nad tą inwestycją. 5 lipca br. o godz. 10-tej będzie spotkanie wszystkich stron , które uczestniczyły w realizacji inwestycji budowy kanalizacji. Chce aby przewodniczący wszystkich stałych komisji rady wzięły udział w tym spotkaniu jak również radny powiatowy.
Przewodniczący Rady prosił radnego powiatowego o interwencję w sprawie czyszczenia rowów przy drodze powiatowej w Seceminie przy ul. Kolejowej.
Pan K. Marek – przypomniał, że w 2011 r. powołana była doraźna komisja do tych spraw i co panowie radni stwierdzili ? – że wszystko jest w porządku.
Pan K. Krzyżanowski wyjaśnił, że na podstawie oględzin komisja stwierdziła, że jest wszystko dobrze, a był to suchy rok i nie dało się nic innego zauważyć bez odpowiednich przyrządów.
Pan J. Krzyżanowski dodał, że obecnie sieć jest kamerowana specjalnym urządzeniem przez wykonawcę inwestycji jest dużo pęknięć na sieci i wymaga ona częściowej wymiany, a to wiąże się z dużymi kosztami.
Przewodniczący Rady pogratulował Panu Wójtowi z tytułu udzielonego mu absolutorium i życzył dalszych sukcesów.
Ad.8.
W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane, w związku z czym zamyka obrady XXVIII sesji Rady Gminy Secemin.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący
- Podmiot udostępniający:
- Urząd Gminy Secemin
- Informację wytworzył:
-
- Informację wprowadził:
- ug
- Data wytworzenia:
-
- Data publikacji:
- 2013-08-13
- Data ostatniej zmiany:
- 2013-08-13
attach_file Załączniki
PROTOKOL__Nr_XXVIII.pdf | 120,02 kB |