PROTOKÓŁ Nr XXXVI/14

PROTOKÓŁ  Nr  XXXVI/14
z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 27 czerwca 2014 roku
w sali narad Urzędu Gminy w Seceminie w godzinach od 10 30 do 15 00.
Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.
W sesji udział wzięli: Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki, Pan Tomasz Gmitruk – radca prawny, Pan dr Jerzy Michta – historyk
z Kielc, Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Seceminie, Pan Janusz Liwyj – Kierownik SP ZOZ , Pani Joanna Burzawa – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej, Pan Tadeusz Piekarski – radny Rady Powiatu Włoszczowskiego, radni Rady Gminy Secemin i sołtysi z terenu Gminy Secemin wg załączonych list obecności.
Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych
Radnych obecnych na sesji – 15
Porządek obrad :
  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  3. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie między sesjami.
  4. Sprawozdanie z działalności finansowej i gospodarczej gminy za 2013 rok
i rozpatrzenie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tego tytułu:
- przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Kielcach w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu
z wykonania budżetu gminy za 2013 rok;
- przedstawienie Uchwały Komisji Rewizyjnej w sprawie opinii dotyczącej wykonania budżetu gminy Secemin w 2013 roku i wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Secemin w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin;
- przedstawienie uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Kielcach w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 rok;
- podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tytułu wykonania budżetu gminy za 2013 r..
      5.   Podjęcie uchwał w sprawie:
- zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie za 2013 r.;
            - zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ w Seceminie za 2013 r.;
            - zmian budżetu gminy Secemin na 2014 r.;
            - zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020;
- zmiany w uchwale Rady Gminy Secemin w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego;
- wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością gruntową drogi koniecznej;
- zmiany uchwały Rady Gminy Secemin w sprawie przyjęcia herbu i flagi Gminy Secemin;
            - zatwierdzenia wzoru sztandaru dla Gminy Secemin;
            - zmiany uchwały Rady Gminy Secemin w sprawie Statutu Gminy Secemin.
      6.  Ocena zasobów pomocy społecznej na rok 2014 dla Gminy Secemin.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych 
      Gminy Secemin na lata 2014 – 2020
  8. Prezentacja projektu Statutu Sołectwa.
  9. Interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski i informacje.
11. Zamknięcie obrad XXXVI sesji Rady Gminy.
Streszczenie przebiegu obrad.
Ad.1.
            Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie przedstawicieli Urzędu Gminy, zaproszonych  gości, radnych i sołtysów. Następnie stwierdził , że listę obecności podpisało 14 radnych, w związku z czym sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał. W trakcie informacji przedstawianej przez Pana Wójta na sesję przybył 1 radny. Tak więc na sesji obecni byli wszyscy radni.
W dalszej części tego punktu Pan K. Marek zgłosił wniosek dotyczący zamiany w porządku obrad w pkt 5 – podjęcie uchwał w sprawie:
- zmiany uchwały w sprawie przyjęcia herbu i flagi gminy Secemin
- zatwierdzenia sztandaru gminy
na - informację Wójta w tym temacie, ponieważ nie dyskutowano wcześniej zmiany wzoru herbu.
            Następnie głos zabrał Pan Wójt, proponował aby nie zmieniać porządku obrad ponieważ nie było uwag radnych w tym temacie na posiedzeniach komisji. Dodał, że na dzisiejszą sesję zaproszono dr J. Michtę – projektanta herbu i sztandaru, który omówi szczegółowo te kwestie.
I jeżeli chcemy mieć w tej kadencji sztandar to proponuje przyjęcie proponowanej w tym temacie uchwały. Nadmienił, że zmiana herbu wynika z potrzeby dostosowania go do zasad heraldyki, a herb gminy znajduje się w projekcie sztandaru i stąd te zmiany. 
Innych uwag do porządku obrad nie zgłaszano.
Przewodniczący Rady wniosek Pana K. Marka o zmianę w porządku obrad poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.
„Za” przyjęciem wniosku głosował – 1 radny, „przeciw”– 13 radnych, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad realizowany będzie zgodnie z przesłanym zawiadomieniem na sesję, ponieważ zgłoszony przez Pana K. Marka wniosek nie uzyskał bezwzględnej większości głosów.
Ad.2.
            Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.
Ad.3.
            W punkcie tym  Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:
- 23-25.04.14 r. odbywały się egzaminy gimnazjalne;
23.04.14 r. – podpisano z firmą EUROBRUK  umowę na przebudowę płyty Rynku. W  tym dniu odbyło się spotkanie promocyjne książki „Dzieje administracji i samorządu  Gminy Secemin 1809 – 2013.
-24.04.14 r. – podpisanie umowy z firmą DUKT na wykonanie przebudowy drogi gminnej ul. Struga – Piaski w Seceminie;
- 25 – 28.04.14 r. – udział w uroczystościach kanonizacyjnych św. Jana Pawła II w Rzymie (wyjazd prywatny);
- 26.04.14 r. w Seceminie odbyło się V Forum  Trzeźwości.
- 2.05.14 r. odbyło się Walne Zebranie Spółki Leśnej Krzepice.
- 5.05.14 r. uczestniczył w posiedzeniu komisji oświaty Rady Gminy.
- 6.05.14 r. odbyły się narady robocze dot.: adaptacji ośrodka zdrowia i przebudowy płyty Rynku.
Uczestniczył w posiedzeniu Zarządu LGR- Zarząd podjął uchwałę o przeznaczeniu 30 tys. zł na bonusy dla organizacji pozarządowych – 3 dla gminy Secemin.
- 7.05.14 r. uczestniczył w posiedzeniu Zarządu OSP Psary
- 8.05.14 r. odbyła się narada dotycząca przebudowy Rynku w Seceminie z udziałem architekta P. Korzewskiego.
- 9.05.14 r. - obchody Powiatowego Dnia Strażaka we Włoszczowie. Pani B. Oczkowicz – wiceminister MON była z wizytą w szkole w Seceminie.
- 9.05.14 r. – odbyła się narada w sprawie nadpłaconego przez PREFABET podatku od nieruchomości dla gminy.
- 13-14.05.14 r. – uczestniczył w szkoleniu obronnym w Suchedniowie zorganizowanym dla wójtów;
15.05.14 r. –  narada w sprawie organizacji dożynek powiatowych. Uczestniczył też
w uroczystym otwarciu nowego budynku biblioteki w Krasocinie. Odbyło się także spotkanie
 z rodzicami uczniów obecnych kl. II SP w Seceminie w sprawie połączenia obecnych 2 kl. II w jedną kl. III, rodzice proponują pozostawić bez zmian.
- 16.05.14 r. uczestniczył w obchodach Dnia Patrona szkoły im. Batalionów Chłopskich
 w Psarach.
- 17.05.14 r. – uczestniczył w uroczystościach Dnia Strażaka w Żelisławicach z udziałem Wicewojewody G. Dziubka i Starosty Włoszczowskiego Pana Z. Matyśkiewicza.
- 17 – 23.05.14 r. VI edycja Tygodnia Sportu dla Wszystkich. Nasza gmina po raz pierwszy uczestniczyła w tej imprezie. W kategorii gmin do 5 tys. mieszkańców zajęliśmy 6 miejsce w Polsce i pierwsze w województwie świętokrzyskim oraz otrzymaliśmy nagrodę 4 tys. zł zamienianą na sprzęt sportowy.
- 18.05.14 r. był Festyn Rodzinny organizowany przez Zespół Szkół w Seceminie. Impreza ta była dobrze zorganizowana z licznym udziałem mieszkańców .
- 19.05.14 r. uczestniczył w Koncercie „Dzieci w hołdzie Janowi Pawłowi II”, który odbył się
w Kielcach, tradycyjnie uczestniczyli uczniowie Gimnazjum im. JP II w Seceminie.
Na ukończeniu jest zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Przystępuje się do prac związanych z wyłonieniem wykonawcy zmiany planu zagospodarowania gminy.
Przystępuje się do prac związanych ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego gminy.
Odbyło się spotkanie w sprawie zmiany zasilania energetycznego posesji w Rynku w Seceminie z naziemnego na kable podziemne.
20.05.14 r. uczestniczył w posiedzeniu komisji oświaty Rady Gminy.
- 21.05.14 przeprowadzono  w Żelisławicach Turniej Piłki Nożnej o puchar Komisji Oświaty Rady Gminy.
W tym dniu odbyło się Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze ZNP w Seceminie. Nowym Prezesem ZOG ZNP została Pani E. Walasek.
- 22.05.14 r. uczestniczył w posiedzeniu Prezydium Oddziału Wojewódzkiego OSP w Woli Wiśniowej na którym Prezes OSP Secemin dh Ryszard Chorzępa został odznaczony.
W tym dniu odbyło się spotkanie z mieszkańcami Żelisławic i Żelisławiczek w sprawie strategii rozwoju gminy.
- 23-24.05.14 r. odbyły się szkolenia w ramach Programu „Wspólnie z mieszkańcami decydujemy razem”.
- 23.05.14 r. uczestniczył w konferencji szkoleniowej wójtów i burmistrzów z województwa świętokrzyskiego w Korytnicy.
- 25.05.14 r. odbyły się wybory do Europarlamentu, w gminie Secemin przebiegły sprawnie.
- 26.05.14 r. odbyła się narada w sprawie przebudowy linii energetycznych w Rynku
w Secemine w  której uczestniczył inwestor i projektant.
- 27.05.14 r. uczestniczył w posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
- 28.05.14 r. zorganizowano w Przedszkolu w Seceminie „Dzień Rodziny”.
   Odbyła się też w tym dniu narada z udziałem wszystkich stron inwestycji w Rynku.
- 30.05.14 r. odbyła się narada w sprawie drogi gminnej Dąbie – Cegielnia.
   - Wizyta Pani Anny Woźnickiej w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy.
   - Walne zebranie  LGD.
   - Pożegnano Panią D. Stępniak, która po 41 latach pracy w Urzędzie Gminy przeszła na emeryturę.
- 31.05.14 – Dzień Dziecka organizowany przez LGR „Między Nidą a Pilicą” we Włoszczowie.
 Z naszej gminy udział wzięło 110 osób.
- 01.06.14 r. odprawiona została w kościele w Seceminie msza św. w intencji wszystkich samorządowców, radnych, sołtysów, pracowników urzędu gminy i jednostek organizacyjnych
z okazji Dnia Samorządowca.
- 2.06.14 r. podpisano akt notarialny zakupu działki 11 a., obok przedszkola w Seceminie  za kwotę 47 tys. zł
- 3.06.14 r. ustalenie przebiegu granicy drogi gminnej  Dąbie – Cegielnia.
  Udział w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej.
- 5.06.14 r. – w GOPS wydawana będzie Karta Dużej Rodziny.
    - odbyło się  szkolenie obronne dla Sekretarzy.
- 06.06.14 r. uczestniczył w uroczystościach kościuszkowskich w Chyczy .
- 06-07.06.14 r. – rozpoczęto realizację projektu „Lokalnie decydujemy razem”
- 08.06.14 r. odbył się w Szczekocinach „ Przegląd Zespołów Ludowych”. Z naszej Gminy wzięły w nim udział 3 zespoły tj. Złoty Kłos, Cyraneczki i Przepióreczki.
- 7.06.14 r. – pielgrzymka na Jasną Górę uczestników Ruchu AA .
- 9.06.14 r. – audyt dotyczący kontroli zarządczej.
       TV internetowa –  reportaże z rynku, fosy i biblioteki
- 10.06.14 r. uczestniczył w uroczystościach związanych z jubileuszem 15- lecia Powiatu Włoszczowskiego.
-Odbyło się także spotkanie z partnerami projektu    „E-urząd”.
- 11.06.14 r. odbyło się spotkanie organizacyjne dotyczące badań mammograficznych
i cytologicznych. Przyjazd mammobusu do Secemina w dniach 28 i 29 lipca 2014 r. Zachęca do korzystania i wykonania badań.
- 12.06.14 r. –ćwiczenia z obrony cywilnej. Przeprowadzona została „Gra obronna”.
- 13.06.14 r. odbyła się narada w sprawie nadpłaconych podatków przez PREFABET. Poinformował o wielkości dyskutowanej kwoty podatku.
 Odbyło się również zebranie organizacyjne dot. założenia stowarzyszenia wędkarzy.
- 16.06.14 r. odbyło się posiedzenie Komisji Finansów i Infrastruktury.
   Uczestniczył także w spotkaniu roboczym w sprawie prac nad strategią rozwoju gminy- ustalono harmonogram spotkań.
- 17.06.14 r. – odbyły się warsztaty szkoleniowe CAF dla kadry kierowniczej.
            Uczestniczył w posiedzeniu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej oraz w spotkaniu
z organizacjami pozarządowymi.
- 18.06.14 r. – szkolenie pracowników Urzędu Gminy na temat przestrzegania Kodeksu Etycznego i na temat działań antykorupcyjnych.
Zarząd LGR przyznał bonusy dla Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Secemin,, Klubu Sportowego „Zieleń” Żelisławice i dla Stowarzyszenia Rozwoju miejscowości Marchocice.
-21.06.14 r. na fortalicji Szafrańców w Seceminie zorganizowano „Noc Świetojańską”.
Zrobiony został audyt dotyczący bezpieczeństwa informacji.
 
            Pan Wójt poinformował o pożarze domu rodziny Hajdasów z Secemina. Podziękował sołtysom za zebranie II raty podatku oraz opłat za śmieci.
- 23.06.14 r. odbył spotkanie z Panem R. Graczkowskim , który opracowuje strategię Urzędu Gminy
- 24.06.14 r. uczestniczył w pożegnaniu absolwentów SP w Seceminie.
- 25.06.14 r. uczestniczył w pożegnaniu absolwentów Gimnazjum.
W tym dniu odbyła się narada koordynacyjna w sprawie przebudowy płyty Rynku w Seceminie z udziałem projektanta, inspektora nadzoru i wykonawców.
- 26.06.14 r. odbyła się w Kielcach konferencja nt. „E-świętokrzyskie”- Rozbudowa infrastruktury informatycznej JST i budowa systemu informacji przestrzennej.
- Debata społeczna dotycząca bezpieczeństwa w powiecie.
- Uczestniczył w Walnym zebraniu sprawozdawczo-wyborczym BS Koniecpol. Do Rady Nadzorczej z naszej gminy wybrani zostali Pan B. Wcisło i Pan H. Lis.
- 27.06.14 r. uczestniczył w zakończeniu roku szkolnego w szkole w Żelisławicach.
Odbyła się również narada z dyrekcją PREFABET Żelisławice w sprawie nadpłaconego przez zakład podatku.
Pan Wójt poinformował o rozstrzygnięciu konkursu na stanowisko Z-cy Kierownika Referatu Gospodarki. Wpłynęła 1 oferta, ale po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej oferent zrezygnował z podjęcia pracy.
            Pan Wójt poinformował także o zarządzeniach , które wydał w okresie między sesjami tj.  od 4 kwietnia 2014 r. do 16 czerwca 2014 r.
Następnie głos zabrał Pan T. Gmitruk- radca prawny. Mówił, aby zwracać uwagę na treść podpisywanych umów i na firmę z którą spisywana jest umowa. Dodał, że obecnie są częste przypadki, iż zgłaszają się do mieszkańców przedstawiciele różnych firm energetycznych podszywający się pod Zakład Energetyczny TAURON, oferując dostawę energii, mieszkańcy nieświadomi, że zawierają umowy z nowymi podmiotami, podpisują je, a potem są problemy
i sprawy w sądach. Jeżeli byłyby takie przypadki w Gminie Secemin to prosił aby mieszkańcy zgłaszali się do niego to pomoże w podjęciu stosownych działań. Apelował, aby tę informację przekazać mieszkańcom i ustrzec ich przed problemami.
Pan Przewodniczący pytał czy są uwagi do informacji przedstawionej przez Pana Wójta.
Uwag ani pytań nie zgłaszano.
Ad.4.
            W punkcie tym głos zabrała Pani Skarbnik. Przypomniała, że materiały dotyczące sprawozdania z wykonania budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego, dokumentacją sprawozdawczą i uchwałą RIO o wykonaniu budżetu gminy w 2013 r. przesłane zostały radnym w ustawowych terminach. Ponadto przesłano radnym sprawozdanie finansowe Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie i SP ZOZ.
Pani Skarbnik omówiła sprawozdanie z wykonania budżetu w 2013 r. Budżet  gminy uchwalony Uchwałą Rady Gminy wynosił po stronie planu :
dochodów – 14 900 764,00 zł , a wydatków 14 812 224,00 zł. Zmiany wprowadzone do budżetu w ciągu roku doprowadziły do zwiększenia planu dochodów do kwoty 15 563 699,06 zł, a planu wydatków  do kwoty 15 661 038,06 zł. Uważa, że budżet realizowany był dobrze, realizowano zadania inwestycyjne. Zmniejszyło się zadłużenie i na dzień 31 grudnia 2013 r. do spłaty kredytu i pożyczki pozostało 3 759 045,80 zł.
Materiały w tym temacie stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie przedstawiła Uchwałę Nr 29/2014 IV Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie opinii o sprawozdaniach
z wykonania budżetu gminy Secemin za 2013 r. wraz z informacją o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami.
Powyższa uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Z powyższej uchwały wynika , że sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2013 r. zostały zaopiniowane pozytywnie.
Następnie Pan K. Krzyżanowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił Uchwałę Komisji Rewizyjnej w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za 2013 r.
 i protokołem z głosowania komisji nad tym wnioskiem.
Komisja wnioskowała o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2013 r.
Uchwała Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
            W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady przedstawił Uchwałę Nr 54/2014 IV Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 30 maja 2014 r.
 w sprawie opinii o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za 2013 r. Wniosek komisji  został zaopiniowany pozytywnie.
Pan Przewodniczący przypomniał, że materiały dotyczące wykonania budżetu gminy za 2013 r.  i udzielenia absolutorium były przedmiotem dyskusji na posiedzeniach komisji rady gminy.
Następnie otworzył dyskusję w powyższym temacie.
- Pan B. Wasik – powiedział, że ma uwagi co do rzetelności Komisji Rewizyjnej w ocenie budżetu gminy za 2013 r.
Nawiązał do udzielonej mu pisemnej odpowiedzi na zgłoszony wniosek . Uważa, że nie udzielono mu  odpowiedzi na proste pytania. Zacytował zdanie z przekazanego mu pisma, że za dzierżawę działki przy stadionie zrobiono drogę w Żelisławicach do stadionu. Chce jednoznacznej odpowiedzi w tym temacie.
Pan K. Marek – pytał czy komisja rewizyjna sprawdzała wszystkie składniki majątkowe. Czy nakładka bitumiczna położona na drodze od ul. Koniecpolskiej do Kościelnej w Seceminie i na drodze do stadionu w Żelisławicach zostały wpisane do stanu majątkowego gminy. Jeżeli tak to na jakiej podstawie.
Pan Wójt – powiedział, że poruszone tematy były już wiele razy wyjaśniane.
Następnie Pan B. Wasik przekazał zdjęcia z 2012 r. dotyczące eksploatacji piasku.
Pan Przewodniczący zapytał dlaczego dopiero teraz radny przekazuje te zdjęcia.
Dodał, że zdjęcia nie są datowane i piasek mógł być brany z każdej działki. Na działce dzierżawionej przez firmę było dzikie wysypisko śmieci.
Pan B. Wasik przypomniał, że na jego pytanie czy był brany piasek otrzymał odpowiedź, że nie, a piasek był brany i wliczony w koszty województwa. Fachowcy mogą ustalić na podstawie tych zdjęć z której działki brany był piasek.
Pan K. Marek – powiedział, że przekazana mu odpowiedź na zgłoszony wniosek ,nie zadowala go. Przytoczył z protokołu z sesji rady gminy z 2012 r. wypowiedzi Pana Wójta dot. położenia przez firmę nakładki bitumicznej na drodze od ul. Koniecpolskiej do ul. Kościelnej w Seceminie i na drodze do stadionu w Żelisławicach w zamian za dzierżawę gruntu, ale nie informuje o szczegółach i zawartych w tym temacie umowach.
Pan K. Krzyżanowski – wyjaśnił, że Komisja Rewizyjna nie ma uprawnień przypisanych  policji ani agencji detektywistycznych. Zatem co miała sprawdzać jeżeli teren dzierżawiony był już uporządkowany.
Pan B. Wasik – powiedział, że na początku kadencji Komisja Rewizyjna wydała wyrok w jego sprawie, nie prosząc go o wyjaśnienie. W sprawie piasku poruszał temat wcześniej Pan Piekarski Uważa, że firma nielegalnie weszła na teren i pobierała piasek.
Pan K. Krzyżanowski – przypomniał, że z treści składanego przez radnych ślubowania wynika iż obowiązki radnego sprawować będą godnie, rzetelnie i uczciwie mając na względzie dobro gminy i jej mieszkańców. Drogi zrobione służą mieszkańcom. Uważa, że jeżeli dalej ten temat będzie drążony to gmina nic nie zyska z tego ani mieszkańcy.
Pan Przewodniczący – przytoczył zapisy Regulaminu pracy Rady Gminy w kwestii zabierania głosu, że osoba spoza rady może zabierać jednokrotnie głos w danej sprawie za wyjątkiem gości  zaproszonych na sesję.
Pan Piekarski – powiedział, że podpisuje listę obecności dla gości.
Pan Przewodniczący wyjaśnił, że Panu Piekarskiemu nie wysyła zaproszenia na sesję tylko
 „ Postanowienie” o zwołaniu sesji,  a od następnej sesji będzie 4 lista dla obecnych na sesji.
Pan T. Piekarski – powiedział, że eksploatacja piasku odbywała się na ok. 0,5 ha. Jeżeli się to przeliczy, to wydobyto dziesiątki tysięcy ton. Gdyby ta firma miała zakupić ten piasek to poniosłaby duże koszty, więc nie można mówić, że firma zrobiła coś ekstra. Zaniepokojony był tym, że kosztem gminy firma rozwiązuje swoje problemy. Niepokoiło go też to, że na działce składowane były odpady.
Pan K. Marek – zwrócił uwagę, że ustawa o finansach publicznych mówi, że finanse powinny być przejrzyste. Od 2012 r. prowadzono z wójtem rozmowy o eksploatacji piasku. Wobec tego czy rzetelne jest sprawozdanie. Jeżeli się mówi o podpisaniu umowy dzierżawy, a nic o eksploatacji to chyba nie jest w porządku.
Pan T. Bąk – zwrócił uwagę, że Pan K. Marek będąc członkiem Komisji Rewizyjnej nie sprawdzał wcześniej czy wykonana droga w Wolicy, Żelisławicach jest wpisana na stan mienia gminy, tylko wycofał się z komisji, aby teraz pytać o takie rzeczy.
Pan Wójt – wyjaśnił, że firmie udostępnione zostały 3 działki i zgodnie z umową miały być oddane w stanie nie gorszym niż w dniu przekazania i tak też się stało.
Następnie odniósł się do wykonania budżetu w 2013 r.  Nadmienił, że budżet został zrealizowany, przesłano radnym stosowne w tym temacie materiały, uzyskano pozytywne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej. Uważa, że bardzo gospodarnie zarządzamy gminą. Na początku kadencji zadłużenie gminy wynosiło ok. 5 mln zł, a obecnie zmniejszyło się do ok. 3 mln zł. Wykonano wiele zadań, które nie były finansowane z budżetu gminy lub przy znikomym współfinansowaniu z budżetu gminy. Rozwiązywano wiele problemów zgłaszanych przez mieszkańców w związku z przebudową drogi wojewódzkiej 786.
Firmie oddano w użytkowanie 3 działki i do głowy mu nie przyszło aby handlować piaskiem. Wystąpi do firmy o wyjaśnienie tego tematu i o odpowiedzi poinformuje Radę. Jeśli któryś z radnych widzi, że coś dzieje się niezgodnie z prawem to powinien od razu  powiedzieć o tym wójtowi i wtedy można byłoby szybko zbadać sprawę i w razie potwierdzenia się przeciwdziałać. A tu mamy do czynienia z sytuacją, że nie reaguje się w konkretnej sytuacji
i czeka rok lub dwa, to znaczy, że zaczyna się kampania wyborcza.
Proponuje pozytywne myślenie i zaprasza do współpracy.
Pan Przewodniczący – przypomniał, że teraźniejszym tematem obrad jest sprawa absolutorium. Budżet za 2013 r. uzyskał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Komisja Rewizyjna przedstawiła wniosek o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2013 r. i na tym trzeba się skupić.
Pani T. Sztuka – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że drogi nie są oszacowane. Na stanie gminy są drogi tylko te, które realizowane są jako inwestycje. Prosiła o wygospodarowanie środków na wyszacowanie wszystkich dróg gminnych, aby przejąć je na stan mienia gminy.
Innych głosów w dyskusji nie było.
Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 r.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów  „przeciw” - 1, głosów „wstrzymujących się” – 1.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 r. została przyjęta większością głosów.
Uchwała Nr XXXVI/229/14 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2013 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części tego punktu porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tytułu wykonania budżetu gminy za 2013 r.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem w/w uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów  „przeciw” - 2, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin z tytułu wykonania budżetu gminy za 2013 r.  została przyjęta większością głosów.
Uchwała Nr XXXVI/230/14 w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Secemin
z tytułu wykonania budżetu gminy za 2013 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie Pan Wójt podziękował za udzielenie mu absolutorium . Podziękował wszystkim którzy przyczynili się do tworzenia i realizacji budżetu, a szczególne podziękowania skierował do Pani Skarbnik i kadry kierowniczej.
Następnie Przewodniczący Rady ogłosił 10 minutową przerwę.
Po przerwie przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.
Ad.5.
            W punkcie tym Przewodniczący Rady pytał czy są pytania w temacie sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie.
Następnie głos zabrał Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że biblioteka jest potrzebna, bo korzystają z niej dzieci i dorośli i duże nadzieje wiąże z otwarciem Gminnego Centrum Kultury.
Pani E. Walasek – poinformowała, że komisja oświaty była z wizytą w bibliotece i podoba jej się praca biblioteki. Jednostka ta rozwija się, organizuje różne spotkania , przystępuje do realizacji projektów i pozyskuje środki z zewnątrz. Pogratulowała Pani Kierownik efektów jej pracy.
Pani J. Burzawa – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie poinformowała obecnych o działalności GBP w 2013 r. w zakresie organizowanych spotkań autorskich dla młodzieży i dzieci, działalności Dyskusyjnego Klubu Książki, udziale w różnych akcjach kulturalnych. Nawiązała też do realizowanych przez bibliotekę programach na które pozyskiwane są środki finansowe z zewnątrz.
Uwag do przedstawionego sprawozdania nie było.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie za 2013 r.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. „Za” przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, ze uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie za 2013 r. została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVI/231/14 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie za 2013 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
            W dalszej części tego punktu Pan J. Liwyj – Kierownik SP ZOZ w Seceminie przedstawił sprawozdanie finansowe SP ZOZ za 2013 r.
Następnie przystąpiono do dyskusji.
Pan K. Marek – zwrócił uwagę, że ze sprawozdania finansowego SP ZOZ  za 2013 r. wynika niedobór. Nawiązał do sprawozdań z lat poprzednich z których też wynikał niedobór. Poprosił o wyjaśnienie tej sytuacji.
Pan J. Liwyj – zaznaczył, że środki finansowe jakimi dysponuje jednostka zależne są od NFZ. Nadmienił, że w 2011 r. niedobór opiewał na kwotę ok. 100 tys zł a w 2013 r. tylko 25 tys. zł. Dodał, że są oszczędności i można niedobór ten pokryć. W celu zmniejszenia kosztów  zlikwidował dwa etaty tj. rejestratorki i sprzątaczki. Nadmienił, że życzyłby aby wszystkie jednostki budżetowe służby zdrowia miały takie niedobory.
Innych uwag w tym temacie nie zgłaszano.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ w Seceminie za 2013 r.
Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano.
Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad w/w projektem uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych, głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVI/232/14 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego SP ZOZ
w Seceminie za 2013 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
            W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik poinformowała o zmianach w budżecie gminy na 2014 r. wprowadzonych Zarządzeniem Wójta oraz przedstawiła projekt uchwały
 w sprawie zmian budżetu gminy Secemin na 20014 r.. W wyniku wprowadzonych zmian zwiększą się dochody i wydatki budżetu gminy o kwotę 617 843,83 zł i ogólne dochody będą
 w kwocie – 16 530 4219,71 zł, a wydatki 17 393 007,64.
Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano i przystąpiono do jawnego głosowania.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 r. została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVI/233/14 w sprawie zmian budżetu Gminy Secemin na 2014 r. stanowi
załącznik do niniejszego protokołu.
            Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag i przystąpiono do jawnego głosowania. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” podjęciem uchwały było – 15, głosowi „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020 została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVI/234/14 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2014 – 2020 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
            W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIV/220/14 Rady Gminy Secemin z dnia 28 marca 2014 roku w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Wyjaśniła, że powodem zmiany poprzednio podjętej uchwały jest błędnie ujęty zapis w § 2 ust. 1 tj. źródłem spłaty kredytu będą dochody własne osiągnięte w latach 2014 – 2020, a winno być dochody własne osiągnięte w latach 2017 – 2020.
Uwag w powyższym temacie nie zgłaszano. Przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIV/220/14 Rady Gminy Secemin z dnia 28 marca 2014 roku w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVI/235/14 w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIV/220/14 Rady Gminy Secemin z dnia 28 marca 2014 roku w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
             W dalszej części tego punktu Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością gruntową drogi koniecznej. W uzasadnieniu podjęcia uchwały wyjaśnił, że
w związku z podziałem działek 2818 i 2819 na kilka działek, powstał problem dostępu kilku nowopowstałych nieruchomości gruntowych – działek 2818/3, 2818/5,2819/8, 2819/9/2819/10, do drogi publicznej. Problem ten może być rozwiązany jedynie przez ustanowienie służebności gruntowej drogi koniecznej obciążającej działkę 2818/7. W związku z tym, że nowopowstałe nieruchomości gruntowe będą zbywane odpłatnie, postanowiono zrezygnować z wynagrodzenia za ustanowienie służebności gruntowej drogi koniecznej.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Przewodniczący Rady poddał projekt tej uchwały pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością gruntową drogi koniecznej została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVI/236/14 w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gminnej służebnością gruntową drogi koniecznej stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
             Następnie głos zabrał Pan Sekretarz Gminy. Proponował objąć dyskusją kolejne trzy uchwały tj.:
- dotyczącą zmiany uchwały w sprawie przyjęcia herbu i flagi Gminy Secemin;
- zatwierdzenia wzoru sztandaru Gminy Secemin
- zmiany Uchwały w sprawie Statutu Gminy Secemin.
Zaznaczył, że zmiany do statutu wynikają ze zmiany wizerunku herbu naszej gminy, a uchwała w sprawie zatwierdzenia wzoru sztandaru wynika z podjętej wcześniej uchwały w tym temacie.
Zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia herbu i flagi polegającą na dodaniu jeszcze jednego załącznika dotyczącego zmiany flagi.
Poinformował, że w marcu br wysłano do Ministra Administracji i Cyfryzacji do zaopiniowania wniosek w sprawie sztandaru i zmiany wizerunku herbu. W ciągu 3 miesięcy Minister powinien wydać  opinię. Byliśmy przekonani, że na dzisiejszą sesję opinia ta już będzie, jednak uzyskaliśmy informację, że w dniu dzisiejszym jest posiedzenie Komisji Heraldycznej i dopiero będziemy mieć tę opinię.
Dodał, że opinia Ministra jest wymagana ale nie jest dla rady wiążąca.
W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan J. Michta – projektant herbu i sztandaru dla naszej gminy. Przybliżył historię opracowywania dotychczasowego herbu oraz wskazał na potrzebę dostosowania posiadanego wizerunku  herbu do obecnych zasad heraldyki. Zwrócił uwagę, że również w herbie województwa świętokrzyskiego wprowadzono poprawki i tutaj też jest propozycja zmiany wizerunku herbu przy okazji ustanawiania sztandaru.
Pan B. Wasik – pytał czy coś w zakresie prawa się zmieniło ponieważ herb został przyjęty wbrew opinii Komisji Heraldycznej
Pan J. Michta wyjaśnił, że przy opracowywaniu proponowanego obecnie herbu uwzględniono właśnie uwagi  zgłaszane przez Komisję Heraldyczną.
Pan K. Marek pytał czy zachodzi konieczność aby orzeł miał aureolę.
Pan J. Michta wyjaśnił, że tak, bo to symbol św. Jana Ewangelisty, do którego nawiązuje się w herbie, to też był wniosek komisji heraldycznej.
Pan K. Marek zwrócił uwagę, że w uzasadnieniu do uchwały podaje się nawiązanie do kościoła w Seceminie. Jego zdaniem może należałoby w herbie uwzględnić coś innego , bo to jest herb gminy, a nie Secemina.
Pan J. Michta – powiedział, że zawsze preferuje się w jakimś sensie stolicę gminy.
Pan K. Krzyżanowski pytał czy jest możliwość wyboru innego wizerunku orła .
Pan D. Grzesik proponował orła z koroną , a nie z aureolą.
 
Pan J. Michta wyjaśnił, że herb gminy nie może być identyczny z herbem państwa polskiego . jeżeli chcemy zachować czystość symboliki to dlatego dodajemy aureolę.
Innych uwag w tym temacie nie zgłaszano.
Pan Sekretarz przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Secemin
 w sprawie przyjęcia herbu i flagi Gminy Secemin.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Secemin w sprawie przyjęcia herbu i flagi Gminy Secemin została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVI/237/14 w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Secemin w sprawie przyjęcia herbu i flagi Gminy Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
            Następnie Pan Sekretarz przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia wzoru sztandaru dla Gminy Secemin. Zwrócił uwagę, że w podstawie prawnej pomija się zapis dotyczący opinii ministra , gdyż jak potwierdził radca prawny zapis taki nie jest wymagany.
Uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłaszano więc przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia wzoru sztandaru dla Gminy Secemin została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVI/238/14 w sprawie zatwierdzenia wzoru sztandaru dla Gminy Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
            W dalszej części tego punktu Pan Sekretarz przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Secemin w sprawie Statutu Gminy Secemin.
Wyjaśnił, że zmiany wynikają z poprzednich uchwał.
Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano i przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Secemin w sprawie Statutu Gminy Secemin została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVI/239/14 w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Secemin w sprawie Statutu Gminy Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
            Następnie Przewodniczący Rady ogłosił 5 minut przerwy.
Po przerwie wznowiono obrady i przystąpiono do kontynuacji porządku obrad.
Ad.6.
            W punkcie tym Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie omówiła przesłaną radnym  „Ocenę zasobów pomocy społecznej na rok 2014 dla Gminy Secemin.
Do powyższej informacji nie zgłaszano uwag i w głosowaniu jawny jednogłośnie przyjęto „Ocenę zasobów pomocy społecznej na rok 2014 dla Gminy Secemin.
„Ocena zasobów pomocy społecznej na rok 2014 dla Gminy Secemin” stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 7.
            W punkcie tym głos zabrała Pani T. Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie. Omówiła przebieg opracowywania „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Secemin na lata 2014 – 2020. Wyjaśniła, że obowiązek opracowania tego dokumentu wynika z ustawy o pomocy społecznej. Opracowana i przesłana radnym „strategia” jest wieloletnim dokumentem programowym, który ma istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa społecznego jej mieszkańców w szczególności grup zagrożonych wykluczeniem. Strategia wskazuje na kluczowe trudności społeczne z jakimi borykają się mieszkańcy gminy oraz ich potrzeby. Zawiera kierunki działań na rzecz niwelowania zjawisk społecznie niepożądanych. Omówiła szczegółowo powyższy dokument.
Uwag do tego tematu nie zgłaszano.
Następnie Pani T. Stefańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Secemin na lata 2014 – 2020.
Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.
Projekt tej uchwały Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Secemin na lata 2014 – 2020 została przyjęta jednogłośnie
w głosowaniu jawnym.
Uchwała Nr XXXVI/240/14 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Secemin na lata 2014 – 2020 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.8.
            W punkcie tym głos zabrał Pan Sekretarz Gminy. Podziękował Komisji Rewizyjnej za dyskusję nad projektem Statutu Sołectwa i cenne uwagi. Proponowane zmiany będą przedstawione na kolejnej sesji. Zaprosił do dyskusji w tym temacie.
Przewodniczący Rady pytał czy są propozycje zmian i uwag do projektu Statutu Sołectwa. Nikt nie zabierał głosu, wobec czego zaproponował aby do końca lipca, na piśmie zgłaszać uwagi
w tym temacie w Sekretariacie Urzędu Gminy i być może w sierpniu będzie przyjęty statut.
Pan K. Marek – pytał czy przyjęcie statutu nie wymaga konsultacji społecznych.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że póki nie zmienimy uchwały trzeba zachować procedury.
Stosownych wyjaśnień udzielił w tym temacie Pan T. Gmitruk – radca prawny.
Obligatoryjnego obowiązku przeprowadzenia konsultacji społecznych nie ma. Jeżeli będzie wola taka to konsultacje będą, jeżeli nie to nie.
Pan S. Sobala – zwrócił uwagę, że z tym dokumentem powinni zapoznać się także sołtysi.
Pan Przewodniczący – podsumowując ten temat prosił, aby komisje rady przedyskutowały przedstawiony projekt statutu oraz by sołtysi zapoznali się z tym dokumentem i do końca lipca radni i sołtysi zgłosili na piśmie swoje uwagi. Zgłoszone uwagi zostaną przeanalizowane i na następnej sesji będzie przyjmowany statut.
Ad. 9.
            W punkcie tym głos zabrali:
- Pan M. Leśniak – poinformował, że właścicielka sklepu w Brzozowie zgłaszała do niego iż w sklepie czuć nieprzyjemne zapachy z kanalizacji. Zgłaszała już ten problem w  wodociągach we Włoszczowie  i nic nie zrobiono, aby sytuacja się poprawiła. Prosił o interwencję w tej sprawie.
Pan K. Marek – przekazał pytanie Pana Grabowskiego , a mianowicie, co ze słupem rozkracznym przy drodze w Cegielni , który wchodzi w pobocze drogi.
Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że wg mapy droga powinna mieć 4 m szerokości, a ma 3 m. Dodał, że wysłane zostanie pismo do zakładu energetycznego z sugestią jego przesunięcia.
Pani E. Walasek – pytała czy mieszkańcy mogą ubiegać się o odszkodowanie za płot.
Pan J. Krzyżanowski odpowiedział, że nie otrzymają odszkodowań ponieważ droga miała 3 m szerokości, bo mieszkańcy sobie „przygrodzili”, a powinna mieć 4 m. Dodał, że pracownicy Urzędu Gminy pomagają w rozbiórce płotu, a mieszkańcy sami mieli wykonać płot w nowym miejscu.
Pan Wójt  poinformował o podziękowaniach ze strony Pani Grabowskiej za wykonaną drogę w Cegielni.
Pan J. Bartyzel pytał czy coś wiadomo w sprawie diet dla zawodników .
Pan Przewodniczący odpowiedział, że nie jest to możliwe w tym roku.
Pani E. Turczyn – pytała czy Pan Wójt coś wie na temat zmiany w temacie remontu drogi Krzepin – Bebelno. Prawdopodobnie ze środków powodziowych ma być wykonany odcinek od Zakrzowa do Krzepina , a środki zaplanowane na remont tej drogi w budżecie powiatu mają być zmniejszone i przeniesione na remont drogi Psary – Kuczków.
Pan K. Marek – powiedział, że żadnej drogi w kierunku Kuczkowa nie będzie, bo nawet ten łącznik przy przejeździe kolejowym nie będzie robiony.
Pan T. Piekarski – dodał, że za 300 tys. zł miał być wykonany remont drogi od Krzepina . 200 tys. z budżetu powiatu i 100tys. zł  z budżetu Gminy Secemin miało być przeznaczone na ten cel. Obecnie powiat to zmienił i  na tę drogę ma być przeznaczone 69 tys. zł. Dzięki staraniom  Wicewojewody G. Dziubka pozyskano dodatkowe środki z funduszu powodziowego, które w części pokryją koszty remontu drogi Krzepin – Bebelno. Dodał, że nie głosował na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej za przesunięciem tych środków.
Pan J. Bartyzel dodał, że podobno zawieruszyły się środki na projekt dokumentacji na remont drogi Secemin – Żelisławice, bo nic o tym temacie się nie mówi tylko słyszy się o Psarach, Kuczkowie, a na północy gminy nic.
Pan K. Marek proponuje skierować środki finansowe w stronę Krzepina.
Pan Wójt powiedział, że 100 tys. zł z budżetu gminy Secemin jest zabezpieczonych na drogę Bebelno – Krzepin – Wałkonowy i tylko na tą drogę będą przeznaczone w zależności od wypracowania najlepszej koncepcji, biorąc pod uwagę środki powodziowe i środki własne powiatu. Wspólnie ze starostą Zbigniewem Matyśkiewiczem szuka koncepcji najdalej idącej co zaowocuje z pożytkiem dla tej drogi.
Ad.10.
            W punkcie tym głos zabrali:
- Pan B. Wcisło – poinformował, że na posiedzeniu komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska dyskutowano nad budową nowych oczyszczalni ścieków. Komisja wnioskuje o wprowadzenie tych inwestycji do „Strategii Rozwoju Gminy Secemin na lata 2014 – 2020”. Ponadto wnioskuje o zaproszenie firm budujących oczyszczalnie ścieków na sesję Rady Gminy celem przybliżenia wiedzy w tym temacie.
- Pani E. Walasek – przedstawiła wnioski z posiedzenia Komisji Oświaty, Promocji Gminy , Kultury, Sportu i Spraw Społecznych, a mianowicie:
-komisja wnioskuje o rozdzielność nauczania przedmiotów wiodących w kl. VI w Szkole Podstawowej w Psarach. Wniosek ten uzasadnia tym, że klasa jest dosyć liczna (12 uczniów), natomiast w klasie V jest dużo uczniów wymagających  na lekcjach indywidualnego podejścia,
a mianowicie 2 uczniów z  orzeczeniami, trzeci uczeń jest w trakcie starań o orzeczenie. Wniosek ten Komisja kieruje do Pana Wójta ponieważ życzeniem rodziców jest, aby ich dzieci były w pełni przygotowane do dalszej edukacji w gimnazjum, a nie w połowie , bo niestety lekcje w tym rodzaju połączenia są połowiczne. Komisja wnioskuje również o nie łączenie obecnych klas drugich w Szkole Podstawowej w Seceminie z tego względu, że dzieci te rozpoczęły edukację jako 6-latki i obiecano ich rodzicom, że ich dzieci wymagające więcej uwagi ze strony nauczyciela, będą w takiej , a nie innej formule mogły zakończyć edukację
w nauczaniu początkowym. Wniosek ten popierają rodzice i nauczyciele.
            Na poruszone tematy odpowiedzi udzielił Pan Wójt, a mianowicie:
- temat dokumentacji technicznej na drogę- dokumentacja powinna być złożona do końca miesiąca i pieniądze na ten cel są zabezpieczone.
- remont drogi do Krzepina. W budżecie gminy zaplanowane jest 100 tys. zł na tę drogę.
- sprawa odszkodowania za płoty w Dąbiu – została wyjaśniona przez Pana Kierownika Referatu Gospodarki.
- oczyszczalnie przydomowe – wyraża zgodę, aby zaprosić na sesję przedstawicieli firm zajmujących się budową oczyszczalni ścieków. Chciałby aby wizyta tych firm na sesji poprzedzona była objazdem po terenie gminy.
- wniosek Komisji oświaty –  jeszcze pod koniec sierpnia temat ten będzie analizowany. Dodał, że gdyby MEN pokryło płace nauczycieli i pochodne, to gmina poradziłaby sobie z resztą kosztów. Ale subwencja oświatowa przychodzi na ucznia i nie pokrywa wydatków. Koszty głównie generują wynagrodzenia nauczycieli.
Pan K. Marek – zwrócił uwagę, że Pani E. Walasek podniosła problem uczniów z orzeczeniami, bo one nie nadążają z realizacją programu. Potrzebne są zatem dodatkowe środki.
Pan Wójt – wyjaśnił, że wymogi MEN w kwestii uczniów z orzeczeniami są w naszej gminie spełnione, ponieważ dzieci takie objęte są indywidualnym nauczaniem, a dzieci o lekkiej niepełnosprawności mogą uczyć się w normalnej klasie.
Pani E. Walasek- zwróciła uwagę, że kl VI należy przygotować do podjęcia nauki w gimnazjum. Jeżeli uczniom chorym trzeba poświęcić więcej uwagi, to ile pozostaje czasu dla pozostałych uczniów z kl. V i VI.
Pani T. Kopanicka – poinformowała, że Komisja Rewizyjna będąc w szkole podnosiła temat zgłaszany przez komisję oświaty. Może należy rozważyć możliwości utworzenia klasy dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Taką klasę można byłoby utworzyć niekoniecznie dla dzieci z Psar ale dla dzieci z całej gminy. Taki wniosek zostawiają do rozważenia.
Pan K. Krzyżanowski dodał, że nauczanie w klasach łączonych w których są jeszcze uczniowie
z orzeczeniami jest utrudnione, Pan Wójt wskazuje na trudną sytuację finansową oświaty i każdy ma rację. Trudno znaleźć dobre rozwiązanie.
Ad.11.
            W punkcie tym Przewodniczący rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane, w związku z czym, zamknął obrady XXXVI sesji Rady Gminy Secemin.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała                                                                                              Przewodniczący
           

Podmiot udostępniający:
Urząd Gminy Secemin
Informację wytworzył:
 
Informację wprowadził:
ug
Data wytworzenia:
2014-08-19
Data publikacji:
2014-08-19
Data ostatniej zmiany:
2014-08-20