PROTOKÓŁ Nr XXXII/13

PROTOKÓŁ  Nr XXXII/13

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 20 grudnia 2013 roku

w sali narad Urzędu Gminy w Seceminie w godzinach od 10 00 do 12  15.

Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli: Pan Sławomir Krzysztofik - Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki, Pan Tomasz Gmitruk – radca prawny oraz radni Rady Gminy i sołtysi z terenu Gminy Secemin wg załączonych list obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15

Radnych obecnych na sesji – 14

Radnych nieobecnych – 1

Radni nieobecni:

  1. Marian Leśniak

Porządek obrad sesji:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  3. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie między sesjami.
  4. Podjęcie uchwał w sprawie:

- zmian budżetu gminy na 2013 r.;

      - uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
         i Narkomanii na rok 2014.

5. Uchwalenie budżetu gminy na 2014 rok:

     - odczytanie projektu uchwały budżetowej;

     - odczytanie opinii RIO w Kielcach;

     - przedstawienie opinii stałych komisji Rady Gminy;

     - stanowisko Wójta Gminy w sprawie opinii i złożonych wniosków;

     - dyskusja nad projektem budżetu;

      - głosowanie projektu uchwały budżetowej.

6. Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020.

7. Interpelacje i zapytania radnych.

8. Wolne wnioski i informacje.

9. Zamknięcie obrad XXXII sesji Rady Gminy.

  Streszczenie przebiegu obrad:

Ad.1.

            Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych i sołtysów. Następnie stwierdził, że listę obecności podpisało 14 radnych i tylu jest obecnych na sesji. Tak więc dzisiejsza sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał. Radny  Marian Leśniak usprawiedliwił swoją nieobecność na dzisiejszej sesji.

Następnie przedstawił porządek obrad dzisiejszej sesji. Zmian do porządku obrad nie zgłaszano

Ad.2.

            Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie bez uwag.

Ad.3.

            W punkcie tym Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:

-1.12.13 r. uczestniczył w uroczystościach związanych z 70 Rocznicą Pacyfikacji Bichniowa,

podziękował zarządowi miejscowej OSP, radzie sołeckiej, pracownikom urzędu gminy i szkole w Seceminie za duże zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości;

- 2.12.13r. spotkanie z wicedyrektorem z TAURON  S.A. w sprawie wymiany słupów oświetleniowych;

Odbiór techniczny drogi powiatowej Wola Czaryska – Ojsławice – odbiór negatywny i muszą być wykonane poprawki;

3.12.13r. spotkanie w Żelisławicach na PKP z udziałem Kierownika Referatu Gospodarki –
 J. Krzyżanowskiego, radnego J. Bartyzla i sołtysa D. Grzesika w sprawie postawienia wiaty przystankowej na peronie. Omówiono też sprawę naprawy drogi gminnej, która zniszczona została w związku ze skierowaniem na nią objazdu w okresie przebudowy przejazdu kolejowego.

W tym dniu odbyło się również spotkanie mające na celu ustalenie terminu i miejsca święta plonów w 2014 r.  Dożynki powiatowe w 2014 r. zorganizowane będą 24 sierpnia 2014 r. w Seceminie.

Odbyło się też posiedzenie Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie. Ośrodek zdrowia ma się dobrze.

- 4.12.13r. odbyło się posiedzenie Komisji Urbanistycznej dot. studium zagospodarowania przestrzennego gminy. Wpłynęło 127 wniosków od mieszkańców i firm . 60 wniosków uwzględniono, 47 wniosków uwzględniono częściowo, 20 wniosków nie uwzględniono.

- 5.12.13 r. podpisano umowę na publikację „Historia samorządu Gminy Secemin 1809 – 2013”.

  Odbyło się też spotkanie z Prezesem Stowarzyszenia im. Matki Teresy z Kalkuty –
L. Matysiakiem w sprawie funkcjonowania domu pomocy społecznej. W Woli Czarskiej w DPS jest 35 pensjonariuszy. Aktualnie w DPS w Drużykowie i Woli Czaryskiej pracują 23 osoby z gminy Secemin.

-6.12.13 r. Przewodniczący Rady Gminy R. Marciniak i Pani D. Stępniak Z-ca Kierownika Referatu Gospodarki uczestniczyli w konsultacjach projektu RPO w województwie świętokrzyskim na lata 2014 – 2020.

W tym dniu był odbiór techniczny drogi wojewódzkiej 795 w Seceminie ul. Kościuszki. Prace trwały 2 miesiące w 2013 r. Wartość całkowita 2 767 966 zł.  W 2012 r. przebudowano odcinek 276 m na kwotę 900 tys. zł , a w 2013 r. pozostały odcinek w kierunku Psar , łącznie 827m. Udział Gminy Secemin wyniósł kwotę 25 830 zł – zapłata za dokumentację projektową oraz załatwienie usunięcia słupów drewnianych należących do Telekomunikacji oraz wymianę i przesunięcie słupów energetycznych przez TAURON S.A. Inwestorem był Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich.

- 9.12.13 r. – posiedzenie Zarządu Lokalnej Grupy Rybackiej. Podpisano umowę na rewitalizację Secemina. Pozwolenie na budowę już jest. Trwają prace nad przygotowaniem przetargu.

- 10.12.13 r. uczestniczył w spotkaniu opłatkowym z nauczycielami emerytami  w Żelisławicach .

- 11.12.13r. odbył się w rynku we Włoszczowie medialny odbiór drogi  wojewódzkiej 786
z udziałem marszałków województwa świętokrzyskiego, dyrektora ŚZDW, wicewojewody, starosty, burmistrza, wójtów i mieszkańców.

- 12.12.13r. uczestniczył w spotkaniu szkoleniowym wójtów, burmistrzów i prezydentów miast województwa świętokrzyskiego zorganizowanym w Wymysłowie gm. Kije.

W Urzędzie Gminy odbyła się narada szkoleniowa organizowana przez Świętokrzyską Izbę Rolniczą oraz spotkanie  z organizacjami pozarządowymi z gminy Secemin. Spotkanie dla seniorów z Prezesem Stowarzyszenia na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych MOST
 i  Prezesem Anną Szelest dotyczące sytuacji seniorów obecnie i ich aktywizacja.

-13.12.13 r. uczestniczył w posiedzeniu Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych Rady Gminy w sprawie utworzenia spółdzielni socjalnej.

- 16.12.13r. GOPS wspólnie z Urzędem Gminy zorganizował wigilię środowiskową dla osób samotnych. Uczniowie ze szkoły w Żelisławicach przedstawili „Jasełka” . W PCKR we Włoszczowie odbył się koncert świąteczny  na którym wręczane były nagrody starosty  w dziedzinie kultury i sportu.

Pan Sekretarz uczestniczył w spotkaniu koordynatorów projektu Świętokrzyscy Liderzy Administracji  zorganizowanym w Kielcach – którego tematem była koordynacja działań w 2014 r.

- 17.12.13 r. uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Gminnego OSP zorganizowanym w domu strażaka w Seceminie;

W szkole w Kuczkowie zorganizowano wigilię połączoną z jasełkami w wykonaniu uczniów ze szkoły w Psarach i Kuczkowie.

-18.12.13r. jasełka w przedszkolu w Seceminie – występ rodziców – to już 3 spektakl przygotowany przez rodziców.

Uczestniczył w spotkaniu wigilijnym w Gminnej Bibliotece Publicznej w Seceminie z udziałem członków Dyskusyjnego Klubu Książki.

- 19.12.13r. – oddano do użytku drogę powiatową Wola Czaryska – Ojsławice.

Uczestniczył w spotkaniu wigilijnym w szkole w Seceminie i Komendzie Powiatowej Policji we Włoszczowie.

Pan Wójt poinformował, że aktualnie trwają prace modernizacyjne oświetlenia ulicznego. Do końca roku będzie wykonany montaż dodatkowych lamp oświetleniowych: Czaryż, Wola Czaryska, Bichniów i Psary.

Realizacja uchwał śmieciowych przebiega bez zakłóceń i zgodnie z harmonogramem. Problemem są zaległości w opłatach, na dzień dzisiejszy mieszkańcy zalegają łącznie na kwotę 15 417 zł , na dzień 12 grudnia br  stan ściągalności wynosił 82%. Podjęto działania, pracownicy wyszli w teren i zaległości zmalały. Ściągalność na dzień dzisiejszy wynosi  86%. Są miejscowości jak Żelisławiczki, Czaryż, Brzozowa gdzie tylko kilka gospodarstw 2-3  nie zapłaciły. Widać tu duże zaangażowanie sołtysów. Jednym z ostatnich zadań realizowanym z funduszu sołeckiego będzie jutro montowany plac zabaw (urządzenia) w Kuczkowie.

Na bieżąco wdraża się program e-świętokrzyskie – dostawa komputerów i oprogramowania.

Pan Wójt poinformował o wydanych w okresie między sesjami zarządzeniach, a mianowicie:

- w sprawie określenia zasad ubiegania się o zakwalifikowanie do udziału w Programie usuwania azbestu z terenu gminy Secemin.

W sprawie ogłoszenia konkursu na „Najładniejszy wystrój świąteczny na terenie Gminy Secemin
w 2013 r.”

- w sprawie powołania Komisji Likwidacyjnej w Urzędzie Gminy Secemin.

 Do powyższej informacji nie zgłaszano uwag.

Ad.4.

            W punkcie tym Pani Skarbnik poinformowała, że plan dochodów i wydatków w projekcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r. nie zmienia się. Proponowana zmiana polega na przeniesieniu środków pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami. Poinformowała o konieczności wprowadzenia dodatkowych zmian w dziale oświata i opieka społeczna. Zwróciła uwagę, że wszystkie uchwały podejmowane przez Radę Gminy w bieżącym roku w sprawie zmian budżetu gminy były zgodne z prawem. Podkreśliła, że nie ma obaw, że budżet zamknie się złym wynikiem finansowym.  Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r.

Do projektu uchwały nie zgłaszano żadnych uwag. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było 14, głosów „przeciw” – 0,  głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r. została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXII/195/13 w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Sekretarz Gminy. Omówił projekt Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na 2014 r. Zaznaczył, że w Programie ujęte są prawie te same zadania co w 2013 roku. Są to zadania określone przez PARPA. Przypomniał, że radni zwracali uwagę, kiedy było przedstawiane sprawozdanie z realizacji GPRPA i N za poprzedni rok, aby środki na realizację programu wykorzystywane były w danym roku w całości, takie też podjęto w bieżącym roku działania. Pan Sekretarz zwrócił uwagę, że w 2014 r. będą mniejsze wpływy z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, ponieważ likwidacji uległo kilka punktów sprzedaży napojów alkoholowych, w związku z czym będzie mniej środków na realizację programu. Przeniesienie dyskoteki z Bichniowa spowodowało zmniejszenie wpływów do budżetu gminy i dla straży, ale nie ubolewamy nad tym, bo zmniejszy się spożycie alkoholu i mieszkańcy Bichniowa mają spokój.

Poinformował, że do preliminarza wydatków należy wprowadzić autopoprawkę polegającą na tym, że w zadaniu 1 poz. 1i poz. 3  zmniejsza się kwoty o 1 tys. zł i ogólne wydatki planowane będą na 63 tys. zł , a nie 65 tys. zł jak było zapisane w przesłanym radnym  projekcie załącznika nr 2 do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na 2014 r. Zmiana ta spowodowana jest tym, że ulegnie likwidacji kolejny punkt sprzedaży napojów alkoholowych. Ogólna kwota wydatków 63 tys. zł będzie zgodna z kwotą ujętą w budżecie gminy na 2014 r. na realizację programu rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii.

Prosił o przyjęcie przedstawionej autopoprawki.

Uwag w tym temacie nie zgłaszano. Następnie Pan Sekretarz przedstawił projekt uchwały
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na rok 2014.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na rok 2014 została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXII/196/13 w  sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki
 i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na rok 2014 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.5.

            W punkcie tym głos zabrała Pani Skarbnik. Przypomniała, że projekt budżetu gminy na 2014r. analizowany był przez wszystkie stałe komisje rady gminy. Następnie omówiła przygotowany projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Secemin na 2014 r.. Zwróciła uwagę, na planowane w przyszłym roku inwestycje  oraz zadania realizowane w ramach funduszu sołeckiego. Poinformowała, że do uchwały budżetowej nie będzie dołączany załącznik nr 12, przesłany radnym w materiałach, gdyż takie jest stanowisko RIO w Kielcach.

Do przedstawionego projektu uchwały budżetowej nie zgłaszano pytań.

Zabierając głos Przewodniczący Rady podkreślił, że duże doświadczenie zawodowe Pani Skarbnik pomogło w przygotowaniu budżetu gminy na przyszły rok. Następnie Pani Skarbnik przedstawiła Uchwałę Nr 94/2013 IV Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie opinii o projekcie budżetu Gminy Secemin na 2014 r. z której wynika , że projekt budżetu został zaopiniowany pozytywnie. Powyższa uchwała stanowi załącznik do protokołu.

Pani Skarbnik przedstawiła też Uchwałę Nr 91/2013 IV Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 21 listopada 2013 r. w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetu planowanego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Secemin na 2014 r.

Z treści tej uchwały wynika, że Gmina Secemin ma możliwość sfinansowania deficytu zaplanowanego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Secemin na 2014 r.

W dalszej części tego punktu głos zabrali przewodniczący stałych komisji Rady Gminy. W imieniu komisji wyrazili opinię o budżecie gminy na 2014r.

Pan T. Bąk powiedział, że Komisja Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych analizowała na posiedzeniu przedstawiony projekt budżetu. Komisja miała kilka wątpliwości ale Pani Skarbnik wszystko wyjaśniła. Po przedyskutowaniu Komisja akceptuje w całości przedstawiony budżet na 2014 r.

Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała budżet gminy na 2014 r.

Pan B. Wcisło – poinformował, że Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska po wnikliwej analizie budżetu na 2014 r. w części rolnictwo i ochrona środowiska nie wnosi uwag .

Pani E. Walasek – poinformowała, że Komisji Oświaty, Promocji Gminy, Kultury, Sportu
i Spraw Społecznych nie wniosła zmian i pozytywnie zaopiniowała budżet gminy na 2014r.

W imieniu Komisji Finansów i Infrastruktury Pani E. Walasek poinformowała, że komisja ta przychyla się do przedstawionego budżetu na 2014 r. i nie wnosi żadnych zastrzeżeń.

Następnie głos zabrał Pan Wójt – powiedział, że to już czwarty budżet uchwalany w tej kadencji. Uważa, że w tym roku współpraca pomiędzy wójtem, komisjami i skarbnikiem  w zakresie uchwalenia  budżetu była bardzo dobra. Dopracowano się lepszej komunikacji i współpracy. Myśli, że na poprawę relacji miała wpływ realizacja zadań w ramach funduszu sołeckiego. Mieszkańcy decydowali o wyborze zadań  i jest to odpowiedzialność społeczna za wydatkowanie środków publicznych. Pan Wójt dodał, że bieżący rok był rokiem dobrym. Istotą działań były głównie inwestycje drogowe, uporządkowano też teren parku i fosy.

Pan Wójt podziękował Pani Skarbnik za przygotowaniu budżetu na 2014 r. oraz komisjom za zrozumienie i akceptację opracowanego projektu budżetu gminy.

Poinformował, że subwencja dla gminy została zmniejszona o ok. 350 tys. zł  i jest to znacząca kwota dla naszej gminy. Zdaje sobie sprawę, że ten budżet nie zaspokoi wszystkich potrzeb w zakresie opieki społecznej, kultury i oświaty. W budżecie ujęte zostały zadania najważniejsze. Zwrócił uwagę, że nie możemy realizować zadań inwestycyjnych we własnym zakresie w dziedzinie infrastruktury,  bo nie mamy na tyle własnych środków. Wobec tego trzeba tak konstruować budżet, aby mieć możliwość pozyskania środków na te inwestycje z zewnątrz. Pan Wójt zwrócił też uwagę na malejące wpływy z tytułu podatków. W związku z powyższym należy oszczędnie gospodarować środkami. Zaznaczył, że wydatki majątkowe mają to do siebie, że wykonane inwestycje służą wiele lat. Szczególną wartością tego budżetu jest to, że wydatki majątkowe (inwestycyjne) przekraczają kwotę 6 milionów zł.

Podziękował serdecznie za pracę nad budżetem, uwagi i podpowiedzi. Myśli, że jest to budżet optymalny na miarę możliwości.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad przedstawionym budżetem gminy na 2014r.

W dyskusji głosów nie zabierano. Zatem Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Secemin na 2014r.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się”- 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Secemin na 2014 rok została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXII/197/13 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Secemin na 2014 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy.

Po przerwie wznowiono obrady.

Ad. 6.

            W punkcie tym Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020.

Przedstawiła Uchwałę Nr 95/2013 IV Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie opinii o projekcie uchwały o Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Secemin na lata 2014 – 2020.

Uchwała ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Zwróciła uwagę na konieczność wprowadzenia zmiany w zapisie § 5 uchwały który po zmianie będzie miał  brzmienie: „ Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.”

Do projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020 nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem w/w uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 1.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020 została przyjęta większością głosów.

Uchwała Nr XXXII/198/13 w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.7.

            W punkcie tym głos zabrali:

Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że dla niego o pracy rady i komisji świadczą wypracowane wnioski. Ze względu na to, że nie są czytane na sesji umykają uwadze, a powinny być przekazane do publicznej wiadomości. Wnioski mogą pomóc w rozpatrzeniu wielu spraw. On na posiedzenia Komisji Rewizyjnej zaprasza Pana Wójta , który zapoznaje się z wypracowanymi wnioskami. Prosił radnych o wyrażenie opinii , jak powinien być w przyszłości rozwiązany temat postępowania z wnioskami komisji.

Pan B. Wcisło – uważa, że na radzie powinny być przedyskutowane ważne wnioski. Pan Wójt ma wgląd we wnioski komisji i jeżeli uważa, że za stosowne to wprowadza je na sesji. Nie wie czy podawać do publicznej wiadomości to co nigdy nie będzie zrealizowane. Niektóre wnioski komisji są już zrealizowane zanim jest sesja, więc po co o nich jeszcze raz mówić.

Pani T. Kopanicka – powiedziała, że przeczytanie na forum rady wniosków komisji umożliwi sołtysom zapoznanie się i rozeznanie spraw jakimi zajmuje się komisja.

Pan K. Krzyżanowski powiedział, że posiedzenia komisji i ich wnioski powinny być jawne.

Pani E. Walasek – zwróciła uwagę, że wnioski komisji przedstawiane na sesji umieszczane są w protokołach z sesji zamieszanych na stronie internetowej.

Pan Przewodniczący Rady – zwrócił uwagę, że praca rady jest jawna. Jego zdaniem wnioski wypracowane przez jedną komisję nie muszą być zaakceptowane przez radę. Jeżeli przewodniczący komisji widzi potrzebę przedstawienia wniosku komisji na sesji to go przedstawia lub zgłasza przewodniczącemu rady i  jeżeli jest to bardzo ważny temat to zostanie wprowadzony do porządku obrad sesji. Jeżeli rada uzna za stosowne to można wprowadzić sprawozdania z działalności komisji do porządku obrad .

Pan B. Wcisło – zwrócił uwagę, że w posiedzeniach komisji biorą udział kierownicy referatów i wyjaśniają na bieżąco jeżeli są jakieś niejasności. Kierownicy zapoznają się z wnioskami na posiedzeniu komisji i je realizują, więc po co mówić o tych wnioskach jeszcze raz na sesji skoro są już zrealizowane.

Przewodniczący Rady zapoznał obecnych z treścią pisma  Starostwa Powiatowego we Włoszczowie – odpowiedzi na wnioski Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych  dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach powiatowych na terenie naszej gminy. Wniosek komisji w sprawie zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu w Czaryżu komisja ds. organizacji ruchu zaopiniowała negatywnie. Wniosek w sprawie zabezpieczenia barierkami skrzyżowania przy DPS w Woli Czaryskiej – komisja postanowiła zaopiniować negatywnie. Wniosek w sprawie wycinki krzewów i drzew przydrożnych na odcinku drogi Czaryż- Bałków komisja ds. organizacji ruchu drogowego zaopiniowała pozytywnie. 

Dodatkowych wyjaśnień w powyższym temacie udzielił Pan Wójt.

Pan Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych o wyrażenie stanowiska w sprawie przedstawiania wniosków komisji.

Radni opowiedzieli się aby zostało tak jak jest.

Podsumowując ten temat Przewodniczący Rady  powiedział, że ważne wnioski  będą przedstawiane na sesji, a bardzo ważne włączone zostaną jako punkt porządku obrad sesji.

Ad. 8.

            W punkcie tym głos zabrali:

- Pani E. Turczyn – podziękowała Panu Wójtowi i Staroście Włoszczowskiemu za poparcie potrzeby remontu drogi do Krzepina.

Pani T. Kopanicka – powiedziała, aby firmy odbierające śmieci wielkogabarytowe dostosowały się do ustalonych godzin odbioru, a nie jak ostatnio wyznaczyli inną godzinę odbioru a przyjechali dużo wcześniej i nic nie zabrali, bo mieszkańcy nie zdążyli wystawić.

Pan Przewodniczący Rady – również zwrócił uwagę, że w ulotkach pisze się, aby śmieci wystawiać do godz. 7, a zabrane były dopiero o 20-tej.  W międzyczasie śmieci rozwalane są przez psy i trzeba je kilka razy sprzątać, aby był porządek. Dobrze byłoby, aby uściślone były bardziej godziny odbioru śmieci, np. w Seceminie określone godziny na poszczególne ulice.

Pan J. Bartyzel pytał czy ustalona jest już do realizacji długość chodnika.

Pan Wójt odpowiedział, że tak, planuje się wykonać go do przejazdu.

Pan J. Bartyzel – uważa, że ok. 30 m chodnika trzeba będzie jeszcze dołożyć i położyć chodnik k/ przystanku. Prosił o włączenie  do projektu  jeszcze ok. 50 m chodnika.

Pani E. Walasek – pytała czy Cegielnia brana jest pod uwagę przy planowaniu  budowy wodociągu.

Pan Wójt – wyjaśnił, że o temacie zgłoszonym przez Pana J. Bartyzla poinformuje Starostę Włoszczowskiego.

Na pytanie Pani Walasek odpowiedział, że w 2014 r. planowana jest  budowa wodociągu
w Zakrzowie, Wałkonowach Górnych i Lipinach. Cegielnia nie jest w przyszłym roku brana pod uwagę. Myślimy nad tym, aby przygotować dokumentację pod kanalizację Psar, Żelisławic i Żelisławiczek.

Pan R. Śliwiński – podziękował radnym i sołtysom za udział w uroczystościach 70 rocznicy Pacyfikacji  Bichniowa, które odbyły się 1 grudnia br.

Pan K. Krzyżanowski – poinformował, że w związku ze zgłaszanym na sesji wnioskiem w sprawie zwiększenia częstotliwości zbierania opłat za wodę i ścieki,  rozmawiał z Panem M. Bułą – pracownikiem WZWiK we Włoszczowie zajmującym się poborem takich opłat. Pan Buła wyjaśnił mu, że ze względu na częste awarie sieci oraz inne obowiązki nie jest w stanie co dwa miesiące zbierać opłaty. Nadmienił, że można uiszczać opłaty przelewem.

Pan B. Wcisło – proponował aby wykorzystać płyty z remontowanych chodników na ułożenie chodnika w kierunku szkoły przy drodze wojewódzkiej w Psarach.

W odpowiedzi Pan Wójt wyjaśnił, że aby cokolwiek robić przy drodze wojewódzkiej trzeba mieć zgodę zarządcy drogi. Początkiem nowego roku wystąpi z pismem do Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach w tym temacie.

Pan J. Bartyzel poinformował, że na odcinku między mleczarnią, a przejazdem kolejowym
w Żelisławiczkach brak jest słupów i oświetlenia ulicznego. Prosił o wzięcie tego tematu pod uwagę.

Podobne tematy zgłosili: Pan A. Rajca – brak oświetlenia w Woli Czaryskiej  i K. Krzyżanowski w Seceminie na ul. Jędrzejowskiej.

Pan K. Marek – również zgłosił brak oświetlenia k/ cmentarza w Dąbiu. Proponował zamontowanie tam 2 lamp solarnych.

Pan Przewodniczący Rady złożył życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku
i zapraszał do udziału w „Sylwestrze pod Gwiazdami” organizowanym w rynku w Seceminie. Zwrócił się też do radnych z propozycją włączenia się w organizację powitania nowego roku poprzez ufundowanie szampanów i ciastek dla uczestników.

Ad. 9.

            W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym zamyka obrady XXXII sesji Rady Gminy Secemin.

Protokołowała                                                                                              Przewodniczący

           

Podmiot udostępniający:
Urząd Gminy Secemin
Informację wytworzył:
 
Informację wprowadził:
ug
Data wytworzenia:
2014-02-18
Data publikacji:
2014-02-18
Data ostatniej zmiany:
2014-02-18

attach_file Załączniki