PROTOKÓŁ Nr XXVII/13

PROTOKÓŁ  NR XXVII/13

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 29 maja 2013 roku

w sali narad Urzędu Gminy w Seceminie w godz. od 10 00 do 15 00.

Sesji przewodniczył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli: Pan Tomasz Krawiec – przedstawiciel Biura Społeczeństwa
                                   Informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa    
                                  Świętokrzyskiego w Kielcach, Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta     
                                  Włoszczowski, Pan Mirosław Heliasz – Komendant Powiatowy
                                  Państwowej Straży Pożarnej we Włoszczowie, Pan Stanisław Dziewięcki –
                                  Prezes Zarządu Oddziału Gminnego ZOSP RP w Seceminie, Pani Danuta
                                  Młyńczyk – Sekretarz Zarządu Oddziału Gminnego ZOSOP RP
                                  w Seceminie, Pan Jarosław Drążkiewicz – Komendant Zarządu Oddziału
                                  Gminnego ZOSP RP w Seceminie, Prezesi oraz Naczelnicy jednostek OSP
                                  z terenu Gminy Secemin, Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan    
                                  Paweł Ruksza - Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy,
                                  Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki w Urzędzie
                                  Gminy, Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy
                                  Społecznej w Seceminie, Pan Tomasz Gmitruk – radca prawny, radni oraz
                                  sołtysi z terenu Gminy Secemin wg załączonych list obecności oraz Pan
                                  Wiesław Wołoch .

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych

Radnych obecnych na sesji – 13

Radnych nieobecnych – 2

Radnych nieobecnych usprawiedliwionych – 2

Radni nieobecni:

  1. Ewa Bartyzel
  2. Bogdan Wasik

Porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  3. Informacja Wójta Gminy o działalności w okresie między sesjami.
  4. Przedstawienie projektu „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo świętokrzyskie”.
  5. Kondycja jednostek OSP z Gminy Secemin.
  6. Ocena zasobów pomocy społecznej Gminy Secemin.
  7. Sprawozdanie ze współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2012 r.
  8. Informacja o realizacji funduszu sołeckiego za 2012 rok.
  9. Podjecie uchwał w sprawie:

- zmian budżetu gminy na 2013 rok;

- zmiany Uchwały Nr XXIII/131/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
i Narkomanii na 2013 rok.

   10. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Wiesława Wołocha.

   11. Wnioski i zapytania radnych.

   12. Sprawy różne.

   13. Zamknięcie obrad XXVII sesji Rady Gminy.

Streszczenie przebiegu obrad:

Ad.1.

            Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości oraz przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych i sołtysów. Następnie stwierdził na podstawie listy obecności, że na dzisiejszej sesji obecnych jest 13 radnych, 2 radnych usprawiedliwiło swoją nieobecność na sesji. Stwierdził, że sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał. W dalszej części tego punktu zgłosił wniosek o zmianę w porządku obrad polegającą na włączeniu do porządku obrad jako punkt 10 , dodatkowego punktu dot. podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Wiesława Wołocha, a pozostałe punkty z porządku obrad przesunąć o jedną pozycję dalej. Nadmienił, że skargi złożone przez Pana W. Wołocha wpłynęły od Wojewody Świętokrzyskiego  do Rady Gminy już po przesłaniu materiałów na sesję radnym , stąd wniosek o włączenie tego punktu do porządku obrad dzisiejszej sesji.

 Następnie poddał pod głosowanie powyższy wniosek . W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Wszyscy radni głosowali „za” wprowadzeniem powyższej zmiany w porządku obrad .

Ad.2.

            Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

Ad.3.

            W punkcie tym Pan Wójt poinformował o działalności w okresie między sesjami,
 a mianowicie:

- 04.05.13 r. uczestniczył w posiedzeniu Prezydium ZG ZOSP na którym omówiono kalendarz imprez strażackich i ustalono na 19.05.br obchody Gminnego Dnia Strażaka.

- 5.04.13 r. – uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Powiatu Włoszczowskiego na którym dyskutowano w sprawach kart informacyjnych planowanych inwestycji na lata 2014 – 2020. Zgłosił przebudowę drogi Żelisławiczki – Secemin oraz drogę od wiaduktu w Wałkonowach przez Ropocice, Wałkonowy Dolne i Górne, Lipiny; Bałków – Czaryż oraz do Krzepina;

- 06.04.13 uczestniczył w posiedzeniu Spółki Leśnej  Psary Kolonia;

- 08.04.13 r. odbyła się narada wójtów gmin należących do LGD Region Włoszczowski.
W konkursie „Odnowa i rozwój wsi” zgłosił wniosek o dofinansowanie adaptacji I piętra ośrodka zdrowia w Seceminie na potrzeby Gminnego Centrum Kultury;

- 9.04.13 r. wspólnie z Panią Skarbnik podpisano w ŚBRR  umowy na dofinansowanie organizacji dożynek oraz budowę wodociągu w Wałkonowach Górnych, Lipinach i Krzepinie. Odbył też naradę z kierownikiem przebudowy drogi 786;

- 11.04.13 r. uczestniczył w posiedzeniu Komisji Budżetu i Infrastruktury oraz Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych  w sprawie zaopiniowania Kart Informacyjnych planowanych inwestycji do realizacji z funduszy unijnych na lata 2014 – 2020 a mianowicie:

 1. wykonanie kanalizacji i oczyszczalni ścieków w Psarach i Żelisławicach

2. termomodernizacja budynków szkolnych i urzędu gminy;

3. ciąg dalszy rewitalizacji Secemina.

- 15.04.13 r. odbyła się narada z sołtysami i przewodniczącymi rad sołeckich w Urzędzie Gminy w sprawie specyfikacji do przetargu na odbiór i zagospodarowanie śmieci.

- 16.04.13 r.  uczestniczył w naradzie z dyrektorami placówek oświatowych w sprawie ustaleń do przygotowania projektów organizacyjnych na rok szkolny 2013/14. W  tym dniu odbyło się również zebranie z mieszkańcami Brzozowy i Secemina z udziałem przedstawicieli Starostwa , inspektora nadzoru i wykonawcy inwestycji -przebudowa drogi wojewódzkiej 786. Na spotkaniu tym zgłaszane były wnioski i uwagi do prowadzonej inwestycji.

- 19.04.13 r. – odbyła się narada robocza w sprawie mapy turystycznej dla Gminy Secemin
 w ramach wniosku złożonego do LGD.

-24.04.13 r. przeprowadzono konkurs na stanowisko dyrektora przedszkola w Seceminie. Została wybrana Pani Urszula Przepiórowska .

-27.04.13 r. GKRPA wraz z Pełnomocnikiem ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zorganizowała w Seceminie IV Forum Trzeźwości;

- 28.04.13 r. odbył się przegląd Zespołów Ludowych z Gminy Secemin zorganizowany przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin i Urząd Gminy.

- 04.05.13 r. – odbyła się uroczystość Dnia Strażaka w Woli Kuczkowskiej na której dokonano poświęcenia zakupionego wozu strażackiego.

- 07.05.13 spotkał się z rodzicami uczniów ze szkoły w Psarach w sprawie malowania elewacji budynku szkoły za środki przekazane przez Spółkę Leśną. Uczestniczył także w posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia.

- 8.05.13 – przekazano wykonawcy plac budowy inwestycji rewitalizacji fosy.

- 9.05.13 r. narada w sprawie wniosków do zmiany projektu przebudowy drogi 786.

-14.05.13 uczestniczył w posiedzeniu Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych oraz Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych;

- 16 uczestniczył w szkoleniu obronnym wójtów zorganizowanym w Suchedniowie.

19.05.br – odbyły się uroczystości związane z Gminnym Dniem Strażaka zorganizowane
w Seceminie.

21.05. 13 r. uczestniczył w posiedzeniu Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych w którym uczestniczyli również przedstawiciele Zarządu Gminnego ZOSP na temat kondycji jednostek OSP w naszej gminie.

- 22.05.13 r. odbyło się zebranie z dyrektorami placówek oświatowych w sprawie projektów organizacyjnych na rok szkolny 2013/2014;

23-24.05.13 r. – wziął udział w szkoleniu zorganizowanym w Złotym Potoku w ramach Projektu Świętokrzyscy Liderzy Administracji . W ramach tego programu zostaną bezpłatnie przeszkoleni wszyscy pracownicy naszego urzędu;

- 26.05.13 r. uczestniczył w Ogólnopolskiej Pielgrzymce samorządowców na Jasną Górę w Częstochowie.

Pan Wójt poinformował również o wydanych w okresie między sesjami zarządzeniach.

Uwag do przedstawionej informacji nie zgłaszano.

 Ad.4.

W punkcie tym Pan Tomasz Krawiec przedstawiciel Biura Społeczeństwa Informacyjnego Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach przedstawił materiał informacyjny dot.: realizacji projektu „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo świętokrzyskie”. Poinformował, że podpisane są już umowy na zaprojektowanie i wykonanie infrastruktury sieci szerokopasmowej w ramach projektu „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo świętokrzyskie”. Wartość projektu to ok. 200 mln zł. Województwo świętokrzyskie jako pierwsze z 5 województw Polski Wschodniej rozstrzygnęło przetarg na budowę sieci szerokopasmowej oraz uzyskało zgodę Komisji Europejskiej na dofinansowanie projektu.

Zakres rzeczowy inwestycji, która będzie realizowana w województwie świętokrzyskim obejmuje wybudowanie około 1400 km sieci światłowodowej, 8 węzłów szkieletowych oraz węzły dystrybucyjne. Wykonawcy, z którymi podpisane zostały umowy (Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Telekomunikacyjnych, konsorcjum WASKO , Fonbud, D2S S. oraz Optronik Przedsiębiorstwo Innowacji Technicznych) będą budować sieć w czterech obszarach inwestycyjnych. Gmina Secemin znajduje się w 4 obszarze inwestycyjnym. Dzięki dostępności internetu szerokopasmowego będzie możliwe świadczenie usług telekomunikacyjnych jak:
 e- handel, e-administracja, e-edukacja, telepraca. W 2015 r. ma być zrealizowana sieć. Urząd Marszałkowski  oczekuje od gmin aby decyzje środowiskowe wpływające do urzędów gmin
w sprawie budowy sieci załatwiane były niezwłocznie.

Pan K. Marek pytał jak będzie wyglądać dystrybucja sieci. Kto będzie za nią odpowiedzialny.

W odpowiedzi Pan T. Krawiec wyjaśnił, że równolegle z budową infrastruktury województwo planuje przeprowadzić procedurę wyboru Operatora Infrastruktury, który będzie funkcjonował
 w modelu tzw. "operatora operatorów". Oznacza to, że Województwo Świętokrzyskie zbuduje infrastrukturę i pozostanie jej właścicielem, natomiast zarządzanie siecią, jej eksploatacja, utrzymanie oraz marketing i sprzedaż usług hurtowych zostanie powierzone podmiotowi zewnętrznemu posiadającemu odpowiednie kompetencje, doświadczenie i uprawnienia do prowadzenia takiej działalności.

Pan K. Krzyżanowski pytał kto pokryje szkody powstałe w związku z prowadzoną inwestycją.


Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego wyjaśnił, że powstałe szkody pokryje wykonawca inwestycji.

Innych pytań w tym temacie nie było.

Pan Przewodniczący podziękował przedstawicielowi Urzędu Marszałkowskiego za zaprezentowanie powyższego materiału i ogłosił 10 minutową przerwę w obradach.

Ad. 5.

            Informację dotyczącą działalności Ochotniczych Straży Pożarnych w Gminie Secemin przedstawiła Pani Danuta Młyńczyk – Sekretarz Zarządu Oddziału Gminnego ZOSOP RP
 w Seceminie.

Powyższa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie przystąpiono do dyskusji.

Pan R. Chorzepa – poinformował, że jednostka OSP w Seceminie  ma w posiadaniu 2 działki, jedną przy ul. Kościuszki, której jest właścicielem oraz dugą o pow. 0,05 ha przy ulicy Jędrzejowskiej, której stan prawny nie jest uregulowany. W związku z czym , proponował aby zastanowić się czy sprzedać tę działkę i środki przeznaczyć na remont remizy lub
podjąć decyzję co dalej w tym temacie.

 

Pan Wójt – wyjaśnił, że ani Rada Gminy, ani Wójt nie ma kompetencji do podejmowania decyzji w tym temacie. Straż może poczynić starania o założenie księgi wieczystej dla tej działki.

Pan Chorzępa wyjaśnił, że na złożenie do sądu wniosku w tym temacie potrzebne będą pieniądze. Zwrócił się więc do rady gminy o wparcie finansowe na ten cel.       

Pan R. Marciniak – powiedział, że wsparcia finansowego ani rada , ani Pan wójt dzisiaj nie zadeklarują . Będzie to brane pod uwagę przy okazji rozmów na temat sprawach finansowych.

Pan T. Bąk – poinformował , że temat kondycji jednostek OSP był omawiany na posiedzeniu Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych w którym uczestniczyli przedstawiciele Zarządu Oddziału Gminnego  ZOSP. Po zapoznaniu się z materiałami informacyjnymi w tym temacie komisja wyciągnęła następujące wnioski:

  1. wypracowanie strategii dotyczącej wymiany pojazdów pożarniczych w poszczególnych jednostkach OSP na terenie gminy.
  2. dokonanie zakupu sprzętu i wyposażenia wymaga szerszej konsultacji w celu ograniczenia kosztów i przydatności danego sprzętu do działań ratowniczo-gaśniczych;
  3. podwyższyć uposażenie kierowców samochodów bojowych jednostek należących do KSRG oraz ekwiwalent za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych i szkoleniach;
  4. rozliczanie kosztów za zakup paliwa oraz innych zakupów rozliczać zgodnie
    z obowiązującymi zasadami;
  5. komisja wnioskuje o zorganizowanie spotkania Zarządu Gminnego ZOSP RP
     z zarządami OSP Kuczków i OSP Czaryż w celu dokonania oceny i kondycji w/w jednostek.

Pan Przewodniczący Rady powiedział, że przedstawione przez komisję wnioski będą rozpatrywane, ale nie zawsze możliwe są wydatki w ciągu roku jeżeli nie były planowane
w budżecie .

Pan J. Drążkiewicz – zwrócił uwagę , że samochody będące w posiadaniu jednostek OSP są awaryjne i wyeksploatowane. Trzeba je sukcesywnie wymieniać i na ten cel potrzebne są pieniądze. Kolejna sprawa jaką poruszył dotyczyła podwyższenia ekwiwalentu – na 300 zł miesięcznie przynajmniej kierowcom  z jednostek będących w KSRG oraz strażakom za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych – 10 zł i za udział w szkoleniach 5 zł za godzinę.

Pani Skarbnik – poinformowała o wydatkach na ochronę przeciwpożarową. Zwróciła uwagę, że w naszej gminie uchwalone stawki dla strażaków za udział w akcjach ratowniczych i za szkolenia nie odbiegają od stawek uchwalonych w sąsiednich gminach. Mając na uwadze 4 200 tys. zł zadłużenia naszej gminy w obecnej sytuacji nie można zmienić tych stawek, nie ma na to zaplanowanych  środków w budżecie. Podkreśliła, że na ochronę przeciwpożarową w br. zwiększono wydatki o 30 tys. zł w stosunku do ubiegłego roku. Z funduszu sołeckiego na cele ochrony ppoż planowane jest przeznaczenie kwoty 44 197 zł.

W większości przypadków do akcji ratowniczych wyjeżdżają jednostki będące w KSRG tj. OSP Secemin i Żelisławice, pozostałe jednostki w mniejszym zakresie. Przyglądając się wnioskom komisji bezpieczeństwa uważa, że są wygórowane ale będą analizowane. Zaznaczyła, że nie są zaplanowane w budżecie gminy środki na realizację zaleceń inspektora nadzoru budowlanego
w stosunku do jednej z jednostek. Proponuje aby rozpatrzyć wniosek o podwyższenie ekwiwalentu kierowców jednostek z KSRG. Nie będzie łatwo, nie realizuje się żadnej inwestycji tylko wydatkowane są środki na bieżące utrzymanie.

Pan A. Rajca- pytał co z kierowcami z pozostałych jednostek, uważa, że też im się należy podwyżka .

Pan K. Krzyżanowski – zwrócił uwagę, że jednostka OSP z Secemina wyjeżdżała w ubr. do akcji ratowniczych 81 razy. Każdy wyjazd wymaga wysiłku i sprawności i dyspozycyjności. Jego zdaniem podwyżka powinna mieć miejsce dla kierowców jednostek należących do KSRG.

Pan S. Dziewięcki – powiedział, że jest Prezesem Zarządu Oddziału Gminnego już kilka kadencji i chce aby jego praca była owocna. Przez ten okres nigdy nie mówił o pieniądzach. Chce aby Zarząd Gminny nie był organizacyjnie roszczeniowy. Podkreślił, że w trudnych warunkach trzeba się odnaleźć i pracować. Dobrze, że temat ten był analizowany na posiedzeniu komisji rady gminy i przedstawiona przez Panią Skarbnik sytuacja finansowa. Zaznaczył, że oprócz pieniędzy ważny jest klimat i atmosfera w jakiej się pracuje. Praca powinna dawać satysfakcję. Zwrócił uwagę na następujące aspekty:

- Zarząd Gminny skupia po 2 członków z każdej jednostki. Praca w nim sprawia mu radość
 i przyjemność. Czuje się potrzebny.

- nie ma problemu z napływem młodzieży do jednostek.

- zwraca uwagę na współpracę jednostek z młodzieżowymi drużynami;

- na uwagę zasługuje fakt, że do działalności w jednostkach OSP angażują się kobiety i świetnie dają sobie radę. Mogą być dobrymi sekretarzami i kronikarzami;

- widać duże zaangażowanie jednostek w zawodach sportowo-pożarniczych. W br takie zawody odbędą się 21 lipca i tylko 1 jednostka nie weźmie w nich udziału.

Mimo wielu pozytywnych zjawisk są też problemy z którymi trzeba się borykać, między innymi:

- braki w umundurowaniu, nie stać jest wielu osób wstępujących do jednostki OSP na zakup umundurowania za własne pieniądze;

- znacznie więcej przydałoby się środków na szkolenia druhów;

- tylko jednostka z Secemina sięgnęła po środki unijne. Niektóre jednostki boją się składać wnioski, pomimo, że mają własne środki i mogą je przeznaczyć jako udział własny w realizacji zadań dofinansowanych ze środków unijnych. Gdyby chociaż 3 jednostki wystąpiły o takie środki z różnych programów to w znacznym stopniu odciążony byłby budżet gminy. Ale trzeba mieć dobrych skarbników, chęci i czas aby podjąć taki temat.

- uważa, że nie tylko trzeba bazować na kierowcach, prezesach i naczelnikach jednostek , należy zachęcić do pracy sekretarzy i kronikarzy. Wiele jednostek nie prowadzi kronik, a powinny być rejestrowane wydarzenia związane z działalnością jednostek OSP . Za przykładem Secemina chciałby, aby każda jednostka OSP prowadziła kronikę.

- jednostki z KSRG mają dotacje za udział w akcjach ratunkowych. Bardzo często wyjeżdża też do pożaru jednostka z Psar. Należy zastanowić się co w tym temacie.

Jego zdaniem należy minimalizować dysproporcje między jednostkami, aby praca w jednostkach dawała satysfakcję i by panowała rodzinna atmosfera. Nie chciałby doczekać czasów aby wkradła się zazdrość , egoizm i zła atmosfera. Podziękował radnym i Panu wójtowi i Staroście za dotychczasową współpracę i myśli, że będzie jeszcze lepsza atmosfera dalszej współpracy.

Pan M. Heliasz – podziękował za zaproszenie go na sesję. Nadmienił, że takie zaproszenia otrzymuje bardzo rzadko. Poinformował, że sprawozdania z działalności Komendy Powiatowej PSP składa Radzie Powiatu i Staroście. Analiza kondycji jednostek OSP daje możliwość oceny właściwego nadzoru nad sprawami ochrony ppoż. Realizacja zadań z zakresu ochrony ppoż wiąże się jednak z finansami, poza tym, jest jeszcze wiele czynników mających wpływ na kondycję jednostek , między innymi:

- odpowiednie wyposażenie;

-wyszkoleni druhowie;

- właściwe warunki lokalowe oraz dobra aura wśród strażaków.

W skali powiatu włoszczowskiego Gmina Secemin znajduje się na trzecim miejscu tj za Włoszczową i Krasocinem, pod względem dużej ilości zdarzeń do których wyjeżdżają strażacy. Dobrze wyposażone są jednostki włączone do KSRG. Kierowcy tych jednostek jak również kierowcy pozostałych jednostek dbają o samochody, ich stan techniczny i gotowość do udziału w akcji. Jako Komendant Powiatowy przychyla się do wniosku aby docenić pracę kierowców, która wymaga poświęcenia, czasu i determinacji, aby samochód był sprawny do wyjazdu. Podkreślił, że samochody włączone do KSRG częściej wyjeżdżają do akcji. Komenda Powiatowa przeprowadza przeglądy jednostek należących do KSRG i wypadają one bardzo dobrze. Należy je za to pochwalić. Ocena nie będzie niższa niż dobra. Jednostki  z KSRG za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych, co roku otrzymują dofinansowanie z budżetu państwa. Wymogi stawiane jednostkom z KSRG są spełnione w odniesieniu do jednostki z Secemina
i Żelisławic. Niemniej jednak zawsze te jednostki trzeba doposażać w nowy sprzęt. Pan Komendant zwracał również uwagę na potrzebę przeprowadzania  szkoleń druhów i dbanie
o mobilność jednostki.  Zaznaczył, że w naszej gminie nie jest źle z wyszkoleniem druhów. W tym zakresie na wyróżnienie zasługuje jednostka OSP z Psar i Woli Kuczkowskiej. Nadmienił, że w szkoleniach biorą udział druhowie
 i druhny. Poinformował, że oprócz szkolenia podstawowego prowadzone są szkolenia specjalistyczne z zakresu współpracy z LPR i udzielaniem  pierwszej pomocy przedmedycznej. Wiedza taka może być wykorzystana w różnych  sytuacjach , a udzielona pomoc uratować czasem życie. Podziękował druhnom i druhom z jednostek OSP za pracę i współpracę
z Komendą Powiatową  PSP i na zakończenie stwierdził, że kondycja jednostek OSP z Gminy Secemin jest dobra.

Pan Przewodniczący – podsumował, że temat ochrony ppoż to temat rzeka, który wiąże się
 z wieloma sprawami mającymi wpływ na kondycję jednostek straży. Wnioski komisji zobligują nas do ich rozważenia . Następnie zamknął dyskusję w tym temacie.

W dalszej części tego punktu głos zabrał Pan Zbigniew Matyśkiewicz – Starosta Włoszczowski. Powiedział, że jest mocno zbudowany i pod dużym wrażeniem, że przybył na sesję Rady Gminy Pan Komendant Powiatowy PSP na podsumowanie kondycji jednostek OSP w Gminie Secemin. Podziękował druhom PSP za czynne wspieranie jednostek straży z Gminy Secemin i myśli, że nadal ta współpraca będzie dobra.

Następnie przekazał  informacje dotyczące:

- przebudowy drogi wojewódzkiej 786 – trwają prace związane z przebudową tej drogi. W gminie Secemin inwestycja ta biegnie lepiej niż od Włoszczowy w kierunku Kielc. Są pewne niedociągnięcia uwidaczniające się w trakcie realizacji inwestycji,ale nie da się wszystkiego przewidzieć na etapie projektowania.

- inwestycji na drogach powiatowych – ze środków  programu tzw. „Schetynówek” będzie wykonana przebudowa drogi na ul. Przedborskiej we Włoszczowie. Odcinek drogi powiatowej w Seceminie od ul. Czarnieckiego do Jędrzejowskiej nie został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach tego programu.

- Ogłoszono przetarg na remont drogi powiatowej Kuczków w kierunku Koniecpola do granicy
 z województwem śląskim.

- w bieżącym roku wykonany zostanie projekt dokumentacji na remont drogi powiatowej Secemin – Żelisławice

-  wyłoniono w II przetargu firmę, która wykona 400 mb chodnika w Żelisławicach .

- poinformował o innych mniejszych zadaniach inwestycyjnych na terenie Włoszczowy –
w zakresie remontu dróg i przebudowy infrastruktury.

- przedstawił również plan  na lata 2014 – 2020 w zakresie inwestycji drogowych na terenie Gminy Secemin, a mianowicie planuje remont drogi od Wałkonów w kierunku Bebelna przez Krzepin i od Wałkonów w kierunku Dzierzgowa przez Bałków.

- funkcjonowania szpitala we Włoszczowie- będą świadczone usługi związane z wykonywaniem  operacji dolnych części kręgosłupa. Uruchomiono „Szkołę Rodzenia” . Podejmowane są działania w celu pozyskania  środków finansowych  na funkcjonowanie szpitala.

- w zakresie bezpieczeństwa publicznego - mimo likwidacji posterunków policji, bezpieczeństwo jest na wysokim poziomie, sprawnie funkcjonuje policja.

Pan Wójt – podziękował Panu Staroście za współpracę i szybką interwencję w kwestii odwodnienia zalewanych posesji w Kuczkowie. Podziękował również Panu Komendantowi Powiatowemu PSP za przybycie na sesję. Zwrócił uwagę , że w przedstawionej informacji dotyczącej funkcjonowania jednostek OSP przedstawiono dane faktyczne. W dyskusji  wypowiedziały się osoby kluczowe dla jednostek straży i poruszyły bardzo istotne kwestie.

Przypomniał, że w naszej gminie funkcjonuje 10 jednostek straży, to jest 10 stowarzyszeń. Można postawić sobie pytanie: czy wszystkie są potrzebne? Odpowiedziałby, że „tak”.

Kolejne pytanie, które można zadać to, czy stać nas na jednakowe wyposażenie wszystkich jednostek ?

Wiele zależy od napływu młodzieży do jednostki, zapału druhów. Budującym jest angażowanie się kobiet i ich udział w zawodach sportowo-pożarniczych. Około 5 milionowe zadłużenie na początku kadencji  zmniejszyło się obecnie do ok. 4 mln zł. Analizując potrzeby straży chciałoby się je realizować, ale wcale nie jest różowo po stronie dochodów budżetowych gminy i stąd oszczędne gospodarowanie środkami. Dużo jednostek skorzystało z funduszu sołeckiego
 i wydatkowano go na prace związane z wymianą dachów na remizach W Woli Kuczkowskiej ze środków funduszu dofinansowano zakup samochodu strażackiego. Właśnie o to chodzi, aby środki funduszu sołeckiego wykorzystane zostały jak najlepiej z pożytkiem dla społeczeństwa,
 a mieszkańcy sołectwa poczuli się też gospodarzami.

Pan Wójt poinformował, że w bieżącym roku mniejsza jest subwencja oświatowa., bo zmniejszyła się liczba uczniów, w związku z czym, trzeba będzie dofinansować oświatę
w granicach 1 800 tys. zł  – 1 600 tys.  zł z budżetu gminy poza subwencją oświatową. Dużo środków trzeba przeznaczyć na świadczenia uzupełniające dla nauczycieli. Można je było ograniczyć, ale gdy w 2010 roku  podjęto taką próbę, obecni na sali nie wyrazili zgody i temat reorganizacji oświaty  nie został podjęty.

Pan Wójt powiedział, że widzi potrzebę odniesienia się do wysokości ekwiwalentu wypłacanego kierowcom samochodów strażackich ale może od II półrocza .Dlatego konstruując budżet gminy na 2014 rok uwzględnione zostaną zgłoszone postulaty. Podziękował za stałą współpracę
 z Komendą Powiatową PSP i jednostkami OSP . Ma nadzieję, że Komendant Powiatowy przy współpracy ze Starostą  wesprze używanym sprzętem nasze jednostki straży.

Innych głosów w tym temacie nie zabierano.

Przewodniczący Rady ogłosił 10 minutową przerwę w obradach.

Ad.6.

Po przerwie w sesji uczestniczyło 12 radnych. Pan K. Marek z powodu ważnych spraw osobistych poprosił Przewodniczącego o zwolnienie z dalszej części obrad sesji.

           

W punkcie tym Pani Teresa Stefańska omówiła „Ocenę zasobów pomocy społecznej Gminy Secemin.

Uwag do przekazanego radnym w tym temacie materiału nie zgłaszano.

Materiał informacyjny - „Ocena zasobów pomocy społecznej Gminy Secemin” stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Wójt podziękował za przygotowanie w/w materiałów i poinformował, że  w związku
 z wypowiedziami rodziców aby wydłużyć godziny pracy  przedszkola, bo mają problemy
 z zapewnieniem opieki dzieciom , szczególnie rodzice pracujący,  w uzgodnieniu z dyrektorką przedszkola, ustalono że od 1 września br przedszkole będzie czynne do godz. 16-tej.

Podsumowując ten temat Przewodniczący Rady  podziękował za opracowanie „Oceny zasobów pomocy społecznej , stwierdził, że sprawozdanie to zostało przygotowane szczegółowo. Zawiera informacje dotyczące osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej Zaprezentowane dane ukazują sytuację społeczno-demograficzną gminy oraz niezbędne do realizacji kwestie społeczne.

Ad.7.

            W punkcie tym Pan Sekretarz przedstawił sprawozdanie z realizacji Rocznego programu współpracy Gminy Secemin z organizacjami pozarządowymi w 2012 roku.

Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Nadmienił, że organizacje pozarządowe z terenu naszej gminy mogą liczyć na wsparcie ze strony gminy oraz mogą korzystać bezpłatnie z sali narad w Urzędzie Gminy. Podkreślił, że w 2012 roku powstało Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin i są widoczne efekty działania tego stowarzyszenia. Pozyskało ono środki finansowe na realizację zadań z zakresu kultury.

Pan Sekretarz zachęcał do udziału w koncercie muzyki inspirowanej folklorem ludowym, zorganizowanym przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Secemin w dniu w dniu 2 czerwca
 w kościele w Psarach i 16 czerwca w kościele w Seceminie.

Pani T. Kopanicka poinformowała o działalności Koła Caritas w Psarach. Inicjatorem założenia Koła Caritas był ks. E. Iwan – proboszcz Parafii Psary . Koło to współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Z pomocy korzysta ok. 120 rodzin z terenu całej gminy i roczna pomoc to wydanej ok. 14 ton żywności . Świadczy to o dużej liczbie osób potrzebujących .

Do przedstawionego przez Pana Sekretarza sprawozdania nie zgłaszano uwag.

Ad. 8.

            W punkcie tym Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki przedstawił informację z realizacji funduszu sołeckiego w 2012 roku. Zwrócił uwagę, że realizacja zadań
 w ramach funduszu sołeckiego mobilizuje mieszkańców do podejmowania działań na rzecz środowiska.

Informacja ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan B. Wcisło – poinformował, że w dniu 17 maja br  Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska odbyła wyjazdowe posiedzenie w celu zapoznania się ze stanem dróg gminnych i dojazdowych do pól. Komisja zauważyła, że stan dróg z roku na rok poprawia się, ale są jeszcze potrzeby
 w tym zakresie. Gorzej jest z wykonaniem przycinki gałęzi drzew rosnących przy drogach
 i utrudniających przejazd. Uważa, że pracownicy interwencyjni powinni przyciąć gałęzie drzew przy drogach, bo na niektórych odcinkach dróg samochody mają problemy podczas mijania się oraz przy skrzyżowaniach dróg na terenie gminy,  aby poprawić widoczność .

Pan Przewodniczący zwrócił uwagę na duże zaangażowanie rad sołeckich. Podkreślił, że realizacja zadań przynosi efekty, a środki finansowe wydatkowane są zgodnie z decyzjami samorządów lokalnych.

Ad. 9.

            W punkcie tym pani Skarbnik poinformowała o zmianach w budżecie gminy Secemin na 2013 rok wprowadzonych zarządzeniem Wójta Gminy. Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok. W wyniku zwiększenia dochodów i wydatków budżetu gminy 2013 roku o kwotę 18 710,00 zł  ogólne dochody  będą w kwocie – 15 145 978,00 zł, a ogólne wydatki – 15 243 317,00 zł.

Do projektu powyższej uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych . Głosów „za” przyjęciem uchwały było 12, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXVII/163/13 w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu Pan Sekretarz poinformował, że w związku ze zwiększeniem wydatków na realizację GPPRPA i N na rok 2013 ze środków z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, pozostałych z poprzedniego roku zachodzi konieczność zmiany preliminarza wydatków stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XXIII/131/12 z dnia
28 .12.2012 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na 2013 r. Dodatkowe środki wykorzystane zostaną na prowadzenie punktu konsultacyjnego oraz na profilaktykę w zakresie działań edukacyjnych
i wychowawczych dla mieszkańców gminy.

Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr XXIII/131/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na 2013 rok.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIII/131/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na 2013 rok.

W głosowaniu udział wzięło 12 radnych . Głosów „za” przyjęciem uchwały było 12, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIII/131/12
z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na 2013 rok została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXVII/164/13 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIII/131/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii na 2013 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.10.

            W punkcie tym Pan Przewodniczący Rady przedstawił treść pisma PNK-III.1411.32.2013 z dnia 13.05.2013 r. Wojewody Świętokrzyskiego w sprawie przekazania według właściwości do Rady Gminy, skargi Pana Wiesława Wołocha z dnia 10.05.2013 r. na działania Gminy Secemin, dotyczące rażących błędów wykonawczych w realizacji inwestycji „Wodociąg Krzepin” w 2007 r. Poinformował, że otrzymane skargi przekazał do rozpoznania Komisji Rewizyjnej. Na dzisiejszej sesji jest obecny Pan W. Wołoch .

Pan K. Krzyżanowski poinformował, że w dniu 20 maja br. Komisja Rewizyjna odbyła posiedzenie na którym zapoznała się z treścią skarg. W posiedzeniu uczestniczył radca prawny oraz Pani D. Stępniak – Z-ca Kierownika Referatu Gospodarki, która przedstawiła dokumentację związaną z budową wodociągu w Krzepinie. Komisja po przeanalizowaniu dokumentów przyjęła wniosek, że skargi są bezzasadne. W uzasadnieniu do wniosku komisja zwróciła uwagę, że nie jest uzasadnione twierdzenie Pana W. Wołocha, że przy inwestycji budowy wodociągu wraz z przyłączami wodociągowymi w miejscowości Krzepin poczyniono „rażące błędy inwestycyjne”.  Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego we Włoszczowie (decyzja nr PINB.i.7141-42/12) zauważył, iż realizacja inwestycji przez Gminę Secemin odbiegała od zatwierdzonego planu budowlanego (wybudowanie przyłącza na działce, która aktualnie stanowi własność Pana Wołocha), jednak, w dalszej części decyzji stwierdził, że powyższe uchybienie nie naruszyło przepisów techniczno-budowlanych, co w konsekwencji skutkowało odmową wydania nakazu rozbiórki przyłącza. Powyższa decyzja została także utrzymana przez Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach (decyzja nr WINB-woa.7721.13.6.2013).

Pan Wiesław Wołoch w swojej skardze zarzucił brak odpowiedzi na złożone pismo do Urzędu Gminy  Secemin. Powyższy zarzut także nie znajduje potwierdzenia w ustaleniach Komisji Rewizyjnej. Pan Wiesław Wołoch na pisma z 23 i 30 sierpnia 2012 r. dostał odpowiedź pismem  z 13 września 2012 r. Dodatkowo 10 października 2012 r.  z inicjatywy Przewodniczącego Rady, zostało zorganizowane spotkanie z jego udziałem, w którym wziął udział Wójt Gminy, Przewodniczący Rady, z-ca kierownika referatu gospodarki, oraz radca prawny Urzędu Gminy. W trakcie tego spotkania, po raz kolejny, wyjaśniono Panu Wołochowi wszelki wątpliwości, które zgłaszał w stosunku do inwestycji budowy wodociągu wraz
 z przyłączami wodociągowymi. Późniejsze pismo z 24 października 2012 r. zostało bez odpowiedzi, bowiem Pan Wiesław Wołoch podniósł w nim zarzuty, które były poruszane podczas spotkania dnia 10 października 2012 r oraz omówione w piśmie 13 września 2012 r. Pan Wołoch składał kolejne pisma nie wnoszące nic nowego do sprawy (z 15 styczna i 6 lutego 2013 r.), na które udzielono odpowiedzi 4 lutego 2013 r. i 13 lutego 2013 r.

Należy też zaznaczyć, że przyłącze wodociągowe, które znajduje się na działce Pana Wołocha jest własnością osoby prywatnej, a co za tym idzie wszelkie roszczenia Pana Wołocha powinny być rozwiązane na drodze cywilnej między zainteresowanymi podmiotami.

Powyższy pogląd uzasadnia także fakt, że w/w decyzje organów budowlanych potwierdziły prawidłowość inwestycji prowadzonej przez Gminę Secemin.

Mając na uwadze powyższe ustalenia należy uznać obie skargi w tej samej sprawie za bezzasadne.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w tym temacie.

Pan B. Wcisło – pytał czy rada ma prawo rozstrzygać takie sprawy.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że skarga wpłynęła na wójta i rada jest kompetentna do rozpatrzenia skargi.

Pan T. Gmitruk – radca prawny dodał, że jeżeli właściwym do rozpatrzenia skargi jest rada gminy, to załatwienie skargi powinno mieć formę uchwały.

Pan W. Wołoch – poinformował, że inwestycja realizowana była na podstawie projektu inwestycyjnego budowy wodociągu zatwierdzonego przez Starostwo Powiatowe we Włoszczowie. Pytał  czy rada może zobaczyć ten projekt budowlany, bo jemu Starostwo nie udostępniło tego dokumentu. W decyzji nie wymieniono działek nr nr 426 ani 499 i nie ma tych działek w projekcie budowlanym. To jest odstępstwo od projektu budowlanego. W świetle prawa budowlanego Inwestor nie ma prawa odstępować od zapisów w decyzji i projekcie budowlanym. Ostrzega, że to może się źle skończyć.

Pan Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego we Włoszczowie zauważył iż realizacja inwestycji przez Gminę Secemin odbiegała od zatwierdzonego planu budowlanego ale w dalszej części decyzji stwierdził, że powyższe uchybienie nie naruszyło przepisów techniczno-budowlanych. Powyższa decyzja została także utrzymana przez Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego
w Kielcach.

Pan K. Krzyżanowski pytał Pana Wołocha czy w 2007 roku był właścicielem tej nieruchomości
i o co właściwie mu chodzi skoro ma na działce wybudowane przyłącze.

Pan Wołoch odpowiedział, że nie był w tym czasie właścicielem, ale chce aby inwestycja była prowadzona zgodnie z projektem budowlanym i wydaną w tym temacie decyzją.

Pan Przewodniczący – poinformował, że Pan Wołoch w ubr. skierował do niego pismo
w sprawie uchybień przy budowie wodociągu w Krzepinie. W związku z tym pismem zorganizował w Urzędzie Gminy w Seceminie spotkanie z udziałem Pana Wołocha , Wójta Gminy, Zastępcy Kierownika Referatu Gospodarki i radcy prawnego. Udzielono wówczas Panu Wołochowi  wszelkich wyjaśnień. Pan Wołoch nie był właścicielem działki kiedy budowany był wodociąg, a teraz zarzuca, że inwestycja nie jest zgodna z planem. Nie było potrzeby dokonywania rozgraniczeń dla tej inwestycji. Płot był przesunięty w działkę sąsiada i teraz okazało się, że rura wodociągowa jest w działce Pana Wołocha. Teraz chodzi o przesunięcie o 1,5 m  przyłącza wodociągowego. Nadmienił, ze przyłącze wodociągowe, które obecnie znajduje się na działce Pana Wołocha jest własnością osoby prywatnej i wszelkie roszczenia Pana Wołocha powinny być rozwiązane na drodze cywilnej między zainteresowanymi podmiotami. Pan Przewodniczący zwrócił uwagę, że inwestycja ta nie była prowadzona przez obecnego wójta.

Pan T.Gmitruk – radca prawny, wyjaśnił, że Rada Gminy Secemin w ramach rozpoznania skargi złożonej na działanie Wójta Gminy jest kompetentna do dokonania oceny prawidłowości działań Wójta. Rada Gminy nie jest natomiast uprawniona do merytorycznego rozstrzygania sprawy, która legła u podstaw skargi, tj. badania czy proces budowlany prowadzony był w sposób prawidłowy. Jak wynika z ustawy Prawo Budowlane kompetentnymi do badania prawidłowości procesu budowlanego są organy administracji architektoniczno - budowlanej (tj. starosta powiatowy oraz powiatowy inspektor nadzoru budowanego) organem takim nie jest w żadnej mierze Rada Gminy Secemin ani też Wójt Gminy Secemin.

Uchwała w sprawie skargi Pana Wołocha powinna zatem odnosić się wyłączenie do oceny działań Wójta, w szczególności oceny czy działania te były działaniami legalnymi oraz czy
i jakie przepisy prawa zostały naruszone. Sentencja uchwały polegać winna na uznaniu skargi za zasadną w przypadku stwierdzonych nieprawidłowości w działaniu Wójta lub uznaniu skargi za bezzasadną, w przypadku braku uchybień tego organu. 

Pan Przewodniczący – zwrócił uwagę, że rada ma uznać czy wójt postąpił zgodnie z normami prawnymi i podjąć czy skarga jest zasadna czy nie.

Innych głosów nie zabierano.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Wiesława Wołocha w którym rada uznaje skargi Pana Wołocha za bezzasadne.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych . Głosów „za” przyjęciem uchwały było 12, głosów „przeciw” – 0, głosów „wstrzymujących się” – 0. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Wiesława Wołocha została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXVII/165/13 w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Wiesława Wołocha stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Po podjęciu uchwały Pan W. Wołoch ostentacyjnie opuścił salę obrad.

Ad.11.

            Pan K. Krzyżanowski poinformował, że na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej z udziałem Pani Skarbnik rozpatrywany  był wniosek zgłoszony na poprzedniej sesji przez Pana K. Marka dot. przeprowadzenia kontroli realizacji gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych.

Po zapoznaniu się z dokumentami i wyjaśnieniami Pani Skarbnik w tym temacie, komisja nie stwierdziła uchybień w realizacji gminnego programu. Zarzuty radnego K. Marka nie potwierdziły się. Jego wyliczenia zawierały błędy merytoryczne i matematyczne.

Pan Przewodniczący zapytał czy są jeszcze jakieś niejasności w tym temacie?

Pan Wcisło zapytał czy Pan Marek podpisał protokół .

Pan K. Krzyżanowski wyjaśnił, że Pan Marek wycofał się z tego wniosku ale on poprosił o przegłosowanie stanowiska komisji . Wynik głosowania był następujący: 4 głosy „za” przyjęciem stanowiska przedstawionego powyżej, a Pan Marek głosował „przeciw” . Jednak większością głosów przedstawione stanowisko komisji zostało przyjęte.

Pan Sekretarz Gminy – powiedział, iż nie on w tej chwili powinien zabierać głos, ale uważa, że osobom pomówionym należą się przeprosiny. Pan Marek mówił, że przeprosi radnych jeżeli będzie w błędzie. Zarzucał, że rada była oszukana , że dane zawarte w sprawozdania nie zgadzają się z uchwałami. Wobec zgłaszanych uwag Pełnomocnik, Wójt oraz Pani Skarbnik zajęli stanowisko na sesji, że kwestie te trzeba sprawdzić i wyjaśnić. Dzisiaj Komisja Rewizyjna przedstawiła stanowisko w tym temacie. Nikomu nie wolno łamać prawa, a tym bardziej radnym czyli pomawiać i zarzucać działania nieprawidłowe. Niech ta sytuacja będzie nauczką do właściwej współpracy. Na posiedzeniach komisji należy rozmawiać o problemach, a dopiero gdy wyjaśnienia nie dają skutków, działać dalej. Nikt nikomu nie broni działać ale zgodnie z prawem.

Pan A. Rajca – uważa, że można mówić o tym wówczas gdy obecny będzie radny Marek, który przyjął taktykę oskarżania, obwiniania innych,  mając możliwość zapoznania się wcześniej
 z materiałami do których ma uwagi.

Pan  Przewodniczący – przypomniał, że Pan Marek obecnie nie bierze udziału w obradach sesji, Komisja wyjaśniła temat, więc nie pozostaje nic innego jak przyjąć sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  i Narkomanii za 2012 rok.

„Za” przyjęciem w/w sprawozdania głosowało 12 radnych . Pan Przewodniczący stwierdził, że sprawa zgłoszona przez Pana Marka została wyjaśniona i uważa ten temat za zamknięty.

Pani E. Walasek  - Komisja Oświaty  wnioskuje o rozdzielność nauczania przedmiotów wiodących w klasach IV-VI ze względu na niemożność zrealizowania materiału programowego. Wnioskuje również o rozdzielność informatyki ze względu na zbyt małą liczbę komputerów.

 W oby wypadkach jest łamane prawo oświatowe gdyż, przy łączeniu klas powinno się uwzględnić możliwość pełnej realizacji przyjętych programów nauczania.

Komisja wnioskowała też o zaniechanie zmniejszania pensji pracownikom socjalnym.

Pani Walasek zwróciła uwagę, że godziny łączone są droższe, a w szkole w Psarach zaoszczędzono 9 godzin. W szkole pracują nauczyciele z wieloletnim stażem

Do wniosku zgłoszonego przez Panią E. Walasek odniósł się Pan Wójt. Zwrócił uwagę, że maleje subwencja oświatowa, bo jest mniej uczniów. O 230 tys. zł zmniejszona jest subwencja oświatowa. Wzrosły natomiast płace nauczycieli i inne wydatki związane z utrzymaniem placówek oświatowych. Uważa, że jesteśmy gminą niesamowicie rozrzutną , bo nie mamy środków własnych, aby sięgnąć po środki unijne na wykonanie projektów inwestycyjnych . Jeżeli od lat maleją dochody, a rosną wydatki  i była propozycja utworzenia stowarzyszenia
w ramach którego funkcjonowałaby szkoła w Psarach i Kuczkowie, wówczas nauczyciele mieliby pracę i nie byłoby klas łączonych. Temat ten jednak nie został podjęty, a obecnie nie stać nas na więcej. Wyjaśnił, że arkusz organizacyjny szkoły w Psarach jest zgodny z prawem
 i  nie ma żadnego łamania przepisów. Poinformował, że są wyniki egzaminów klas VI szkół podstawowych i gmina nasza jest na przedostatnim miejscu w powiecie włoszczowskim .

Pan K. Krzyżanowski – zwrócił uwagę, że mówiąc o oświacie myślimy o dzieciach, skoro wiemy że za 2-3 lata szkoła upadnie, bo nie ma dzieci , więc chodzi tylko o nauczycieli i ich pracę.

Pani E. Walasek – poinformowała, że ze względu na łączone klasy rodzice zapisują dzieci do szkoły w Seceminie.  Sama też by tak postąpiła. Zaznaczyła , że w żadnej szkole nie ma łączonych klas z przedmiotów wiodących jak tu.

Pan Przewodniczący – powiedział, że w małych szkołach najbardziej cierpią dzieci, bo nie mają dopingu od innych. A fakt że rodzice przenoszą dzieci do szkoły w Seceminie świadczy, że rodzice idą po rozum do głowy i przenoszą dziecko tam gdzie są lepsze warunki nauczania
 i zdrowa rywalizacja uczniów. Głosy rodziców były takie, że za 2 lata szkoła nie będzie istnieć, bo jest mało dzieci. 2 lata temu chcieliśmy, aby dzieci z Kuczkowa przeszły do szkoły w Psarach i takie rozwiązanie na dzień dzisiejszy byłoby lepsze. Myśli, że jest mitem to , że rodzice dają dzieci do Secemina , bo w Psarach są klasy łączone. Uważa, że działa tu wolny rynek.

Pan Wójt – powiedział, że wszystkie klasy szóste z naszej gminy są na podobnym poziomie ale w tym wszystkim nie chodzi o uczniów tylko o nauczycieli, czy będą więcej zarabiać i mieć pracę. Nadmienił, że żaden z inspektorów zatrudnionych w urzędzie nie zarabia tyle , co nauczyciel zatrudniony  na 15/18 etatu. Gdyby było w klasie 20 dzieci to byłaby większa subwencja i nie byłoby takich problemów.

Pani E. Walasek – powiedziała, że chodzi o to, że działanie wójta doprowadza do upadku szkoły.

Podsumowując ten temat Przewodniczący stwierdził, że dzisiaj tego problemu nie rozwiąże się, a czas pokaże co będzie dalej.

Ad.12.

            W punkcie tym Przewodniczący Rady poinformował, że:

- w ustawowym terminie radni złożyli oświadczenia majątkowe;

- zrealizowano wniosek Pana B. Wasika dot. przesłania mu szczegółowego wykazu wydatków  związanych z realizacją GPPRPA w 2012 roku;

- w imieniu Rady Gminy złożono życzenia imieninowe Panu Wójtowi w dniu 17 maja br.

Pan Przewodniczący zwrócił się do Przewodniczących stałych komisji Rady Gminy
 o zwoływanie posiedzeń komisji po otrzymaniu materiałów na sesje, aby przedyskutować tematy będące przedmiotem obrad sesji.

Ad.13.

            W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane, w związku z czym zamyka obrady XXVII sesji Rady Gminy Secemin.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała                                                                       Przewodniczący

 

Podmiot udostępniający:
Urząd Gminy Secemin
Informację wytworzył:
 
Informację wprowadził:
ug
Data wytworzenia:
 
Data publikacji:
2013-06-14
Data ostatniej zmiany:
2013-06-14

attach_file Załączniki