PROTOKÓŁ Nr XXX/13

PROTOKÓŁ  Nr  XXX/13

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 25 października 2013 roku

w sali narad Urzędu Gminy w Seceminie w godzinach od 10 00 do 14 45.

Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli: Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski, Pan Sławomir
                                   Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani
                                   Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik
                                   Referatu Gospodarki w Urzędzie Gminy, Pan Jerzy Michta –projektant
                                   sztandaru gminy, Pani Edyta Wójcik – Kierownik Gminnego Zespołu
                                   Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Seceminie, Pani Elżbieta
                                   Piekarska – Dyrektor  Zespołu Szkół w Seceminie, Pani Grażyna Wypych –
                                   Dyrektor Szkoły Podstawowej w Psarach, Pani Grażyna Kowalik – Dyrektor
                                   Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żelisławicach, Pani Urszula
                                   Przepiórowska – Dyrektor Publicznego Przedszkola w Seceminie, Pan Rafał
                                   Cecota –  adwokat,  sołtysi z terenu Gminy Secemin oraz radni Rady Gminy
                                   Secemin wg załączonych list obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych.

Radnych obecnych na sesji – 15.

Porządek obrad sesji:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  3. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie między sesjami.
  4. Informacja na temat inicjatywy sztandaru Gminy Secemin.
  5. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny.
  6. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy oraz Wójta Gminy z analizy oświadczeń majątkowych złożonych za 2012 rok.
  7. Podjęcie uchwał w sprawie:

- zmian budżetu gminy na 2013 r.;

- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013 – 2019;

            - ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne, dla
               których organem prowadzącym jest Gmina Secemin;

            - określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych
              od właścicieli nieruchomości i w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych
              i transportu  nieczystości ciekłych;

           - zabezpieczenia środków finansowych na realizację przebudowy drogi gminnej nr 375031T
             w m. Zagórcze o długości 600 mb.

     8.  Interpelacje i zapytania radnych .

     9.  Wolne wnioski i informacje.

   10.  Zamknięcie obrad XXX sesji Rady Gminy.

   Streszczenie przebiegu obrad:

 

Ad.1.

            Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, sołtysów i radnych. Następnie na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że dzisiejsza sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.

Ad.2.

            Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

Ad.3.

            Informację z działalności w okresie między sesjami przedstawił Pan Wójt, a mianowicie:

- 1.09.13r. uczestniczył w uroczystościach dożynkowych w  Krasowie – Gmina Radków;

- 2.09.13 r. – usuwane były awarie: wodociągu przy cmentarzu w Seceminie i  oświetlenia 
                      ulicznego na ul. Koniecpolskiej w Seceminie;

                      ogłoszono informację o możliwości składania ofert na zagospodarowanie budynku
                      byłego posterunku policji;

- 3.09.13 r. przeprowadzono wizję lokalną na posesji Pana Z. Piatkiewicza  w sprawie problemu wypływających ze studzienek ścieków na jego posesję. W celu rozwiązania tego problemu zdecydowano o zakupie i zamontowaniu małej przepompowni;

- 4.09.13r. opracowano regulamin konkursu na projekt sztandaru gminy.

- 5.09.13 r. odbyło się spotkanie z kierownikiem SP ZOZ w Seceminie w sprawie dalszych losów placówki . SP ZOZ (Gminny Ośrodek Zdrowia) nadal pozostaje w aktualnym stanie prawnym.

Złożony wniosek o dofinansowanie zadania - rewitalizacja Secemina- uzyskał pozytywną ocenę formalną i skierowany został do oceny merytoryczno- technicznej.

- 6.09.13 r. w ŚBRR w Kielcach podpisano umowę na dofinansowanie inwestycji związanej
z adaptacją I piętra budynku ośrodka zdrowia na Gminne Centrum Kultury z Gminną Biblioteką Publiczną w centrum.

W tym dniu uczestniczył w walnym zebraniu Lokalnej Grupy Rybackiej.                              

- 7.09.13 r.  Gminna Biblioteka Publiczna zorganizowała na terenie placu zabaw przy Przedszkolu Publicznym w Seceminie - uroczystość  „Głośne czytanie „Zemsty” A. Fredry;

- 8.09.13r. uczestniczył w uroczystościach dożynkowych w Gminie Krasocin; Odbyły się również dożynki parafialne w Seceminie;

-10.09.13 r. kadra urzędnicza uczestniczyła w szkoleniu zorganizowanym w ramach programu „Świętokrzyscy Liderzy Administracji” ;

- 12. 09.13r. dokonano odbioru technicznego drogi powiatowej Kuczków- granica z gminą Koniecpol;

- 14.09.13r. odbyło się Walne Zebranie Spółki Leśnej w Krzepicach;

- 15.09.13 r. przeprowadzono Powiatowe Zawody Sportowo-Pożarnicze w Krasocinie z udziałem drużyn OSP Wałkonowy D (męska i żeńska) oraz OSP Wola Czaryska;

- 16.09.13 r. uczestniczył w naradzie zorganizowanej w sprawie kanalizacji sanitarnej w Seceminie, w wyniku przeprowadzonej kontroli sieci kanalizacyjnej stwierdzono 34 nieszczelności. Usterki te zostały przez wykonawcę usunięte i wójt zwrócił się do prezesa Sitka aby wykonawca przedłużył gwarancję na pozostałe odcinki sieci o rok.

- 17.09.13r. uczestniczył w spotkaniu z mieszkańcami Marchocic i Międzylesia  w sprawie wykorzystania funduszu sołeckiego;

- 18.09.13r. – odbyły się zebrania sołeckie w Czaryżu i Woli Czaryskiej;

- 19.09.13r. odbyły się zebrania sołeckie w Żelisławicach i Żelisławiczkach;

- 20.09.13r. – odbyło się zebranie sołeckie w Wałkonowach;

- 23.09.13 r. – spotkanie z doktorantem G. Sado piszącym historię samorządu Gminy Secemin;

- 24.09.13r. uczestniczył w spotkaniu z wykonawcą wykonującym wymianę pieca c.o. w szkole
w Seceminie;

- 25.09.13r. konferencja w Kielcach i podpisanie umów na zadania realizowane w ramach projektu e-świętokrzyskie. Do końca roku otrzymamy komputery, wdrażanie programu zakończy się w 2014r. Uczestniczył także w naradzie zorganizowanej w sprawie spółdzielni socjalnej.

- 27.09.13 r. uczestniczył w zebraniu sołeckim w Woli Kuczkowskiej;

-29.09.13r. – odbyły się Targi Runa Leśnego we Włoszczowie w których uczestniczyły zespoły ludowe z naszej gminy tj. Złoty Kłos oraz Cyraneczka. Odbył się również w tym dniu I Zjazd sołtysów .

- 30.09.13 r. odbyła się narada we Włoszczowie w związku z podjętymi przez Radę Gminy Włoszczowa  uchwałami o odłączeniu gmin: Secemin , Radków i Moskorzew od obsługi sieci wodociągowo – kanalizacyjnej przez Włoszczowski Zakład Wodociągów i Kanalizacji.

- odbył się przetarg na sprzedaż działek stanowiących własność gminy. Sprzedano 6 działek na łączną kwotę 50 950 zł

- 8.10.13r. –uczestniczył w naradzie z dyrektorami placówek oświatowych z terenu naszej gminy na temat planu finansowego na 2014 r.

- 9.10.13r. – wziął udział w uroczystości ślubowania kl. I w Szkole Podstawowej w Seceminie;

- 10.10.13r. –wspólnie z nadleśniczym J. Skrzyniarzem z Nadleśnictwa Koniecpol -  dokonano objazdu dróg leśnych w okolicach Nadolnika;

Uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Lokalnej Grupy Rybackiej;

- 11.10.13r. w Zespole Szkół w Seceminie odbyła się akademia z okazji Dnia Nauczyciela. Odbyło się również spotkanie z dzielnicowym P. Fatygą na temat analizy stanu bezpieczeństwa. Jesteśmy jedyną gminą w powiecie włoszczowskim, w której jest spadek przestępczości za 8 miesięcy 2013r;

- 13.10.13r. w remizie OSP w Seceminie Stowarzyszenie Kobiet z Brzozowy zorganizowało Gminny Dzień Kobiety Wiejskiej.

W tym dniu w Warszawie wręczano nagrody im. Grzegorza Palki - Samorządowy Oskar”.  Wójt Gminy Secemin Sławomir Krzysztofik został wyróżniony przez kapitułę Nagrody im. Grzegorza Palki.

- 15-16.10.13r. uczestniczył wspólnie z Panem R. Marciniakiem – Przewodniczącym Rady Gminy w Kongresie Gmin Wiejskich w Serocku.

- 17.10.13r. – obyła się narada w Starostwie Powiatowym we Włoszczowie na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w której uczestniczył Pan Sekretarz;

 W tym dniu odbyła się kolejna narada w sprawie kanalizacji sanitarnej z udziałem wykonawcy tej inwestycji. Omawiano też problem przepustowości pompy na ul. Kościelnej. Firma KONSITEX poniosła koszty w wysokości 101 155, 20 zł na usuwanie usterek gwarancyjnych KONSITEX zobowiązał się przedłużyć gwarancję do końca sierpnia 2014 r. na pozostałe odcinki sieci;

- 18.10.13r. odbyło się ślubowanie uczniów kl. I Gimnazjum w Seceminie; Odbyła się też kolejna narada w sprawie obsługi sieci wodno-kanalizacyjnej w gminie Secemin ;

- 21.10.13r. zorganizowano naradę w sprawie organizacji uroczystości 70-lecia Krwawej Niedzieli w Bichniowie;

  Uczestniczył też w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej Rady Gminy oraz Komisji Oświaty, Promocji Gminy, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych;

- 23.10.13r. nastąpił odbiór techniczny rewitalizacji fosy. Trwa procedura uzyskania pozwolenia na rewitalizację Secemina tj. przebudowy płyty rynku, ul. Struga i Piaski;

- 24.10.13r. uczestniczył w naradzie w Urzędzie Gminy Włoszczowa w sprawie stawek za wodę
i ścieki. Gdyby Rada Gminy Włoszczowa wycofała podjęte uchwały dotyczące wyłączenia naszej gminy z obsługi sieci wodno-kanalizacyjnej to na następnej sesji należałoby podjąć uchwałę w sprawie przyjęcia stawek za wodę i ścieki. Poinformował, że 28.10.13r. nastąpi oddanie inwestycji „Rewitalizacja Fortalicji Szafrańców” do użytku mieszkańców, w związku z czym, serdecznie zapraszał mieszkańców do wzięci udziału w tej uroczystości.

Poinformował, że złożony został wniosek o dofinansowanie zadań z programu - usuwania skutków powodzi. W ramach tego zadania planowane są do remontu drogi gminne na długości ok. 6 km, tj, w Zwleczy – 150 mb, Secemin – Marianów – 3000 mb, Żelisławice – Papiernia – 600 mb, Wola Kuczkowska – Cegielnia – Dąbie – 1430 mb, Cegielnia – Dąbie – 1000 mb .

Proponował  odbycie w przyszłym tygodniu posiedzenia wszystkich komisji rady gminy w celu zaopiniowania stawek podatków na przyszły rok. Zwrócił uwagę, że zmniejszona jest o 342 tys. zł subwencja dla gminy na 2014 r. dlatego należy podejść do tematu projektu budżetu na przyszły rok rozważnie i odpowiedzialnie.

Do przedstawionej informacji nie wniesiono uwag.

Ad. 4.

            W punkcie tym zabrał głos Pan Wójt. Przypomniał, że na poprzedniej sesji Rada Gminy podjęła uchwałę upoważniającą go do podjęcia działań w sprawie sztandaru gminy. W związku
z tym ogłosił konkurs na opracowanie projektu sztandaru. Prace wykonane przez młodzież szkolną są bardzo ciekawe, niemniej jednak zgodnie z zasadami weksylologii projekt sztandaru przygotował Pan dr  Jerzy Michta – historyk z Uniwersytetu  J. Kochanowskiego w Kielcach , który wcześniej opracował dla naszej gminy wzór herbu.

Następnie głos zabrał Pan dr J. Michta – przedstawił projekt przygotowanego sztandaru.

Na awersie w kolorze ekri umieszczony jest herb gminy, w rogach podkowy , napis – Gmina Secemin,  na dole płata sztandaru napis -  rok 2013. Rewers w kolorze czerwonym i umieszczony na nim biały orzeł , napis „Za wiarą i Ojczyzną stoję”, w rogach podkowy.

 Przewodniczący Rady poinformował, że są bardzo ładne i ciekawe projekty sztandaru wykonane przez młodzież szkolną.  Z tymi projektami  radni mogą się zapoznać. Następnie otworzył dyskusję w sprawie przedstawionego przez Pana Michtę, projektu sztandaru.

W trakcie dyskusji radni sugerowali zrezygnowanie z podków zamieszczonych na projekcie sztandaru, a w ich miejsce umieszczenie jakiegoś delikatnego ornamentu.

Dyskutowano także nad umieszczoną na projekcie sztandaru  datą” 2013 r.” Czy taką datę pozostawić, czy umieścić datę alokacji Secemina tj. rok 1395 . W tym temacie zdania były różne. Sugestia Pana Przewodniczącego Rady była taka, aby na sztandarze umieścić datę poświęcenia
 i przekazania sztandaru gminie, gdyż nie będzie ona budzić kontrowersji.

Pan J. Michta zobowiązał się do przygotowania na sesję w listopadzie br. kilku propozycji sztandaru uwzględniając zgłoszone na dzisiejszej sesji  sugestie i uwagi w tym temacie.

Pan Wójt poprosił aby Pan J. Michta  przygotował projekty sztandarów także w wersji elektronicznej.

Następnie Przewodniczący Rady zamknął dyskusję w powyższym temacie i ogłosił 10 minutową przerwę w obradach.

Po zakończeniu przerwy radni wznowili obrady .

Ad.5.

            W punkcie tym głos zabrała Pani E. Wójcik – Kierownik Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Seceminie. Przedstawiła informację o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Secemin , w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
w roku szkolnym 2012/2013. Informacja w tym temacie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady poprosił o wypowiedzi przewodniczących komisji które na swych posiedzeniach analizowały  temat oświaty związany z dzisiejszym punktem obrad .

Pan K. Krzyżanowski – poinformował, że 21 października br. odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej na temat wyników egzaminów w szkołach oraz finansowania oświaty. Następnie przedstawił wnioski z posiedzenia tej komisji, a mianowicie:

  1. Wydatki przeznaczone na poszczególne szkoły mieszczą się w ramach ustalonego budżetu. Największe środki pochłaniają wynagrodzenia za pracę i w związku z tym, ograniczone są wydatki na cele dydaktyczne. W stosunku do celowości i sposobu prowadzenia polityki finansowej komisja nie wnosi uwag.
  2. Pogorszenie wyników nauczania w roku szkolnym 2012/2013 w Gimnazjum w Seceminie jest pochodną wielu czynników- łączenie klas, rozbudowany program- nie sprzyjają kształceniu dzieci z problemami przyswajania wiedzy. Zwiększona ilość takich dzieci w danym roczniku oraz brak zainteresowania ze strony rodziców powoduje obniżenie średniej oceny.

Zwrócił też uwagę na wysokość wydatków na 1 ucznia w szkole w Psarach i jej filii w Kuczkowie oraz na wielkość subwencji oświatowej.

Pytał czy jesteśmy w stanie utrzymać szkołę w Psarach i w Kuczkowie. Uważa, że jeżeli ktoś się upiera, aby utrzymać szkołę w Kuczkowie to może to spowodować likwidację szkoły w Psarach Brak decyzji w tym temacie może spowodować likwidację jednej i drugiej placówki.

Pani E. Walasek poinformowała, że Komisji Oświaty Promocji Gminy , Kultury, Sportu i Spraw Społecznych odbyła wspólne posiedzenie z Komisją Rewizyjną na temat oświaty. Dyskusja była owocna.

W związku z obniżeniem poziomu prac egzaminacyjnych uczniów kl. VI szkoły podstawowej i kl. III Gimnazjum komisja oświaty wypracowała następujące wnioski:

- przygotowanie przez dyrektorów szkół programów naprawczych konsultowanych z Radą Rodziców w celu uzyskania lepszych wyników.

Komisja wróciła do realizacji wniosków z poprzednich posiedzeń i stwierdziła, że wniosek dotyczący rozdzielności nauczania przedmiotów wiodących w SP Psary i SP Żelisławice nie został uwzględniony przez Wójta w związku z czym Komisja ponawia wniosek o rozdzielenie nauczania przedmiotów wiodących w kl. IV – VI w celu umożliwienia zrealizowania materiału programowego, bo w poprzednich latach nie był w pełni zrealizowany.

W temacie istnienia szkół  w Psarach i w Kuczkowie, myśli, że obie szkoły mają rację bytu. Szkoła to nie fabryka dochodowa przynosząca zyski. Zawsze się do szkół dopłacało. Szkoła jest ośrodkiem kultury na wsi. Zwróciła uwagę, że w Kuczkowie jest dużo małych dzieci, a Pan Krzysztofik nie budował szkoły i nie powinien jej zamykać, bo to są też miejsca pracy dla wielu osób którym pieniądze są potrzebne na utrzymanie rodziny. Nie podobało jej się na posiedzeniu komisji pytanie Pana K. Krzyżanowskiego ilu nauczycieli zwolni dyrektor. Uważa, że są to miejsca pracy i takie pytanie nie powinno być zadane.

Pan Przewodniczący Rady – zwrócił uwagę, że dyskusja ma dotyczyć tego co zrobić, aby poprawić istniejącą sytuację w oświacie, a likwidacja szkół nie jest tematem dzisiejszej sesji.

Pan M. Leśniak – jego zdaniem należy rozmawiać na tematy oświatowe i poruszać problemy z nią związane. Dążąc do ich rozwiązania należy wyważyć podejmowane decyzje, z jednej strony nie krzywdząc nauczycieli i dzieci, a z drugiej brać pod uwagę możliwości finansowe. Uważa, że nie trzeba się obrażać tylko trzeba dyskutować. Dyrektor  szkoły chce być dobry dla nauczycieli, a on jako radny chce być dobry dla gminy i zabiegać o budżet gminy. Trzeba na te tematy rozmawiać, bo w końcu nie będzie gminę stać na inwestycje, które mogą być realizowane z różnych programów ale przy współudziale środków finansowych gminy. Dobrze, że Pan Wójt zabiega o środki
z zewnątrz i realizuje pewne zadania. Dotacja z budżetu gminy do oświaty jest dosyć duża i jeżeli nie będziemy rozmawiać jak rozwiązać ten problem, to będziemy brnąć dalej przez kolejne lata. Zastanawia to, czy szkoła w Kuczkowie z 22 dziećmi powinna istnieć, uważa, że lepiej dać te dzieci do szkoły w Psarach i funkcjonowały by tylko 3 szkoły i koszty utrzymania byłyby mniejsze.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Pan K. Marek – powiedział, że nie jest zadowolony z poziomu nauczania. Zwrócił uwagę, że przewodnicząca komisji mówiła na posiedzeniu , że dzieci w kl. III – IV nie umieją czytać i pisać. Jako Komisja Oświaty powinni się domagać, aby były lepsze wyniki nauczania. Apelował do dyrektorów szkół, aby dołożyli wszelkich starań, by poziom nauczania był lepszy i nie było skoków w wynikach egzaminów w poszczególnych latach. Powiedział, że przysłuchiwał się debacie dotyczącej oświaty i proponowanego referendum. Jeden z tematów dotyczył właśnie małych szkół
i wypowiadano się, aby nie likwidować takich szkół . W związku z czym, proponował aby wstrzymać się jeszcze z podejmowaniem decyzji w sprawie szkół  i poczekać na decyzje rządowe
w tym temacie.

Pan K. Krzyżanowski – odniósł się do wypowiedzi Pan E. Walasek. Zaznaczył, że nic nie mówił na posiedzeniu komisji o zwalnianiu nauczycieli, mówił tylko o istniejącym problemie w oświacie.

Pani E. Walasek – wyjaśniła Panu K. Markowi, że mówiąc iż dzieci nie umieją pisać i czytać miała na uwadze dzieci, które prowadzone są programem specjalnym i one obniżają wyniki nauczania,
a nie że wszystkie dzieci nie umieją.

Pan B. Wcisło zwrócił się do Pani Kierownik GZEAS, aby przygotowała informację dotyczącą kosztów utrzymania poszczególnych szkół odliczając koszty dowozu uczniów i koszty utrzymania przedszkola.

Pan Przewodniczący Rady – powiedział, że na dzisiejszej sesji nie będą podjęte żadne decyzje, ale należy zastanowić się, co zrobić aby były lepsze wyniki i mniejsze koszty. Na to ma wpływ wiele czynników. Zastanawia się czy te czynniki występują tylko w naszej gminie, czy również w innych gminach. Zachęcał do dyskusji i wypracowania wniosków, które pomogą osiągnąć lepsze wyniki edukacyjne.

Pan S. Sobala – powiedział, że chyba nie ma w Polsce szkoły samofinansującej się. Myśli, że tam gdzie jest mało uczniów, wyniki nauczania są lepsze. Należy zastanowić się co jest ważniejsze, dzieci czy inwestycje? Wiadomo, że koszty utrzymania szkoły w Psarach i Kuczkowie są większe, ale likwidując te placówki zwiększą się koszty dowozu, opieki. Uważa, że dobro dziecka jest inwestycją nadrzędną i to trzeba brać pod uwagę.

Pan Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że dla innych są ważne też inne aspekty, np. dla tych co nie mają dzieci ważna jest droga, dla innych jakaś inna inwestycja. Jeżeli jest mało w budżecie, trzeba wybierać i po to jest to gremium i zbiera się, aby wybrać najlepsze rozwiązania, kierując się przy tym faktami i wnioskami z dyskusji, a nie obrażaniem się i złośliwościami.

Pan Wójt – powiedział, że przysłuchiwał się dyskusji na posiedzeniach komisji i dzisiaj na sesji. Podkreślił, że wszyscy odpowiadają: radni, samorząd i dyrektorzy szkół za racjonalne wydawanie grosza publicznego. Poruszył temat wielkości subwencji oświatowej.

Zwrócił uwagę, że mała liczba uczniów w oddziale podraża koszty utrzymania szkoły. Ponadto
w większości w naszej gminie zatrudnieni są nauczyciele dyplomowani, którzy mają najwyższe wynagrodzenia. Ze względu na małą liczbę oddziałów nauczyciele  nie mają nadgodzin, a w większości pracują w niepełnym wymiarze, w związku z czym należy im wypłacić dodatki wyrównawcze. Tylko za 2012 rok była to kwota 306 tys. zł. Gdyby mieli nadgodziny to nie trzeba byłoby wypłacać im wynagrodzenia dodatkowego. Zwiększenie liczby godzin dla nauczyciela wiąże się ze zmniejszeniem zatrudnienia  i kto ma to zrobić – wójt czy dyrektor ? Przecież to są kompetencje dyrektora. Jeżeli maleje liczba uczniów, maleje także subwencja oświatowa, a rosną wydatki. Podkreślił, że nie jest za likwidacją szkół ale za zmianą formuły funkcjonowania niektórych małych szkół, wówczas zmieniłyby się zasady finansowania oświaty, bo nie obowiązywałaby Karta Nauczyciela. Uważa, że w sytuacji gdy trzeba podjąć decyzję, brak decyzji jest najgorszą decyzją. Zwrócił uwagę, że z dyskusji na dzisiejszej sesji nie wynikły żadne konkretne wnioski. Oczekiwał wskazania kierunków działania w temacie oświaty. Nadmienił , że jeżeli szkoła w Kuczkowie lub w Psarach w dalszym ciągu będzie funkcjonowała w takiej formule jak obecnie, to nie znaczy, że mieszkańcy ograniczą się w żądaniu realizacji innych zadań z zakresu infrastruktury komunalnej. Zadłużenie gminy zmniejszyło się od początku kadencji o 1 300 tys. zł ale nadal gmina jest zadłużona. Jeżeli nie podjęte zostaną działania, w przyszłości gmina nie będzie miała wolnych środków- jako wkład własny- na inwestycje, które mogłyby być realizowane w ramach różnych programów. Nie ulega wątpliwości, że istniejący stan w oświacie spowoduje, że będziemy dryfować. Jeżeli zaoszczędzimy, będziemy mieli możliwość ubiegania się o dotacje na inwestycje z zewnątrz, bo będziemy mieli środki na współfinansowanie. Apelował do radnych, że należy wyjść poza ramy swojej miejscowości, swojej szkoły i spojrzeć na potrzeby całej gminy. 

Pan Wójt zwrócił uwagę, że w dziedzinie kultury nie ma w gminie nic poza biblioteką. W związku z czym, podjął działania w celu adaptacji pomieszczeń w ośrodku zdrowia na potrzeby Gminnego Centrum Kultury. Na to zadanie jest możliwość pozyskania środków z zewnątrz i korzysta z tej okazji. Jednak potrzebne będą środki na zatrudnienie instruktorów  w tej placówce aby, coś
w kulturze w naszej gminie się działo. Ale czy będzie nas na to stać? Nadmienił, że zabrał głos
 z troski o przyszłość młodzieży i rozwój gminy w tych obszarach gdzie są zapóźnienia.

Pan K. Marek – powiedział , że z Panem Wójtem mają różne spojrzenia, ponieważ Pan Wójt zawsze zaczyna rozmowę od 2 punktu - efektywności wydawania pieniędzy, a nie od punktu 1 – celowości wydatkowania. Jego zdaniem dyskusja powinna być rozpoczęta pkt. 1- od celowości wydatkowania pieniędzy w punkcie  2- o efektywności, a w punkcie 3 jaki jest efekt wydania pieniędzy i osiągnięty cel.

Gdyby miał zlikwidować szkołę w zamian za wyczyszczenie fosy to by się zastanowił co jest ważniejsze. Czy wyczyścić rów czy zostawić szkołę. Wybrałby szkołę. Jest otwarty na dyskusję.

Wójt odpowiedział, że nie powinno się stawiać takiej alternatywy bo jej nie ma. W gminie Secemin będą szkoły i będą realizowane inne zadania, jak budowa dróg czy czyszczenie fosy, która była przez kilkadziesiąt lat szambem dla osiedla POM-u i należy usprawniać działanie szkół, w których koszt w przeliczeniu na jednego ucznia jest rekordowo wysoki.

Pani E. Turczyn – uważa, że likwidując szkołę zwiększy się liczba uczniów do dowozu. Obecnie dzieci wyjeżdżają rano wcześnie i późno wracają , a gdy będzie jeszcze więcej dzieci do odwozu to czas ten się jeszcze wydłuży.

Pan Wójt – wyjaśnił Pani E. Turczyn, że on nie mówił o likwidacji szkoły. Poinformował,
 o zadaniach realizowanych przez gminę w ramach różnych programów. Podkreślił, że należy zdecydować się w co więcej inwestować, bo i na oświatę i  na zadania inwestycyjne, i trzeba zachować rozsądne proporcje.

Pani Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że rewitalizacja fosy była bardzo potrzebna, ponieważ uporządkowanie istniejącego tam stanu uchroni nas przed karami wynikającymi z ustawy
 o ochronie środowiska.

Pan Przewodniczący – wyjaśnił, że intencją dzisiejszej sesji nie była dyskusja nad likwidacją szkół, ale oświata ma duży wpływ na budżet gminy. Jakie decyzje podejmie rada , to wójt je będzie realizował. Przypomniał, że gdy był na jednej z wcześniejszych sesji temat oświaty, to ten punkt został zdjęty z porządku obrad, a w kuluarach słyszał, że szkoła może za 2 lata sama się zlikwiduje bo nie będzie uczniów, a teraz znów mówi się coś innego.

Innych głosów w tym temacie nie zabierano.

Ad.6.

            Pan Przewodniczący poinformował, że dokonał analizy złożonych przez radnych oświadczeń majątkowych za 2012 r. i nie stwierdził nieprawidłowości. Oświadczenia złożyli wszyscy radni w ustawowym terminie. Oświadczenia radnych przesłane zostały do Urzędu Skarbowego we Włoszczowie. Urząd Skarbowy też nie wniósł uwag do w/w oświadczeń., o czym poinformował w nadesłanym piśmie.

Następnie Pan Wójt poinformował, że wszyscy kierownicy w Urzędzie Gminy Secemin, osoby upoważnione do podpisywania decyzji w jego imieniu  oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych złożyli oświadczenia majątkowe w terminie do 30 kwietnia br. zgodnie z art. 24h ust.3 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W/w oświadczenia majątkowe zostały poddane analizie pod względem prawidłowości jego sporządzenia. Oświadczenia złożono w dwóch egzemplarzach, z których po jednym egzemplarzu przesłano do naczelników właściwych urzędów skarbowych.

W wyniku analizy dokonanej przez urzędy skarbowe, poprzez porównanie treści analizowanych oświadczeń z danymi będącymi w posiadaniu organów podatkowych dotyczących składników majątkowych nie stwierdzono niezgodności oraz sprzeczności w analizowanych dokumentach.

Następnie Przewodniczący Radu ogłosił 5 minutową przerwę w obradach.

Po przerwie obrady zostały wznowione.

Głos zabrał Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski. Poinformował o realizacji zadań na terenie gminy Secemin, a mianowicie:

- wykonano chodnik przy drodze powiatowej w Żelisławicach;

- wykonano drogę od Kuczkowa w kierunku Koniecpola do granicy z województwem śląskim;

- w toku realizacji jest wykonanie projektu remontu drogi Secemin – Żelisławice;

- wykonane zostały przepusty w rejonie Kuczkowa i Żelisławic;

- wyczyszczono rowy przy drodze powiatowej w Seceminie.

Oczekuje deklaracji ze strony gminy w kwestii dofinansowania zadań powiatowych realizowanych w naszej gminie w przyszłym roku.

Przedstawił też zasady finansowania służby zdrowia

Podziękował sołtysom z naszej gminy za udział w I Zjeździe Sołtysów zorganizowanym we Włoszczowie.

Poinformował także o zadaniach realizowanych  przez Powiat na terenie Włoszczowy.

Następnie przystąpiono do dyskusji:

Pan B. Wcisło – sugerował aby starostwo dla poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu drogi powiatowej z drogą wojewódzką  w Psarach wykupiło budynek zlokalizowany przy tym skrzyżowaniu.

Pani T. Kopanicka – zwróciła się do Pana Starosty o rozważenie możliwości ograniczenia prędkości na drodze wojewódzkiej w Psarach.

Pani E. Bartyzel – pytała w jakim celu prowadzone są pomiary nieruchomości zabudowanych, czy to do celów podatkowych?

Pan R. Śliwiński – poinformował, że w Bichniowie przy drodze powiatowej na odcinku ok. 700 m nie ma oświetlenia ulicznego. Prosił o uwzględnienie tego zadania w budżecie gminy i powiatu.

Pan K. Marek – zwrócił się do Pana Starosty, aby zarządca drogi ustawił znaki drogowe w Woli Kuczkowskiej  przy dwóch zakrętach i znak „uwaga na zwierzynę leśną”.

Pan D. Grzesik – podziękował Panu Staroście za wykonany chodnik i sugerował aby w przyszłym roku wykonać brakujący odcinek chodnika.

Zwrócił się też o utwardzenie drogi powiatowej od Czarncy przez Wymysłów do Żelisławic.

Pan J. Bartyzel – uważa, że na drodze od Czarncy w kierunku Żelisławic należy położyć asfalt.

Wskazał  na potrzebę usunięcia nieczynnego toru kolejowego w Żelisławicach  do Zakładu PREFABET oraz uzupełnienie nawierzchni drogi w tym miejscu oraz przy szlabanie na przejeździe kolejowym. Prosił Starostę o interwencję w tych sprawach w PKP lub u wykonawcy przebudowy torów- Firmy Skanska

Zwracał się o wykonanie brakującego odcinka chodnika od Min do drogi wojewódzkiej. Prosił też
o zwrócenie uwagi w jakim stanie została pozostawiona zatoczka po byłym przystanku i podjęcie działań w tym temacie. Prosił o przyjrzenie się drodze przez Miny, bo zaczyna się sypać.

Do poruszonych powyżej zagadnień odniósł się Pan Starosta. Wyjaśnił, że:

- nie jest zainteresowany wykupem budynku przy skrzyżowaniu dróg w Psarach. Proponował aby zrobiła to Wspólnota Leśna w Psarach.

- wystąpi do odpowiednich instytucji w sprawie ograniczenia prędkości w Psarach;

- rozezna temat możliwości wykonania oświetlenia w Bichniowie;

- znaki drogowe w Woli Kuczkowskiej będą wstawione;

- droga od Czarncy w kierunku Żelisławic może być wyrównana tłuczniem, nie wie czy w tym , czy w przyszłym roku będzie to zrobione;

- temat dotyczący przejazdu kolejowego i usunięcia nieczynnego toru zostanie podjęty ale nie należy oczekiwać szybkich efektów;

- zainteresuje się stanem drogi w Minach;

- zdiagnozuje temat dokończenia chodnika w Minach i odpowie;

- pomiary geodezyjne w terenie  prowadzone są w celu aktualizacji dokumentacji geodezyjnej.

Ad.7.

            W punkcie tym głos zabrała Pani T. Sztuka – Skarbnik Gminy. Poinformowała obecnych
 o wprowadzonych w okresie między sesjami  Zarządzeniem Wójta zmianach w budżecie gminy na 2013 r.

Zwróciła  uwagę, że zmianie ulegnie przesłany radnym projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy, ponieważ wpłynęły jeszcze trzy decyzje Wojewody związane z wprowadzeniem zmian
w budżecie gminy. Następnie zapoznała obecnych z treścią tych decyzji. W dalszej części  przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r. uwzględniający zmiany wynikające z nadesłanych przez Wojewodę Świętokrzyskiego decyzji.

W wyniku wprowadzonych zmian zwiększą się dochody i wydatki budżetowe o kwotę 131 329,28 zł i ogólne dochody stanowić będą kwotę 15 485 230,06 zł , a wydatki 15 582 569,06 zł

Do przedstawionego projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2013 r.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było -0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r. została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXX/183/13  w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013 – 2019.

Do projektu tej uchwały nie zgłaszano uwag.

Przewodniczący Rady projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013 – 2019 poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było -0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013 – 2019 została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXX/184/13 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013 – 2019 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Pani E. Wójcik – Kierownik Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Seceminie przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne, dla których organem prowadzącym jest Gmina Secemin.

W uzasadnieniu wyjaśniła, że podjęcie tej uchwały jest zasadne, gdyż zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie oświaty, dotychczasowe uchwały regulujące sposób odpłatności w przedszkolach zachowują moc nie dłużej niż do 31 sierpnia 2014 r. Przedmiotowa uchwała określa niezbędne zmiany w zakresie odpłatności za świadczenia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze
 w przedszkolach. Z dniem 1 września br obligatoryjne opłaty pobierane od rodziców przez przedszkola za pobyt dziecka w czasie przekraczającym bezpłatne nauczanie i opiekę (5 godzin dziennie) nie mogą być wyższe niż 1 zł  za każdą godzinę.

Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłaszano. Następnie Przewodniczący Rady projekt tej uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” - 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne, dla których organem prowadzącym jest Gmina Secemin została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXX/185/13 w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne, dla których organem prowadzącym jest Gmina Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Wójt. Zgłosił autopoprawkę do przesłanego przed sesją radnym projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych  i transportu nieczystości ciekłych. Autopoprawka polega na dopisaniu w tytule i w § 1 projektu uchwały– wyrazu  „ niezamieszkałych” i aktualnie  brzmi: uchwała w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych i w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych  i transportu nieczystości ciekłych.

Wyraz ten dodano dla uściślenia i jasności faktu kogo ta uchwała dotyczy.

Następnie Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki przedstawił projekt uchwały
w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych i w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych  i transportu nieczystości ciekłych. W uzasadnieniu do uchwały poinformował, że wymienione w uchwale górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych oraz za odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych są maksymalnymi stawkami jakie mogą pobierać przedsiębiorcy prowadzący działalność w tym zakresie. Zmiana górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości, odbierania odpadów komunalnych właścicieli nieruchomości niezamieszkałych wynika ze zmiany opłaty za korzystanie ze środowiska podwyższenia płacy minimalnej oraz znacznego wzrostu cen paliw. W związku z powyższym
 w celu utrzymania dobrze zorganizowanego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

Pan Przewodniczący Rady dodał, że uchwała ta dotyczy między innymi właścicieli nieruchomości  na terenie których prowadzona jest działalność gospodarcza, np. sklep. Wówczas właściciel jako przedsiębiorca zawiera jedną umowę z firmą świadczącą usługi w zakresie odbioru odpadów oraz składa deklarację „śmieciową”  w urzędzie gminy jako właściciel nieruchomości.

Uwag do projektu w/w uchwały nie zgłaszano. Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych i w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych  i transportu nieczystości ciekłych.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów ”za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” - 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych
i w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych  i transportu nieczystości ciekłych została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXX/186/13 w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych i w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych  i transportu nieczystości ciekłych stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu Pan J. Krzyżanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację przebudowy drogi gminnej nr 375031T
w miejscowości Zagórcze o długości 600 mb.

W uzasadnieniu do uchwały wyjaśnił, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie zadania
w ramach Programu Wieloletniego pod nazwą Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność Rozwój” przewidzianego do realizacji w 2014 r. pod nazwą : „Przebudowa drogi gminnej nr 375031T w m. Zagórze o długości 600mb”. Obowiązkowym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie i przyznanie środków finansowych jest uchwała intencyjna organu stanowiącego o zagwarantowaniu środków na realizację  tego zadania.

Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano. Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów ”za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się”- 0. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację przebudowy drogi gminnej nr 375031T w miejscowości Zagórcze o długości 600 mb została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXX/187/13 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację przebudowy drogi gminnej nr 375031T w miejscowości Zagórcze o długości 600 mb stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.8.

            W punkcie tym głos zabrali :

Pan M. Leśniak – pytał kto jest odpowiedzialny za postawienie przystanku przy drodze wojewódzkiej 786.

Zwrócił też uwagę na konieczność ustawienia znaku drogowego „Uwaga na drogę
z pierwszeństwem przejazdu” przy drodze wojewódzkiej od strony Gabrielowa .

Pan Wójt wyjaśnił, że przystanek będzie postawiony przed oddaniem drogi do użytku.

Pani E. Walasek – przedstawiła wnioski z posiedzenia komisji oświaty w poprzednim miesiącu, a mianowicie:

- Przy zatoczce koło szkoły powinien być znak zakazu parkowania samochodów prywatnych;

- należy przyciąć gałęzie drzew przy drodze od apteki w kierunku Urzędu Gminy oraz
w Bichniowie w pobliżu przystanku;

- powtórnie komisja zwraca uwagę, na oznaczenie przystanku w Brzozowej;

- zakup nowego gimbusu, bo obecne funkcjonują już 13 i 18 lat.

Pan A. Rajca – pytał czy środki finansowe na szkolenia są już rozdysponowane?

W odpowiedzi Pan Sekretarz wyjaśnił, że Gmina przystąpiła do projektu w ramach którego przewidywane są szkolenia dla pracowników, środki do wykorzystania w ramach tego programu nie są przeznaczone na szkolenia dla rolników.

Pan Sekretarz poinformował o udziale naszej gminy w różnych programach w ramach których prowadzone są szkolenia.

Pani E. Bartyzel pytała czy coś wiadomo na temat demontażu ekranów dźwiękoszczelnych
w Marchocicach?

Pan Wójt wyjaśnił, że temat ten był już poruszany i 2 przęsła ekranu mają być zdemontowane. Jednak zmiany te należy uwzględnić w projekcie inwestycji i muszą uzyskać akceptację właściwej  komisji bezpieczeństwa. Wniosek w tej sprawie uzyskał wstępną akceptację.

Pan J. Bartyzel – wnioskował aby zarezerwować w budżecie gminy środki finansowe na pożyczki dla stowarzyszeń, które realizować będą zadania w ramach jakiegoś programu i muszą mieć wkład własny.

Zgłosił też wniosek aby naprawić drogę do przejazdu kolejowego.

Pytał czy pobierana jest opłata  od przewoźników za korzystanie z przystanków, bo należy zainteresować się tematem śmieci na przystankach.

Pani Skarbnik odpowiedziała, że zarezerwowanie środków finansowych jest tematem do załatwienia po przygotowaniu stosownych dokumentów ale nie na etapie projektu budżetu gminy.

Pan Wójt wyjaśnił, że naliczane są opłaty za korzystanie z przystanków, a przystanki  będą sprzątane przez pracowników interwencyjnych.

W sprawie remontu drogi do przejazdu kolejowego będzie zastanawiał się przy opracowywaniu projektu budżetu.

W dalszej części pan Wójt odniósł się do wniosków Komisji Oświaty:

- przystanek dla dzieci  w Brzozowie będzie oznaczony

- znak „zakaz parkowania”  na zatoczce koło szkoły jest przygotowany,

Ad.9.

            W punkcie tym głos zabrali:

Pan D. Grzesik – poinformował, że droga w Żelisławicach do „Przygonu”  została zniszczona przez firmę remontującą przejazd kolejowy w Żelisławicach, w związku z czym,  proponował przeprowadzenie rozmowy z kierownikiem tej firmy w sprawie remontu drogi.

W odpowiedzi na poruszony temat przez Pana D. Grzesika Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że droga do objazdu,  przekazana została firmie protokolarnie i odbiór tej drogi też będzie protokolarny. Jeżeli komisja stwierdzi, że droga została zniszczona to firma będzie musiała ją naprawić .

Pan J. Bartyzel – Zwrócił uwagę, że droga w Żelisławicach w kierunku dworca jest zniszczona - dużo pęknięć.

Pan R. Śliwiński –prosił o usunięcie drzewa zawieszonego na przewodach TP w Bichniowie.

Pan Wójt zaprosił mieszkańców do udziału w dniu 28.10 br. w uroczystym oddaniu do użytkowania inwestycji pod nazwą: „Zagospodarowanie kopca Fortalicji Szafrańców wraz z otoczeniem
 parkiem podworskim w Seceminie na cele dydaktyczne – sportowe i rekreacyjne."

Ad.10.

            W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym zamyka obrady XXX sesji Rady Gminy Secemin.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała                                                                                              Przewodniczący

 

 

 

Podmiot udostępniający:
Urząd Gminy Secemin
Informację wytworzył:
 
Informację wprowadził:
ug
Data wytworzenia:
 
Data publikacji:
2013-11-21
Data ostatniej zmiany:
2013-11-21