PROTOKÓŁ Nr XXXIV/14
PROTOKÓŁ Nr XXXIV/14
z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 28 marca 2014 roku
w sali narad Urzędu Gminy w Seceminie w godzinach od 10 00 do 13 20.
Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.
W sesji udział wzięli: Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki, Pan Tomasz Gmitruk – radca prawny, radni i sołtysi z terenu Gminy Secemin wg załączonych list obecności.
Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych
Radnych obecnych na sesji – 14
Radnych nieobecnych - 1
Radni nieobecni:
- Teresa Kopanicka
Porządek obrad sesji:
- Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
- Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie między sesjami.
- Podjęcie uchwał w sprawie:
- zmian budżetu gminy na 2014 rok;
- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020;
- przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności
zwierząt na terenie Gminy Secemin na 2014 rok”;
- wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej
- nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie
geodezyjnym Secemin;
- wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej
nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie
geodezyjnym Secemin;
- wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz
sołecki;
- zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
5. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych i Narkomanii w 2013 r.
6. Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Secemin z organizacjami
pozarządowymi w 2013 r.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Wolne wnioski i informacje.
9. .Zamknięcie obrad XXXIV sesji Rady Gminy Secemin.
Streszczenie przebiegu obrad.
Ad.1.
Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych oraz sołtysów przybyłych na dzisiejszą sesję. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na sesji obecnych jest 14 radnych. Nieobecna jest Radna Pani Teresa Kopanicka, która usprawiedliwiła wcześniej swoją nieobecność pilnym wyjazdem.
Przewodniczący stwierdził, że dzisiejsza sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.
Następnie zapytał czy są wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.
Pan Wójt zgłosił wniosek o włączenie do punktu 4 porządku obrad 2 uchwał , tj. w sprawie:
- wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki -
w związku ze zmianą przepisów prawnych;
- zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Innych zmian nie zgłaszano
Wniosek zgłoszony przez Pana Wójta dotyczący zmian w porządku obrad Przewodniczący poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych, głosów „za” wprowadzeniem zmiany w porządku obrad było: 14, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że jednogłośnie radni opowiedzieli się za zmianą w porządku obrad.
Ad.2.
Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.
Ad.3.
W punkcie tym Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami,
a mianowicie:
- trwają prace adaptacyjne w gminnym ośrodku zdrowia na potrzeby Gminnego Centrum Kultury;
- wysłano projekt sztandaru gminy do zaopiniowania w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji oraz projekt zmian w herbie gminy;
- 4.03.14r. odbyło się spotkanie z właścicielami posesji w Rynku w Seceminie w sprawie zasilania energetycznego pod ziemią i tym samym likwidacja słupów energetycznych.
- 7.03.14r. zorganizowano spotkanie z koordynatorami organizacji Tygodnia Sportu w Gminie Secemin 17-23 maja 2014 r.
W tym dniu odbyło się XII Forum Kobiet Powiatu Włoszczowskiego w PCKR;
- 8.03.14r. zorganizowano w remizie w Czaryżu Dzień Kobiet
- 9.03.14r. zorganizowano Dzień Kobiet w remizie w Woli Czaryskiej i w szkole w Żelisławicach;
-10.03.14 r. odbyły się warsztaty szkoleniowe w Urzędzie Gminy w temacie: Modele Konsultacji Społecznych;
- 11.03.14r. w Urzędzie Gminy ODR zorganizował szkolenie dla rolników. W tym dniu swoje święto obchodzili sołtysi i z tej okazji złożono im życzenia;
- 16.03.14r. wizyta Radia Kielce w Seceminie. Audycja na żywo na temat : Działania prospołeczne w Gminie Secemin.
- Trwają działania mające na celu przejęcie od Skarbu Państwa parku podworskiego w Czaryżu;
- 17.03.14r. nastąpiło otwarcie ofert na wykonanie przebudowy płyty Runku w Seceminie. Przetarg ten Pan Wójt unieważnił ponieważ oferty były niekorzystne dla gminy;
- 19.03.14 r. GOPS zorganizował spotkanie w temacie konsultacji społecznych dotyczących opracowania Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Secemin na lata 2014 – 2020;
- 21-22.03.14 r. obradowała Komisja Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych Rady Gminy oraz Komisja ds. oceny stanu technicznego wozów strażackich w Woli Czaryskiej i Czaryżu;
- 23.03.14 r. nastąpiła zmiana Proboszcza w Parafii p.w. św. Piotra i Pawła w Psarach;
- 24.03.14 r. w Urzędzie Gminy przeprowadzono Gminny Turniej Wiedzy Pożarniczej;
- Trwają przygotowania do druku publikacji „Historia Samorządu Gminy Secemin w latach 1809 – 2013”;
- 27.03.14 r. odbyło się Walne Zebranie sprawozdawcze Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Secemin;
- Rozpoczęły się też spotkania konsultacyjne dotyczące opracowania Strategii Rozwoju Gminy;
- W dniu 5 kwietnia br. odbędzie się w Urzędzie Skarbowym we Włoszczowie Dzień Otwarty
w godz. 9-13. W dniach 28 – 30 kwietnia Urząd Skarbowy wydłuża pracę do godz. 18-tej.
- Wydany został kolejny numer naszego biuletynu „Prosto z Gminy”.
- Ogłoszone zostały przetargi na :
- przebudowę drogi gminnej tj. ul. Struga i Piaski w Seceminie,
- ciąg dalszy rewitalizacji Secemina dot. parku podworskiego wokół fosy
- dostawę kruszywa na remonty dróg;
- zamierza się zakupić 11 arów działki przy ul. Kościuszki w Seceminie na poszerzenie działki przedszkola.
- trwają negocjacje z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji w sprawie projektu
„E-administracja”.
- Realizowane będą projekty: „Wspólnie z mieszkańcami decydujemy razem w gminie Secemin”
i „Lokalnie decydujemy razem”.
- Analizowany jest temat możliwości udzielenia dotacji na remont wieży kościoła na św. Krzyżu, temat ten należy skonsultować z RIO w Kielcach i na najbliższej sesji podjęte zostaną w tym temacie decyzje.
- Świętokrzyska Izba Rolnicza ogłosiła konkurs „Bezpieczne gospodarstwo” – Pan Wójt prosił
o zgłaszanie się do tego konkursu.
- trwa plebiscyt w czwartej edycji konkursu "Złoty Żuraw” organizowanego przez "Echo Dnia”, Targi Kielce oraz Stowarzyszenie Kieleckie Inwestycje. Wybierane będą najładniejsze i najlepsze inwestycje 2013 roku . W ramach tego konkursu na liście nominowanych w kategorii obiekty bliskie mieszkańcom jest nasza inwestycja – zagospodarowanie kopca Fortalicji Szafrańców. Zachęcał do udziału w głosowaniu.
Pan Wójt poinformował o Zarządzeniach, które wydał w okresie między sesjami.
Uwag do przedstawionej informacji nie zgłaszano.
Następnie Przewodniczący Rady ogłosił 5 min. przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady.
Ad.4.
W punkcie tym Pani Skarbnik Gminy szczegółowo omówiła przesłany radnym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2014 r.
Następnie przystąpiono do dyskusji:
Pan K. Marek – zwrócił się o wyjaśnienie, jego zdaniem nieścisłości zawartych w projekcie uchwały dotyczących subwencji oświatowej i wydatków w dziale oświata.
Stosownych wyjaśnień udzieliła Panu K. Markowi Pani Skarbnik. Potwierdziła, że zapisy
w projekcie uchwały w tym temacie są prawidłowe.
Innych uwag w tym temacie nie zgłaszano
Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 r.
W wyniku wprowadzonych zmian zmniejsza się dochody budżetu gminy 2014 r. o kwotę 399 432,93 zł i ogólne dochody będą w kwocie – 15 662 379,37 zł
Zmniejsza się też wydatki budżetu gminy na 2014 r. o kwotę 1 163 485,00 zł i ogólne wydatki będą w kwocie – 16 524 967,30 zł.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony przez Panią Skarbnik projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 r.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych – nieobecny był w tym czasie radny T. Bąk.
„Za” przyjęciem uchwały było – 13 głosów, „przeciw” – 0 głosów, „wstrzymujących się „ – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 rok została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXIV/214/14 w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik omówiła przesłany radnym projekt uchwały
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020.
Uwag w tym temacie nie było, więc Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020.
Następnie projekt powyższej uchwały Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 12, głosów „przeciw” – było 0, głosów „wstrzymujących się” – 1.
Przewodniczący Rady stwierdził, że większością głosów uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020 została przyjęta.
Uchwała Nr XXXIV/215/14 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie głos zabrał Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu w temacie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Secemin na 2014 r.”.
Podjęcie uchwały uzasadniał tym, że przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. zobowiązują rady gmin do określenia w drodze uchwały, corocznie do 31 marca, programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt.
Następnie przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Secemin na 2014 r.
W dalszej części tego tematu przystąpiono do dyskusji:
Pan B. Wasik – poinformował, że przy jego posesji często bywają bezpańskie psy. Jednego z nich przygarnął i ma pytanie - czy gmina pokryłaby koszt szczepienia tego psa? Dodał, że koszty szczepienia są stosunkowo niższe niż koszty związane z przekazaniem psa do schroniska.
Pan J. Krzyżanowski odpowiedział, że jeżeli Pan Wasik przygarnął tego psa to jest już jego właścicielem i gmina nie może pokryć kosztów szczepienia.
Pan Sekretarz – dodał, że rzeczywiście pokrycie kosztów szczepienia psa i później przekazanie go gospodarzowi byłoby tańsze niż pokrycie kosztów pobytu psa w schronisku, ale gmina musi się ograniczać do wydatków na cele publiczne, a nie może wydatkować środków na cele prywatne. Ustawa o finansach publicznych zabrania pewnych czynności.
Pan Przewodniczący Rady podkreślił, że problem bezpańskich psów w Seceminie jest bardzo duży, szczególnie na początku wakacji. W przyszłości problem ten trzeba w jakiś sposób rozwiązać.
Pan B. Wasik – powiedział, że w takiej sytuacji, jeżeli będzie na drodze bezpański pies, to trzeba zadzwonić do gminy i jeżeli zostanie zaszczepiony na koszt gminy, to może go ktoś weźmie.
Innych uwag w powyższym temacie nie zgłaszano.
Uwag do projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Secemin na 2014 r. nie zgłaszano.
Przewodniczący Rady projekt powyższej uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych.
„Za” przyjęciem uchwały było -13 głosów, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Secemin na 2014 r. została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXIV/216/14 w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Secemin na 2014 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części Pan J. Krzyżanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin.
Uchwała ta dotyczy działki Nr 1606/3 o pow. 0,36 ha sklasyfikowanej jako grunty orne.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Następnie Przewodniczący Rady projekt tej uchwały poddał pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było -13, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXIV/217/14 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu
W dalszej części tego punktu Pan J. Krzyżanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin.
Uchwała ta dotyczy nieruchomości nr 1700 o pow. 2,60 ha . W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego sklasyfikowana jest jako grunty orne i nieużytki. Do projektu tej uchwały nie zgłaszano uwag więc Przewodniczący Rady projekt tej uchwały poddał pod glosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. „za” przyjęciem uchwały było – 13 głosów, „przeciw” – 0 głosów, „wstrzymujących się” – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXIV/218/14 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pan J. Krzyżanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki.
W uzasadnieniu do uchwały powiedział, że nie ma 100% pewności, że podjęta w tym temacie uchwała 28 lutego br. będzie obowiązywała, ponieważ 20 marca br weszły w życie nowe przepisy - ustawa o funduszu sołeckim, w związku z czym jest propozycja aby podjąć uchwałę w oparciu o nowe zapisy ustawy o funduszu sołeckim. Poinformował również o zmianach w ustawie o funduszu sołeckim.
Pan T. Gmitruk – radca prawny, dodał, że w jego ocenie podjęcie nowej uchwały w tym temacie spowoduje, że w 2015 r. zadania w ramach funduszu sołeckiego będą realizowane według nowego, korzystniejszego przepisu.
Uwag w tym temacie nie zgłaszano.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawiony projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie
w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXIV/219/14 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Wyjaśniła, że wysokość kwoty planowanego do zaciągnięcia kredytu została określona na podstawie uchwały Nr XXXII/197/13 Rady Gminy Secemin z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Secemin na 2014 r.. Kredyt ten zostanie przeznaczony na sfinansowanie planowanego deficytu, w związku z realizacją inwestycji w kwocie 862 587,93 zł oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek i kredytu w kwocie – 510 772,07 zł. Podjęcie tej uchwały nie przesądza o tym, czy środki z kredytu zostaną uruchomione w pełnej wysokości, gdyż będzie to uzależnione od sytuacji finansowej gminy.
Pan K. Marek – pytał czy dotychczasowe kredyty i pożyczki są spłacane zgodnie
z harmonogramem, bo myśli, że na koniec 2013 r. miała być mniejsza kwota zadłużenia porównując ze wskaźnikami WPF. Przedłuża się do 2020 r. WPF i bierze nowe kredyty.
Odnosząc się do powyższego pytania Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest niemożliwe, aby nie były spłacane raty kredytu zgodnie z umową zawartą na kredyt. Podkreśliła, aby Pan Marek nie bał się
o opóźnienia w spłatach. Dodała, że w uchwałach planowany był kredyt, który nie był brany,
w związku z czym, zmieniają się kwoty w dokumentach, a jeżeli Pan Marek chce dowiedzieć się szczegółowo czegoś w tym temacie, to zaprasza go po sesji na rozmowę.
Innych pytań w tym temacie nie było.
Następnie Przewodniczący Rady projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego poddał pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów – „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXIV/220/14 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.5.
W punkcie tym głos zabrał Pan Paweł Ruksza -Pełnomocnik Wójta ds. rozwiązywania problemów alkoholowych . Omówił przesłane radnym sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii za 2013 r. Zwrócił uwagę na cele jakimi kierowano się przy realizacji programu, a mianowicie:
- zmniejszenie ryzykownego spożycia napojów alkoholowych przez mieszkańców,
a w szczególności nieletnich;
- ograniczanie społecznych i zdrowotnych skutków alkoholizmu i narkomanii w rodzinach dotkniętych uzależnieniem oraz przemocą domową;
- podniesienie wśród młodzieży poziomu wiedzy o zagrożeniach wynikających z zażywania substancji psychoaktywnych i alkoholu.
Poinformował, że na realizację programu wydatkowano kwotę 89 753,65 zł. Zapoznał
z działalnością Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych . Poinformował
o ilości punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy Secemin oraz o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w 2013 r.. Mimo, że zmniejsza się liczba placówek prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych kwota wydatkowana na zakup alkoholu na terenie naszej gminy nie maleje i wynosi 1 736 964,88 zł według złożonych przez przedsiębiorców oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w 2013 r.
Powiedział, że pamiętając o uwagach zgłaszanych w ubiegłym roku, aby wykorzystywać środki na realizację programu w danym roku kalendarzowym , w 2013 r. tak się stało i środki takie zostały wykorzystane w całości.
Następnie głos zabrał Pan B. Wasik – zwrócił uwagę, że na jednego mieszkańca w naszej gminie przypada ok. 6 litrów alkoholu. Uważa, że jest to ważny temat. Jego zdaniem w urzędzie są specjaliści od sporządzania tabel i w takiej formie w wydawanej gazetce należałoby przedstawić statystykę, celem przybliżenia mieszkańcom problemu alkoholizmu.
Zabierając głos Pan Sekretarz powiedział, że Pan Wasik przytoczył ciekawe dane i zaprosił go do podzielenia się tymi spostrzeżeniami. Nadmienił, że gazetka jest otwarta i prosi go o uczestnictwo w przygotowaniu materiału do niej.
Dodał, że w ubiegłym roku zmniejszyły się wpływy z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych , ponieważ zlikwidowane zostały punkty sprzedaży, nie organizowane były dyskoteki.
Pan Wójt zwrócił uwagę, że po przeanalizowaniu uczestników świetlicy środowiskowej
w Seceminie, podjęto decyzję o nie uruchamianiu w bieżącym roku takiej świetlicy, ponieważ brakowało tam dzieci, które powinny być, a z różnych przyczyn nie korzystały z tej placówki. Jest za tym, aby udostępnić informację dotyczącą problematyki alkoholowej.
Innych głosów w powyższym temacie nie zabierano.
Przewodniczący Rady przedstawione sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii za 2013 r. poddał pod głosowanie .
Wszyscy radni obecni na sesji głosowali za przyjęciem w/w sprawozdania.
Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.6.
W punkcie tym Pan Sekretarz omówił sprawozdanie z Rocznego Programu współpracy
z organizacjami pozarządowymi w 2013 r.. Nadmienił, że działania Gminy nakierowane były
w szczególności na tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej oraz prowadzenia ciekawych inicjatyw na rzecz mieszkańców. Na zaproszenie Wójta Gminy zorganizowano w ciągu roku pięć spotkań z organizacjami pozarządowymi na których omawiano:
- projekt Programu współpracy,
- możliwości pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych,
- inicjatywy Gminy i organizacji pozarządowych .
Gmina informowała organizacje pozarządowe działające na naszym terenie o źródłach pozyskiwania pozabudżetowych środków finansowych. W 2013 r. ogłoszono 3 konkursy ofert na realizację zadań publicznych, a mianowicie:
- w zakresie upowszechniania kultury i sportu z programu profilaktycznego wśród dzieci i młodzieży zamieszkałych na terenie naszej gminy;
- w zakresie organizacji letniego wypoczynku z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży;
- dotyczący prowadzenia profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii u dzieci, młodzieży i dorosłych.
Gmina współpracowała ze stowarzyszeniami działającymi na terenie gminy oraz zespołami ludowymi, wspierając ich działania. Pan Sekretarz zwrócił uwagę na aktywność Klubu Sportowego „Zieleń” z Żelisławic, który pozyskał znaczące środki finansowe oraz wskazał pozostałe stowarzyszenia, które aplikowały o środki finansowe na realizację zadań z różnych projektów.
Gmina Secemin pozyskała dodatkowe środki z Ministerstwa Pracy Polityki Społecznej na współpracę z NGO. Jest partnerem w dwóch projektach realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
- „Wspólnie z mieszkańcami decydujemy w Gminie Secemin” – wartość projektu 200 tys. zł;
- „Lokalnie decydujemy razem” – wartość projektu – 650 tys. zł
Partnerami projektu są też Powiat Włoszczowski i Gmina Kluczewsko oraz Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Secemin.
W ramach tych projektów wypracowane zostaną : mapa aktywności obywatelskiej i procedura przeprowadzania konsultacji społecznych.
Współpraca samorządu Gminy Secemin z organizacjami pozarządowymi musi ewaluować
w kierunku zwiększenia możliwości absorpcji środków finansowych pozyskiwanych na zadania
i projekty realizowane przez stowarzyszenia działające na terenie naszej gminy.
Następnie głos zabrał Pan K. Marek – pytał czy wartość projektu – 650 tys zł jest tylko dla naszej gminy.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że jest to wartość całego projektu i nie dotyczy tylko gminy Secemin.
Innych pytań w powyższym temacie nie zgłaszano.
Następnie Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania
z realizacji Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2013 r. przedstawionego przez Pana Sekretarza.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
„Za” przyjęciem w/w sprawozdania głosowało 14 radnych.
Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.7.
W punkcie tym głos zabrali:
Pan B. Wasik – pytał co stało się z piaskiem wybranym z gminnej działki. Zwrócił też uwagę, że radni głosują nad uchwałami w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działek gminnych, a nie ma informacji zwrotnej, czy te działki zostały sprzedane, czy nie i za ile.
Pan K. Marek – powiedział, że przyjęto uchwałę o sprzedaży bądź dzierżawy działek po RSP. Pytał, co dzieje się dalej z tymi działkami, bo tam widać sprzęt. Prosił o wyjaśnienie
w tym temacie.
W odpowiedzi na pytanie Pana K. Marka – Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że działki tam znajdujące się to nie tylko działki gminne, ale też innych właścicieli – Pana Ziętary i Pana Goska.
Znajdujący się tam sprzęt nie jest gminy. Procedura sprzedaży działek wskazanych w uchwale trwa. Ogłoszenie w tej sprawie przesłane zostało do sołtysów oraz zamieszczone na stronie BIP naszej gminy.
Pan Przewodniczący Rady – skierował do radcy prawnego pytanie: czy publicznie można powiedzieć kto i za ile kupił działkę?
Pan T. Gmitruk – radca prawny, wyjaśnił, że dokumenty związane z postępowaniem przetargowym są informacją publiczną i każdy może wystąpić o ich udostępnienie. Nie można jednak udostępniać pełnych danych osób, które nabyły działki. W sytuacjach gdzie nabywcami są osoby fizyczne to ustawa o ochronie danych osobowych zabrania udostępniania danych.
Pan B. Wasik – dodał, że wystarczy podanie kwot uzyskanych ze sprzedaży bez wskazywania osób które kupiły działki.
Pan T. Gmitruk – wyjaśnił, że takie informacje są na BIP.
Pan Sekretarz Gminy – powiedział, że nie ma ze strony gminy chęci utajniania. O sprzedanych działkach informuje Pan Wójt w przedstawianych na każdej sesji sprawozdaniach z działalności
w okresie między sesjami. Uchwała zaczyna procedurę związaną ze sprzedażą, a jest jeszcze kilka innych czynności jak: dokonanie wyceny działki, ogłoszenie przetargu , które należy wykonać aby sprzedać działkę. Zatem procedura związana ze sprzedażą nieruchomości wymaga trochę czasu.
Pan Wójt dodał, że w swoich sprawozdaniach informuje o sprzedaży działek i kwotach za jakie zostały sprzedane. Ostatnio odbył się przetarg na przebudowę płyty rynku i też informował
o oferentach i oferowanej przez nich cenie. Jeżeli będzie kolejny przetarg to też poinformuje.
W temacie działki po RSP – zlecono jej wycenę i nic więcej do tej pory nie robiono.
W temacie piasku z działki gminnej Pan Wójt wyjaśnił, że gmina nie sprzedawała piasku. Wydzierżawiono 2 działki firmie, która w zamian za dzierżawę wykonała remont dróg w Żelisławicach i od cmentarza do ul. Kościelnej w Seceminie, a działka została doprowadzona do poprzedniego stanu. Przed wydzierżawieniem działek przy drodze 786 było na nich nielegalne wysypisko śmieci i pozyskiwany piasek przez mieszkańców Secemina i okolic na własne potrzeby. Obecnie działki te zostały wyrównane i uporządkowane.
Pan K. Marek – przypomniał, że dwa razy Pan Piekarski zadawał pytanie w sprawie piasku. Uważa, że należy zrobić porządek z tą sprawą. Jeżeli mamy działki i ktoś je eksploatuje, to powinno być to w jakiś sposób określone. Jeżeli jest możliwość to trzeba pozyskać środki do budżetu. Jeżeli nadal będzie ten temat nie wyjaśniony to jest jeszcze Komisja Rewizyjna, aby przeprowadziła kontrole
i wyjaśniła ten temat. Apelował o wyjaśnienie tego tematu we własnym gronie.
Pan K. Krzyżanowski – uważa, że ważny jest interes gminy i wymierna wartość wykonanych dróg , a działka została uporządkowana. Dodał, że wartość wykonanych dróg to ok. 200 tys. zł.
Pan Sekretarz Gminy – powiedział, że Pan K. Marek stosuje retorykę - okradli , oszukali radę, kto na tym zarobi, szuka afer. Pan Sekretarz nawiązał tu do wypowiedzi Pana Marka odnośnie sprawozdania z realizacji GPRPA przedstawionego w 2013 r. czy też gdy była mowa o wydaniu książki o historii samorządu gminy Secemin. Pan Marek podejmował różne tematy, ale okazywało się, że nie miał racji.
Pan K. Marek – odnosząc się do wypowiedzi Pana Sekretarza, powiedział, że Pan Sekretarz próbuje mu wmówić jakieś afery, i niech radni powiedzą czy słyszeli, aby on coś takiego mówił.
Natomiast w sprawie piasku Pan K. Marek zwrócił się do Pana Wójta o pisemne wyjaśnienie tej sprawy.
Pani E. Walasek – powiedziała, że mieszkańcy pytają czy dużo będzie wyciętych drzew, w związku z przebudową płyty rynku. Dodała, że każdy radny ma prawo pytać, a Pan Sekretarz nie ma prawa tego krytykować.
Pan B. Wasik – nawiązując do odpowiedzi Pana Wójta, że nie handlował piaskiem, pytał czy brano, czy nie ten piasek, a jeżeli w zamian za piasek zrobiona została droga , to jaka jest jej wartość, bo ona wchodzi jako mienie na stan gminy.
Pan Przewodniczący – powiedział, że do następnej sesji powinien być wyjaśniony ten temat i na następnej sesji przedstawiona informacja, a na dziś uważa tę sprawę za zakończoną.
Pan Wójt – odniósł się do pytania Pani E. Walasek. Wyjaśnił, że zaczęto konsultację projektową od radnych i sołtysów, później były spotkania w szkole z mieszkańcami. Mieszkańcy wnieśli bardzo dużo uwag, które przeanalizował architekt i dużo propozycji zostało uwzględnionych w projekcie. W projekcie zaplanowane jest nasadzenie czerwonych kasztanowców i lip. Dodał, że pokaże wizualizację rewitalizacji rynku.
Pan Przewodniczący Rady – powiedział, że będzie w rynku tak jak zrobił projektant, bo wszystko musi mieć smak architektoniczny łącznie z zielenią. W tym temacie Kierownik Referatu przedstawi szczegóły, ale nie na dzisiejszej sesji.
Pan J. Bartyzel – powiedział, że w Żelisławicach została zrobiona droga i nie chce, aby było to postrzegane w ten sposób, że kosztem Secemina mają drogę Żelisławice. Żelisławice mają piasek
i mogą go oddać. Tak więc, jeżeli będzie taka potrzeba to w przypadku inwestycji realizowanej
w Seceminie oddadzą ten piasek.
Pani E. Walasek – wyjaśniła, że pytała o drzewa w rynku, ponieważ o to pytają mieszkańcy, a na poprzedniej sesji Pan Wójt mówił, że przedstawi projekt rewitalizacji rynku.
Pan Wójt powiedział, że jego intencją było to, że przetarg ogłoszony na 17.03.br wyłoni wykonawcę tego zadania. Planował zorganizowanie w szkole spotkania z udziałem projektanta
i wykonawcy zadania na którym zaprezentuje wizualizację rynku. Jednak do tego nie doszło, bo przetarg został unieważniony. Kolejny przetarg ogłoszono na 3.04. br. Jeżeli zostanie wyłoniony wykonawca to takie spotkanie się odbędzie, aby mieszkańcy mieli wiedzę, co będzie robione.
Ad.8.
W punkcie tym głos zabrali:
- Pan K. Krzyżanowski – pytał czy urząd gminy nie podjąłby działań w celu ułatwienia mieszkańcom zakupu flag i umocowań do nich.
Pani E. Walasek przedstawiła wnioski z posiedzenia Komisji Oświaty Promocji Gminy, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych, a mianowicie:
- wyłożyć kostką wejście do kotłowni przy szkole w Seceminie;
- zwiększyć z ½ na ¾ etat palacza w szkole.
Pan B. Wcisło – powiedział, że zbyt szybko przesuwają się informacje zamieszczone na ekranie monitora zainstalowanego w Urzędzie Gminy, w związku z czym jego zdaniem dobrze byłoby przywrócić tablice i na nich zamieszczać papierowe wersje informacji.
Pani E. Turczyn – pytała czy Pan Wójt podtrzymuje swoje stanowisko w kwestii dofinansowania budowy drogi Krzepin – Bebelno, bo podobno powiat się wycofuje z tego zadania.
W odpowiedzi na powyższe Pan Wójt wyjaśnił, że nic nie wie o decyzji powiatu w tym temacie, ale w budżecie naszej gminy jest zarezerwowane 100 tys. zł na ten cel.
Pan J. Bartyzel – pytał czy jest możliwość przejęcia od PKP drogi Międzylesie – Żelisławiczki. Proponował przejęcie tej drogi i zrobienie z nią porządku, bo głównie korzystają z niej mieszkańcy.
Pan Wójt powiedział, że wystąpi do PKP w temacie przejęcia, bo PKP nie jest zainteresowana remontem tej drogi. Dodał, że prowadzone były z PKP rozmowy na temat lokalizacji wiaty na stacji
w Żelisławicach i do tej pory nie jest to załatwione. Ponowił pismo w tej sprawie i brak jest odpowiedzi.
W temacie zwiększenia etatu palacza w szkole w Seceminie wyjaśnił, że dyrektorka szkoły zwróciła się do niego z taką propozycją, rozmawiali już i uzgodniono, że w maju, kiedy zatwierdzane będą plany organizacyjne szkół, temat ten będzie uwzględniony.
Pan Sekretarz Gminy – powiedział, że sugestie radnych są mile widziane i potrzebne. Modernizując coś, urząd kieruje się ułatwieniem dla mieszkańców dostępności do informacji. Jedyni mamy infomat zamontowany przed urzędem gminy, aby mieszkańcy mogli korzystać z niego nie tylko
w godzinach pracy urzędu gminy.
Poinformował też, że z papierową wersją dokumentów umieszczonych na monitorze każdy może zapoznać się w pokoju nr 5a w Urzędzie Gminy. Dopilnuje aby taka informacja ukazywała się na ekranie monitora częściej np. co 2 slajdy.
Pan Przewodniczący – wnioskował o ustalenie i ustawienie na ul. Kościelnej od strony cmentarza, znaku drogowego ograniczającego tonaż przejeżdżających tam samochodów, bo szybko tę drogę zniszczą.
Pan K. Marek pytał, czy przewidziana jest możliwość elektronicznego załatwiania spraw
w urzędzie.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że taka możliwość istnieje już dzisiaj, jeżeli wnoszący sprawę posiada elektroniczny podpis. Dodał, że z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji negocjowany jest projekt, którego jednym z celów jest wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie wdrożenia standardów świadczenia publicznych usług elektronicznych oraz elektronicznej wymiany korespondencji za pomocą ePUAP. Podkreślił, że Secemin jako lider i jedyny podmiot
z województwa świętokrzyskiego otrzymał dofinansowanie tego projektu.
Następnie Przewodniczący Rady zapoznał obecnych z treścią pisma Urzędu Skarbowego we Włoszczowie dotyczącego funkcjonowania tej jednostki.
Poinformował o obowiązku złożenia przez radnych w miesiącu kwietniu oświadczeń majątkowych wg stanu na 31.12.2013 r.
Pan Wójt dodał, aby tradycją były posiedzenia robocze komisji przed sesjami.
Ad.9.
W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym, zamyka obrady XXXIV sesji Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący
/-/ D. Rajca /-/ Roman Marciniak
- Podmiot udostępniający:
- Urząd Gminy Secemin
- Informację wytworzył:
-
- Informację wprowadził:
- ug
- Data wytworzenia:
-
- Data publikacji:
- 2014-04-11
- Data ostatniej zmiany:
- 2014-04-11