PROTOKÓŁ Nr XXXVII/14

PROTOKÓŁ  Nr  XXXVII/14

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 22 sierpnia 2014 roku

w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 10 00 do 14 30.

Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli: Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki, Pan Tomasz Gmitruk – radca prawny, Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski, Pan Rafał Graczkowski, Pan Ireneusz Krukowski – przedstawiciel Firmy EKOFINN, Pan Marcin Michałowski – przedstawiciel Firmy Oczyszczalnie Biologiczne, radni i sołtysi i wg załączonych list obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych

Radnych obecnych na sesji – 14

Radnych nieobecnych – 1

Radni nieobecni:

  1. Pan Sławomir Kochanowski

Porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  3. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie między sesjami.
  4. Informacja w sprawie Strategii Rozwoju Gminy.
  5. Informacja w sprawie systemów oczyszczania ścieków.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

- zmian budżetu gminy na 2014 r.;

- udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu;

- wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego

   niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Secemin

   położonej w obrębie geodezyjnym Wałkonowy Dolne;

- przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących nadania statutów sołectwom

  Gminy Secemin.

      7. Interpelacje i zapytania radnych.

      8. Wolne wnioski i informacje.

      9. Zamknięcie obrad XXXVII sesji Rady Gminy.

Streszczenie przebiegu obrad:

Ad.1.

            Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie przedstawicieli Urzędu Gminy, zaproszonych gości, radnych i sołtysów. Następnie stwierdził, że na sesji obecnych jest 14 radnych, więc sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał. Poinformował, że radny Sławomir Kochanowski usprawiedliwił swoją nieobecność na dzisiejszej sesji.

Do porządku obrad nie zgłaszano zmian.

Ad.2.

            Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

Ad.3.

            W punkcie tym Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami, a mianowicie:

- 27.06.14 r. z powodu braku quorum nie odbyło się zaplanowane zebranie założycielskie stowarzyszenia wędkarzy.

- 30.06.14 r. uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Gminnego OSP – głównym tematem posiedzenia była organizacja gminnych zawodów sportowo-pożarniczych.

- 31.06.14 r. odbyły się warsztaty szkoleniowe na temat: Budżet zadaniowy dla kierownictwa urzędu i wydziału finansowego – szkolenie to organizowane w ramach projektu finansowanego ze środków unijnych „ Świętokrzyscy Liderzy Administracji”.

- 01.07.14 r. – odbyło się w Sitkówce –Nowiny podsumowanie IV Europejskiego Tygodnia Sportu Dla Wszystkich. Gmina Secemin otrzymała puchar jako najlepsza gmina w województwie świętokrzyskim w kategorii do 5 tys. mieszkańców.

W remizie OSP w Seceminie odbyło się spotkanie mieszkańców z Posłami na Sejm Panią
M. Zuba i Panem K. Lipcem.

- 02.07.14 r. odbyła się narada z dyrektorami szkół i przedszkola na której podsumowano pracę szkół w roku szkolnym 2013/2014.

- 03 – 05.07.14 r. odbył się wyjazd studyjny do Trójmiasta, gdzie spotkano się z Prezydentem Gdyni W. Szczurkiem i władzami Sopotu. Uczestniczono w debatach na temat budżetu społecznego i współpracy z organizacjami pozarządowymi. Wyjazd zorganizowany był
w ramach projektu „Wspólnie z mieszkańcami decydujemy razem”.50% uczestników stanowili przedstawiciele organizacji pozarządowych, a 50 % pracownicy Urzędu Gminy.

- 04.07.14 r. wystąpiła awaria na starym wodociągu w Seceminie. Wyłączono ostatnią czynną rurę azbestową wodociągu w Seceminie w wyniku czego jeden pion Domu Nauczyciela nie miał wody oraz część jednej posesji na ul. Koniecpolskiej i kilka domów na ul. Struga. Włoszczowski Zakład Wodociągów wykonał przepięcia.

- 10.07.14 r. z dyrektorem ZOZ we Włoszczowie spotkali się burmistrz oraz wójtowie gmin powiatu włoszczowskiego. Dyrektor poinformował o sytuacji finansowej szpitala i planach na najbliższy okres. Do Urzędu wpłynęło pismo Dyrektora ZOZ o dofinansowanie zakupu wyposażenia sprzętu dla szpitala.

- 11.07.14 r. odbyła się narada z mieszkańcami Domu Nauczyciela w sprawie wyborów zarządu wspólnoty mieszkaniowej.

Wójt uczestniczył w warsztatach dotyczących – Procedury konsultacji społecznych organizowanych w ramach projektu: „Wspólnie z mieszkańcami decydujemy w gminie”

- 12.07.14 r. – Stowarzyszenie na rzecz rozwoju Marchocic zorganizowało piknik pod hasłem „Dbaj o zdrowie”.

- 13.07.14 r. – odbył się Festyn Rodzinny w Żelisławicach współfinansowany z funduszu sołeckiego.

- 17.07.14 r. – odbyła się narada w Urzędzie Gminy z udziałem dyrektora Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie kanalizacji i wodociągu przy drodze wojewódzkiej 786

- 17.07.14 r. – spotkanie mieszkańców obrębu geodezyjnego Secemin z przedstawicielami firmy Meritum-Geo w temacie założenia ewidencji budynków.

- 20.07.14 r. odbyły się Gminne Zawody Sportowo -Pożarnicze w Żelisławicach. I miejsce zajęła OSP z Woli Czaryskiej, II miejsce OSP Secemin, III miejsce OSP Wałkonowy Dolne.

- 22.07.14 r. Pan Sekretarz Gminy odebrał z rąk Wojewody Świętokrzyskiego promesę na 400 tys. zł na remont drogi Cegielnia- Wola Kuczkowska w ramach środków popowodziowych.

- 25.07.14 r. w Urzędzie Gminy odbyło się seminarium dotyczące spółdzielni socjalnych.

- 28-29.07.14 r. – w tych dniach panie mogły wykonać badania mammograficzne
 i cytologiczne w mammobusie ustawionym przed Urzędem Gminy.

- 31.07.14 r. GOPS udzielił pomocy rodzinie Hajdasów, którym spłonął dom. Obecnie trwają prace remontowe tego budynku.

- 01.08.14 r. odbyła się narada dotycząca dożynek powiatowych. Uroczyście uczczono 70 Rocznicę Powstania Warszawskiego.

- 2.08.14 r. –odbył się turniej piłki nożnej o puchar im. J. Zawady.

- 3.08.14 r.- odbył się turniej piłki siatkowej plażowej o puchar im. P. Szafrańca

W/w turnieje zorganizowało Stowarzyszenie Sympatyków Piłki Siatkowej „ZRYW”.

- 5.08.14 r. – wizyta radia Kielce w Seceminie i emisja programu na żywo.

- 9.08.14 r. – zorganizowano w Marchocicach Festyn rodzinny, który dofinansowany był
z funduszu sołeckiego.

- 11.08.14 r. przez teren gminy przechodziły pielgrzymki na Jasną Górę. Mieszkańcy Secemina i Brzozowy przygotowali posiłki dla pielgrzymujących.

Dokonano odbioru technicznego adaptacji części budynku ośrodka zdrowia na Gminne Centrum Kultury. Obecnie do nowych pomieszczeń przeniesiona została biblioteka.

- Odbyła się też debata publiczna nad projektem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Odbyło się spotkanie z mieszkańcami. Dokumenty w tym temacie wyłożone są do wglądu w Urzędzie Gminy.

- 12.08.14 r. – dokonano odbioru drogi Dąbie – Cegielnia oraz odbioru technicznego II etapu rewitalizacji fosy.

- 13.08.14 r. Pan W. Buc przekazał strażakom pomieszczenia w remizie w Kuczkowie, które użytkował po pożarze swojego domu.

- 15.08.14 r. odbyły się parafialne dożynki w Kuczkowie zorganizowane przez radę sołecką , OSP i KGW z Woli Kuczkowskiej.

- 19.08.14 r. – odbyła się narada dotycząca ostatnich ustaleń organizacyjnych dożynek powiatowych w Seceminie.

- 20.08.14 r. – uczestniczył w posiedzeniu Komisji Finansów i Infrastruktury Rady Gminy.

Odbyło się Walne Zebranie Spółki Leśnej Krzepice na którym podjęto uchwały w sprawie bonifikaty przy zakupie lasu. W/w zebranie poprzedzone zostało kilkunastoma spotkaniami.

- 21.08.14 r. – uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Lokalnej Grupy Rybackiej.

            Pan Wójt poinformował również, że dobiegają końca prace związane z przebudową drogi na ul. Struga – Piaski w Seceminie. Przygotowywany jest przetarg na wykonanie nakładek bitumicznych na drogach gminnych w Celinach, Zagórczu, Żelisławicach, Żelisławiczkach i Marchocicach. W związku z otrzymaną promesą 400 tys. zł przygotowywana jest dokumentacja techniczna na przebudowę drogi Cegielnia – Wola Kuczkowska w ramach środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych.

OSP Secemin zorganizowała dwa festyny. Klub sportowy „ZIELEŃ” Żelisławice dobrze zainaugurował nowy sezon w A klasie wygrywając pierwszy mecz 2:0 ze Strawczynem. Na boisku w Żelisławicach zamontowano 50 szt. krzeseł.

W lipcu br w ramach projektu „Świętokrzyscy Liderzy Administracji” we współpracy ze specjalistami została dokonana ocena urzędu. Ze wstępnych wyników oceny można powiedzieć, że nastąpił duży rozwój instytucjonalny urzędu.

Uprawomocniły się decyzje o nadpłacie podatku od nieruchomości przez PREFABET
 i kwota 86 tys. zł nie będzie zwracana zakładowi tylko zostanie zaliczona na poczet bieżącego podatku.

Podpisano umowę z BS Secemin na kredyt przejściowy w rachunku bieżącym budżetu .

Z opracowanego przez firmę Curulis – Doradztwo Samorządowe raportu „Podsumowanie kadencji 2010 – 2014” na zlecenie czasopisma „Wspólnota” wynika, że Gmina Secemin jest na 70 miejscu w kraju, a na 8 miejscu w województwie świętokrzyskim na 2500 gmin pod względem rozwoju.

Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin wydaje grę planszową o gminie Secemin oraz mapę turystyczną gminy Secemin.

Wyremontowano drogę gminną Brzozowa – Maleniec wraz z odwodnieniem.

- 3.08.14 r. odbył się w Kluczewsku Festyn „Żyj zdrowo i kolorowo” w którym udział wzięły dzieci z rodzicami z naszej gminy.

Sołtysi otrzymali informacje o wysokości funduszu sołeckiego na 2015 rok i do końca września należy dostarczyć protokoły z zebrań wiejskich wraz z wnioskami o przeznaczeniu funduszu.

            Pan Wójt poinformował też o zarządzeniach jakie wydał w okresie między sesjami.

Do przedstawionej przez Pana Wójta informacji nie zgłaszano pytań.

Ad.4.

            W punkcie tym głos zabrał Pan R. Graczkowski – szczegółowo omówił projekt Strategii Rozwoju Gminy Secemin na lata 2014 – 2020.

Materiał informacyjny w tym temacie stanowi załącznik do protokołu.

Następnie przystąpiono do dyskusji:

Pan K. Marek – podniósł kwestię podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w naszej gminie. Podejrzewa, że wielu przedsiębiorców, to firmy jednoosobowe wykonujące prace na rzecz innych większych podmiotów, nie obciążając ich kosztami związanymi z zatrudnieniem pracowników. Myśli, że te jednoosobowe firmy nie wytwarzają dochodu dla gminy. Jego zdaniem ok. 40 % mieszkańców naszej gminy to osoby pracujące i myśli, że należałoby zastanowić się nad tą grupą osób i dla nich coś zaproponować w strategii.

Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że w projekcie strategii brakuje mu wskazania, jakie są możliwości pozyskania większych dochodów dla gminy.

Pan Przewodniczący poinformował, że każda komisja otrzyma projekt strategii i będzie musiała zająć się tym tematem, przedyskutować i wypracować wnioski.

Pan Wójt – zaznaczył, że w tej strategii ujęte jest wszystko: diagnoza, dane statystyczne, projekty rozwiązań, słabe i mocne strony gminy. Jest to wersja robocza z którą trzeba się zapoznać. Strategia gminy musi korelować ze strategią powiatu i województwa. Dodał, że strategia tworzona jest za środki pozabudżetowe w ramach programu Świętokrzyscy Liderzy Administracji.W kontekście opracowanego dokumentu należy zastanowić się nad możliwościami pozyskania środków z zewnątrz oraz nad tym, jakie mamy możliwości oszczędności bez uszczerbku dla jakości życia mieszkańców i rozwoju gminy. Podziękował za bardzo wnikliwe podejście do przygotowania materiału, udział mieszkańców w spotkaniach organizowanych w poszczególnych sołectwach. Zwrócił uwagę, że idą trudne czasy pod względem finansowym i dlatego ważne jest, aby strategia była realna, oparta na faktach. Dodał, że wszystkie wnioski mieszkańców zgłaszane podczas spotkań są uwzględnione w strategii i to jest ważny walor tego dokumentu. Uważa, że po analizie strategii nasuwające się wnioski będą wracać do zespołu opracowującego ten dokument, będą rozpatrywane i zostanie przygotowany końcowy dokument do zatwierdzenia przez radnych.

Pan Przewodniczący jeszcze raz zwrócił się do komisji, aby do 20 września rozpatrzyły projekt strategii rozwoju gminy. Ponieważ obecna kadencja rady dobiega końca, więc dobrze byłoby, aby  radnym następnej kadencji zostawić jakieś wnioski i propozycje do dalszych działań.

Pan Z. Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski – zwrócił uwagę, na bardzo szeroki zakres obszarów tematycznych ujętych w strategii. Życzył radnym rozważnych decyzji przy rozpatrywaniu tego dokumentu zważywszy na możliwości finansowe gminy.

Następnie poinformował o zadaniach realizowanych na terenie naszej gminy przez powiat,
a mianowicie:

- przygotowana jest dokumentacja na drogę Secemin – Żelisławice,

- do odebrania jest projekt na remont drogi w Kuczkowie

W bieżącym roku wykonany zostanie remont niektórych odcinków drogi w Woli Kuczkowskiej i Psary – Kluczyce. Są też środki na wykonanie odcinka drogi od wiaduktu
 w kierunku Psar.

- na krzyżówce w Psarach wykonano wszelkie możliwe prace związane z poprawą bezpieczeństwa tj. ustawiono znaki drogowe informacyjne i ograniczające prędkość.
W związku z pismem mieszkańców w sprawie ułożenia chodnika podjęte zostały rozmowy
 z zarządcą drogi, ale pobocze nie spełnia wymogów określonych w przepisach dot. budowy chodników, w związku z tym szuka Pan Starosta rozwiązań takich, w tym temacie , które zaakceptuje zarząd dróg wojewódzkich. Jeszcze dla poprawy bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu rozważa się zamontowanie na drodze powiatowej od strony Kluczyc i Krzepic progów zwalniających.

- wykonana zostanie droga w Krzepinie.

            Następnie głos zabrał Pan J. Bartyzel – pytał czy w projekcie na remont drogi przewidziano chodnik w Żelislawiczkach oraz czy ta droga będzie robiona w 2015 r.

Pan Starosta odpowiedział, że przy drodze w kierunku PKP przewidziana jest w projekcie pełna infrastruktura , natomiast nie odpowie czy zadanie to będzie realizowane w przyszłym roku, ponieważ w listopadzie br będą wybory samorządowe, będzie nowy skład rady i nie wie jakie zapadną decyzje, która droga będzie robiona wcześniej.

Sprawa ułożenia chodnika w Żelisławiczkach to temat zamknięty. Jeżeli właściciel drogi nie da zgody to bezprawia nie będzie uprawiał.

Pan J. Bartyzel powiedział, że nie jest to zadowalająca perspektywa. Zwrócił też uwagę, że droga Secemin – Żelisławice została zniszczona z powodu wyznaczenia na niej objazdu podczas budowy drogi wojewódzkiej.

Pani T. Kopanicka – podziękowała za działania związane z poprawą bezpieczeństwa na skrzyżowaniu dróg w Psarach .Prosiła o przyspieszenie sprawy oznakowania ulic i numerów w Psarach.

Pan Przewodniczący Rady też jest zdania, że należy zrobić drogę Secemin – Żelisławice, ponieważ została zniszczona w związku z przebudową drogi wojewódzkiej.

Ad.5.

            W punkcie tym głos zabrał Pan Marcin Michałowski – przedstawiciel Firmy Oczyszczalnie Biologiczne. Omówił on zasady funkcjonowania :

- oczyszczalni BioStar

- modułu oczyszczalni BIOSTAR

- modułu oczyszczalni SBR

- oczyszczalni SBR PRIMO K6

Oczyszczalnia BioStar i SBR PRIMO K6 ma zastosowanie do oczyszczania ścieków
z domków jednorodzinnych i wielorodzinnych, a moduły tych oczyszczalni mają zastosowanie do modernizacji istniejącej już oczyszczalni z rozsączaniem na oczyszczalnię
 w pełni biologiczną.

W trakcie dyskusji na temat w/w systemów oczyszczania ścieków zadawano pytania o koszt wykonania takich oczyszczalni, niezbędną powierzchnię do montażu oczyszczalni, czy wymagane jest zgłoszenie takiego projektu do wydziału budownictwa, jaki jest okres eksploatacji takiej oczyszczalni, itp.

Na zadawane pytania szczegółowych odpowiedzi udzielił Pan M. Michałowski.

            Następnie głos zabrał Pan Ireneusz Krukowski – przedstawiciel Firmy EKOFINN. Omówił schemat funkcjonowania oczyszczalni ścieków BIOCLERE. Typoszereg nowoczesnych oczyszczalni ścieków BIOCLERE pozwala na efektywne i energooszczędne oczyszczanie ścieków z całych osiedli lub małych miejscowości, ale też z pojedynczych gospodarstw. Stosowany jest przy obiektach hotelarskich i gastronomicznych, ośrodkach wypoczynkowych czy instytucjach publicznych.

Radnym przekazane zostały do zapoznania się materiały informacyjne dotyczące prezentowanych oczyszczalni.

Ad.6.

            W punkcie tym głos zabrała Pani T. Sztuka – Skarbnik Gminy. Poinformowała
o konieczności wprowadzenia zmian  do projektu uchwały przesłanej radnym w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 r. Następnie szczegółowo omówiła proponowane zmiany. Radni nie wnieśli uwag do proponowanych zmian. Następnie przedstawiła projekt uchwały
w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 r. z uwzględnieniem przedstawionych wcześniej zmian.

W wyniku wprowadzonych zmian zwiększyły się dochody i wydatki budżetowe o kwotę 479 280,00 zł i ogólne dochody stanowić będą kwotę – 17 019 559,74 zł, a wydatki kwotę – 18 882 147,67 zł.

Do projektu tej uchwały nie wniesiono uwag.

Następnie Przewodniczący Rady projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 r. poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała ta została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.

Uchwała Nr XXXVII/241/14 w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

            W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu. Dotyczy ona udzielenia
z budżetu gminy pomocy finansowej w kwocie 100 tys. zł na dofinansowanie zadania: remont drogi powiatowej Wola Wiśniowa - Ludwinów- Bebelno - Krzepin – Wałkonowy – Ropocice w miejscowości Krzepin, Wałkonowy Górne.

Do projektu powyższej uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała ta została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.

Uchwała Nr XXXVII/242/14 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Włoszczowskiemu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

            Następnie Pan Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustanego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Wałkonowy Dolne.

Uchwała dotyczy działki Nr 144/1 o pow. 0,30 ha położonej w obrębie geodezyjnym Wałkonowy Dolne. Działka ta sklasyfikowana jest jako grunty orne, w związku z czym nie ma większego znaczenia gospodarczego dla Gminy.

Uwag do projektu tej uchwały nie zgłaszano.

Przewodniczący Rady poddał powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.

Uchwała Nr XXXVII/243/14 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze przetargu ustanego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy Secemin położonej w obrębie geodezyjnym Wałkonowy Dolne stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

            W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Sekretarz Gminy. Poinformował, że komisje rady wnosiły uwagi do projektu statutu sołectwa prezentowanego na sesji w czerwcu br. Ustawa o samorządzie gminnym mówi, że statut sołectwa można przyjmować po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, w związku z czym, należy podjąć stosowną
w tym temacie uchwałę. Po podjęciu uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji
z mieszkańcami projekt statutu przesłany zostanie Przewodniczącym Rad Sołeckich, aby skonsultowali go na zebraniach otwartych z mieszkańcami, bądź we własnym zakresie.
W najbliższym czasie odbywać się będą zebrania wiejskie na temat przeznaczenia funduszu sołeckiego, więc można je wykorzystać do przeprowadzenia konsultacji statutu.

Uwag w tym temacie nie zgłaszano.

Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących nadania statutów sołectwom Gminy Secemin.

Do projektu tej uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem powyższej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Przewodniczący stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym.

Uchwała Nr XXXVII/244/14 w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących nadania statutów sołectwom Gminy Secemin stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.7.

            W punkcie tym głos zabrała Pani E. Walasek. Przypomniała wnioski komisji oświaty dot.:

- rozdzielności kl. III w SP Secemin;

- rozdzielności nauczania przedmiotów wiodących w kl. V i VI w SP Psary;

- przywrócenia skierowań na kolonie.

Zwróciła się też z pytaniem jak rozwiązano sprawę rozliczenia firmy z ośrodkiem zdrowia za zużyty prąd i wodę w czasie wykonywanych prac adaptacyjnych.

Prosiła Pana Wójta o udzielenie w tych tematach odpowiedzi.

Pani E. Bartyzel – powiedziała, że chce się dowiedzieć czy kl. III w SP Secemin będzie rozdzielona.

Do poruszonych tematów odniósł się Pan Wójt.

Powiedział, że po dożynkach spotka się z dyrektorami szkół. Wyjaśnił, że po analizie sytuacji finansowej oświaty zachodzi konieczność utrzymania jednej kl. III, łączenie kl.V i VI
w Szkole Podstawowej w Psarach wynika z małej liczby uczniów, w Szkole Podstawowej
w Żelisławicach są takie same łączenia jak w Psarach, a wyniki nauczania najlepsze, a nie zależy od wójta. Nieprawdą jest, że uczniowie mają słabe wyniki z powodu łączenia klas. Dodał, że gdyby MEN zapewnił środki na płace dla nauczycieli, to z resztą wydatków na oświatę gmina by sobie poradziła, a skoro tak nie jest, to pieniądze trzeba wydawać racjonalnie po dokonaniu gruntownej analizy.

- W kwestii rozliczenia kosztów wody i prądu w ośrodka zdrowia wyjaśnił, że firma ma uregulować należności z tego tytułu i temat ten jest monitorowany na bieżąco.

Pan Sekretarz wyjaśnił, że na posiedzeniu komisji oświaty członkowie nie podnosili spawy związanej ze skierowaniami dzieci na kolonie. Dodał, że w bieżącym roku odstąpiono od ogłaszania konkursu na organizację kolonii, ponieważ ofertę taką od kilku lat składa tylko Hufiec ZHP Szczekociny, który ma tylko ośrodek wypoczynkowy w Międzywodziu,
a większość dzieci nie chce już tam jechać. Dodatkowym problemem jest to, że na kolonie nie jechały najbiedniejsze dzieci, czyli nie tylko te, które byśmy chcieli aby pojechały. Myśleliśmy, że powodem dla którego nie jadą dzieci z biednych rodzin jest to, że nie mają pieniędzy na zakup ubrań czy wyposażenia dziecka, więc w ubiegłym roku przyznano dla nich zasiłek na ten cel i skorzystało tylko 2 dzieci. W związku z tym, aby nie narażać się na osądy i komentarze, że jadą dzieci urzędników, nauczycieli, zdecydowano, aby inaczej wspierać dzieci, np. w bieżącym roku po raz pierwszy dzieci wraz z rodzicami pojechały na Festyn Rodzinny do Kluczewska.

W szkole w Seceminie ze środków KRUS-u zorganizowano 2 tygodniowe kolonie dla dzieci rolników – 50 osób. Tak więc dzieci z naszej gminy miały zorganizowany wypoczynek.

Pani E. Walasek – wyjaśniła, że komisja oświaty doszła do wniosku, aby ograniczyć liczbę skierowań na kolonie. Nie słyszała, natomiast, aby dzieci nie chciały jechać do Międzywodzia. Dodała, że wyjazd do Kluczewska na festyn był już organizowany wcześniej, nie tylko w tym roku. Zwróciła również uwagę, że rozdzielenie klas łączonych jest konieczne, gdyż dzieci należy przygotować do nauki w gimnazjum, a w klasach łączonych w których są jeszcze dzieci z orzeczeniami jest to utrudnione. Podkreśliła, że nie należy oszczędzać na dzieciach. Jej zdaniem gmina jest rozrzutna, bo wykonuje inwestycje, które nie są potrzebne.

Pan Wójt – dodał, że wydatki na ucznia w naszej gminie są większe niż w innych gminach ,
a wyniki nauczania najgorsze w powiecie. Same pieniądze nie nauczą i nie wychowają. Zaznaczył, że nie wydaje pieniędzy na rzeczy zbędne tylko konieczne do rozwoju gminy.

Wniosek komisji dotyczący skierowań na kolonie będzie brany pod uwagę. Nadmienił, że dzieci z naszej gminy korzystają z różnych form organizacji wypoczynku organizowanego na terenie gminy.

Pan Sekretarz wyjaśnił, że w ubiegłym roku nie było wyjazdu dzieci na festyn do Kluczewska.

Ad.8.

Pan Wójt – poinformował o wpływających, co dwa tygodnie do urzędu gminy, od radnych K. Marka i B.Wasika wnioskach o udzielenie informacji publicznej. Zastanawia się czym to jest podyktowane. Część pytań dotyczy informacji zamieszczanych w BIP, gazetce gminnej, czy też omawianych na sesjach. Jeszcze nie było w naszej gminie, aby wójt tak szczegółowo jak on przedstawiał sprawozdanie z działalności. Dodał, że udziela odpowiedzi tylko na te wnioski, na które nie ma informacji w BIP.

Ad.9.

            W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane, w związku z czym zamyka XXXVII sesję Rady Gminy Secemin.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała

D.Rajca                                                                                  Przewodniczący

                                                                                              Roman Marciniak

           

           

Podmiot udostępniający:
Urząd Gminy Secemin
Informację wytworzył:
 
Informację wprowadził:
ug
Data wytworzenia:
2014-09-09
Data publikacji:
2014-09-09
Data ostatniej zmiany:
2014-10-28