PROTOKÓŁ Nr XXXV/14

PROTOKÓŁ  NR XXXV/14

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 18 kwietnia 2014 roku

w sali narad Urzędu Gminy w Seceminie w godzinach od 10 00 do 13 00.

Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli: Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski, Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy Secemin, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki w Urzędzie Gminy, Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

 w Seceminie, Pan Tadeusz Piekarski – radny Rady Powiatu Włoszczowskiego, Tomasz Gmitruk – radca prawny, Pan Tomasz Pianka-dziennikarz Radia Kielce-oddział Włoszczowa, radni Rady Gminy oraz sołtysi z terenu Gminy Secemin wg załączonych list obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych

Radnych obecnych na sesji – 14

Radnych nieobecnych – 1

Radni nieobecni:

  1. Janusz Bartyzel

Porządek obrad

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  3. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie między sesjami.
  4. Podjęcie uchwał w sprawie:

- zmiany uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych;

- zmiany uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic, numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym;

- utworzenia odrębnego obwodu głosowania w Domu Pomocy Społecznej w Woli Czaryskiej, a także ustalenia jego numeru, granic i siedziby obwodowej komisji wyborczej w wyborach do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 25 maja 2014 r.;

- poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso;

- wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Secemin niezabudowanej działki położonej w obrębie geodezyjnym 13-Secemin, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 470/2;

- zmiany w budżecie gminy na 2014 rok;

- zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020.

  1. Rozpatrzenie skargi Pani Natalii Gołaszewskiej.
  2. Interpelacje i zapytania radnych.
  3. Wolne wnioski i informacje.
  4. Zamknięcie obrad XXXV sesji Rady Gminy.

Streszczenie przebiegu obrad:

Ad.1.

            Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych oraz sołtysów z terenu Gminy Secemin. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na dzisiejszej sesji obecnych jest 14 radnych. Poinformował, że radny Pan Janusz Bartyzel usprawiedliwił swoją nieobecność na dzisiejszej sesji. Następnie stwierdził, że dzisiejsza sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał. W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad dzisiejszej sesji. Pan Wójt zgłosił wniosek o włączenie do porządku obrad

w punkcie 4 projektów dwóch uchwał, dotyczących: zmiany w budżecie gminy na 2014 r. oraz zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020. Proponowana zmiana do porządku obrad spowodowana jest nadesłanymi przez Urząd Wojewódzki w Kielcach decyzjami powodującymi konieczność wprowadzenia zmian w budżecie gminy na bieżący rok

i w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy.

Innych zmian do porządku obrad nie zgłaszano.

Zmiana do porządku obrad zgłoszona przez Pana Wójta została przyjęta przez radnych jednogłośnie w głosowaniu jawnym.

Ad.2.

            Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

Ad.3.

            W punkcie tym Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:

- 28.03.14 r. i 29.03.14 r. odbyły się spotkania w sprawie opracowywanej strategii rozwoju gminy.

- 30.03.14 r. Turniej piłki siatkowej oldbojów o puchar wójta Gminy Secemin.

- 31.03.14 r. – narada w sprawie wspólnego projektu z powiatem włoszczowskim, gminą Secemin i gminą Kluczewsko pt. „Lokalnie decydujemy razem”. Projekt ten realizowany będzie do połowy 2015 r.

- 1.04.14 r.- odbył się przetarg nieograniczony na dostawę kruszywa drogowego o wartości 90 tys. zł. Oferty złożyły 3 firmy. Najkorzystniejsza była oferta P.P.H.U. „RADEK” Krzysztof Tarnowski z Radkowa.

W tym dniu uczniowie kl. VI  SP pisali sprawdzian.

- 2.04.14 r. – spotkanie w Urzędzie Gminy z mieszkańcami ul. Piaski w Seceminie w sprawie ustalenia granic posesji przy przebudowywanej drodze ul. Struga – Piaski.

- 3.04.14 r. odbył się przetarg na przebudowę płyty Rynku w Seceminie. Ofertę złożyły 4 firmy . Najkorzystniejsza był oferta firmy EURO-BRUK Kamila Żak z Radomia na kwotę 1773764 zł brutto. Na drugim miejscu była oferta złożona przez RAM- Bujak Przedsiębiorstwo Wielobranżowe FUBIT Włoszczowa na kwotę 1 782 630 zł brutto.

-W Urzędzie Gminy odbyły się warsztaty dotyczące opracowania Strategii Rozwoju Problemów Społecznych.

- 4.04.14 r. uczestniczył w naradzie zorganizowanej w Świętokrzyskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w sprawie przebudowy płyty rynku.

W Seceminie i Brzozowie odbyło się spotkanie w sprawie Strategii Rozwoju Gminy.

- 5.04 – 7.04.14 r. odbywały się w sołectwach na terenie naszej gminy spotkania w sprawie Strategii Rozwoju Gminy.

- 7.04.14 r. uczestniczył w otwarciu studia zamiejscowego Radia Kielce we Włoszczowie.

Właściciele posesji w Rynku w Seceminie (z wyjątkiem jednego) podpisali umowy na podłączenie ziemią zasilania energetycznego swoich posesji, w związku z modernizacją sieci energetycznej. Znikną słupy w Rynku. Zakład Energetyczny TAURON wykona zadanie,

a gmina przygotuje projekt.

- 8.04.14 r. Ks. Biskup M. Florczyk był z wizytą w szkole w Żelisławicach.

Tego dnia odbył się w Zespole Szkół w Seceminie IV Powiatowy Konkurs Recytatorski -  twórczość Jana Pawła II.

W Urzędzie Gminy zorganizowano warsztaty robienia pisanek przeprowadzone przez Pana A. Belicę z Częstochowy.

- 9.04.14 r. odbył się przetarg na remont drogi na ul. Struga – Piaski w Seceminie. Kwota na to zadanie w budżecie gminy 515 tys. zł. Do przetargu przystąpiły 4 firmy. Najkorzystniejszą ofertę złożył Zakład Budowlano Drogowy „DUKT” z Woli Murowanej k/ Nowin  - 233 358 zł netto, 287 030 zł brutto.

- odbył się przetarg na zagospodarowanie fosy c.d.: kosztorys inwestorski – 514 tys. zł. Do przetargu przystąpiło 5 firm. Najkorzystniejsza oferta została złożona przez P.P.H.U. „RADEK” K. Tarnowski z Radkowa – 290 662 zł netto, 357 514 zł brutto.

Tego dnia odbyły się spotkania w Wałkonowach Dolnych i Krzepinie  w sprawie Strategii Rozwoju Gminy.

- 10.04.14 r. – przeprowadzono szkolenie dla pracowników Urzędu Gminy z zakresu obrony cywilnej.

W tym dniu w remizie w Seceminie odbyło się posiedzenie Zarządu Gminnego OSP z udziałem Starosty Włoszczowskiego Zbigniewa Matyśkiewicza i Komendanta Powiatowego PSP –

M. Heliasza.

Gmina przekazała kostkę brukową na ułożenie 30 m chodnika przy przejeździe kolejowym

w Żelisławicach.

- 11.04.14 r. odbyło się spotkanie promocyjne tomika wierszy Pani E. Napora zorganizowane przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Seceminie.

W tym dniu Pan Wójt odebrał wyróżnienie Złoty Żuraw w Plebiscycie organizowanym przez Echo Dnia , Targi Kielce i portal inwestycje.kielce.pl  w kategorii Inwestycja Bliska Mieszkańcom, którą okazała się fortalicja Szafrańców. Inwestycja ta została uznana za najlepszą inwestycję w powiecie włoszczowskim w 2013 r.. Uroczystość z tej okazji odbyła się w Centrum Biznesu w Kielcach.

- 13.04.14 r. Telewizja Kielce realizowała reportaż dot. dworca PKP w Żelisławicach.

- 14.04.14 r. odbyła się narada z dyrektorami placówek oświatowych w sprawie tworzenia projektów organizacyjnych szkół i przedszkola na rok szkolny 2014/15.

Telewizja internetowa Kielce złożyła ofertę współpracy- 1 materiał w miesiącu – 320 zł

- 15.04.14 r. – przedstawiciele Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach przeprowadzili w Urzędzie Gminy kontrolę dotyczącą spraw z zakresu obrony cywilnej.

Uczestniczył w naradzie z udziałem Starosty Włoszczowskiego i Pana D. Czechowskiego. dotyczącej organizacji dożynek powiatowych w Seceminie planowanych na 24.08.14 r.

- 16.04.14 r. – wspólnie ze Starostą Włoszczowskim pojechał do Komendy Wojewódzkiej PSP w sprawie doposażenia jednostki straży pożarnej z naszej gminy w wóz strażacki.

Pan Wójt poinformował również, że:

- trwają prace adaptacyjne w ośrodku zdrowia na Gminne Centrum Kultury;

- uczniowie Gimnazjum im. Jana Pawła II w Seceminie odnieśli sukces w tenisie stołowym zajmując w województwie świętokrzyskim -  2 miejsce chłopcy i 5 miejsce dziewczęta;

- 23.04.14 r. w Żelisławicach, Psarach i Seceminie w szkole i w bibliotece odbędzie się promocja książki pt. Dzieje Samorządu i Administracji w Gminie Secemin w latach 1809-2013;

- dokonano wymiany przyłącza kanalizacyjnego do budynku Urzędu Gminy przez co zniknął nieprzyjemny zapach;

- odbyły się szkolenia dla przedstawicieli organizacji pozarządowych i urzędników w ramach projektu „Wspólnie z mieszkańcami decydujemy w gminie Secemin”;

- Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach pozytywnie zaopiniowała przedłożone sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Secemin za 2013 r..

Pan Wójt poinformował o wydanych przez niego w okresie między sesjami zarządzeniach.

Do powyższej informacji nie zgłaszano uwag.

Ad.4.

            W punkcie tym głos zabrał Pan Sekretarz Gminy. Przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych. Przypomniał, że w 2012 r.

w tym temacie podejmowana była uchwała, ale w związku z koniecznością dostosowania nazw miejscowości Psary Kolonia i Psary Wieś do ich zgodności z nazwami zawartymi

w Rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie wykazu urzędowych nazw miejscowości i ich części, należy wprowadzić zmianę do poprzednio podjętej w tym temacie uchwały.

Uwag do projektu powyższej uchwały nie zgłaszano.

Przewodniczący Rady projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXV/221/14 w sprawie zmiany uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu Pan Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały

w sprawie zmiany uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic, numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym. Dodał, że uzasadnieniem do podjęcia tej uchwały są powody wskazane przy podejmowaniu poprzedniej uchwały.

Uwag do projektu powyższej uchwały nie zgłaszano, więc Przewodniczący Rady projekt przedstawionej uchwały poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic, numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXV/222/14 w sprawie zmiany uchwały w sprawie podziału Gminy Secemin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic, numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

            Następnie Pan Sekretarz przedstawił projekt uchwały w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania w Woli Czaryskiej, a także ustalenia jego numeru, granic i siedziby obwodowej komisji wyborczej w wyborach do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 25 maja 2014 r.

Powiedział, że szacuje się, iż na dzień wyborów do Parlamentu Europejskiego w Domu Pomocy Społecznej w Woli Czaryskiej może przebywać ok. 30 pensjonariuszy, w związku z czym,

 w świetle przepisów prawnych – Kodeks wyborczy, w placówce tej należy utworzyć odrębny obwód głosowania.

Do projektu powyższej uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie Przewodniczący Rady projekt tej uchwały poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było -14, głosów „przeciw”- 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania

w Woli Czaryskiej, a także ustalenia jego numeru, granic i siedziby obwodowej komisji wyborczej w wyborach do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 25 maja 2014 r. została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXV/223/14 w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania w Woli Czaryskiej, a także ustalenia jego numeru, granic i siedziby obwodowej komisji wyborczej

w wyborach do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 25 maja 2014 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

            W dalszej części tego punktu Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki przedstawił projekt uchwały w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso.

Wyjaśnił, że uchwała w tym temacie była już podejmowana. Na inkasentów wyznaczono wówczas sołtysów. Obecnie dla poprawy ściągalności należnych opłat za śmieci jest propozycja wyznaczenia na inkasentów dodatkowo dwóch pracowników Urzędu Gminy.

Pan Wójt dodał, że proponuje się włączenie jako inkasentów pracowników urzędu nie po to, aby zastąpili sołtysów, ale po to, aby nie podrażać kosztów związanych z postępowaniem windykacyjnym. Wiadomo, że nie wszyscy mieszkańcy chcą wpłacać opłaty u sołtysów i nie zawsze mają możliwość dokonania wpłaty w kasie Urzędu Gminy, bądź w inny sposób. Dlatego w wyjątkowych sytuacjach właśnie pracownicy będą kontaktowali się z takimi osobami.

Pan Przewodniczący Rady pytał, czy pracownicy wskazane czynności będą wykonywać

w godzinach pracy, czy poza pracą.

Pan Sekretarz wyjaśnił, że w tym zakresie nie może dać jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ zależeć to będzie od sytuacji. Może być telefonicznie uzgodniony termin spotkania w celu dokonania opłaty i może to być ustalone w godzinach pracy.

Innych pytań w tym temacie nie zgłaszano.

Następnie Przewodniczący Rady projekt uchwały w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było -14, głosów „przeciw”- 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso została przyjęta jednogłośnie

Uchwała Nr XXXV/224/14 w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

            W dalszej części tego punktu Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki powiedział, że jest niepowtarzalna okazja zakupu 11 arowej działki na poszerzenie placu przedszkola w Seceminie. Myśli, że drugiej takiej możliwości nie będzie. Operat szacunkowy opiewa na kwotę 47 tys. zł, do tego należy doliczyć koszty notariusza. W budżecie gminy zaplanowano na ten cel 50 tys. zł, więc oferowana kwota za działkę byłaby w tych granicach.

Następnie przystąpiono do dyskusji w tym temacie.

Pan B. Wasik – pytał czy chodzi tylko o poszerzenie placu przedszkola, czy myśląc długofalowo o budowę nowego budynku przedszkola. Nie wie czy 47 tys. zł to dużo za taką działkę, czy mało. Jego zdaniem do zagospodarowania jest działka szkolna . Gdyby zdecydowano się na dobudowę przedszkola przy szkole byłoby to korzystne, ponieważ w budynku szkoły jest już świetlica i nowa stołówka. Uważa, że ten zakup jest nietrafiony, a przedszkole należy budować przy szkole. Zaznaczył, że proponowana do kupna działka pasuje dla przedsiębiorców na prowadzenie działalności gospodarczej i należy zastanowić się co jest bardziej potrzebne.

Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że podziela zdanie Pana Wasika iż w przyszłości trzeba budować przedszkole, ale zakup działki widzi jako lokatę kapitału. Zawsze działkę można sprzedać. Oceniając działkę z punktu widzenia inwestycji, 47 tys. zł za 11 arów  w centrum Secemina uważa za zakup słuszny.

Pan K. Marek – odniósł się do wypowiedzi Pana K. Krzyżanowskiego. Jego zdaniem jeżeli uznać zakup 11 arowej działki za lokatę kapitału to proponuje zakupić też działkę 470/1

i wówczas wykupiona będzie działka w całości. Następnie nawiązał do przekazania zabudowanej budynkiem szkoły 1,5 ha działki w Woli Czaryskiej za 60 tys zł, i jeżeli mamy zapłacić za 11 arów 50 tys. zł  to niech Pan Wójt odpowie za sens tych działań. Należy zastanowić się czy w centrum Secemina musi być przedszkole i czy w ogóle to przedszkole musi być w Seceminie. Nadmienił, że są inne placówki w Kuczkowie , Żelisławicach w których może być przedszkole. Zwrócił uwagę, że w Seceminie też są działki na uboczu i bardziej zadbane niż ta proponowana do kupna. Na niej rosną drzewa i jej uporządkowanie też będzie kosztować.

Pan B. Wcisło –  Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja ta na swym posiedzeniu zawnioskowała o kupno proponowanej w uchwale działki. Komisja wtedy nie znała ceny działki.

Pan M. Leśniak – Przewodniczący Komisji Finansów i Infrastruktury poinformował, że temat kupna działki był rozpatrywany na posiedzeniu komisji. Komisja przychyliła się do kupna tej działki. Z perspektywy 2-3 lat nie wiadomo co będzie z przedszkolem, czy będą dzieci czy nie, aby mogło funkcjonować, ale działkę można zawsze sprzedać.

Pan Przewodniczący Rady – powiedział, że zakupu działki nie widzi jako lokatę kapitału, chociaż działki budowlane są pewną lokatą, bo ciągle drożeją. Uważa, że warto kupić proponowaną działkę, bo budynek przedszkola jest wiekowy, działka przylega do placu przedszkola i drugiej takiej okazji już nie będzie. Jego zdaniem działka pod potrzeby przedszkola jest potrzebna. Nawiązując do wypowiedzi Pana K. Marka podkreślił, ze Kuczków leży 10 km od Secemina i nikt z Secemina nie da dziecka do przedszkola w tamtej miejscowości.

Uważa, że w przyszłości trzeba będzie budować przedszkole w Seceminie i nie utrudniać rodzicom dowozu dziecka do przedszkola, budując go gdzieś na uboczu. Powiedział, że takie jest jego stanowisko, a rada podejmie w tej sprawie ostateczną decyzję.

Natomiast celem jaki przyświecał sprzedaniu działki w Woli Czaryskiej było utworzenie Domu Pomocy Społecznej i utworzenie miejsc pracy dla mieszkańców naszej gminy.

Pan K. Marek – zwrócił uwagę, że Przewodnicząca Komisji Oświaty nie zwołała w tym temacie posiedzenia, w związku z czym ma odczucie niesmaku, bo jest członkiem tej komisji i temat ten nie był dyskutowany. Pan K. Marek zwrócił się do Pana Leśniaka i przypomniał jedną z jego wcześniejszych wypowiedzi na posiedzeniu komisji. Wówczas Pan Leśniak mówił, aby przenieść przedszkole w Seceminie do szkoły, a dzisiaj mówi co innego.

Pani E. Walasek – wyjaśniła, że temat zakupu działki nie był omawiany na posiedzeniu komisji, bo posiedzenie było wcześniej niż ustalony porządek sesji. Uważa, że utworzenie przedszkola nie w Seceminie, a w innej miejscowości jest zasadne.

Pan B. Wasik – powiedział, że na przedszkole można wykorzystać budynek katechetyczny. Jest on własnością parafii i należałoby podjąć w tym temacie rozmowy z władzami kościoła i Kurii.

Pan T. Piekarski – dodał, że budynek ten został wybudowany staraniem parafii, a obecnie nie jest wykorzystywany i myśli, że parafii nie będzie stać na jego utrzymanie. Obecnie przedszkole, znajduje się przy drodze wojewódzkiej o dużym natężeniu ruchu i taka lokalizacja stwarza pewne niebezpieczeństwo dla dzieci.

Dodał, że w kwestii przeznaczenia działki widzi dwa sprzeczne interesy. Z jednej strony działka planowana jest pod potrzeby przedszkola, a z drugiej strony przedsiębiorca chciały ją zakupić na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Uważa, że pierwszeństwo trzeba dać osobie, która chce rozwijać w naszej gminie działalność gospodarczą, stwarzać miejsca pracy i płacić do gminy podatki.

Pan Wójt – zaznaczył, że działka ta wpisuje się w żywotne interesy gminy. Obecne działka na której znajduje się przedszkole jest za mała dla 75 dzieci. Dodał, że Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin w ramach pozyskanych środków przeznaczyło 60 tys. zł na urządzenie placu zabaw na terenie przedszkola. Zatem wartość placu zabaw przekroczyła wartość proponowanej do zakupu działki. Podkreślił, że celem zakupu jest poszerzenie działki na której obecnie znajduje się przedszkole i należy mieć na uwadze, że działkę kupujemy na przeszłość i nie trzeba patrzyć na to zagadnienie z perspektywy kilku lat ale może nawet kilkudziesięciu.

Dodał, że punkt katechetyczny nie spełnił zamierzonych celów, ale jego adaptacja wymagałaby dużych nakładów finansowych. Nie twierdzi, że tam nie może być przedszkole, ale temat wymaga analizy. Dla inwestorów ma wiele innych działek w Seceminie, które mogą być wykorzystane na prowadzenie działalności gospodarczej. Chciałby, aby przedsiębiorcy rozwijali swoją działalność na terenie naszej gminy, ale dyskutowana działka nie koniecznie musi być przeznaczona na taki cel, bo jest wąska i w centrum, a przedsiębiorca chciałby na niej utworzyć hurtownię materiałów budowlanych, co przy sąsiedztwie przedszkola szkodziłoby dzieciom.

W dalszej części swej wypowiedzi Pan Wójt odniósł się do głosu Pana K. Marka dotyczącego przekazania budynku szkoły w Woli Czaryskiej.

Zwrócił uwagę, że budynki byłych szkół w Krzepinie i Wałkonowach też wcześniej zostały sprzedane i teraz niszczeją, a w Woli Czaryskiej funkcjonuje ładny obiekt i są miejsca pracy. Jest przekonany, że to była dobra decyzja i podziękował za nią radnym.

Pan G. Kucharek – poinformował o prowadzonych rozmowach z właścicielem działki, którą planował kupić i wykorzystać na prowadzenie działalności gospodarczej. Teraz uważa, że cena została podbita z 50tys zł  do 80 tys. zł. Dodał, że będzie mu trudno wydać większą kwotę na ten cel, ale ją wyda i kupi tę działkę. Poinformował, że rozwinął firmę, zatrudnia pracowników

i płaci podatki. Chciałby rozszerzyć swoją działalność o uruchomienie hurtowni z materiałami budowlanymi. Jego zdaniem jest to właściwe miejsce na uruchomienie takiej  działalności. Uważa, że nie jest racjonalnym działaniem gminy kupno tej działki, bo gmina ma wiele innych potrzeb. Zwrócił się do radnych o przemyślenie tego tematu przed głosowaniem.

Pan J. Krzyżanowski – wyjaśnił, że właściciel działki zgłosił się do Urzędu Gminy o wydanie wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego o położeniu w/w działki gdyż nosi się

z zamiarem jej sprzedaży. Wówczas przeprowadzono wstępną rozmowę na temat zakupu tej działki przez gminę. Pytano, czy są chętni aby kupić te działkę. Z odpowiedzi właściciela wynikało, że ktoś tylko pytał czy będzie ona sprzedawana. Pan Duda dodał, że za dwie działki chce 70 tys. zł. Wówczas z Panem Wójtem przedyskutowano ten temat i ustalono, że gmina może zakupić tylko jedną działkę na poszerzenie placu przedszkola, w związku z czym zaplanowano w budżecie gminy kwotę 50 tys. zł na ten cel. Wszyscy radni wiedzieli o tej kwocie. Koszt zakupu tej działki łącznie z kosztami notarialnymi wynosił będzie ok. 50 tys. zł.

Pani Skarbnik Gminy dodała, że w 2011 r. i 2012 Gmina ogłaszała przetargi na sprzedaż działek koło byłego  POM i SKR  i nie było chętnych na kupno. Uważa, że decyzja Pana Wójta w tym temacie jest trafna.

Pani T. Kopanicka – pytała jakie jest zdanie Pana Kucharka na temat działek do sprzedaży proponowanych przez gminę.

Pan G. Kucharek – powiedział, że jeżeli będzie ogłoszony przetarg na działkę na wprost szkoły w Seceminie to do niego przystąpi. Zwrócił uwagę, że działka Pana Dudy położona jest

w centrum Secemina i taka lokalizacja mu odpowiada, bo klienci mieliby blisko zrobić zakupy.

Pan Przewodniczący Rady – zwrócił uwagę, że parafia nie jest chętna do pozbycia się swojego majątku. Nie wiadomo co będzie za parę lat, czy religia nadal będzie w szkołach.

Uważa, że w kwestii zakupu działki drugiej takiej okazji nie będzie i należy z niej skorzystać.

Na zorganizowaniu przedszkola poza Seceminem może skorzystać 10 dzieci miejscowych,

a stracić można 30 z Secemina, bo z Secemina nikt do takiego przedszkola nie będzie woził dziecka. Przedszkola z dnia na dzień nie da się przenieść, a firmę można zlokalizować w innym miejscu.
Przewodniczący przypomniał radnym o ślubowaniu jakie składali obejmując mandat radnego, że będą działać na rzecz i dobro gminy.

Pan K. Marek – uważa, że jest radnym Gminy Secemin, a nie miejscowości Secemin.  Dodał, że Przewodniczący przytoczył rotę przysięgi i my mamy dbać o rozwój gminy, a rozwój gminy nie równa się rozwojowi Secemina. Uważa, że jeżeli kupiona działka ma być przeznaczona pod inwestycję, to proponuje kupić także tę drugą działkę i przeznaczyć ją na parking, aby dzieci mogły bezpiecznie wsiadać i wysiadać z autobusu, a nie jak teraz wysiadają na ruchliwej drodze wojewódzkiej.

Innych głosów w tym temacie nie zabierano.

Pan J. Krzyżanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie

na rzecz Gminy Secemin niezabudowanej działki położonej w obrębie geodezyjnym 13-Secemin, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 470/2.

Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano.

Następnie projekt powyższej uchwały Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie.  

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było -11, głosów „przeciw” – 3, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Secemin niezabudowanej działki położonej w obrębie geodezyjnym 13-Secemin, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 470/2 została przyjęta większością głosów.

Uchwała Nr XXXV/225/14 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Secemin niezabudowanej działki położonej w obrębie geodezyjnym 13-Secemin, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 470/2 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy.

Po przerwie przystąpiono do kontynuacji porządku obrad.

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 rok. Proponowana zmiana w budżecie wynika z nadesłanych przez Wojewodę Świętokrzyskiego decyzji w sprawie dotacji .

W wyniku wprowadzonych zmian zwiększą się dochody i wydatki budżetowe o kwotę 231 541,51 zł i ogólne dochody stanowić będą kwotę - 15 893 920,88 zł, a wydatki kwotę - 16 756 508,81 zł

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag i przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem w/w uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 r. została przyjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XXXV/226/14 w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020.

Szczegółowo omówiła proponowane zmiany.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020

została przyjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XXXV/227/14 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski.

Pogratulował Panu Wójtowi przyznanego wyróżnienia „Złoty Żuraw” w kategorii - inwestycja przyjazna mieszkańcom.

Następnie poinformował o zadaniach realizowanych przez Starostwo na terenie naszej gminy

w ostatnim okresie, a mianowicie:

- wykonano na odcinku  400 m odwodnienie wraz ze zjazdami w Kuczkowi;

- wykonano ok. 200 m chodnika w Żelisławicach;

- zamontowano znak drogowy przy remizie w Woli Czaryskiej;

- wykonano przycinkę drzew przy drodze powiatowej;

- wykonywano remonty cząstkowe dróg;

- na koniec maja br. będzie wykonana dokumentacja na remont drogi powiatowej Secemin – Żelisławice.

Poinformował o podejmowanych działaniach w sprawie remontu drogi od Wałkonów 

w kierunku Bebelna.

Dodał, że mimo starań nie udało się pozyskać samochodu dla OSP Psary, ponieważ pierwszeństwo mają jednostki należące do KSRG.

Na zakończenie Pan Starosta złożył życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych.

Ad.5.

            W punkcie tym Pan Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynęła skarga od Pani Natalii Gołaszewskiej na  działalność pracowników ośrodka pomocy społecznej, którą skierował do komisji Rewizyjnej w celu rozpatrzenia.

Następnie głos zabrał Pan K. Krzyżanowski poinformował, że przedmiotem skargi było nie udzielenie zasiłku opiekuńczego oraz nie wypłacenie innej osobie zasiłku.

Komisja odbyła w tym temacie dwa posiedzenia. Na pierwszym wysłuchała Pani

N. Gołaszewskiej oraz wyjaśnień Pani Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Jak wynika z ustaleń poczynionych przez Komisję Rewizyjną Pani N. Gołaszewska zwróciła się za pośrednictwem Wójta Gminy z pismem o przyznanie jej specjalnego zasiłku opiekuńczego

w związku z chorobą męża. Po przeanalizowaniu pisma GOPS wystosował do skarżącej pismo w którym zostały wyjaśnione kwestie związane z nabyciem prawa do zasiłku opiekuńczego jak również zwrócono się z prośbą o wypełnienie stosownego wniosku i dostarczenie pozostałych dokumentów. Pani Gołaszewska nie zgłosiła się i nie złożyła wymaganych dokumentów.

Poza tym sytuacje o których mówiła Pani Gołaszewska dotyczyły okresu 10-20 lat temu

w związku z czym trudno zweryfikować czy jest to zgodne z prawdą czy nie. Komisja ustaliła również, że brak jest podstaw do uznania, że kierownik lub pracownicy GOPS nie wypłacili należnego zasiłku opisanego skardze. Wszystkie świadczenia wypłacane są za pośrednictwem Banku Spółdzielczego w Seceminie lub w kasie Urzędu Gminy, co potwierdza stosowna dokumentacja. W związku z powyższym nikt z pracowników nie ma możliwości pobierania

i wypłacania jakichkolwiek świadczeń w imieniu klienta.

Na drugie posiedzenie poproszono dwie osoby wskazane przez Panią N. Gołaszewską. Jedna

z nich nie chciała się odnieść do zarzutów zawartych w skardze, bo Pani Gołaszewska nie konsultowała z nią treści skargi. Drugą osobą była córka Pani Gołaszewskiej która nie wskazała żadnych konkretnych zarzutów tylko wypowiadała się na zasadzie, że ktoś coś powiedział.

W związku z tym Komisja Rewizyjna wnioskuje aby uznać skargę za bezzasadną.

Niemniej jednak komisja wnioskuje aby  Pani Kierownik brała pod uwagę opinię beneficjentów o pracy pracowników ośrodka pomocy.

Pan B. Wasik – powiedział, że z wielką ostrożnością należy słuchać opinii mieszkańców na temat świadczeń udzielanych przez ośrodek pomocy społecznej. Świadczenia te objęte są tajemnicą służbową, a mieszkańcy często kłamią, o czym sam przekonał się pomagając

w uzyskaniu świadczenia przez jedną z rodzin. Uważa, że jest to daleko idący wniosek, aby Pani Kierownik sugerowała się opinią mieszkańców. Rolą jej jest nadzorowanie, aby świadczenia udzielane były zgodnie z prawem, a nie kierowanie się opinią mieszkańców w tym temacie.

Przewodniczący Rady dodał, że jest to trudny dział pracy i niezadowolenie mieszkańców może być duże. Może niektórym się wydaje, że im się należy jakiś zasiłek, ale nad stosowaniem prawa i właściwym podejmowaniem decyzji czuwa właśnie Pani Kierownik.

Komisja Rewizyjna szczegółowo przeanalizowała pismo Pani N. Gołaszewskiej, wysłuchała świadków wskazanych przez skarżącą i wyjaśnień Pani Kierownik GOPS i zawnioskowała

 o uznanie skargi za bezzasadną.

Następnie poprosił Pana Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie projektu uchwały wraz z uzasadnieniem w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie.

Do projektu powyższej uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania. W głosowaniu wzięło udział 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXV/228/14 w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.6.

            W punkcie tym nie zgłaszano żadnych wniosków.

Ad.7.

            W punkcie tym głos zabrał Pan S. Sobala sołtys sołectwa Kuczków. Zgłosił uwagi do decyzji wydanej przez Starostwo Powiatowe w sprawie uznania działek będących wspólnotą wsi Kuczków za wspólnotę gruntową Woli Kuczkowskiej. Dodał, że spółka nie podejmowała uchwały w sprawie przekazania gruntów Kuczkowa wspólnocie Woli Kuczkowskiej. Zwrócił uwagę, że w wykazie znajduje się działka położona w Dąbiu której właścicielem jest osoba prywatna.

Pan J. Krzyżanowski – wyjaśnił, że właścicielem zasobu geodezyjnego jest Starostwo i decyzja

o której mówi sołtys wydana jest przez Starostwo, a nie przez wójta. Niemniej jednak poprosił sołtysa o zgłoszenie się po sesji  w celu wyjaśnienia poruszonego tematu.

Pan T. Piekarski – poinformował o planowanych do remontu  dwóch odcinkach drogi powiatowej (ok. 2200 m )od Krzepina w kierunku Wałkonów Górnych w ramach środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych.

Pytał w jakim % gmina będzie partycypować w kosztach inwestycji – rewitalizacja rynku.

Następnie złożył życzenia w imieniu własnym i V-ce Wojewody G. Dziubka z okazji Świąt Wielkanocnych.

Pan Wójt – wyjaśnił, że gmina pokryje 40 % kosztów kwalifikowanych tej inwestycji.

W ramach tego zadania wykonane zostaną ul. Struga, Piaski, fosa i rynek za ok. 3 mln. zł

 z czego gmina poniesie koszty w wysokości ok. 1 mln. zł.

Pan B. Wcisło – poinformował, że tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 11 kwietnia br była ocena stanu dróg i sprawa dzikich wysypisk śmieci. Komisja zwróciła uwagę, że drogi naprawiane kruszywem szybko się psują, w związku z czym apeluje do sołtysów aby kruszywo dawane było tam, gdzie trzeba, a część nawierzchni dróg może lepiej wyrównać równiarką.

Komisja zauważyła, że na terenie gminy jest coraz mniej dzikich wysypisk śmieci ale jeszcze są. Komisja wnioskuje o uporządkowanie terenu i likwidację dzikiego wysypiska  k /Z. Kwietnia

w Woli Czaryskiej i za torami w Psarach.

K. Krzyżanowski – poinformował o wyjazdowym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej do szkoły

w Psarach. Komisja nie wnosi zastrzeżeń do wydatków poniesionych przez tę placówkę. Podczas rozmowy z dyrektorem szkoły wynikł temat potrzeby kształcenia dzieci objętych tokiem specjalnego nauczania. Utworzenie takiego oddziału w szkole mogłoby wspomóc szkołę.

Jeżeli dzieci z okolic Kuczkowa przejdą do szkoły w Seceminie to sytuacja taka stwarza zagrożenie likwidacji szkoły w Psarach.

Komisja  pozytywnie oceniła działania Pani E. Chat – nauczycielki zatrudnionej w szkole

w Psarach – w zakresie edukacji ekologicznej.

Pan S. Sobala – poinformował, że w kamionce na terenie byłego PGR w Kuczkowie jest pełno śmieci, a blisko tego miejsca jest ujęcie wody.

Pani E. Walasek poinformowała, że 7 kwietnia Komisja oświaty odbyła wyjazdowe posiedzenie do Żelisławic. Zapoznała się ze stanem technicznym obiektów na stadionie sportowym. Komisja była pod wrażeniem. Stadion i zaplecze prezentują się bardzo dobrze głównie dzięki niesamowitemu poświęceniu i pracy społecznej na w/w obiekcie Prezesa Klubu –Pana Janusza Bartyzla . Po przeprowadzeniu rozmowy na temat działalności Klubu Sportowego „Zieleń” Komisja wnioskuje o przyznanie dodatkowych funduszy, minimum 20 zł dla zawodników za grę w meczach wyjazdowych . Komisja uważa, że nie jest to kwota wygórowana, tym bardziej, że budżet przeznaczony na dofinansowanie Klubu w stosunku do roku ubiegłego został znacznie zmniejszony.

Pan K. Marek – poprosił aby wójt udzielił informacji w sprawie powstałej  przy Stowarzyszeniu „Zryw Secemin” sekcji piłki nożnej. Taką informację pozyskał z BIP. Pytał czy jest taka sekcja powołana czy nie. Zastanawiające jest czy jest sens tworzenia takiej sekcji skoro już taka jest

w Żelisławicach i będzie to kolejna drużyna do utrzymania.

Pan Wójt – omówił działania związane z założeniem Stowarzyszenia „Zryw Secemin”. Dodał, że to stowarzyszenie podejmuje decyzje o utworzeniu sekcji sportowych, a nie kto inny. Uczestniczył w posiedzeniu członków tego stowarzyszenia. Zarząd uzyskał absolutorium. Stowarzyszenie składa wnioski o pozyskanie środków finansowych, podobnie jak Klub Sportowy „ZIELEŃ”.

W temacie diet dla zawodników Pan Wójt powiedział, że jest to kwestia budżetu na przyszły rok. W tej kadencji dużo pomaga się Klubowi „Zieleń”. Nadmienił, że Klub działa w ramach ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie i pozyskuje środki finansowe.

Pan Przewodniczący Rady prosił, aby komisje odbywały posiedzenia przed sesjami

i przygotowywały stanowiska w tematach będących przedmiotem obrad sesji.

Następnie Pan Przewodniczący oraz Pan Wójt złożyli życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych

Ad.8.

             W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane, w związku z czym, zamyka obrady XXXV sesji Rady Gminy Secemin.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:                                                                                  Przewodniczący:

Podmiot udostępniający:
Urząd Gminy Secemin
Informację wytworzył:
 
Informację wprowadził:
ug
Data wytworzenia:
 
Data publikacji:
2014-06-17
Data ostatniej zmiany:
2014-06-17