PROTOKÓŁ Nr XXIX/13
PROTOKÓŁ Nr XXIX/13
z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 30 sierpnia 2013 roku
w sali narad Urzędu Gminy w Seceminie w godz. od 10 00 do 12 50.
Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.
W sesji udział wzięli: Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski, Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy Secemin, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki w Urzędzie Gminy, Pan Tomasz Gmitruk – radca prawny, Pan Tadeusz Piekarski – radny Rady Powiatu we Włoszczowie, radni Rady Gminy Secemin oraz sołtysi z terenu gminy Secemin wg załączonych list obecności.
Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych
Radnych obecnych na sesji – 13
Radnych nieobecnych usprawiedliwionych - 2
Radni nieobecni:
1. Ewa Bartyzel
2. Bogdan Wcisło
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie między sesjami.
4. Podjęcie uchwał w sprawie:
- zmian budżetu gminy na 2013 rok;
- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013- 2019;
- udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu;
- udzielenia pomocy finansowej dla gminy Lelów poszkodowanej w wyniku powodzi;
- zaciągnięcia kredytu długoterminowego;
- wyrażenia zgody na wszczęcie procedury nadania sztandaru Gminie Secemin oraz upoważnienia Wójta do prowadzenia działań w tym celu;
- wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin;
- wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością gruntową drogi koniecznej;
- uchwała zmieniająca Uchwałę Nr II/3/10 z dnia 13.12.2010 r. w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Wolne wnioski i informacje.
7. Zamknięcie obrad XXIX sesji Rady Gminy.
Streszczenie przebiegu obrad:
Ad.1.
Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych i sołtysów. Następnie stwierdził na podstawie listy obecności, że na sesji obecnych jest 13 radnych. Poinformował, że radni: Pani Ewa Bartyzel i Pan Bogdan Wcisło usprawiedliwili swoją nieobecność na dzisiejszej sesji koniecznością załatwienia ważnych spraw osobistych. Pan Przewodniczący stwierdził prawomocność sesji do podejmowania uchwał. Następnie przedstawił porządek obrad sesji. Do przedstawionego porządku obrad nie zgłaszano żadnych zmian.
Ad.2.
Protokół z poprzedniej sesji przyjęty bez uwag.
Ad.3.
W punkcie tym Pan Wójt poinformował o działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:
- 30.06.13 r. odbył się Festyn w Żelisławicach sfinansowany w części ze środków funduszu sołeckiego;
- 01.07.13 r. odbyła się narada w sprawie rewitalizacji fosy oraz uczestniczył Pan Wójt w walnym zebraniu spółki leśnej Krzepice;
- 02.07.13 r. uczestniczył w naradzie z dyrektorami placówek oświatowych podsumowującej rok szkolny;
- 04.07.13 r. – TVP Kielce nagrywała program dotyczący badań archeologicznych w Seceminie oraz program dotyczący dorobku artystycznego Pani S. Bąk;
- 05.07.13 r. – odbyła się narada z udziałem wykonawcy- firmy KONSITEX, inspektora nadzoru z WZIR w Częstochowie, przedstawiciela Włoszczowskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji oraz przedstawicieli gminy Secemin w sprawie nieszczelności kanalizacji sanitarnej;
Skamerowano 3 300m sieci i wykryto 34 nieszczelności . Prezes firmy wykonującej sieć zobowiązał się do usunięcia usterek w 2 etapach. I etap do 30.10 br. , a II etap do 31.05.2014 r.
- 6.07.13 r. SANEPID we Włoszczowie poinformował o bakterii coli na ujęciu wody w Kuczkowie . Uruchomiono dostarczanie wody do gospodarstw domowych;
- 07.07.13 r. otwarto plac zabaw dla dzieci przy przedszkolu w Seceminie – na to zadanie środki finansowe pozyskało Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin składając wniosek do Lokalnej Grupy Rybackiej „Między Nidą a Pilicą”. Plan placu zabaw oraz wkład własny ponad 9 tys. zł pozyskała Pani U. Przepiórowska - Dyrektorka Przedszkola;
- 09.07.13 r. wspólnie z Panią Skarbnik podpisał aneks do umowy z programu „Ryby” na rewitalizację fosy;
Kontrola z Urzędu Skarbowego w związku ze złożonym wnioskiem o odzyskanie podatku VAT z inwestycji gminnych;
- 11.07.13 r. uczestniczył w posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia i został wybrany do komisji konkursowej powołanej do przeprowadzenia konkursu na dyrektora PUP;
-12.07.13 r. wyjazd do Departamentu Funduszy Strukturalnych Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach w sprawie uzgodnień dotyczących rewitalizacji Secemina;
- 14.07.13 r. odbył się jubileusz 75-lecia OSP Żelisławice;
- 15.07.13 r. rozpoczęły się narady śmieciowe w poszczególnych sołectwach w których brali udział przedstawiciele firmy PAVER z Włoszczowy oraz Referatu Gospodarki z naszego urzędu.
- 16.07.13 r. odbył się odbiór zadania związanego z wykonaniem badań archeologicznych na wyspie w Seceminie. Odbyło się też spotkanie z przedstawicielami zakładu energetycznego w sprawie wymiany słupów na ul. Kościuszki w Seceminie;
- 18.07.13 r. – uczestniczył w zebraniu na temat organizacji dożynek;
- 19.07.13 r. odbyło się spotkanie organizacyjne w sprawie licytacji na zakup energii elektrycznej – o 22% będzie mniejsza cena energii od 1 września 2013 r.
- 21.07.13 r. zorganizowano Gminne Zawody Sportowo Pożarnicze. Tego dnia przeprowadzona była również akcja oddawania krwi w przychodni EURO –MED w Seceminie;
- 23.07.13 r. uczestniczył w spotkaniu z udziałem Starosty Włoszczowskiego i Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg we Włoszczowie w sprawie dokumentacji projektowej drogi powiatowej Secemin – Żelisławiczki;
- 25.07.13 r. podpisano umowę z firmą PAVER z Włoszczowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Uczestniczył w naradzie w sprawie wniosku 5 gmin dot. projektu z działania 5.2.1 E-Administracja;
- 26.07.13 r. uczestniczył w Święcie Policji we Włoszczowie;
- 27.07.13 r. uczestniczył w uroczystości odsłonięcia obelisku pod Zarogiem upamiętniającego 150 rocznicę Powstania Styczniowego;
- 05.08.13 r. wziął udział w posiedzeniu Komisji Konkursowej na wybór dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy we Włoszczowie. Odbył się odbiór techniczny drogi gminnej Wola Kuczkowska – Wolica remontowanej ze środków na zwalczanie skutków klęsk żywiołowych;
- 6.08.13r. uczestniczył w naradzie w sprawie rewitalizacji fosy. Odbyło się również spotkanie w sprawie dożynek gminnych oraz ustalenia procedury zapytania o cenę na wykonanie wymiany pieca c.o. w szkole w Seceminie;
- 12.08.13r. – nastąpił odbiór techniczny chodnika wykonanego przy drodze powiatowej w Żelisławicach;
- 18.08.13 r. odbyły się Dożynki Gminne w Woli Czaryskiej;
- 19.08.13 r. odbył się przetarg na przebudowę drogi wojewódzkiej na odcinku ul. Kościuszki w Seceminie – wygrała firma DROG-BUD z Częstochowy;
- 20.08.13r. dokonano odbioru technicznego przebudowywanej drogi gminnej w Gabrielowie;
- 21.08.13 r. położono nakładkę na drodze gminnej w Seceminie- od cmentarza do ul. Kościelnej;
- 22.08.13 r. odbyła się narada robocza wszystkich stron inwestycji rewitalizacji fosy, ponieważ istnieje potrzeba wykonania niezbędnych prac nie ujętych w projekcie;
- 23.08.13 r. – pracownicy GOPS i przedstawiciele Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Secemin uczestniczyli w szkoleniu dotyczącym tworzenia spółdzielni socjalnych, które odbyło się we Włoszczowie;
- 25.08.13r. uczestniczył w Dożynkach Powiatowych w Moskorzewie.
Pan Wójt poinformował o zarządzeniach, które wydał w okresie między sesjami .
Przypomniał też, że w miesiącu wrześniu muszą się odbyć zebrania wiejskie w sprawie uchwalenia zadań realizowanych ze środków funduszu sołeckiego w 2014 roku. W miesiącu lipcu br sołtysi otrzymali informacje o wysokości środków funduszu sołeckiego i można powiedzieć , że wysokość ich jest podobna do roku 2013.
Wpłynęła do Urzędu Gminy decyzja o przyznaniu dotacji z tytułu realizacji zadań w ramach funduszu sołeckiego w 2012 roku w kwocie 59 tys. zł.
Do 30 sierpnia br do Urzędu Gminy wpłynęło 26 wniosków w sprawie usuwania azbestu , 14 spośród nich zostało już zrealizowanych i zdemontowany eternit zabrany.
Poinformował też o organizacji wypoczynku letniego dla dzieci z terenu naszej gminy oraz
o działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .
Pan Wójt nadmienił, że wniosek złożony do PROW-u w ramach działania - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji - Odnowa i rozwój wsi pt. Adaptacja pomieszczeń Gminnego Ośrodka Zdrowia w Seceminie na Gminne Centrum Kultury został rozpatrzony pozytywnie i 6 września ma zostać podpisana w tym temacie umowa.
Poinformował również Pan Wójt o planowanym wykonaniu z odzyskanej kostki brukowej, chodnika po jednej stronie przy ul. Jędrzejowskiej i części ul. Kościelnej w Seceminie.
Pan Wójt powiedział, że Włoszczowski Zakład Wodociągów i Kanalizacji złożył do Pana Burmistrza Gminy Włoszczowa, pismo o rozwiązanie umowy z Gminą Secemin , Radków i Moskorzew na obsługę sieci wodno- kanalizacyjnej. Pan Wójt uważa, że w tym temacie będą prowadzone rozmowy.
Pan Wójt poinformował, że pismo samorządu terytorialnego „Wspólnota” po raz kolejny przygotowało ranking wydatków bieżących na administrację we wszystkich samorządach w kraju w 2012 roku. Z wyliczeń „Wspólnoty” wynika , że Gmina Secemin w kategorii gmin wiejskich do 5 tysięcy mieszkańców, zalicza się do grupy gmin oszczędnych i zajmuje w niej 3 miejsce.
Pan Wójt apelował o włączenie się mieszkańców do akcji krwiodawstwa , która przeprowadzona będzie w naszej gminie 29 września br. przy przychodni EURO-MED.
Uwag do przedstawionej przez Pana Wójta informacji nie zgłaszano.
Następnie głos zabrał Pan A. Rajca – w imieniu organizatorów i mieszkańców Woli Czaryskiej podziękował władzom samorządowym i pracownikom Urzędu Gminy za pomoc w organizacji dożynek gminnych . Nadmienił, że od 24 lat nie było takich dożynek w Woli Czaryskiej . Przy okazji ich organizacji wykonano w sołectwie wiele zadań i prac porządkowych.
W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Starosta Włoszczowski. Poinformował o zadaniach inwestycyjnych realizowanych na terenie naszej gminy, a mianowicie:
- wykonano 400 m chodnika przy drodze powiatowej w Żelisławicach, kostka przekazana była przez Pana Wójta , a resztę kosztów pokryto z budżetu powiatu;
- wykonano drogę od Kuczkowa w kierunku Koniecpola - do granicy województwa . Pozostało jeszcze do wykonania utwardzenie poboczy. We wrześniu ma być odbiór końcowy tego zadania.
- w przyszłym tygodniu ma być podpisana umowa na wykonanie projektu dokumentacji na przebudowę drogi powiatowej Secemin – Żelisławice, aby w przyszłym roku to zadanie zrealizować.
- dokończono krótki odcinek drogi powiatowej między Minami a drogą wojewódzką.
- z zaoszczędzonych w budżecie powiatu środków finansowych w wysokości ok. 1mln 100 tys. zł dla Gminy Secemin planuje się przeznaczyć 125 tys. zł na przebudowę drogi powiatowej Wola Czaryska – Ojsławice – do granicy województwa. Poinformował również o innych zadaniach planowanych do realizacji na terenie Powiatu Włoszczowskich w ramach tych środków.
Pan Starosta poinformował, że na remont drogi do Krzepina stara się pozyskać środki z programu usuwania skutków powodzi . Jeżeli nie otrzyma takich środków to droga będzie naprawiona tłuczniem.
Poinformował również, że wystąpiono z pismem do władz wojewódzkich w sprawie budowy obwodnicy Włoszczowy i ma zaproszenie wspólnie z burmistrzem Włoszczowy na spotkanie
w tym temacie z Marszałkiem Województwa Świętokrzyskiego. W planach jest też budowa obwodnic: Secemina, Krasocina i Mieczyna, ale na chwilę obecną priorytetem jest obwodnica Włoszczowy.
Pan Starosta wspomniał także o innych zadaniach realizowanych przez powiat, a mianowicie:
- wyasfaltowaniu 600 m drogi w Czarncy;
- przebudowie ul. Przedborskiej we Włoszczowie ze środków tzw. „Schetynówki”
- budowie boiska sportowego przy LO we Włoszczowie,
- wykonaniu łącznika pomiędzy Zespołem Szkół Nr 2 z Powiatowym Centrum Kultury we Włoszczowie.
Pan Starosta podziękował w imieniu organizatorów dożynek powiatowych tj. własnym i Wójta Gminy Moskorzew przekazując specjalne pisma „Podziękowania” za pomoc w organizacji tych dożynek Panu Wójtowi, Przewodniczącemu Rady, „ Złotemu Kłosowi” z Secemina i Zespołowi „Przepióreczka” z Żelisławic za występy, Zespołowi „Cyraneczki” z Psar i Panu A. Gulowi z Secemina za przygotowanie stoisk reprezentujących Gminę Secemin .
Pan Przewodniczący Rady zwrócił uwagę na bardzo dużą frekwencję na dożynkach powiatowych i dożynkach gminnych i dodał, że były to udane imprezy.
Następnie ogłosił 5 minut przerwy.
Po przerwie wznowiono obrady.
Ad.4.
W punkcie tym głos zabrał Pan Wójt. Poinformował, że Starosta Włoszczowski zwrócił się z wnioskiem, aby z budżetu naszej gminy dofinansować remont drogi powiatowej na odcinku Wola Czaryska – Ojsławice. Po przeanalizowaniu z Panią Skarbnik możliwości finansowych jest propozycja, aby na ten cel przekazać 20 tys. zł i dopisać to w uchwale przygotowanej na dzisiejszą sesję w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu.
W dalszej części tego punktu głos zabrała Pani T. Sztuka – Skarbnik Gminy. Zapoznała z treścią Zarządzenia Wójta z dnia 31 lipca 2013 r. w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok. Poinformowała również o konieczności wprowadzenia zmian do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r. przesłanego radnym, a wynikających z nadesłanych przez Wojewodę Świętokrzyskiego decyzji, już po wysłaniu radnym materiałów na sesję.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r. uwzględniający dodatkowe zmiany.
W wyniku wprowadzonych zmian zwiększą się wydatki i dochody budżetowe o kwotę 84 307,78 zł i ogólne dochody stanowić będą kwotę 15 313 944,78 zł, a wydatki kwotę 15 411 283,78 zł
Pan K. Marek prosił o wyjaśnienie na co przeznaczona jest kwota 28 031 zł w planie wydatków w dziale administracji publicznej – promocja jednostek samorządu terytorialnego.
Pani Skarbnik wyjaśniła , że są to środki na promocję, gdyż zaplanowana kwota w budżecie gminy w tym roku na promocję jest za niska.
Innych uwag do projektu uchwały nie zgłaszano.
Pan Przewodniczący Rady projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2013 r. poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r. została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXIX/174/13 w sprawie zmian budżetu gminy stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013 – 2019. Zwróciła uwagę, że w związku z dodatkowymi zmianami wprowadzonymi do uchwały w sprawie zmiany budżetu, zmianie ulegną zapisy w niektórych załącznikach do projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013 – 2019 przesłanego radnym. Omówiła zaistniałe zmiany.
Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013 – 2019.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013 – 2019 została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXIX/175/13 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013 – 2019 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu.
Poinformowała, że ZOZ we Włoszczowie zwrócił się z pismem o dofinansowanie do zakupu respiratora ratującego życie noworodków dla Oddziału Noworodkowego w szpitalu we Włoszczowie.
W projekcie uchwały uwzględnione jest dofinansowanie w kwocie 2 500 zł do zakupu tego urządzenia oraz kwota 20 tys zł - dofinansowanie zadania „Przebudowa drogi powiatowej na odcinku Wola Czaryska – Ojsławice ( do graniczy województwa ) o czym wcześniej mówił Pan Wójt.
Pan K. Marek pytał czy Pan Wójt ma orientację, czy sąsiednie gminy udzielają dotacji dla szpitala we Włoszczowie.
W odpowiedzi na powyższe Pan Wójt wyjaśnił, że temat dofinansowania zakupu respiratora był poruszany na posiedzeniu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej. Pan Wójt zaproponował, aby dofinansować ten zakup ze środków związku, ale inne gminy zadeklarowały że dofinansują zakup tego urządzenia. 2,5 tys. zł z naszej gminy będzie kwotą uzasadnioną.
Pan Przewodniczący Rady – poinformował, że temat ten był poruszany na posiedzeniu Rady Społecznej ZOZ Włoszczowa której jest członkiem. Nadmienił, że wypowiedział się w tym temacie, iż z naszej gminy będzie to kwota symboliczna. Zaznaczył, że jest za podjęciem uchwały o przekazaniu tej symbolicznej kwoty dla szpitala.
Innych głosów w tym temacie nie było.
Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXIX/176/13 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pani Skarbnik poinformowała, że w dniu 11 lipca br wpłynęło do Pana Wójta pismo w którym Wójt Gminy Lelów zwraca się z prośbą o udzielenie pomocy gminie Lelów poszkodowanej w wyniku powodzi, która miała miejsce 6 lipca br. Pani Skarbnik zapoznała obecnych z treścią pisma Wójta Gminy Lelów. Po przeanalizowaniu możliwości finansowych naszej gminy jest propozycja przekazania dla tej gminy kwoty 4 tys. zł. Uważa, że proponowana kwota pomocy jest mała, wziąwszy pod uwagę straty jakie poniosła ta gmina w wyniku powodzi, ale nie mamy większych możliwości finansowych aby wspomóc, więc chociaż taką kwotę należałoby przekazać.
Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla gminy Lelów poszkodowanej w wyniku powodzi.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Przewodniczący Rady w/w projekt uchwały poddał pod głosowanie .
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla gminy Lelów poszkodowanej w wyniku powodzi została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXIX/177/13 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla gminy Lelów poszkodowanej w wyniku powodzi stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik wyjaśniła, że w projekcie uchwały budżetowej zapisano, że gmina ma możliwość zaciągnięcia kredytu. Wcześniej w I półroczu br. nie było takiej potrzeby, ale teraz jest propozycja podjęcia uchwały w tym temacie. Podjęta uchwała byłaby zabezpieczeniem, gdyby zabrakło w budżecie środków na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek i kredytu. Proponowana kwota kredytu długoterminowego to – 300 tys .zł. Jeżeli nie będzie potrzeby, kredyt taki nie będzie zaciągany.
Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano.
Przewodniczący Rady przedstawiony przez Panią Skarbnik projekt uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. W czasie głosowania nieobecny na sali był radny J. Bartyzel.
Głosów „za” podjęciem uchwały było – 11, głosów „przeciw”– 1, głosów „wstrzymujących się”– 0. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego została przyjęta większością głosów.
Uchwała Nr XXIX/178/13 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie głos zabrał Pan Wójt. Zwrócił uwagę, że kilka lat temu podjęto decyzję o nadaniu gminie Secemin herbu, jednak nie pojęto dalszych kroków, aby gmina posiadała sztandar. Podkreślił, że wszystkie jednostki straży pożarnej z terenu naszej gminy czy też szkoły, posiadają sztandary, tylko nie ma go gmina. W związku z tym, po przeanalizowaniu tego tematu jest propozycja podjęcia uchwały w sprawie rozpoczęcia procedury nadania gminie sztandaru i upoważnienia go do podjęcia działań w tym temacie. Nadmienił, że sztandar jest elementem jednoczącym ludzi, zachęcającym do wspólnego działania w dobrych i słusznych sprawach. Używany podczas uroczystości państwowych oraz gminnych podkreśli ich powagę
i znaczenie. Sztandar to weksylium istniejące tylko w jednym egzemplarzu. Posiadanie sztandaru Gminy byłoby dumą lokalnego społeczeństwa i niewątpliwie byłby to symbol integrujący naszych mieszkańców i wyróżniający naszą gminę spośród innych jednostek samorządu terytorialnego.
Jeżeli Rada zaakceptuje tę uchwałę to przygotowany zostanie projekt sztandaru . Rozmawiał też w tym temacie z dyrektorami szkół i zasugerowano ogłoszenie konkursu na projekt sztandaru. Przygotowany projekt sztandaru zostanie przedstawiony radzie gminy i musi uzyskać opinię Ministra Administracji i Cyfryzacji. Jeżeli dzisiaj będzie podjęta uchwała to na następną sesję zaprosi autora który przedstawi projekt sztandaru uwzględniający wynik konkursu. Myśli, że włączy się w to przedsięwzięcie społeczeństwo i zakłady pracy w postaci ufundowania „gwoździ pamiątkowych”.
Pan K. Marek – powiedział, że miał wątpliwości w kwestii finansowej w tym temacie ale po wyjaśnieniu Pana Wójta uważa, że będzie sponsoring .
Pan Wójt dodał, że za wykonanie projektu trzeba będzie zapłacić, a z resztą jakoś się poradzi.
Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że sztandar będzie służył społeczeństwu gminy i będzie naszą gminę promował. Uważa, że temat ten warto uwzględnić przy opracowywaniu zadań do realizacji w ramach funduszu sołeckiego.
Innych głosów w tym temacie nie było.
Następnie Pan Wójt przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wszczęcie procedury nadania sztandaru Gminie Secemin oraz upoważnienia Wójta do prowadzenia działań w tym celu.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag więc Przewodniczący Rady projekt tej uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw” – 0 , głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na wszczęcie procedury nadania sztandaru Gminie Secemin oraz upoważnienia Wójta do prowadzenia działań w tym celu została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXIX/179/13 w sprawie wyrażenia zgody na wszczęcie procedury nadania sztandaru Gminie Secemin oraz upoważnienia Wójta do prowadzenia działań w tym celu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej , stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin. Działka Nr 1671/1 o której mowa w uchwale w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego sklasyfikowana jest jako grunty orne,
w związku z czym nie ma większego gospodarczego znaczenia dla gminy, a środki uzyskane ze sprzedaży powyższej działki mogą być przeznaczone na bieżącą działalność gminy.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie Przewodniczący Rady projekt powyższej uchwały poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” podjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej , stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXIX/180/13 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej , stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pan J. Krzyżanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością gruntową drogi koniecznej. Wyjaśnił, że w związku z podziałem działki Nr 451/4 na cztery działki ( 451/5,451/6, 451/7, 451/8) oraz wyodrębnieniem lokali mieszkalnych w budynku położonym na działce 451/5 powstał problem dostępu nowopowstałych nieruchomości lokalowych do drogi publicznej. Problem ten może być rozwiązany tylko poprzez ustanowienie służebności gruntowej drogi koniecznej obciążającej działkę nr 451/8. Podobna sytuacja dotyczy też działki nr 451/6 która nie ma dostępu do drogi publicznej . W związku z tym, że nowo powstałe nieruchomości gruntowe i nieruchomości lokalowe będą zbywane odpłatnie, postanowiono zrezygnować z wynagrodzenia za ustanowienie służebności gruntowej drogi koniecznej.
Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano.
Następnie Przewodniczący Rady projekt powyższej uchwały poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” podjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością gruntową drogi koniecznej została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXIX/181/13 w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością gruntową drogi koniecznej stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady poinformował, że w związku ze złożoną na poprzedniej sesji rezygnacją z funkcji członka Komisji Rewizyjnej Rady Gminy przez Pana Krzysztofa Marka na dzisiejszą sesję przygotowano projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr II/3/10 z dnia 13.12.2010 roku w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej.
Następnie przedstawił projekt tej uchwały.
Pan K. Krzyżanowski - powiedział, że podejrzewa iż podejmowane działania przez Pana Marka nie uzyskały akceptacji i to jest powodem złożonej rezygnacji z pracy w Komisji Rewizyjnej. Docenia jednak pracę Pana Marka w komisji i Radzie Gminy i uważa, że nie jest to argument do rezygnacji i obrażania się. Zachęcał aby Pan Marek wrócił do pracy w komisji. Podkreślił, że jest przeciwny tej uchwale i tak będzie głosował.
Pan K. Marek – odpowiedział, że nie będzie pracował w tej komisji i prosił o przychylenie się i głosowanie za przyjęciem uchwały.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że nie ma już odwrotu, Pan K. Marek złożył rezygnację i należy podjąć uchwałę o jego odwołaniu z Komisji Rewizyjnej.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr II/3/10 z dnia 13.12.2010 roku w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej.
W głosowaniu udział wzięło 12 radnych, Pan K. Marek nie brał udziału w głosowaniu gdyż jak stwierdził uchwała dotyczy jego osoby.
Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 7, głosów „przeciw” było – 5, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała zmieniająca Uchwałę Nr II/3/10 z dnia 13.12.2010 roku w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej została przyjęta większością głosów.
Uchwała Nr XXIX/182/13 zmieniająca Uchwałę Nr II/3/10 z dnia 13.12.2010 roku w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 5.
W punkcie Tm Pan M. Leśniak podziękował Panu Wójtowi i Pani Skarbnik za wykonanie drogi w Gabrielowie oraz Radzie Gminy za ujęcie tego zadania w budżecie gminy.
Pani E. Walasek – pytała czy coś zrobiono w temacie odwodnienia Cegielni.
Pan Wójt wyjaśnił, że złożone zostały 3 wnioski o dofinansowanie zadań w ramach usuwania skutków powodzi, między innymi na drogę gminną Dąbie – Cegielnia – Wola Kuczkowska.
Pan T. Bąk – zwrócił się o przemyślenie tematu dotyczącego wykonania podjazdu dla niepełnosprawnych przy Urzędzie Gminy, bądź zainstalowania dzwonka, aby mogli zasygnalizować, że chcą coś w urzędzie załatwić.
Ad.6.
Pan A. Stolarski – pytał co stanie się z funduszem sołeckim jeżeli nie zostanie wykorzystany w danym roku.
Odpowiadając Pan Wójt przypomniał, że środki funduszu sołeckiego sołectwa Krzepice wspólnie ze środkami uzyskanymi ze sprzedaży działek należących do Wspólnoty Wsi planowano przeznaczyć na remont drogi. Jednak do sprzedaży nie doszło i temat ten został zawieszony,
w związku z czym należy teraz zastanowić się jak wykorzystać środki funduszu zaplanowane na remont drogi.
Pan P. Biały- w celu poprawy bezpieczeństwa na drodze w Międzylesiu zwrócił się o zamontowanie znaków drogowych informujących o zakrętach.
Pan T. Piekarski poruszył następujące tematy:
- remontu drogi Krzepin – Bebelno
- remontu drogi Wola Czaryska – Ojsławice. Zwrócił uwagę, że wygospodarowane środki finansowe na remonty dróg o których mówił Pan Starosta to pieniądze które były zarezerwowane na pokrycie strat finansowych szpitala. Zarząd Powiatu zdecydował o przeznaczeniu tych środków na inwestycje drogowe. Nadmienił, że zadłużenie szpitala wzrasta i Starostwo będzie zmuszone wziąć kredyt na ten cel. Zwrócił uwagę, że środków tych wystarczy tylko na wykonanie części drogi w związku z czym zwrócił się do Starosty o wykonanie 300 m odcinka drogi w Seceminie. Uważa, że wszystkie inwestycje drogowe nie są dokończone ani w Woli Czaryskiej, ani w Kuczkowie, ani chodnik w Żelisławicach. On był przeciwny prowadzonym przez Zarząd Powiatu zmianom przeznaczenia środków zarezerwowanych dla szpitala.
Poinformował też o wielkości dofinansowania zakupu respiratora dla noworodków Oddziału Szpitala we Włoszczowie przez inne gminy. Jego zdaniem zmiana dyrektora szpitala we Włoszczowie nic nie wniosła. Nie prowadzone są teraz w szpitalu żadne inwestycje, a długi rosną. Jego decyzja była taka , aby zarezerwowane środki dla szpitala były dla niego przeznaczone, a nie na inwestycje.
Poinformował, że uczestniczył w uroczystościach pogrzebowych śp. Konstantego Miodowicza ale ani z naszej gminy, ani z władz powiatowych nikt nie uczestniczył w tym pogrzebie.
Pan T. Piekarski pytał na jakich zasadach prowadzona jest eksploatacja piasku w Seceminie.
Pan A. Rajca – powiedział, że Pan Piekarski skrytykował przeznaczenie środków na remont drogi Wola Czaryska – Ojsławice , wcześniej Pan Piekarski mówił że o tę drogę wnioskował aby ją naprawić, później mówi , że lepiej środki zatrzymać dla szpitala, a na koniec wnioskuje, aby te środki przeznaczyć dla Secemina, w którym jest już dosyć wykonanych inwestycji, więc nie rozumie takiego zachowania.
Pan Piekarski podniósł się aby zabrać głos, ale Przewodniczący Rady zwrócił mu uwagę, że nie udzielał mu głosu.
Pani E. Walasek – myśli, że Pan Rajca nie zrozumiał wypowiedzi Pana Piekarskiego, że jedni mają większe pole do działania inni mniejsze. Uważa, że równo trzeba traktować gości.
Pan A. Stolarski – powiedział, że radnemu powiatowemu trzeba udzielić głosu aby wyjaśnił ten temat.
Przewodniczący Rady – wyjaśnił, że na sesji rady gminy dyskutują radni gminni, a Pan Piekarski przedstawił swoje zdanie i go wysłuchaliśmy. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że zgodnie z regulaminem pracy rady głos zabiera tylko osoba, której przewodniczący rady udzieli głosu. Pan Piekarski może i powinien dyskutować na posiedzeniach komisji i sesjach Rady Powiatu i tam zabiegać o poparcie dla naszej gminy, a obecnie mamy punkt obrad w którym nie ma dyskusji.
Następnie Pan Przewodniczący nawiązał do tematu związanego z funkcjonowaniem szpitala we Włoszczowie. Zna problemy szpitala, ponieważ jest członkiem Rady Społecznej ZOZ i uczestniczy w posiedzeniach tego organu. Uważa, że działania w ZOZ są dalekie od ideałów i straty ZOZ się pogłębiają. W ostatnim miesiącu wynik finansowy ZOZ był na plus. Analizowana jest zatem sytuacja, czy zaczyna robić się lepiej, czy to tylko chwilowa poprawa w związku z wykonywaniem przez szpital operacji na kręgosłupach i biodrach. Ogólnie można powiedzieć, że straty szpitala się generują. Obawy Rady Społecznej ZOZ wyrażono w ten sposób, że Rada wystąpi do Zarządu Powiatu, aby przyjrzał się kierowaniu szpitalem i aby doprowadzono do spotkania dyrektora szpitala, zarządu powiatu i związków zawodowych, ponieważ żądania pracowników szpitala są zdecydowane, a pielęgniarki grożą strajkiem. Trudno przewidzieć co będzie dalej.
Kolejny temat przedstawiony przez Przewodniczącego Rady dotyczył pisma które wpłynęło do Wójta i Rady Gminy od Pana Zygmunta Piątkiewicza w sprawie przebudowy instalacji kanalizacyjnej odprowadzającej ścieki z jego posesji. Zapoznał z treścią tego pisma.
Przewodniczący przypomniał, że temat ten był już poruszany na poprzedniej sesji i wie, że po pierwszym piśmie Pana Piątkiewicza w tej sprawie były podjęte rozmowy.
Pan Wójt dodał, że w przyszłym tygodniu ma być spotkanie na temat jak rozwiązać ten problem u Pana Piątkiewicza i na kilku innych posesjach też.
Następnie Pan Przewodniczący poinformował o pismach wpływających od Pani H. Ślęzak. Z pomocą radcy prawnego wystosowano do Pani Ślęzak pismo, aby zgłosiła się do urzędu gminy i wyjaśniła o co jej chodzi w tych pismach, bo są one nie do odczytania. Pani Ślęzak nie zgłosiła się jednak w ustawowym terminie, więc zgodnie z Kpa pozostawia się te pisma bez rozpoznania. Niemniej jednak informuje o tym radnych.
Na zakończenie Przewodniczący Rady zapoznał z treścią pisma Geneva Trust Polska Sp. z o.o. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Gdańsku dotyczącego przeprowadzenia w dniu 20 września br. w Seceminie badań mammograficznych dla kobiet z terenu naszej gminy. Zachęcał obecnych na sesji do przekazania tej informacji w miejscu zamieszkania.
Ad.7.
W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane, w związku z czym zamyka obrady XXIX sesji Rady Gminy Secemin.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący
- Podmiot udostępniający:
- Urząd Gminy Secemin
- Informację wytworzył:
-
- Informację wprowadził:
- ug
- Data wytworzenia:
- 2013-10-08
- Data publikacji:
- 2013-10-08
- Data ostatniej zmiany:
- 2013-10-08